Folketingets Lovsekretariat Christiansborg 1240 København K Dato J.nr. : : 4. januar 2005 003 - 000013 Folketingsmedlem Keld Albrechtsen (EL) har den 15. november 2004 stil- let mig følgende spørgsmål nr. S 837, som jeg hermed skal besvare. Svaret vedlægges i 80 eksemplarer. Spørgsmål nr. S 837: "Hvilke trafikale effekter er der kommet af busprioriteringen på Grenåvej?" Svar: Århus Amts trafikafdeling har i november 2002 gennemført en evaluering af etape 1 af projektet om busprioritering på Grenåv  ej. Det fremgår heraf, at der efter anlægget af særlig busbaner, er sket forbedringer af køret iderne for busserne. Køretider, der før projektets ge  nnemførelse kunne være op til ca. 15 minutter, er efter indførelsen af busb aner reduceret til stabilt at ligge i underkanten af 6 minutter. Der er ikke foretaget opgørelse af hvorledes busprioriteringen har påvirket køretiderne for den øvrige vejtrafik, idet fo   r- søget alene vedrører bussernes køretider. Århus Amt har endvidere gennemført en undersøgelse af trafika ntadfærden i forbindelse med busbanerne. Denne viser, at ikke alle privatbilister re- spekterer, at busbanerne alene må bruges af busser. Undersøgelsen viser således, at ca. 10 pct. af de højresvingende bilister før Vejlby Centervej og Vejlby Ringvej benytter busbanerne som ”forlængede højresvingsbaner”, ligesom kødannelser i morgenmyldretiden giver anledning til privatbilisters misbrug af busbanerne over længere strækninger. Med venlig hilsen Flemming Hansen