Det Udenrigspolitiske Nævn 2004-05 (1. samling)
Bilag 2
Offentligt
123281_0001.png
123281_0002.png
123281_0003.png
123281_0004.png
123281_0005.png
UDENRIGSMINISTERIETNordgruppen

REFERAT

EUK j.nr. 400.A.5-0-0Den 18. oktober 2004
Rådsmøde (almindelige anliggenderog eksterne forbindelser) den 11. –12. oktober 2004.

1. Forberedelse af Det Europæiske Råd 5. november 2004:

- Udkast til kommenteret dagsordenRådet havde en første drøftelse af formandskabets udkast til dagsorden for Det EuropæiskeRåds møde den 4.-5. november 2004. Rådet vil drøfte dagsordnen på ny på sit møde den 2.november 2004.

2. Terrorbekæmpelse

På rådsmødet blev der gjort status for arbejdet med at gennemføre EU’s handlingsplanvedrørende terrorbekæmpelse. I arbejdet med at integrere terrorbekæmpelse i EU’s eksternerelationer, er der udvalgt ca. 10 prioritetslande, som EU i første omgang vil udbygge sitsamarbejde med. Der er gennemført konsultationer med den første gruppe lande om behovetfor teknisk bistand til en styrket indsats mod terrorisme. Derudover er emner som rekrutteringtil terrorisme blevet drøftet.På rådsmødet blev der lagt vægt på samarbejdet med de regionale organisationer om indsatsenmod terrorisme, ligesom behovet for en dialog med moderate islamiske kræfter blev fremhævet.Der var enighed om behovet for at sikre implementering af vedtagne retsakter, herunder deneuropæiske arrestordre. Der forudses en løbende opdatering af handlingsplanen op til mødet iDet Europæiske Råd i december 2004.Der blev vedtaget rådskonklusioner.

3. Udvidelsen

Kommissionen præsenterede sin ”udvidelsespakke” vedr. Tyrkiet, Bulgarien, Rumænien ogKroatien. Der var ikke nogen egentlig drøftelse af indholdet i pakken.

4. Finansielle perspektiver 2007-2013

Formandskabet lagde, modsat det annoncerede, op til en åben drøftelse af samhørigheds-politikken. Der var generelt tale om gentagelse af velkendte positioner. Formandskabetkonkluderede ikke på drøftelsen.
2

5. Status for arbejdet i de øvrige rådsformationer

Punktet blev vedtaget uden debat.

6. (Evt.) Iran

Under drøftelsen udtryktes generel bekymring over Irans atomprogram. Bestræbelserne overforIran fortsættes. Enighed om at EU bør overveje eventuelle nye muligheder for at sikre iranskefterlevelse af IAEA’s resolutioner og påbud.

7. Indonesien

Rådet havde en kort drøftelse af situationen i Indonesien, hvorefter rådskonklusionerne blevgodkendt uden bemærkninger.

8. (Evt.) Den europæiske naboskabspolitik

Kommissionen orienterede Rådet om status for forhandlingerne om handlingsplaner med enrække nabolande.

9. Sudan/Darfur

Rådskonklusioner vedtaget. Enighed om fortsat pres på parterne, især Sudans regering, omøjeblikkelig stop for væbnede angreb og afvæbning af militser i Darfur. Muligheden forsanktioner holdes åben. Støtte til styrkelse af den Afrikanske Unions observatørmission iDarfur. Parterne opfordres til at samarbejde med den af FN nedsatte internationalekommission til undersøgelse af overtrædelse af international ret og menneskerettigheder.Opfordring til at overtrædere holdes ansvarlig. Opfordring til en hurtig afslutning affredsforhandlingerne mellem regeringen og oprørsbevægelsen i syd (SPLM/A). EU vil øge sithumanitære engagement og forblive aktivt involveret i fredsbestræbelserne.

10. (Evt.) De Store Søers Område

Rådet drøftede situationen i De Store Søers Område og udtrykte bekymring over denoverordnede situation, selv om der også kunne noteres en række positive udviklinger. Rådetunderstregede, at alle lande i regionen havde fælles ansvar for en bedring af sikkerheden igrænseregionerne.Rådet hilste vedtagelsen af Sikkerhedsrådsresolution 1565 velkommen, som udvider FN’sfredsbevarende styrker, MONUC, i Den Demokratiske Republik Congo. Rådet vedtog EUstøtte til MONUC i form af efterretningsoplysninger fra satellitcenteret SATCEN. Endvidereville man oprette et ”clearing house”, der skulle koordinere medlemsstaternes bidrag til enstyrkelse af MONUC. Der vil blive rapporteret tilbage til Rådet om medlemsstaternes bidrag inovember. Rådet anmodede endvidere om, at det blev undersøgt, om EU kunne bidragegennem ESDP indenfor polititræning og sikkerhedssektorreformer, herunder etableringen af enintegreret hær.Endelig udtrykte Rådet støtte til Burundis præsident for hans støtte til gennemførelsen afArusha fredsaftalen i Burundi. Parterne blev opfordret til at nå en aftale om en begrænsetforlængelse af overgangsperioden, inden der bliver afholdt valg.
3

11. Libyen

Efter indledningsvist at have påskønnet Libyens vilje til at destruere masseødelæggelsesvåbenog til at indgå erstatningsydelser til efterladte efter terrorbombningen af diskoteket "La Belle",pegede Rådet på centrale områder for den videre udvikling af relationerne til Libyen. Det gjaldtsamarbejde på migrationsområdet samt forbedringer i menneskerettighedssituationen. Man såtillige med stor bekymring på dødsdommene over bulgarske og palæstinensiske sundheds-arbejdere fængslet i 1999, anklaget for at have smittet patienter på Benghazi hospital med HIV.Det besluttedes, at EU ville tage følgende indledende skridt i en gradvis udvikling afrelationerne til Libyen: Endelig ophævelse af sanktioner suspenderet i 1999 samt ophævelse afEU's våbenembargo; udsendelse af teknisk mission til afdækning af samarbejdsmuligheder påmigrationsområdet; implementering af en humanitær indsats for de patienter, der blev smittetmed HIV på Benghazi hospital; samt nøje monitorering af menneskerettighedssituationen.Rådet tilkendegav desuden, at man ville arbejde på at give Kommissionen mandat til atforhandle en fiskeriaftale med Libyen. Endemålet for udviklingen af relationerne var Libyensdeltagelse i Barcelonaprocessen, idet det præciseredes, at opnåelse heraf afhang af Libyens fuldeaccept af Barcelonadeklarationen og dets acquis. Rådet inviterede Libyen til at reagere positivtpå disse indledende skridt, og insisterede i det lys på, at Libyen fandt en løsning på udeståendesager i forhold til EU og dets medlemsstater, herunder sagen vedr. de bulgarske ogpalæstinensiske sundhedsarbejdere.

12. Menneskerettighedsspørgsmål i forberedelse af kommende drøftelser i FN

EU-Kina:Punktet blev vedtaget uden debat.EU-Iran:Der var principiel enighed om til en vis grad at behandle menneskerettighedsspørgsmålet ogatomspørgsmålet separat, og at menneskerettighederne må behandles på egne betingelser. Pådenne baggrund blev rådskonklusionerne om menneskerettighedsdialogen med Iran vedtaget.

13. Kina - våbenembargo

Rådet havde en kort frokostdrøftelse af EU's våbenembargo overfor Kina. Fremskridt påmenneskerettighedsområdet i Kina samt styrkelse af EU's fælles kodeks for våbeneksport erfortsat vigtige emner i denne sammenhæng. Det forventes, at drøftelsen af spørgsmålet vilfortsætte i EU-regi.

14.

Det vestlige Balkan

Serbien og Montenegro/Kosovo:Kommissær Patten og den Høje Repræsentant redegjorde for deres nylige møder i Serbien ogMontenegro. Rådet udtrykte støtte til, at der over for Serbien og Montenegro anlægges en to-sporet tilgang, der inden for rammerne af én Stabiliserings- og Associeringsaftale åbner op for,at der med de to delrepublikker forhandles separate protokoller om handel, økonomi og vissesektorpolitikker. I denne sammenhæng gentog Rådet den vægt, det lægger på styrkelse afStatsunionen mellem Serbien og Montenegro. På dette grundlag opfordrede Rådet
4
Kommissionen til at genoptage arbejdet med et gennemførlighedsstudie vedrørende indledningaf forhandlinger om en Stabiliserings- og Associeringsaftale med Serbien og Montenegro.Rådet drøftede kort situationen i Kosovo med udgangspunkt i de forestående parlamentsvalg d.23. oktober 2004. Det udtrykte forventning om, at valgene ville blive frie og demokratiske ogudtrykte i denne sammenhæng tilfredshed med, at Præsident Tadic havde opfordret Kosovo-serbere til at deltage. Rådet udtrykte håb om snarlig dannelse af en fungerende regering.Vojvodina:Rådet hilste velkommen, at den serbiske regering har givet tilsagn om at ville forstærke dialogenmed alle etniske grupper.

15. ICTY

Carla Del Ponte, chefanklager for tribunalet vedrørende det tidligere Jugoslavien, orienteredeRådet om landene på det Vestlige Balkans samarbejde med krigsforbrydertribunalet for dettidligere Jugoslavien (ICTY). Det overordnede budskab var negativt. Carla del Pontefremhævede, at EU vedvarende burde understrege vigtigheden af at samarbejde med tribunalet.Rådet udtrykte dyb bekymring over det manglende samarbejde og mindede samtidig depågældende lande om den forpligtelse, som de havde påtaget sig til at samarbejde medtribunalet. Rådet opfordrede især Serbien og Montenegro og Bosnien-Hercegovina, men ogsåKroatien, til at sikre dette samarbejde og bringe Ratko Mladic, Radovan Karadzic og AnteGotovina og andre sigtede til Haag. Rådet understregede, at vedblivende mangel på fuldt ogomgående samarbejde med tribunalet alvorligt ville bringe den fortsatte tilnærmelse til EU ifare.Rådet vedtog uden debat, efter høring af Parlamentet, et forslag om indefrysning aftilgodehavender tilhørende personer sigtet af tribunalet, men endnu ikke bragt til Haag.

16. WTO/Doha Development Agenda (DDA)

Rådskonklusioner blev vedtaget, hvorved Rådet gjorde status over forhandlingssituationen iDoha-Runden og slog fast, at EU også i det videre forløb skulle spille en fleksibel, brobyggendeog ledende rolle i forhandlingerne.

17. EU’s Generelle Toldpræference System

Rådskonklusioner blev vedtaget uden debat.

18. Mellemøsten

Rådet havde en generel drøftelse af situationen i Mellemøsten. Rådet udtrykte dyb bekymringover den forværrede situation i Israel og de palæstinensiske områder. Rådet gentog sitsynspunkt om, at en israelsk tilbagetrækning fra alle bosættelser i Gaza og fire bosættelser påVestbredden kan være et muligt første positivt skridt i retning af implementeringen afkøreplanen for fred. Samtidig henviste Rådet dog til de fem betingelser for accept aftilbagetrækningen, som Det Europæiske Råd fastslog i marts 2004. Rådet understregede, attilbagetrækningen ikke må være et forsøg på at erstatte køreplanen for fred og den deriforudsete to-statsløsning. Endelig drøftede Rådet EU’s konkrete muligheder for at bidrage til
5
en positiv udvikling, herunder ved fortsat at yde støtte til den palæstinensiske myndighedsreformbestræbelser og til afholdelse af palæstinensiske valg.

19. Ukraine

Rådet vedtog konklusioner vedrørende Ukraine, hvori landets betydning som nabo og partnerfor EU understreges. Ukraines beslutning om et nærmere samarbejde med EU hilsesvelkommen. Samtidig understreges det, at graden af tilnærmelse mellem EU og Ukraine i førsterække er betinget af, at omstillingen af Ukraine til demokratisk retsstat og markedsøkonomilykkes. Der erindres om de muligheder, EU’s naboskabspolitik byder på i denne sammenhæng.Rådet påminder Ukraines ledelse om, at den måde, præsidentvalget ultimo oktobergennemføres på, vil være en prøve på den vægt, Ukraine tillægger Europarådets og OSCE’sdemokratiske værdier, ligesom det vil være af stor betydning for forholdet mellem EU ogUkraine.

20. Kvalificeret flertal efter 1. november 2004 – definition af befolkningselementet

Punktet blev vedtaget uden debat.