STATSMINISTERIET
Dato: 3. maj 2005
Statsminister Anders Fogh Rasmussens svar på spørgsmål nr. 1 vedrørende aktstykke
111 stillet af Finansudvalget den 20. april 2005:
Spørgsmål:
”Der ønskes en beregning af de realistiske omkostninger ved at husstandsomdele for-
fatningstraktaten, hvis dette forudsættes at ske på den billigst mulige måde og heru n-
der bl.a. a) under anvendelse af den billigst mulige distributionsform. I beregningen
ønskes angivet prisen ved anvendelse af henholdsvis Post Danmark og den billigste
private distributør, og der ønskes oplyst omkostningerne henholdsvis ved særskilt ud-
sendelse samt ekstraomkostningerne, hvis forfatningstraktaten udsendes sammen med
en husstandsomdelt avis eller anden publikation, der under alle omstændigheder distri-
bueres, b) med den mindst omkostningskrævende måde at mangfoldiggøre/trykke tra k-
taten. Omkostningerne ønskes specificeret på henholdsvis trykke - og distributionsom-
kostningerne.”
Svar:
Aktstykke 111 handler om fordeling af midler til partier, bevægelser og lokale-
regionale enkeltinitiativer til oplysning og debat om EU op til folkeafstemningen 27.
september 2005. For partier og bevægelser med parlamentarisk repræsentation indebæ-
rer aktstykket en ligelig fordeling af midler mellem tilhængere og modstandere af for-
fatningstraktaten. Midlerne til partier og bevægelser med parlamentarisk repræsentati-
on fordeles på grundlag af ja -sidens og nej-sidens egne ønsker.
Det er vigtigt for regeringen, at der informeres bedst muligt om den nye EU-traktat.
Befolkningen skal have et godt, oplyst og solidt grundlag for deres stillingtagen ved en
folkeafstemning om forfatningstraktaten. Alle, der ønsker det, skal naturligvis have
mulighed for at sætte sig ind i teksterne uden omkostninger for den enkelte.
Allerede nu kan forfatningstraktaten fås med posten ved henve ndelse til Folketingets
EU-Oplysning eller ved henvendelse til Udenrigsministeriet. Den kan også hentes ned
fra Internettet for dem, der har mulighed for det.
Spørgsmålet om en eventuel husstandsomdeling af traktaten indgår ikke i aktstykke
111. Der henvises til besvarelserne på spørgsmål herom stillet i henhold til § 20 i Fo l-
ketingets forretningsorden (S 736 af 13. april, S 451 af 29. marts, S 204 af 9. marts og
S 501 af 31. marts 2005 – alle fra 2005). Det fremgik i øvrigt af mødet mellem alle
Folketingets partier den 3. marts, at der ikke var støtte til en husstandsomdeling af
traktaten, og at et flertal fandt, at EU-oplysningsmidlerne var bedre brugt på anden vis.
Det vil derfor ikke være korrekt at bede private virksomheder om at afgive konkrete
tilbud.
- 2 -
På grund af Nej -partiernes store interesse i en husstandsomdeling har Statsministeriet
tidligere lavet et hurtigt overslag over de mulige omkostninger med udgangspunkt i
Post Danmarks normale takster og Danmarks Statistiks opgørelse over antal husstande
i Danmark. Der var tale om et meget groft skøn for trykning og husstandsomdeling af
traktaten, som selvfølgelig ikke tog højde for de rabatter, som ville kunne fås, hvis
husstandsomdeling af traktaten var aktuelt. Til grund for det hurtige skøn lå Råd s-
sekretariatets udgave af traktaten inklusive alle protokoller og erklæringer med en
samlet vægt på over et kilo. Med Post Danmarks almindelige porto for en økonomifo r-
sendelse ville udsendelse af en traktat i dette format koste 43 kr. pr. stk. Ganget med
ca. 2,5 mio. husstande gav det ca. 107 mio. kr. Hertil kom udgifter til trykning af trak-
taten, som blev sat til ca. 20 kr. pr. stk. Uden rabatter og til almindelige takster løb det
samlet op i ca. 150 mio. kr.
Hvis der tages udgangspunkt i den af Folketingets Præsidiums godkendte udgave af
forfatningstraktaten, der indeholder et uddrag af traktatens protokoller og erklæringer.
og vejer ca. 600 gram, og hvis det forudsættes, at traktaten husstandsomdeltes som
adresseløs forsendelse, ville udgifterne til distribution baseret på Post Danmarks list e-
priser være ca. 18,3 mio. kr. ekskl. moms. Listeprisen bør dog tages med det forbe-
hold, at der i fodnoterne til listeprisen optræder en række tillæg som eventuelt vil på-
virke prisen i opadgående retning. Herudover tager listeprisen selvsagt ikke højde for
eventuelle forhandlede nedslag.
Ifølge EU-modstandernes avis, Notat, som tager udgangspunkt i Folketingets EU-
oplysnings udgave af traktaten med et udvalg af protokoller og erklæringer, ville der
kunne opnås en rabat på 25% ved distribution til 2,4 mio. husstande, hvormed prisen
for distribution ville kunne reduceres til ca. 15,7 mio. kr. inkl. moms. Ifølge Notats
undersøgelser gennem kontakt til en trykkerigruppe i Rødovre ville stykprisen for
trykning af denne version af forfatningstraktaten være 16,37 kroner ved et oplag på
20.000 og 7 kr. ved et oplag på 2,4 mio. Med rabatter ville trykningen af denne ve rsion
ifølge Notat således kunne gøres for ca.16,8 mio. kr. Andet steds oplyser Notat, at
samme trykkeri vil kunne trykke det nødvendige oplag for 10.050.000 kr. Statsministe-
riet har ikke verificeret disse tal.
Tages udgangspunkt i den samlede traktattekst, som udlægges til afstemning inklusive
alle protokoller og erklæringer, ville vægten og dermed trykke- og eventuelt distributi-
onsomkostningerne – naturligvis være højere.
Som det fremgår af besvarelsen af S 501 af 31. marts 2005 ville prisen for trykning og
distribution selvsagt også være afhængig af opsætning, p apirkvalitet mv.
De mulige ekstraomkostninger ved husstandsomdeling af forfatningstraktaten sammen
med en husstandsomdelt avis eller en anden publikation vil selvsagt ligeledes afhænge
af formatet og vægten af denne anden publikation.
Det kan yderligere oplyses, at Statsministeriet har modtaget kopi af en e-mail til Ritzau
fra et forlagstrykkeri (Nørhaven Paperbacks), som på eget initiativ har vurderet, at
trykkeriet ville kunne trykke og distribuere en ikke nærmere bestemt udgave af trakta-
- 3 -
ten for 18 mio. kr. alt efter ambitionsniveau. Det er ikke oplyst, hvor stor en andel af
dette beløb, som ville gå til henholdsvis trykning og distr ibution.