1 UDENRIGSMINISTERIET Den 11. april 2005     Finansudvalgets aktstykke 88 - § 6 spørgsmål nr. 1-8 af den 10. marts 2005 Ad. Aktstk. 88 – Revision af dispositionsgrundlaget for blandede kreditter til udviklingslande Spørgsmål 7: Der ønskes en konkret beskrivelse af effekten af 50 pct.-bindingen i 2003 og 2004 opgjort på brancher og eventuelt virksomheder. Svar: I 2003 blev der under Ordningen udbetalt 83,7 mio. kr. inkl. tilbageførte hensættelser. Forde- ling på støttede projekter fordeler sig som følger: Land Projekttitel Leverandør Kontraktbeløb (mio. kr.) Ecuador Agua Potable de Machala Krüger A/S 122,65 Egypten Grain Silo at El Huseiniya Cimbria Unigrain A/S 20,45 Egypten Zafarana Wind Farm II Vestas International A/S 183,64 Honduras Cementos del Norte F.L.Smidth og Co. A/S 18,56 Kina Acid Gas Treatment Haldor Topsøe A/S 15,23 Kina Gaocheng Waste Water Treatment    Degrémont A/S 34,21 Vietnam Tan An Water Supply Project Krüger A/S 39,69 I alt 434,43 I 2004 blev der under ordningen udbetalt ling på støttede projekter fordeler sig som følger: Land Projekttitel Leverandør Kontraktbeløb (mio. kr.) Bhutan Rural Telecommunications Project    Alcatel Danmark A/S 119,17 Filippinerne     Ilocos Norte Wind Farm Project Vestas International A/S 179,58 Kina Harbin District Heating Project ABB A/S 225,13 Kina Houma District Heating Project ABB A/S 36,68 Sri Lanka Colombo Sewerage Rehabilitation Per Aarsleff A/S 167,69 Vietnam Nghe An Television Station Danmon Group 23,17 I alt 751,42
2 Såfremt der ikke havde været et krav om 50 pct. dansk indhold, havde det været muligt at sikre en bedre udnyttelse den på finansloven afsatte ramme på 300 mio.kr. Der havde været muligt at sikre flere kontrakter til danske virksomheder. Det havde ikke været nødvendigt at udbyde Ru- ral Telecommunications Project, Bhutan og Nghe An Television Station, Vietnam i internatio- nalt udbud, men alene blandt danske virksomheder.   Med ophævelse af kravet om 50 pct. dansk indhold vil der også fremover være et anseligt dansk indhold i kontrakterne, idet projekterne alene vil blive udbudt blandt danske virksomheder. I det omfang den danske hovedleverandør kan anvende konkurrencedygtige danske underleve- rancer er der ingen grund til at antage, at disse ikke skulle blive benyttet. Anderledes forholder det sig for de produkter, som ikke er konkurrencedygtige på pris og kvalitet. Med en moderni- seret Ordning vil det for en række danske virksomheder være muligt at anvende produktion fra udenlandske datterselskaber som det danske moderselskab har investeret i for at være konkur- rencedygtig på et globaliseret marked.    Et større projekt vedrørende etablering anlæg til isproduktion til fiskeindustrien på Maldiverne blev i 2004 udbudt med krav om 50 pct. dansk indhold. Uanset at Udenrigsministeriet til et så- dan projekt yder et gaveelement på 50 pct. fandt køber på Maldiverne de indkomne tilbud for dyre og ønskede således ikke projektet finansieret under Ordningen. Køber har efterfølgende udbudt projektet i international licitation.