Europaudvalget 2004-05 (2. samling)
EUU Alm.del Bilag 24
Offentligt
merne af Folketingets Europaudvalg
stedfortrædere
Journalnummer
400.C.2-0
Kontor
EUK
24. februar 2005
Til underretning for Folketingets Europaudvalg vedlægges Justitsministeriets orienteringsnotat
om større, væsentlige EU-sager på Justitsministeriets områder, der må forventes at komme op
under det luxembourgske formandskab (1. halvår 2005).
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
145504_0002.png
Orienteringsnotat om de større, væsentlige EU-sager på Justitsministeriets
område, der må forventes at komme op under det luxembourgske formand-
skab (1. halvår 2005)
Formueret
1. Forbrugerkredit – forslag til ændring af direktiv om indbyrdes tilnærmelse
af medlemsstaternes love og administrative bestemmelser om forbrugerkre-
dit (87/102/EØF)
Kommissionen fremsatte den 11. september 2002 et forslag til direktiv om harmo-
nisering af medlemsstaternes love og administrative bestemmelser om forbruger-
kredit (KOM (2002) 443 endelig).
Direktivforslaget skal afløse og samtidig modernisere det eksisterende forbruger-
kreditdirektiv (direktiv 87/102/EØF som ændret ved direktiverne 90/88/EØF og
98/7/EF).
Der er tale om et meget omfattende direktivforslag, som bl.a. indeholder regler om
annoncering, rådgivning mv. forud for indgåelse af en låneaftale, databeskyttelse,
udformning af låneaftaler, herunder fortrydelsesret, afgivelse af en række kreditop-
lysninger, urimelige kontraktvilkår, opfyldelse af låneaftaler, herunder misligholdel-
se, og kautionsforhold.
I modsætning til det eksisterende forbrugerkreditdirektiv omfatter forslaget lån, der
sikres ved pant i fast ejendom, såfremt lånet er bestemt til andre formål end køb af
fast ejendom eller om- eller tilbygning af ejerboliger.
Direktivforslaget indeholder – i modsætning til det eksisterende forbrugerkreditdi-
rektiv – ikke nogen minimumsklausul, og der er således med forslaget lagt op til
totalharmonisering af området for forbrugerkredit.
Grundnotat er sendt til Folketingets Europaudvalg og Retsudvalg den 1. november
2002. Europa-Parlamentet har ved udtalelse af 23. september 2003 forkastet Kom-
missionens forslag og opfordret Kommissionen til at stille et nyt forslag. Parlamen-
tet henviser i sin udtalelse blandt andet til, at forslaget ikke i tilstrækkelig grad er
samordnet med eksisterende og kommende EU-regler, herunder persondatadirekti-
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
3
vet, konkurrenceretten og Basel II, som omhandler kapitaldækningskrav for penge-
institutter.
Europa-Parlamentet har i forlængelse heraf afgivet endnu en udtalelse om for-
slaget den 2. april 2004, hvor der stilles 50 ændringsforslag til direktivforslaget.
Kommissionen har på den baggrund fremsat et revideret direktivforslag den 28.
oktober 2004. Det reviderede forslag indebærer navnlig en begrænsning af anven-
delsesområdet og indførelse af enklere ordninger for visse typer af kreditaftaler,
ligesom en række bestemmelser om spørgsmål, der allerede er behandlet i anden
fællesskabslovgivning, udgår. Det reviderede forslag fokuserer således på en række
oplysningskrav forud for kontraktindgåelsen og i forbindelse med kontraktindgåel-
sen, herunder en revideret metode til beregning af de årlige omkostninger i procent.
Det forventes, at det reviderede forslag vil blive drøftet i løbet af 1. halvår 2005.
2. Forslag til et femte motorkøretøjsforsikringsdirektiv
Kommissionen fremsatte den 7. juni 2002 et forslag om ændring af Rådets direktiv
72/166/EØF, 84/5/EØF, 88/357/EØF, 90/232/EØF og direktiv 2000/26/EF
om ansvarsforsikring for motorkøretøjer (forslag til et femte motorkøretøjsforsik-
ringsdirektiv) (KOM(2002) 244 endelig).
Direktivforslaget indeholder en række forskellige ændringer til navnlig de fire første
motorkøretøjsforsikringsdirektiver, som udgør det regelsæt, der overordnet regule-
rer medlemsstaternes lovgivning om ansvarsforsikring for motorkøretøjer og kon-
trollen med forsikringspligtens overholdelse. Hensigten med direktivforslaget er
navnlig at forbedre beskyttelsen af de skadelidte ved færdselsuheld, at afhjælpe
mangler i de tidligere direktiver og skabe klarhed om visse af definitionerne i direk-
tiverne samt løse problemer, der ofte forekommer i praksis, for at sikre et mere
effektivt indre marked for motorkøretøjsforsikring.
Rådet vedtog den 26. april 2004 fælles holdning med henblik på vedtagelse af direk-
tivforslaget. Som det mest væsentlige indebærer den fælles holdning, at de foreslåe-
de minimumsbeløb for forsikringsdækning af person- og tingsskade forhøjes. Mi-
nimumsbeløbene foreslås således ændret til € 1 mill. for personskade pr. skadelidt.
Som alternativ hertil skal det være muligt at fastsætte et mindstebeløb på € 5 mill.
for hvert uheld uanset antallet af skadelidte. For tingsskade er minimumsdækningen
nu € 1 mill. for hvert uheld, uanset antallet af skadelidte.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
145504_0004.png
4
Det forventes, at Europa-Parlamentet og Rådet på den baggrund vil nå til enighed
om direktivforslaget med henblik på endelig vedtagelse i løbet af 1. halvår 2005.
Vejtransport
3. Forslag til Europa-Parlamentets og Rådets forordning om harmonisering
af visse sociale bestemmelser inden for vejtransport (ny køre- og hviletids-
forordning)
Kommissionen fremsatte den 12. oktober 2001 et forslag til en ny køre- og hviletidsforord-
ning, som skal erstatte den eksisterende køre- og hviletidsforordning.
Formålet med Kommissionens forslag er at forbedre anvendelsen og håndhævelsen af den
gældende køre- og hviletidsforordning ved at tydeliggøre, forenkle og ajourføre de fælles regler
samt indføre foranstaltninger, der skal resultere i mere effektive og ensartede kontrolordnin-
ger og sanktioner i hele EU.
Ved forordningsforslaget fastsættes regler for køretid, pauser og hviletid for førere,
der udfører godstransport og passagerbefordring ad vej, med det formål at harmo-
nisere vilkårene for konkurrencen mellem de forskellige former for landtransport,
navnlig vejtransporten, og at forbedre arbejdsvilkårene og færdselssikkerheden.
Trafikministeriet, hvorunder køre- og hviletidsområdet hørte på tidspunktet for
fremsættelsen af forslaget, har oplyst, at der blev udarbejdet et foreløbigt grundno-
tat om Kommissionens forslag. Grundnotatet blev imidlertid – på grund af folke-
tingsvalget den 20. november 2001 – ikke sendt til Folketingets Europaudvalg. Alle
Folketingets partier blev i stedet orienteret om forslaget ultimo november 2001,
idet trafikministeren gav partierne et eksemplar af det aktuelle notat til brug for
rådsmøde (Telekommunikation og Transport) den 6. – 7. december 2001, hvor
forslaget var på dagsordenen til orientering.
Efter regeringsskiftet blev det ved kongelig resolution besluttet, at opgaver og regel-
fastsættelse om bl.a. køre- og hviletid skulle overføres til Justitsministeriet.
Den 14. januar 2003 afgav Europa-Parlamentet udtalelse ved førstebehandlingen af
Kommissionens forslag, hvorefter Kommissionen fremsatte et nyt revideret forslag
(KOM(2003) 490 endelig) den 2. september 2003. Grundnotat om det reviderede
forslag er sendt til Folketingets Europaudvalg den 28. november 2003 og til Folke-
tingets Retsudvalg den 1. december 2003.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
5
Folketingets Europaudvalg, Retsudvalg og Trafikudvalg blev senest orienteret om
sagen forud for rådsmødet (Transport, Telekommunikation og Energi) den 10. –
11. juni 2004, hvor der blev opnået politisk enighed om forordningsforslaget.
Fælles holdning om forslaget blev vedtaget den 9. december 2004. Den fælles hold-
ning forventes forelagt Europa-Parlamentet i 1. halvår 2005.
4. Forslag til Europa-Parlamentets og Rådets direktiv om minimumsbetingel-
ser for gennemførelse af direktiv 2002/15/EF og af Rådets forordninger nr.
3820/85 og 3821/85 med hensyn til visse bestemmelser inden for vejtrans-
portvirksomhed (nyt standardkontroldirektiv)
Den 4. december 2003 fremsatte Kommissionen et forslag til Europa-Parlamentets
og Rådets direktiv om minimumsbetingelser for gennemførelse af direktiv
2002/15/EF (arbejdstidsdirektivet) og af Rådets forordninger 3820/85 (køre- og
hviletidsforordningen) og 3821/85 (takograf-forordningen) (KOM(2003) 628 ende-
lig).
Med dette direktivforslag sætter Kommissionen fokus på håndhævelsesindsatsen i
medlemsstaterne for så vidt angår bestemmelserne i henholdsvis køre- og hviletids-
forordningen (som for tiden er under revision, jf. punkt 3 ovenfor), takograf-
forordningen samt arbejdstidsdirektivet.
Kommissionen foreslår overordnet, at medlemsstaterne skal gennemføre en omfat-
tende og repræsentativ kontrol af personer, der udfører mobile vejtransportaktivite-
ter, førere, virksomheder og køretøjer inden for alle transportkategorier, der er om-
fattet af de nævnte regelsæt.
Med henblik på at målrette kontrolindsatsen og danne sig et overblik over udviklin-
gen inden for Unionen sætter Kommissionens direktivforslag endvidere fokus på
behovet for øget samarbejde mellem medlemsstaterne.
Europa-Parlamentet afgav den 20. april 2004 sin udtalelse om forslaget. Udtalelsen
indeholder en række ændringsforslag.
Grundnotat om direktivforslaget er sendt til Folketingets Europaudvalg den 21. maj
2004 og til Folketingets Retsudvalg den 24. maj 2004.
Folketingets Europaudvalg, Retsudvalg og Trafikudvalg blev senest orienteret om
sagen forud for rådsmødet (Transport, Telekommunikation og Energi) den 10. –
11. juni 2004, hvor der blev opnået politisk enighed om forordningsforslaget.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
145504_0006.png
6
Fælles holdning om forslaget blev vedtaget den 9. december 2004. Den fælles hold-
ning forventes forelagt Europa-Parlamentet i 1. halvår 2005.
5. Forslag til Europa-Parlamentets og Rådets direktiv om kørekort (tredje
kørekortdirektiv)
Kommissionen fremsatte den 5. december 2003 et forslag til tredje kørekortdirektiv
(KOM(2003) 621 endelig), som skal afløse det eksisterende direktiv om kørekort.
Formålet med Kommissionens forslag er bl.a. at mindske muligheden for forfalsk-
ninger af kørekortet. Det foreslås, at der fremover kun skal være én EF-
kørekortmodel, og der skal være mulighed for at indsætte en mikroprocessor i kø-
rekortet.
Det foreslås også, at gyldighedstiden for kørekort og hyppigheden af lægekontrol
harmoniseres. Kørekort, der udstedes eller fornyes efter direktivets ikrafttræden,
skal efter forslaget have en begrænset administrativ gyldighed, således at kørekort
jævnligt opdateres.
Forslaget indeholder regler om at indføre kørekort for knallerter. Endvidere fore-
slås visse af kørekortkategorierne ændret, og kategorier, der tidligere var valgfrie,
gøres obligatoriske. Som eksempel kan nævnes, at kategorien ”lille bus” foreslås
indført i alle medlemslande. Endvidere foreslås det, at alderskravene for erhvervelse
af kørekort til nogle kategorier ændres. Alderskravet for erhvervelse af kørekort til
større busser foreslås f.eks. hævet til 24 år.
Herudover indføres der mindstekrav til køreprøvesagkyndiges grund- og efterud-
dannelse.
Grundnotat om direktivforslaget er den 20. juli 2004 sendt til Folketingets Euro-
paudvalg og den 21. juli 2004 til Folketingets Retsudvalg.
Folketingets Europaudvalg blev senest orienteret om sagen forud for rådsmødet
(Transport, Telekommunikation og Energi) den 7.-8. oktober 2004, hvor der blev
opnået politisk enighed om direktivforslaget.
Fælles holdning om forslaget forventes vedtaget og forelagt Europa-Parlamentet i
1. halvår 2005.
Dyrebeskyttelse
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
145504_0007.png
7
6. Forslag til direktiv om beskyttelse af slagtekyllinger
Det forventes, at Kommissionen i foråret 2005 fremsætter et forslag til direktiv om
beskyttelse af slagtekyllinger. Der er ikke i forvejen fastsat specifikke EU-retlige
regler om beskyttelse af slagtekyllinger.
Det luxembourgske formandskab har sat direktivforslaget om beskyttelse af slagte-
kyllinger på den foreløbige dagsorden for rådsmødet (landsbrug og fiskeri) den 14.
marts 2005 til præsentation og udveksling af holdninger.
Endvidere har det luxembourgske formandskab sat direktivforslaget om beskyttelse
af slagtekyllinger på den foreløbige dagsorden for rådsmødet (landbrug og fiskeri)
den 20.-21. juni 2005 til endelig vedtagelse.
Retlige og indre anliggender (RIA)
Det luxembourgske formandskab vil videreføre arbejdet med gennem-
førelse af et område med frihed, sikkerhed og retfærdighed i overens-
stemmelse med de konklusioner og arbejdsprogrammer, der er vedtaget
af henholdsvis Det Europæiske Råd og Rådet for retlige og indre anlig-
gender.
Det forventes i den forbindelse, at der vil blive lagt stor vægt på ud-
møntningen af Haag-programmet (som fastlægger de overordnede
målsætninger for samarbejdet om retlige og indre anliggender), bl.a.
fordi Kommissionen forventes at fremlægge et udkast til handlingsplan
for gennemførelsen af Haag-programmet i begyndelsen af 2005. Det er
hensigten, at handlingsplanen skal forelægges for Det Europæiske Råd i
juni måned 2005 med henblik på endelig godkendelse.
Der vil under det luxembourgske formandskab blive afholdt rådsmøder (retlige og
indre anliggender) den 24. februar, den 14. april og den 2.-3. juni 2005. Der afhold-
tes endvidere et uformelt justits- og indenrigsministermøde den 28.-29. januar 2005.
Civilretligt samarbejde
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
145504_0008.png
8
7. Forordning om betalingspåbudsordre
Kommissionen fremsatte den 19. marts 2004 et forslag til Europa-Parlamentets og
Rådets forordning om indførelse af en europæisk betalingspåbudsprocedure
(KOM(2004) 173 endelig).
Forslaget sigter mod at fastsætte fælles europæiske regler, der skal tjene til hurtig og
effektiv inddrivelse af ubestridte krav. Efter forslaget kan en kreditor anmode en
domstol om at sende en betalingspåmindelse vedrørende et forfaldent pengekrav.
Betalingsmeddelelsen forkyndes for sagsøgte, idet denne anmodes om enten at ef-
terkomme kravet eller at bestride kravet inden for en bestemt tidsfrist. Hvis sagsøg-
te undlader dette, udstedes en betalingspåbudsordre, hvorefter kravet vil kunne
tvangsfuldbyrdes. Gør sagsøgte indsigelse mod kravet, fortsætter sagen som ud-
gangspunkt som en almindelig civil sag. Efter forslaget skal proceduren, der er fri-
villig for fordringshaveren, kunne anvendes både på grænseoverskridende og rent
interne sager.
Forslaget tillige med et grundnotat herom er sendt til Folketingets Europaudvalg og
Retsudvalg den 5. juli 2004. Høringssvar og en høringsoversigt vedrørende forslaget
er den 9. november 2004 sendt til Folketingets Europaudvalg og Retsudvalg.
Forslaget er sat på den foreløbige dagsorden (som muligt punkt) for rådsmøderne
(retlige og indre anliggender) den 24. februar, 14. april og den 2.-3. juni 2005 med
henblik på orienterende debat.
8. Direktiv om småkravsprocedure
Som opfølgning på konklusionerne fra rådsmødet i Tampere i oktober 1999 udar-
bejdede Kommissionen en grønbog om en EF-procedure for betalingspåbud og
om foranstaltninger til forenkling og fremskyndelse af søgsmål om krav af mindre
værdi (KOM(2002) 746 endelig). Grønbogen blev den 20. december 2002 sendt i
høring blandt medlemslandene og andre interesserede parter.
Regeringen afgav den 13. juni 2003 et høringssvar til Kommissionen, som er sendt
til Folketingets Europaudvalg og Retsudvalg den 16. juni 2003.
Forslaget er frem sat m ed hjem m el i EF-traktatens afsnit IV. Protokollen om Danm arks
stilling, d er er knyttet til Am sterd am traktaten, find er d erfor anvend else. Foranstaltni n-
ger, d er foreslås i henhold til afsnit IV i EF-traktaten, vil ikke være bind end e for eller
find e anvend else i Danm ark.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
145504_0009.png
9
I fortsættelse af grønbogen har Kommissionen udarbejdet et foreløbigt udkast til
forslag til en europæisk småkravsprocedure, der blev drøftet på et uformelt arbejds-
gruppemøde i Kommissionen den 16. marts 2004.
Forslaget forventes at føre til en særlig forenklet procedure for behandlingen af
sager om krav af mindre værdi (småkrav). Der forventes bl.a. foreslået en regel om
skriftlig behandling af sager om småkrav, medmindre retten i det enkelte tilfælde
finder, at der skal ske mundtlig forhandling. Det forventes endvidere foreslået, at
retten skal have ansvaret for bevisførelsen, og at der ikke skal være krav om advo-
katrepræsentation. Endelig forventes forslaget at indeholde en regel om, at domme i
sager vedrørende småkrav afsagt i én medlemsstat skal kunne tvangsfuldbyrdes i de
øvrige medlemsstater uden mellemliggende procedurer i disse medlemsstater (de
såkaldte eksekvaturprocedurer).
Kommissionen forventes at fremsætte et forslag til direktiv i løbet af 1. halvår 2005.
9. Direktiv om alternativ konfliktløsning (mægling)
Kommissionen fremsatte den 22. oktober 2004 et forslag til Europa-Parlamentets
og Rådets direktiv om visse aspekter af mægling på det civil- og handelsretlige om-
råde (KOM(2004) 718 endelig).
Forslaget sigter mod at lette adgangen til konfliktløsning ved at fremme anvendel-
sen af mægling og sikre et hensigtsmæssigt forhold mellem mægling og retssager.
Forslaget omfatter enhver proces, hvor to eller flere parter i en tvist bistås af en
tredjepart med henblik på at indgå en aftale om bilæggelse af tvisten, med undtagel-
se af en dommers forsøg på at bilægge en tvist under en retssag. Forslaget indehol-
der visse minimumsstandarder for de enkelte medlemslandes regulering af mægling,
herunder f.eks. regler om de muligheder en ret skal have for at kunne henvise par-
terne i en retssag til mægling, om fortrolighed af indholdet af mæglingsforhandlin-
ger og om tvangsfuldbyrdelse af forlig, der er resultatet af mægling.
Et grundnotat om forslaget vil snarest blive sendt til Folketingets Europaudvalg og
Retsudvalg.
Forslaget er frem sat m ed h jem m el i EF-traktatens afsnit IV. Protokollen om Danm arks
stilling, d er er knyttet til Am sterd am traktaten, find er d erfor anvend else. Foranstaltnin-
ger, d er foreslås i henhold til afsnit IV i EF-traktaten, vil ikke være bind end e for eller
find e anvend else i Danm ark.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
10
Det er endnu uklart, om forslaget vil blive drøftet på rådsmøder under luxem-
bourgsk formandskab.
10. Indgåelse af mellemstatslige aftaler vedrørende fællesskabsretsakter,
der er omfattet af
det danske forbehold vedrørende retlige og indre anliggender, og
som ikke vedrører udbygning af Schengen-reglerne (parallelafta-
ler)
Siden Amsterdamtraktaten trådte i kraft den 1. maj 1999, er der vedta-
get en række fællesskabsretsakter, der er omfattet af det danske forbe-
hold vedrørende retlige og indre anliggender, og som Danmark ikke
har mulighed for at tilslutte sig efter den særlige Schengen-procedure i
artikel 5 i protokollen om Danmarks stilling. En eventuel dansk til-
knytning til disse retsakter vil derfor alene kunne ske ved konkrete
mellemstatslige aftaler mellem Danmark og EU om de enkelte fælles-
skabsretsakter.
På det civilretlige område har Danmark efter forudgående drøftelser i Folketingets
Europaudvalg indtil videre anmodet om sådanne ”parallelaftaler” i relation til Bru-
xelles I-forordningen (forordning (EF) nr. 44/2001 af 22. december 2000), forkyn-
delsesforordningen (forordning (EF) nr. 1348/2000 af 29. maj 2000), konkursfor-
ordningen (forordning (EF) nr. 1346/2000 af 29. maj 2000) og Bruxelles II-
forordningen (forordning (EF) nr. 1347/2000 af 29. maj 2000, der nu er afløst af
forældreansvarsforordningen (forordning (EF) nr. 2201/2003 af 27. november
2003), der trådte i kraft den 1. august 2004).
Den 2. juli 2002 anmodede Kommissionen Rådet om bemyndigelse til at forhandle
parallelaftaler med Danmark for så vidt angår Bruxelles I-forordningen og forkyn-
delsesforordningen. Rådet vedtog den 8. maj 2003 at bemyndige Kommissionen til
at indlede forhandlinger med Danmark om indgåelse af disse parallelaftaler. Der-
imod har Kommissionen ikke fundet tilstrækkeligt grundlag for at søge at indgå
parallelaftaler med Danmark vedrørende konkursforordningen og Bruxelles II-
forordningen.
Sagen er senest forelagt Folketingets Europaudvalg og Retsudvalg forud for råds-
mødet (retlige og indre anliggender) den 8. maj 2003 samt ved fremsendelse den 22.
september 2004 af et notat om status for indgåelse af parallelaftaler.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
145504_0011.png
11
Forhandlingerne om indgåelse af parallelaftaler vedrørende Bruxelles I-
forordningen og forkyndelsesforordningen forventes afsluttet under luxembourgsk
formandskab.
11. Forslag til Europa-Parlamentets og Rådets forordning om lovvalgsregler
for forpligtelser uden for kontraktforhold (”Rom II”)
*
Kommissionen fremsatte den 22. juli 2003 et forslag til forordning om lovvalgsreg-
ler for forpligtelser uden for kontraktforhold (”Rom II”) (KOM(2003) 427 endelig).
Forslaget til forordning har til formål at harmonisere medlemsstaternes regler om,
hvilket lands lovgivning der skal anvendes på en forpligtelse uden for kontraktfor-
hold.
Forslaget indeholder bl.a. regler om lovvalget for forpligtelser uden for kontrakt-
forhold, der udspringer af en retsstridig handling. For sådanne forpligtelser foreslås
loven i det land, hvor skaden er opstået eller truer med at opstå, anvendt som ho-
vedregel. Derudover giver forslaget særlige regler for lovvalget for visse forpligtel-
ser, eksempelvis forpligtelser forårsaget af et defekt produkt (produktansvar), illoyal
konkurrence, miljøskader og krænkelse af privatlivet og individets rettigheder. Des-
uden fastsætter forslaget regler om lovvalget for forpligtelser, som udspringer af
andet end en retsstridig handling, f.eks. overskridelse af en fuldmagt eller indfrielse
af en anden persons forpligtelser. Forslaget indeholder endelig regler om parternes
mulighed for at aftale lovvalg.
Grundnotat er sendt til Folketingets Europaudvalg og Folketingets Retsudvalg den
3. december 2003. Europa-Parlamentet har endnu ikke afgivet sin udtalelse.
Det luxembourgske formandskab har sat forordningsforslaget på den foreløbige
dagsorden for rådsmødet (retlige og indre anliggender) den 2.-3. juni 2005.
Politimæssigt og strafferetligt samarbejde
Der må forventes fremlagt et betydeligt antal forslag fra Kommissionens side i
2005, og det forventes også, at Kommissionen vil præsentere en række rapporter
Forslaget er fremsat med hjemmel i EF-traktatens afsnit IV. Protokollen om Danmarks stilling, der
er knyttet til Amsterdamtraktaten, finder derfor anvendelse. Foranstaltninger, der foreslås i henhold
til afsnit IV i EF-traktaten, vil ikke være bindende for eller finde anvendelse i Danmark.
*
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
12
om den nationale gennemførelse af diverse rammeafgørelser, herunder bl.a. ram-
meafgørelsen om den europæiske arrestordre.
12. Politisamarbejde
Luxembourg forventes at fortsætte forhandlingerne om Kommissionens forslag til
Rådets afgørelse om videreudviklingen af Cepol.
Forhandlingerne vil næppe
kunne forventes afsluttet under det luxembourgske formandskab.
Herudover vil man fra luxembourgsk side fortsætte bestræbelserne på at styrke det
operative samarbejde inden for rammerne af taskforcen af europæiske politi-
chefer,
herunder ikke mindst som led i udmøntningen af Rådets konklusioner af
19. november 2004. Samarbejdet mellem Europol og taskforcen må forventes at
blive prioriteret højt.
Desuden vil det luxembourgske formandskab muligvis fremlægge et forslag om
udlån af politifolk i forbindelse med større begivenheder.
Kommissionen forventes i løbet af det luxembourgske formandskab at fremlægge
et forslag til
Rådets afgørelse om grænseoverskridende politisamarbejde.
Kommissionen forventes desuden i løbet af 2005 at fremlægge et forslag til
Rådets
afgørelse om styrkelse af udveksling af dna-oplysninger mellem medlemssta-
ternes retshåndhævende myndigheder.
Endelig vil en række af de forslag, der fremsættes som led i gennemførelsen af
Det
Europæiske Råds handlingsplan for EU’s indsats mod terrorisme,
have rele-
vans for det politimæssige samarbejde.
12.1. Terrorisme
Også det luxembourgske formandskab vil prioritere EU’s indsats mod terrorisme
højt. Området forventes i høj grad at blive præget af gennemførelsen af
Det Euro-
pæiske Råds handlingsplan for EU’s indsats mod terrorisme samt Haag-
programmet.
Javier Solana vil på ny skulle rapportere til Det Europæiske Råd i juni måned 2005
om gennemførelsen af anbefalingerne vedrørende
integrering af en efterret-
ningskapacitet i Rådet,
ligesom drøftelserne om
overvågning af gennemførel-
sen af retsakter
vil fortsætte.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
13
Hertil kommer, at Luxembourg i samarbejde med det kommende britiske formand-
skab vil lægge op til
afholdelse af tre særlige møder i Coreper
alene med fokus
på indsatsen mod terrorisme. I den forbindelse overvejer Luxembourg bl.a. at lægge
op til udarbejdelse af et
arbejdsprogram for SITCEN (situationscenteret under
Rådet) med henblik på gennemførelse af anbefalingerne om integrering af
en efterretningskapacitet i Rådet.
Det må også forventes, at indsatsen mod
finansiering af terrorisme
vil blive prio-
riteret højt, bl.a. i relation til udmøntningen af EU’s nye strategi på området, som
blev forelagt for stats- og regeringscheferne på mødet i Det Europæiske Råd den
16.-17. december 2004.
Det luxembourgske formandskab vil ligesom tidligere formandskaber tillige skulle
fokusere på de
halvårlige opdateringer af trusselsvurderingerne og listen over
terrororganisationer til brug for medlemslandenes retshåndhævende myn-
digheder med ansvar for bekæmpelse af terrorisme.
Endelig fortsætter
evalueringerne af medlemslandenes foranstaltninger til be-
kæmpelse af terrorisme
med henblik på udarbejdelse af endelig rapport, som
imidlertid først vil skulle forelægges for Rådet i slutningen af 2005.
12.2. Europol
Det luxembourgske formandskab vil som tidligere formandskaber prioritere Euro-
pols relationer til tredjelande. Dette betyder bl.a., at Luxembourg vil skulle sikre
Rådets godkendelse af en række
samarbejdsaftaler mellem Europol og tredje-
lande.
Det kan heller ikke udelukkes, at listen over tredjelande, Europol kan indgå
samarbejdsaftaler med, løbende vil skulle suppleres.
Herudover vil der under det luxembourgske formandskab være særlig fokus på for-
holdet mellem Europol og taskforcen af europæiske politichefer samt Europols
rolle i forhold til SITCEN som led i gennemførelsen af
Javier Solanas anbefalin-
ger om integrering af en efterretningskapacitet i Rådet.
Luxembourg vil såle-
des prioritere indgåelsen af en samarbejdsaftale mellem Europol og SITCEN højt,
ligesom man mere generelt vil skulle overveje formålet med Europols trusselsvur-
deringer i forhold til arbejdet i SITCEN.
Det luxembourgske formandskab vil tillige forsøge at afslutte forhandlingerne om
forslaget til
Rådets afgørelse om at udpege Europol som centralkontor for
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
14
udveksling af oplysninger om forfalskninger af euroen
med henblik på vedta-
gelse i Rådet i løbet af første halvår af 2005.
Endelig udestår spørgsmålet om
udnævnelse af Europols direktør.
13. Samarbejde i straffesager og gensidig anerkendelse
Samarbejdet i straffesager vil som sædvanlig blive prioriteret højt, og Luxembourg
vil fremme forhandlingerne om Kommissionens forslag til
rammeafgørelse om
den europæiske bevissikringsordre.
Ifølge Haag-programmet skal forslaget ved-
tages inden udgangen af 2005.
Forhandlingerne om forslaget til
rammeafgørelse om logning af data om tele-
trafik
vil fortsætte under luxembourgsk formandskab. Der sigtes mod, at der kan
opnås samlet politisk enighed om forslaget senest i juni måned 2005.
Det forventes desuden, at det luxembourgske formandskab vil skulle videreføre
forhandlingerne med
Norge og Island om indgåelsen af en samarbejdsaftale
med EU om udlevering.
Kommissionen har fremlagt en
grønbog om tilnærmelse, gensidig anerkendel-
se og fuldbyrdelse af strafferetlige afgørelser i EU,
som den danske regering har
afgivet høringssvar til. I løbet af 2005 vil Kommissionen muligvis fremsætte et eller
flere forslag med henblik på gennemførelse af de målsætninger, som fremgår af
grønbogen.
Østrig, Finland og Sverige har fremlagt et forslag til
rammeafgørelse om overfø-
relse af domfældte,
som i forholdet mellem medlemslandene skal erstatte Europa-
rådets konvention fra 1983.
Kommissionen vil muligvis fremlægge et eller flere forslag i lyset af
grønbogen om
gensidig anerkendelse af ikke-frihedsberøvende kontrolforanstaltninger for-
ud for domsafsigelse
i løbet af 2005.
Herudover vil det luxembourgske formandskab blive præget af forhandlingerne om
de mange forslag om
udveksling af oplysninger om straffedomme.
Kommissio-
nens initiativ til Rådets afgørelse om udveksling af oplysninger fra nationale straffe-
registre, som der blev opnået delvis politisk enighed om på rådsmødet (RIA) den 2.
december 2004, vil skulle færdigforhandles hurtigst muligt i begyndelsen af 2005.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
15
Kommissionen har vedtaget en
hvidbog om udveksling af oplysninger fra nati-
onale strafferegistre.
Hvidbogen forventes at blive fulgt op af et forslag til Rådets
afgørelse om en styrkelse af pligten til at videregive oplysninger fra nationale straf-
feregistre samt et forslag til rammeafgørelse om gensidig anerkendelse af rettigheds-
frakendelser samt af domme med henblik på gentagelsesvirkning. Ifølge Haag-
programmet skal forslagene vedtages inden udgangen af 2005.
I marts måned 2005 forventes Kommissionen i øvrigt at følge hvidbogen op med et
forslag til edb-baseret udveksling af oplysninger fra nationale strafferegistre.
Hertil kommer et belgisk forslag til
rammeafgørelse om gensidig anerkendelse
og fuldbyrdelse af rettighedsfrakendelser mv. med særlig fokus på bekæm-
pelse af seksuel udnyttelse af børn,
som vil skulle forhandles i 2005.
Under græsk formandskab i foråret 2003 godkendte Rådet to
aftaler mellem EU
og USA om henholdsvis udlevering og gensidig retshjælp i straffesager,
som
efterfølgende er undertegnet af parterne. Under det luxembourgske formandskab
må det forventes, at arbejdet med koordinering af de bilaterale aftaler om udleve-
ring og retshjælp, der skal indgås mellem de enkelte medlemsstater og USA som
opfølgning på aftalerne, vil blive fortsat.
Herudover forventes Kommissionen under det luxembourgske formandskab at
fremlægge en
rapport om medlemslandenes gennemførelse af rammeafgørel-
sen om den europæiske arrestordre.
Der vil under luxembourgsk formandskab på sædvanlig vis blive af-
holdt
møde i Det Europæiske Retlige Netværk
med henblik på at styrke
samarbejdet mellem anklagemyndighederne i medlemslandene.
13.1. Eurojust
Det luxembourgske formandskab forventes at fortsætte drøftelserne om en
styr-
kelse af Eurojust.
Luxembourg forventes i den forbindelse at fokusere på en styr-
kelse af samarbejdet mellem Eurojust og Europol, vedtagelse af forslaget til databe-
skyttelsesregler for Eurojust samt eventuelt yderligere drøftelser af Eurojusts befø-
jelser.
14. Materiel strafferet
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
16
Det luxembourgske formandskab forventes at videreføre arbejdet med forslaget til
rammeafgørelse om visse proceduremæssige rettigheder i straffesager i EU.
Ifølge Haag-pro-grammet skal forslaget vedtages inden udgangen af 2005.
Herudover forventes det, at Kommissionen i løbet af første halvår af 2005 vil frem-
lægge et forslag til
rammeafgørelse om bekæmpelse af forfalskninger.
Forslaget
forventes at ville være af generel karakter i modsætning til Rådets rammeafgørelse
af 29. maj 2000, der er begrænset til beskyttelse af euroen mod falskmøntneri.
Der er nu konstateret samlet enighed om forslaget til
rammeafgørelse om en
styrkelse af strafferetlige rammer til bekæmpelse af forurening fra skibe.
Der
synes derfor ikke umiddelbart at være udsigt til yderligere drøftelser af sagen, som
har sammenhæng med vedtagelsen af et direktiv på området.
Herudover vil det luxembourgske formandskab muligvis genoptage forhandlinger-
ne om
”ne bis in idem”-princippet
i lyset af den forventede meddelelse fra
Kommissionen om strafferetlig jurisdiktionskompetence.
15. Forebyggelse og bekæmpelse af grænseoverskridende, herunder organise-
ret, kriminalitet
Luxembourg forventes at fortsætte gennemførelsen af
strategien om organiseret
kriminalitet i det nye årtusinde,
idet man i den forbindelse vil fokusere på en
kommende meddelelse fra Kommissionen om gennemførelsen af strategien, som
forventes at foreligge i april måned 2005.
Herudover vil der være særlig fokus på det fortsatte behov for en styrkelse af sam-
arbejdet mellem medlemslandenes retshåndhævende myndigheder om
udveksling
af oplysninger,
herunder bl.a. det svenske forslag til
rammeafgørelse om ud-
veksling af oplysninger mellem medlemslandenes retshåndhævende myn-
digheder.
Kommissionen forventes i øvrigt at fremlægge en række forslag med henblik på
gennemførelsen af målsætningen i Haag-programmet om udveksling af oplysninger
i medfør af
princippet om tilgængelighed.
I tilknytning hertil forventes Kommis-
sionen at ville fremlægge et forslag til
rammeafgørelse om databeskyttelse inden
for det politimæssige og strafferetlige samarbejde.
Det er usikkert, om forsla-
gene vil blive fremlagt under luxembourgsk formandskab.
Kommissionen har tidligere arbejdet på et forslag til
rammeafgørelse om udveks-
ling af passageroplysninger mellem medlemslandenes retshåndhævende
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
17
myndigheder.
Det er imidlertid usikkert, om – og hvornår - et sådant forslag i
givet fald fremlægges.
Kommissionen vil – formentlig i løbet af januar 2005 – fremlægge et forslag til
rammeafgørelse, som vil skulle erstatte Rådets fælles aktion af 21. december
1998 om at gøre det strafbart at deltage i en kriminel organisation i EU.
Herudover forventes det, at Luxembourg vil fortsætte
evalueringen af medlems-
landenes udveksling af oplysninger med Europol.
Luxembourg forventes tillige i overensstemmelse med artikel 5 i Rådets afgørelse af
8. maj 2003 om efterforskning og strafforfølgning af folkedrab, forbrydelser mod
menneskeheden og
krigsforbrydelser
at ville indkalde til et møde blandt medlems-
landenes kontaktpunkter. Efter det oplyste er det hensigten, at mødet skal afholdes
den 28.-29. juni 2005.
Kommissionen forventes i øvrigt – formentlig i april måned 2005 – at fremlægge en
meddelelse og en række anbefalinger med henblik på gennemførelse af anbefaling
nr. 16 i justits- og indenrigsministrenes samt økonomi- og finansministrenes kon-
klusioner fra det fælles rådsmøde den 16. oktober 2001. Anbefaling nr. 16 vedrører
behovet for
styrkelse af overvågningen af finansielle institutter i tredjelande
samt behovet for at yde teknisk assistance til sådanne finansielle institutter.
Herudover vil der løbende være drøftelser af Kommissionens forslag til Rådets
afgørelser mv. om mandater til Fællesskabet til forhandlinger i internationale fora
samt undertegnelse og indgåelse af
internationale instrumenter.
Endelig vil Kommissionen muligvis tage initiativ til et
træningsprogram vedrø-
rende efteruddannelse af dommere (”Erasmus for Judges”).
15.1. Narkotikakriminalitet
Luxembourg vil prioritere afslutningen af drøftelser om den
første handlingsplan
for gennemførelse af EU’s narkostrategi for 2005 - 2012,
som Kommissionen
forventes at fremlægge i begyndelsen af 2005. Handlingsplanen vil skulle gælde for
perioden 2005 – 2008. Det kan ikke udelukkes, at Kommissionen tillige vil fremsæt-
te konkrete forslag til nye instrumenter i den forbindelse.
Herudover vil Luxembourg fortsætte drøftelserne af allerede fremlagte forslag mv.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
145504_0018.png
18
16. Schengen-samarbejdet
Ud over at fortsætte drøftelserne af allerede fremlagte initiativer, herunder vedrø-
rende
evalueringen af medlemslandenes gennemførelse af Schengen-
reglerne,
vil der i første halvår af 2005 være særlig fokus på
udviklingen af SIS II
(den nye generation af Schengen-informationssystemer). Der vil formentlig løbende
skulle tages stilling til en række spørgsmål i lyset af de kommende forslag til retsak-
ter, som forventes fremlagt af Kommissionen senest i marts måned 2005. Luxem-
bourg og kommende formandskaber finder, at udviklingen af SIS II har højeste
prioritet.
17. Eksterne relationer
I overensstemmelse med Haag-programmet vil det luxembourgske formandskab
lægge vægt på at udvikle de eksterne relationer i forbindelse med det politimæssige
og strafferetlige samarbejde.
Grundlæggende Rettigheder
18. Forslag til en retsakt om et agentur for grundlæggende rettigheder
Det forventes, at Kommissionen i maj 2005 fremsætter et forslag til en retsakt om
et agentur for grundlæggende rettigheder.
Med det formål at styrke respekten i EU for de grundlæggende rettigheder beslutte-
de Det Europæiske Råd på et møde den 12. og 13. december 2003 at forlænge
mandatet for Det Europæiske Center for Overvågning af Racisme og Xenofobi
(EUMC) med henblik på at konvertere centeret til et Agentur for Grundlæggende
Rettigheder.
Kommissionen afholdt i december 2004 en offentlig konsultation om oprettelsen af
det nye agentur (KOM(2004) 693 endelig), og der blev afholdt en offentlig høring
den 25. januar 2005. Kommissionen udarbejder på den baggrund et forslag til rets-
akt, der skal præcisere agenturets aktivitetsområde og nærmere opgaver, samarbej-
det med andre relevante organisationer, herunder Europarådet, og agenturets orga-
nisationsstruktur og økonomiske grundlag.
Det luxembourgske formandskab forventes at indlede drøftelserne om forslaget
inden sommerferien.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
19