Europaudvalget 2004-05 (2. samling)
EUU Alm.del Bilag 28
Offentligt
Medlemmerne af Folketingets Europaudvalg
og deres stedfortrædere
Bilag
1
Journalnummer
400.C.2-0
Kontor
EUK
1. marts 2005
Til underretning for Folketingets Europaudvalg vedlægges Udenrigsministe-
riets notat vedrørende halvårsoversigt i regi af Rådet vedr. almindelige anlig-
gender og eksterne forbindelser.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
146447_0002.png
2
NOTAT
Udenrigsministeriet
Nordgruppen
Til:
Fra:
Emne:
Folketingets Europaudvalg
Udenrigsministeriet
Halvårsoversigt i regi af Rådet vedr. al-
mindelige anliggender og eksterne for-
bindelser
J.nr.:
Dato:
EUK, A.5-0-0
24. februar 2005
Almindelige anliggender
Finansielle perspektiver 2007-2013
Kommissionens vedtog d. 10. februar 2004 sin meddelelse om de finansielle per-
spektiver 2007-2013. Denne blev fulgt op af en uddybende meddelelse i juli samt et
forslag til ny inter-institutionel aftale. Den 14. juli og 29. september fremlagde
Kommissionens en række forslag til retsakter vedrørende de nye flerårige finansielle
perspektiver, der supplerer og uddyber indholdet heraf. Retsakter vedrørende bl.a.
retlige og indre anliggender, forskning & udvikling samt innovation forventes frem-
lagt i første halvår 2005.
Kommissionens kernepunkter for dagsorden 2007 er en udvikling af EU baseret på
tre grundpiller:
EU skal fortsat fremme økonomisk samhørighed og skabe flere og bedre
job gennem en større og bæredygtig vækst.
EU skal sikre borgerne et område præget af frihed, retfærdighed og sikker-
hed.
EU skal have en stærk global rolle, der afspejler Europas politiske og øko-
nomiske tyngde.
Dertil kommer, at finansieringen af EU’s budget foreslås ændret gennem især ind-
førelsen af en ny generel rabatordning for alle lande med et nettobidrag over en vis
tærskel af BNP (0,35 pct.).
Rådets flerårige arbejdsplan forudsætter afslutning af forhandlingerne i juni 2005.
Lissabon-strategien
Midtvejsevalueringen af Lissabon-strategien vil finde sted ved Det Europæiske Råds
møde den 22.-23. marts 2005. Strategiens overordnede målsætning er at gøre EU til
en af verdens mest konkurrencedygtige, dynamiske og vidensbaserede økonomier
med social og miljømæssig bæredygtighed. Gennemførelsen af målsætningerne har
imidlertid været mangelfuld, hvorfor man i EU er blevet enige om at gennemføre
en midtvejsevaluering.
Kommissionens synteserapport blev vedtaget den 2. februar 2005 og vil udgøre
grundlaget for drøftelserne af midtvejsevalueringen. Synteserapporten indeholder
en status over gennemførelsen af strategien og forslag til ændringer af strategien. I
rapporten foreslår Kommissionen etableringen af et partnerskab for vækst og be-
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
146447_0003.png
3
skæftigelse samt en prioriteret indsats på ti centrale politikområder, herunder forsk-
ning, udvikling og uddannelse, gennemførelse af det indre marked samt bedre lov-
givning. Kommissionen foreslår også en mere effektiv styring af strategien, hvilket
bl.a. indebærer årlige nationale rapporter fra medlemsstaterne og en forenkling af de
eksisterende rapporteringsforpligtelser.
Miljø
EU’s udenrigsministerielle ”Green Diplomacy Network” vil ifølge beslutning truf-
fet på DER Thessaloniki i juni 2003 skulle afrapportere til DER i juni 2005. Rap-
porteringen forventes bl.a. at omhandle de EU-demarcher, der ved netværkets mel-
lemkomst er gennemført i tredjelande herunder på klimaområdet.
Fælles udenrigstjeneste
Den Høje Repræsentant og Kommissionen forventes at fremlægge en fremskridts-
rapport om det forberedende arbejde med den fælles udenrigstjeneste senest i juni
2005. Rapporten ventes at danne grundlag for det videre arbejde og drøftelser i
Rådet. Afgørelsen om indretningen af den fælles udenrigstjenste skal træffes af Rå-
det på forslag af EU-udenrigsministeren, dvs. efter forfatningstraktaten måtte være
trådt i kraft.
Eksterne forbindelser
Europæisk sikkerhedsstrategi
Rådet forventes at fortsætte implementeringen af den Europæiske Sikkerhedsstrate-
gi, der blev vedtaget i december 2003. Arbejdet fokuserer på konkret opfølgning
inden for bl.a. udvikling af et strategisk partnerskab for reform og udvikling med
landene i den arabiske verden, terrorbekæmpelse, effektiv multilateralisme og ikke-
spredning af masseødelæggelsesvåben.
ESD P
Den hastige udvikling af ESDP ventes at fortsætte i 2005. Listen af igangværende
operationer vil blive udvidet med en politimission til Congo. Særlig interesse vil der
være om en eventuel iværksættelse af en civil ESDP-mission til Irak med fokus på
uddannelse af retsstatseksperter, politi m.m. Herudover vil fokus være på at få flere
nye tiltag gjort operative: Forsvarsagenturet, som skal fungere som et koordineren-
de organ for udviklingen af militære kapaciteter, samt den civil-militære planlæg-
ningscelle. Af særlig interesse for Danmark bliver cellens opgaver i forhold til civile
operationer. Hertil kommer arbejdet med at nå nye styrkemål for 2010, hvor de
nyoprettede EU-kampgrupper er særligt væsentlige i arbejdet med at forbedre EUs
evne til hurtigt udsendelse til krisestyringsopgaver.
Flodbølgekatastrofen i Sydøstasien kan betyde ekstra opmærksomhed om civil be-
skyttelse, der er en af de fire prioritetsområder inden for den civile del af ESDP,
ligesom ESDP’ens muligheder for at bidrage til terrorbekæmpelse fortsat vil stå
centralt.
Danmark kan som konsekvens af det danske forsvarsforbehold ikke deltage i mili-
tære operationer, er udelukket fra arbejdet i forsvarsagenturet og kan ikke bidrage til
EU-kampgrupperne. Danmark vil fortsat prioritere opbygningen af den civile di-
mension af ESDP.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
4
Mellemøsten
Fredsprocessen i Mellemøsten ventes at indtage en central plads i drøftelserne i
Rådet for eksterne anliggender. Fokus forventes at være på mulighederne for en
genoptagelse af dialogen mellem Israel og palæstinenserne i kølvandet på det frede-
lige palæstinensiske præsidentvalg den 9. januar 2005 og dannelsen af en ny bred
koalitionsregering i Israel med henblik på at sikre implementeringen af Køreplanen
for fred. Drøftelserne ventes også at fokusere på, hvordan EU vil kunne bistå det
palæstinensiske selvstyre i den nærmeste fremtid, herunder på sikkerhedsområdet i
forbindelse med den forventede israelske tilbagetrækning fra Gaza og dele af Vest-
bredden.
Irak
Formandskabet har tilkendegivet, at det vil give prioritet til at understøtte demokra-
tiseringsprocessen i Irak, og situation i Irak forventes behandlet på de fleste af det
kommende halvårs GAERC møder.
EU har støttet valgforberedelsen gennem udsendelse af rådgivere, der bl.a. har bi-
stået med træning af irakiske valgobservatører. Derudover har EU’s medlemslande
bidraget med finansiering af den såkaldte ”mellemring” til beskyttelse af FN i Irak.
Udsendelse af en krisestyringsmission på politi-og retsområdet er under forberedel-
se.
Overgangsparlamentet vil udover at skulle vælge et præsidentråd og en regering
også have ansvar for, at der udarbejdes et udkast til en irakisk grundlov. Grundlovs-
arbejdet skal være tilendebragt således, at en ny forfatning kan vedtages ved en fol-
keafstemning senest 15. oktober 2005. Forfatningsarbejdet vil m.a.o. tage sin be-
gyndelse i første halvår af 2005.
Også efter valget den 30. januar skal der gøres et stort arbejde for at inddrage alle
legitime grupper i forfatningsarbejdet og den øvrige politiske proces. EU vil kunne
spille en betydelig rolle heri gennem en aktiv og synlig tilstedeværelse inde i Irak, så
hurtigt som sikkerheden og de praktiske forhold tillader det. Fra dansk side lægges
der stor vægt på, at EU’s krisestyringsmission etableres hurtigt efter valget, og en
geografisk placering inde i Irak foretrækkes.
Menneskerettigheder
Perioden vil især være præget af den 61. ordinære samling af FN’s menneske-
rettighedskommission, som finder sted den 14. marts – 22. april 2005. EU’s hold-
ning vil blive fastlagt på GAERC den 16. – 17. marts. Formandskabet har endvide-
re fremhævet EU’s menneskerettighedsdialoger med Iran og Kina som prioritets-
områder.
Iran
EU's forhold til Iran ventes at indtage en central plads i drøftelserne i Rådet for
eksterne anliggender i første halvår 2005.
Forhandlingerne mellem EU og Iran vedrørende Irans atomprogram påbegyndtes i
december 2004 og vil løbende blive genstand for statusdrøftelser i Rådet. Med for-
handlingsinitiativet søger EU bl.a. at opnå garantier for, at Irans nukleare program
er entydigt civilt. Det er aftalt, at Iran suspenderer sine uranberigelsesaktiviteter
indtil forhandlingerne er afsluttet, samt at IAEA fører kontrol hermed. Forhandlin-
gerne ledes af en fælles EU-Iran Styringskomité, hvor underarbejdsgrupper for-
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
5
handler om politiske og sikkerhedsmæssige spørgsmål, teknologi og samarbejde
samt nukleare spørgsmål.
Parallelt hermed forventes Rådet at drøfte forhandlingerne mellem EU og Iran ved-
rørende en handels- og samarbejdsaftale og i tæt sammenhæng hermed forhandlin-
gerne om en aftale om politisk dialog mellem EU og Iran, hvor EU lægger særlig
vægt på menneskerettighedsspørgsmålet, terrorbekæmpelse og støtte til den mel-
lemøstlige fredsproces. Endelig vil spørgsmålet om støtte fra EU til Irans optagelse
i WTO kunne blive taget op i Rådet.
Afrika
EU´s udenrigsministre forventes i første halvår 2005 at diskutere en række aktuelle
konflikter og fredsprocesser på det afrikanske kontinent. Et centralt element i drøf-
telserne forventes at være støtte til afrikansk konflikthåndtering via organisationer-
ne under den afrikanske sikkerhedsarkitektur, herunder især Den Afrikanske Union.
Sudan forventes i lighed med 2004 at figurere hyppigt på GAERC dagsordenen.
Der vil blive fulgt op på underskrivelsen af fredsaftalen den 9. januar 2005 mellem
Sudans regering op oprørsbevægelsen i syd, herunder hvorledes EU i samarbejde
med FN og AU skal bidrage til genopbygningen og omstillingsprocessen i Sudan.
En fortsat drøftelse af, hvorledes EU kan bidrage til en løsning af konflikten i Dar-
fur, imødeses.
Udenrigsministrene vil fortsat følge udviklingen i De Store Søers Område. I tråd
med beslutningen på GAERC i december 2004 vil tilgangen være regional, idet en
varig fred i området kræver et tæt samarbejde mellem centrale lande (Den Demo-
kratiske Republik Congo, Rwanda, Burundi og Uganda) på en række økonomiske
såvel som politiske områder. Lande som Zimbabwe og Elfenbenskysten forventes
også at figurere på Rådets dagsorden.
Naboskabspolitikken
Rådet vil drøfte styrkelse af samarbejdet med nabolandene, på basis af individuelle
handlingsplaner, udarbejdet eller under forberedelse inden for rammerne af EU’s
naboskabspolitik.
Rådet ventes forud for det næste EU-Rusland topmøde i maj at tage stilling til
handlingsplanen vedrørende samarbejdet med Rusland inden for ”de fire rum” som
p.t. er under forhandling.
Udviklingen i Ukraine og EU’s fremtidige forhold til landet må ventes at figurere på
rådets dagsorden foråret igennem.
Rådet ventes at drøfte styrkelse af dialogen med Moldova og herunder tage stilling
til, om der bør udpeges en Særlig Repræsentant for Moldova
Vestlige Balkan
Rådet vil fortsat arbejde for fremskridt med Vestbalkan-landenes reform og tilnær-
melse til EU inden for Stabiliserings- og Associeringsprocessen, efter den arbejds-
plan, der blev lagt på DER i Thessaloniki i juni 2003. I forholdet til Serbien og
Montenegro, Bosnien-Hercegovina og Kroatien må ventes særligt fokus på samar-
bejde med krigsforbryderdomstolen vedrørende det tidligere Jugoslavien, som be-
tingelse for fortsat tilnærmelse til EU.
Rådet vil i forårets løb skulle tage fat på drøftelser af, hvilken holdning Unionen
bør indtage til spørgsmålet om Kosovo’s fremtidige status, med sigte på den evalue-
ring, der medio 2005 vil skulle foretages vedrørende de midlertidige selvstyremyn-
digheders gennemførelse af standarder for Kosovo.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
6
EU's arrangement med generelle toldpræferencer (GSP) til udviklingslande-
ne
På GAERC d. 16.-17. marts 2005 forventes en ny GSP-forordning for perioden 1.
april 2005 til 31. december 2008 vedtaget.
EU har siden 1971 åbnet for handelspræferencer til udviklingslande inden for ram-
merne af GSP, hvorunder medlemslandene kan tilbyde udviklingslande særligt
gunstige markedsadgangsvilkår ved toldnedsættelser for industrivarer og landbrugs-
produkter, som ikke udstrækkes til de øvrige WTO-lande. Systemets overordnede
formål er at fremme en bæredygtig udvikling i udviklingslandene. Forslaget til ny
GSP-forordning har til hensigt at sikre en stabil, forudseelig, objektiv og forenklet
GSP-ordning der bygger på de hidtidige erfaringer. Endlig skal GSP-ordningen
være lettere at anvende for erhvervslivet i både i- og ulande.
Udvidelsen
I forbindelse med EU's fortsatte udvidelse vil udkast til forhandlingsramme vedrø-
rende Kroatien blive forelagt Rådet med henblik på vedtagelse. Tilsvarende vil ske
for Tyrkiet, men som følge af den senere forhandlingsstart for Tyrkiet (3. oktober
2005) vil forelæggelsen her muligvis først ske i 2. halvår 2005. Endvidere vil Tyrki-
ets tiltrædelsespartnerskab skulle revideres.
Det transatlantiske forhold:
Navnlig ti-året for vedtagelsen af den grundlæggende ramme for EU-USA samar-
bejdet (New Transatlantic Agenda) forventes i 2005 af medføre generel øget fokus
på EU-USA samarbejdet. Rådet vil stå for opfølgningen af præsident Bush besøg i
Europa i februar og for forberedelserne til det årlige EU-USA topmøde. Hertil
kommer Rådets løbende håndtering af transatlantiske aspekter af andre emner.
Revision af Cotonou-aftalen.
Forhandlingerne om revision af Cotonou-aftalen mellem AVS-landende (udvik-
lingslande i Afrika, Karibien og Stillehavet) og EU fortsætter i 2005. Der stiles mod
afslutning af forhandlingerne i februar 2005.
Fra EU’s side er der især stillet forslag om at følgende emner indgår i genforhand-
lingerne:
Bekæmpelse af terrorisme. Bekæmpelse af spredning af masseødelæggelsesvå-
ben.Støtte til den internationale straffedomstol. Effektivisering af bistanden. Afbin-
ding af bistanden.
Fra AVS-landenes side er der især stillet forslag om at følgende emner indgår i gen-
forhandlingerne: Udbygning af den politiske dimension. Mindre stramme regler for
konsultationer og bilæggelse af tvister. Information og kommunikation. Beskyttelse
af ophavsrettigheder.
Spørgsmålet om størrelsen af en finansprotokol til aftalen med angivelse af bi-
standsmidler eller indbudgettering af Den Europæiske Udviklingsfond i EU-
budgettet med tilsagn om bistand til AVS landene er fortsat ikke afklaret
Revision af erklæringen af 10. november 2000 fra Rådet og Kommissi-
onen om Det Europæiske Fællesskabs udviklingspolitik
Formandskabet forventer, at Rådet vil kunne revidere den fælles erklæring fra den
10. november 2000 fra Råd og Kommission om Fællesskabets udviklingspolitik.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
7
Kommissionen har bebudet at ville fremlægge en meddelelse i første halvår af 2005,
der kan danne grundlag for revisionen.
Terrorisme
Rådet forventes at drøfte terrorbekæmpelse både den 23.-24. maj og den 13.-14.
juni som led i den halvårlige opdatering af handlingsplanen og forberedelserne af
Det Europæiske Råd i juni.
I den forbindelse forudses Rådet blandt andet at drøfte strategi til at bekæmpe re-
kruttering af terrorister på baggrund af forslag fra Den Høje Repræsentant og
Kommissionen. Derudover vil Rådet fortsat følge gennemførslen af EU’s hand-
lingsplan, herunder arbejdet med generelt at integrere terrorbekæmpelse i de ekster-
ne relationer.
Flodbølgekatastrofen i Asien
Rådet har som opfølgning på det ekstraordinære rådsmøde den 7. januar 2005 om
flodbølgekatastrofen i Asien på rådsmødet den 31. januar 2005 vedtaget en hand-
lingsplan for EU's videre arbejde med at styrke EU's katastrofeberedskab. I hand-
lingsplanen lægges der op til at undersøge mulighederne for styrket indsats inden
for en lang række områder, heriblandt forbedret samarbejde inden for civilbeskyt-
telse og humanitær bistand samt, på baggrund af en erfaringsopsamling, vedr. sam-
arbejde på borgerserviceområdet. Emnet ventes drøftet igen på rådsmødet den 25.
april 2005.
Udenrigsministeriet