Medlemmerne af Folketingets Europaudvalg og deres stedfortrædere Bilag Journalnummer Kontor 1 400.C.2-0 EU-sekr. 20. september 2005 KOMITÉSAG Til underretning for Folketingets Europaudvalg vedlægges Fødevareministe- riets notat samt grundnotat om Kommissionens forslag for markedsåret 2005/2006 - deklassificering af sukker. Forslaget forventes sat til afstemning på næste møde i forvaltningskomitéen for sukker den 22. september 2005. Forslaget forventes ikke at berøre beskyttelsesniveauet i Danmark. Danmark arbejder for en udfasning af eksportstøtten. Regeringen finder, at en deklassificering ikke stemmer overens med politikken om udfasning af eksportstøtten, idet mængden af subsidieret sukker, ifølge WTO-afgørelsen, herved øges og overstiger det årlige loft.   Regeringen agter på den baggrund at stemme imod Kommissionens forslag om deklassificering, idet mængden overstiger det tilladte loft for subsidieret eksport samt at Danmark arbejder for en udfasning af eksporten af land- brugsprodukter med støtte.
2 Notat til Folketingets Europaudvalg om Kommissionens forslag for markedsåret 2005/2006   - deklassificering af sukker Arbejdsdokument 2005/61864 Kommissionen har på mødet i forvaltningskomitéen for sukker den 15. septe m- ber 2005 fremlagt udkast til en kommissionsforordning, hvorved ca. 2 mio. tons kvotesukker for markedsåret 2005/2006 deklas sificeres til C-sukker med henblik på eksport. Forslaget  behandles  i  en  procedure  II  i  forvaltningskomitéen  for  sukker.  Kom- missionen  kan  udstede  forordningen,  medmindre  komitéen  udtaler  sig  i  mod forslaget  med  kvalificeret  flertal.  I  så  fald  forelægger  K   ommissionen  sagen  for Rådet.  Kommissionen  kan  samtidig  beslutte  at  udsætte  gennemførelsen  af  re g- lerne i en periode af højst tre måneder. Træffer Rådet ikke inden en frist på tre måneder med kvalificeret flertal en anden afgørelse, kan Kommissionen udstede forordningen. Forslaget forventes sat til afstemning på næste møde i forvaltningskomitéen for sukker den 22. september 2005. Forslaget forventes ikke at berøre beskyttelsesniveauet i Danmark. Kommissionen fremlagde ultimo juni 2005 foreløbige estimater   for produktion, import, forbrug og eksport af sukker for indeværende markedsår 2005/2006. Det fremgik  heraf,  at  der  vil  være  en  overskudsmængde  af  kvotesukker  på  mellem 1,3-2,5 mio. tons, som ikke kan eksporteres med restitution på grund af GATT - loftet.  I henhold til markedsordningen for sukker kan kvotesukker deklassifice- res til C-sukker. WTO-panelet har afgjort, at eksport af C-sukker skal betragtes som subsidieret. Deklassificering  af  ca.  2,1  mio.  tons  sukker  er  derfor  at  sammenligne  med  en yderligere  subsidieret  eksport  på  ca.  2,1  mio.  tons.  Det  tilladte  WTO -loft  for subsidieret  sukker  er  1.273.000  tons.  Kommissionen  finder,  at  deklassificering ikke er i modstrid med WTO-panelets afgørelse, da der er tale om et gældende instrument, indtil den nye markedsordning træder i kraft. Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fisk eri Direktoratet for FødevareErhverv/2.3/2.1 Den 20. september 2005 MACP/PEA/CABS/ACR
3 De   danske   A-   og   B-kvoter   er   forinden   reduktionen   hhv.   325.000   tons   og 95.745,5 tons. For Danmarks vedkommende betyder forslaget en reduktion af de danske kvoter med hhv. 49.516,6 tons A-sukker og 14.587,9 tons B-sukker gæ  l- dende for de sukkerroer, der høstes i 2005. Roeavlerne vil derfor i stedet for de højere kvotepriser få den lavere verdensmarked  spris for disse roer. Det forventes dog, at det fortsat vil være re  ntabelt at høste roerne og sende dem til fabrik. Forslaget forventes ikke at have nogen lovgivningsmæssige eller statsfinansielle konsekvenser udover de afledte konsekvenser for EU-budgettet. Danmark  arbejder  for  en  udfasning  af  eksportstøtten.  Regeringen  finder,  at  en deklassificering ikke stemmer overens med politikken om udfasning af eksport- støtten,  idet  mængden  af  subs   idieret  sukker,  ifølge  WTO -afgørelsen,  herved øges og overstiger det årlige loft. Regeringen agter på den baggrund at stemme imod Kommissionens forslag om deklassificering, idet mængden overstiger det t  illadte loft for subsidieret eksport samt  at  Danmark  arbejder  for  en  udfasning  af  eksporten  af  landbrugsprodukter med stø tte.
4 Grundnotat til Folketingets Europaudvalg om Kommissionens forslag for markedsåret 2005/2006  - deklassificering af sukker Arbejdsdokument 2005/61864 Resumé Kommissionen har med arbejdsdokument 2005/61864 fremsat forslag til deklas- sificering af  2.069.445,1 tons sukker for markedsåret 2005/2006. Baggrund Kommissionen har på mødet i forvaltningskomitéen for sukker den 15. septe m- ber 2005 fremlagt udkast til en kommissionsforordning, hvorved ca. 2 mio. tons kvotesukker for markedsåret 2005/20 06 deklassificeres til C-sukker med henblik på eksport. Forslaget foreligger ikke på dansk. Forslaget   er   fremsat   med   hjemmel   i   Kommissionens   forordning   (EF)   nr. 1260/2001 om den fælles markedsordning for sukker, især  artikel 10, stk. 6 og artikel 39, stk. 6. Forslaget  behandles  i  en  procedure  II  i  forvaltningskomitéen  for  sukker.  Kom- missionen  kan  udstede  forordningen,  medmindre  komitéen  udtaler  sig  i  mod forslaget  med  kvalificeret  flertal.  I  så  fald  forelægger  Kommissionen  sagen  for Rådet.  Kommissionen  ka n  samtidig  beslutte  at  udsætte  gennemførelsen  af  re   g- lerne i en periode af højst tre måneder. Træffer Rådet ikke inden en frist på tre måneder med kvalificeret flertal en anden afgørelse, kan Kommissionen udstede forordningen. Forslaget forventes sat til afstemning på næste møde i forvaltningskomitéen for sukker den 22. september 2005. Nærhedsprincippet Forslaget  er  led  i  gennemførelsen  af  den  fælles  landbrugspolitik,  hvorfor  næ r- hedsprincippet er tilgodeset. Formål og indhold Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fisk eri Direktoratet for FødevareErhverv/2.3/2.1 Den 20. september 2005 MACP/PEA/CABS/ACR
5 Kommissionen fremlagde ultimo juni 2005 foreløbige estimater for produktion, import, forbrug og eksport af sukker for indeværende markedsår 2005/2006. Det fremgik  heraf,  at  der  vil  være  en  overskudsmængde  af  kvotesukker  på  mellem 1,3-2,5 mio. tons, som ikke kan eksporteres med restitution på grund af GATT - loftet.  I henhold til markedsordningen for sukker kan kvotesukker deklassifice- res  til  C-sukker.  Det  betyder  i  praksis,  at  produktionskvoterne  for  A-  og  B- sukker (samt for isoglucose og inulin sirup) nedsættes, hvorved en større mæn g- de sukker i stedet for klassificering som A- og B-sukker bliver klassificeret som C-sukker. Ultimo april 2005 er det ved afgørelse i en panelsag ved WTO fastslået, at EU’s sukkerordning  er  i  modstrid  med  WTO-reglerne.  Det  konkluderes  i  panelafgø- relsen, at EU’s eksport af C-sukker (sukker, der er produceret uden for kvote og eksporteres uden eksportstøtte) er krydssubsidieret, som konsekvens af de gara n- terede  priser  til  A-  og  B-sukker.  Afgørelsen  b etyder,  at  eksporten  af  C-sukker skal  medregnes  i  mængden  af    subsidieret  sukkereksport  fra  EU,  som  ifølge GATT-reglerne årligt maksimalt må være på 1.273.500 tons. Kommissionen har oplyst, at panelafgørelsen skal være implement   eret inden 15 måneder efter afg ø- relsen,  hvilket  vil  ske  med  implementeringen  af  forslag  til  reform  af  markeds- ordningen  for  sukker.  Kommissionen  finder,  at  deklassificering  ikke  er  i  mod- strid  med  WTO-panelets  afgørelse,  da  der  er  tale  om  et  gældende  instrument, indtil den nye markedsordning træder i kraft. De  lande,  der  anlagde  panelsagen  mod  EU  (Brasilien,  Australien  og  Thailand), er af den opfattelse, at afgørelsen skal implementeres allerede inden for 6 mån  e- der,  og  WTO  er  blevet  bedt  om  at  deltage  i  mægling  mht.  fastsættelsen  af  den maksimale implementeringsperiode. Resultatet heraf forventes at foreligge i no- vember i år. Brasilien, Australien og Thailand, støttet af andre lande, er af den opfattelse, at en deklassificering på nuværende tidspunkt ikke stemmer overens med panelets afgørelse. De   danske   A-   og   B-kvoter   er   forinden   reduktionen   hhv.   325.000   tons   og 95.745,5 tons. For Danmarks vedkommende betyder forslaget en reduktion af de danske kvoter med hhv. 49.516,6 tons A-sukker og 14.587,9 tons B-sukker gæ  l- dende for de sukkerroer, der høstes i 2005. Roeavlerne vil derfor i stedet for de høj ere kvotepriser få den lavere verdensmarked spris for disse roer. Det forventes dog, at det fortsat vil være re  ntabelt at høste roerne og sende dem til fabrik. Kommissionen har gjort gældende, at en undladelse af at fjerne overskudmæn g- den fra markedet før   reformen af markedsordningen vil bringe den samlede ef- fektivitet af den kommende reform i fare. Hvis muligheden for deklassificering ikke bringes i anvendelse, vil sukkeret forblive på det indre marked og dermed lægge pres på de interne priser, hvilket vil    føre til en betydeligt forøget interve  n- tion. Medio september 2005 lå der ca. 860.000 tons sukker på interventionsla  g- rene.  Store  interventionslagre  ved  overgangen  til  den  nye  markedsordning  vil betyde et yderligere behov for nedsættelse af produkti  onen.
6 Udtalelse Europa-Parlamentet skal ikke udtale sig. Konsekvenser Forslaget forventes ikke at have nogen lovgivningsmæssige eller statsfinansielle konsekvenser udover de afledte konsekvenser for EU-budgettet. Høring Sagen er sendt i høring i § 2 -udvalget (landbrug). Høringssvar følger. Regeringens foreløbige generelle holdning WTO-panelet har afgjort, at eksport af C-sukker skal betragtes som subsidieret. Deklassificering  af  ca.  2,1  mio.  tons  sukker  er  derfor  at  sammenligne  med  en yderligere  subsidieret  eksport  på  ca.  2,1  mio.  tons.  Det  tilladte  WTO -loft  for subsidieret sukker er 1.273.000 tons. Danmark arbejder for en udfasning af eksportstø tten. Det er regeringens forelø- bige  generelle holdning,  at en deklassificering ikke stemmer overens med poli- tikken om udfasning af eksportstøtten, idet mængden af subsidieret sukker, ifø l- ge WTO-afgørelsen, herved øges og ove  rstiger det årlige loft. Generelle forventninger til andre landes holdninger Det kan forventes, at de fleste medlemslande støtter forslaget, ud fr a en betragt- ning om, at der  er behov for at komme af med overskudsmængderne af sukker snarest muligt, og inden den nye markedsordning for sukker træder i kraft. Den generelle  holdning  er,  at  EU  har  ret  til  under  implementeringsperioden  på  15 måneder at for tsætte eksporten af C  -sukker som tidligere. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.