Medlemmerne af Folketingets Europaudvalg og deres stedfortrædere Bilag Journalnummer Kontor 1 400.C.2-0 EUK 3. oktober 2005 KOMITÉSAG Til underretning for Folketingets Europaudvalg vedlægges Miljøministeriets notat samt grundnotat om forslag til Kommissionens direktiv om tilpasning til den tekniske udvikling af bilag II og III  til Rådets direktiv 76/768/EØF om indbyrdes tilnærmelse af medlemsstaternes lovgivning om kosmetiske midler. Forslaget er sat til afstemning ved forskriftskomitéprocedure (1999/468/EF art.5) den 4. oktober 2005. Forslaget forventes at medføre et højere beskyttelsesniveau. Regeringen agter at støtte forslaget.
2 MILJØministeriet 26. september 2005 EUK tvn/kemikalier J.nr. D 346-0007 NOTAT TIL FOLKETINGETS EUROPAUDVALG vedrørende Forslag til Kommissionens direktiv om tilpasning til den tekniske udvik- ling af bilag II og III  til Rådets direktiv 76/768/EØF om indbyrdes ti   l- nærmelse af medlemsstaternes lovgi  vning om kosmetiske midler. Formålet med forslaget er at gennemføre de ændringer af kosmetikdirektivet, som er nødvendige for gennemførelsen af nye videnskabelige vurderinger fra Den Vi- denskabelige Komité for Forbruger Produkter (SCCP). Vurderingerne bygger på de seneste ændringer af bilag 1 til direktiv 67/548/EØF af 27. juni 1967 om tilnærmel- se  af  lovgivning  om  klassificering,  emballering  og  etikettering  af  farlige  stoffer, hvorved  en  lang  række  stoffer  er  blevet  klassificeret  som  kræftfremkaldende  eller skadelige for arveanlæg eller fostre eller forplantningen (de såkaldte CMR-stoffer). Efter forslaget forbydes disse CMR-stoffer i kosmetiske produkter. Regeringen agter at støtte forslaget.
3 MILJØministeriet 26. sep- tember 2005 EUK tvn/kemikalier J.   nr. D 346-0007 GRUNDNOTAT TIL FOLKETINGETS EUROPAUDVALG vedrørende Forslag til Kommissionens direktiv om tilpasning til den tekniske udvik- ling af bilag II og III  til Rådets direktiv 76/768/EØF om indbyrdes ti   l- nærmelse af medlemsstaternes lovgi  vning om kosmetiske midler. 1. Status Kommissionen    sendte    den    20.    september    2005    ovennævnte    forslag    til medlemslandene.   Forslaget har hjemmel i rådsdirektiv 76/768/EØF om kosmetiske produkter. Der skal stemmes om forslaget den 4. oktober 2005 ved forskriftskomitéprocedure (1999/468/EF art.5). Hvis der er kvalificeret flertal, udsteder Kommissionen direk- tivet. Opnås der ikke kvalificeret flertal, forelægger Kommissionen sagen for Rådet og underretter samtidig Europa-Parlamentet. Rådet kan med kvalificeret flertal ved- tage forslaget uændret  eller udtale sig mod det. Hvis der er kvalificeret flertal imod forslaget, skal Kommissionen behandle sagen på ny. Handler Rådet ikke inden en frist på højst tre måneder, kan Kommissionen udstede direktivet. Europa Parlamentet har ikke behandlet forslaget. Parlamentet har ifølge proceduren kompetence til at underrette Rådet, hvis Europa Parlamentet mener, at et forslag, der er forelagt af Kommissionen i henhold til en basisretsakt vedtaget efter proce- duren i traktatens artikel 251, indebærer en overskridelse af de gennemførelsesbefø- jelser, der er fastsat i basisretsakten. Folketingets  Europaudvalg  og  Folketingets  Miljøudvalg  har  ikke  fået  oversendt grundnotat om forslagene. 2. Formål og indhold Formålet med forslaget er at gennemføre de ændringer af kosmetikdirektivet, som er nødvendige for gennemførelsen af nye videnskabelige vurderinger fra Den Vi- denskabelige Komité for Forbruger Produkter (SCCP). Vurderingerne bygger på de seneste ændringer af bilag 1 til direktiv 67/548/EØF af 27. juni 1967 om tilnærmel- se  af  lovgivning  om  klassificering,  emballering  og  etikettering  af  farlige  stoffer, hvorved  en  lang  række  stoffer  er  blevet  klassificeret  som  kræftfremkaldende  eller skadelige for arveanlæg eller fostre eller forplantningen (de såkaldte CMR-stoffer). Efter forslaget forbydes disse CMR-stoffer i kosmetiske produkter.
4 3. Nærhedsprincippet Da formålet med forslagene er at udmønte EU reguleringsbeføjelser i allerede gæl- dende fællesskabsregulering, finder Regeringen, at forslaget er i overensstemmelse med nærhedsprincippet. 4. Konsekvenser for Danmark Lovgivningsmæssige konsekvenser: Det er Miljøstyrelsens vurdering, at direktivforslaget skal gennemføres i Danmark ved udstedelse af en bekendtgørelse. Reglerne skal efter forslaget være gennemført i dansk ret senest 6 måneder efter vedtagelsen af direktivet. Økonomiske og administrative konsekvenser: Forslaget forventes ikke at have væsentlige økonomiske konsekvenser, da forslaget primært er rettet mod producenterne af kosmetiske produkter, og Danmark har kun få produktionsvirksomheder.   Beskyttelsesniveau: Forslaget forventes at medføre et højere beskyttelsesniveau. 5. Høring Forslaget har været sendt i høring i specialudvalget for miljøspørgsmål. Dansk Industri og Forbrugerrådet støtter forslaget. Der er ikke indkommet yderli- gere høringssvar. 6. Forhandlingssituationen Forslaget har tidligere være drøftet i Kommissionens arbejdsgruppe for kosmetiske produkter, og det forventes, at der vil være de nødvendige flertal for forslaget. 7. Dansk holdning Der tale om en ændring som på baggrund af nye videnskabelige vurderinger har til formål at forbyde en stor gruppe farlige stoffer, der nu er blevet klassificeret som CMR-stoffer. Danmark støtter på det grundlag Kommissionens forslag.