Europaudvalget 2004-05 (2. samling)
EUU Alm.del INFO-note I 11
Offentligt
149395_0001.png
Folketinget — Europaudvalget
Christiansborg, den 7. februar 2015
Folketingets repræsentant ved EU
Til
udvalgets medlemmer og stedfortrædere
Europa-Parlamentet ønsker en større rolle i forbindelse med
Lissabon-strategien
I Europa-Parlamentets beslutning om midtvejsevalueringen af Lissabon-strategien
1
, frem-
går det, at strategien bør være den højeste prioritet for EU i de kommende fem år. Samti-
digt fremgår det, at Europa-Parlamentet ønsker et forstærket samarbejde med Europa-
Kommissionen – især vedrørende implementeringen og gennemførelsen af strategien. Det
ønsker ligeledes et stærkt partnerskab mellem Europa-Parlamentet og de nationale parla-
menter indført.
Kort om Lissabon-strategien
Lissabon-strategien blev lanceret på et Det Europæiske Rådsmøde i Lissabon i 2000. Her
blev det besluttet, at der skal indføres nye strategiske målsætninger, som vil gøre EU til
den mest konkurrencedygtige og vidensbaserede økonomi i 2010. For at opnå dette mål
lancerede EU ”den åbne koordinationsmetode”, som et supplement til regulær EU-
lovgivning. Udgangspunktet for den åbne koordinationsmetode er, at der kan vedtages
fælles mål i Rådet, som ikke skal gennemføres ved lov, men ved mellemstatslige aftaler,
hvor medlemsstaterne indbyrdes samordner og afpasser deres politik. Dette sker gennem
handlingsplaner, der vedtages og gennemføres nationalt. EU’s rolle er i den forbindelse at
overvåge fremskridtet i medlemsstaterne.
1
Europa-Parlamentets beslutning blev vedtaget den 9. marts 2005, og er vedtaget forud for stats - og rege-
ringslederens midtvejsevaluering af Lissabon-strategien, der skal finde sted den 22. – 23. marts 2005. Be-
slutningen blev vedtaget med 514 stemmer for, 110 stemmer imod og 20 stemmer hverken for eller imod,
og blev udarbejdet i et midlertidigt tværgående koordinationsudvalg. Den er optryk i bilag 1.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
149395_0002.png
Lissabon-strategien består af tre dimensioner, der i samspil skal bidrage til opnåelsen af
det overordnede mål:
En økonomisk dimension, der bl.a. omfatter målsætninger vedr. finanspolitisk
holdbarhed, konkurrenceevne, det indre marked, iværksætterkultur og erhvervspo-
litik, forskning og udvikling, uddannelse, transport, søfartssikkerhed, energi og IT.
En social dimension, der bl.a. omfatter målsætninger vedr. beskæftigelse, social be-
skyttelse, ligestilling og livslang uddannelse.
En miljømæssig dimension, der bl.a. omfatter målsætninger vedr. bæredygtigheds-
spørgsmål i EU og globalt.
Det er nu fem år siden, at Lissabon-strategien blev vedtaget, og på Det Europæiske Råds-
møde den 22. – 23. marts 2005 skal en midtvejsevaluering af strategien finde sted. Forud
for stats- og regeringslederes evaluering af Lissabon-strategien har Europa-Kommissionen
udarbejdet en meddelelse om midtvejsevalueringen
2
, og Europa-Parlamentets beslutning
af den 9. marts 2005 skal ses som Europa-Parlamentets bidrag.
Europa-Parlamentets beslutning
Europa-Parlamentets beslutning består af 48 paragraffer, hvoraf 9 paragraffer vedrører
behovet for en større rolle for Europa-Parlamentet i forbindelse med overvågningen og
gennemførelsen af Lissabon-strategien. Derudover kræver Europa-Parlamentet en større
rolle for de nationale parlamenter. Det fremgår af beslutningen, at ”… et stærk partner-
skab mellem Europa-Parlamentet og Kommissionen og mellem Europa-Parlamentet og de
nationale parlamenter er nøglen til succes”. Beslutningen henleder også opmærksomhe-
den på en interparlamentariske konference, der skal afholdes mellem Europa-Parlamentet
og de nationale parlamenter den 16. – 17. marts, hvis formål er, at ”… fremme samarbejdet
mellem de nationale parlamenter og Europa-Parlamentet”. Samtidigt opfordres Rådet til
at stille forslag til Det Europæiske Rådsmøde den 22. – 23. marts ”… om at styrke både
den parlamentariske dimension og samfundsdialogens plads i Lissabon-strategien”.
Europa-Parlamentet erklærer sig i beslutningen enig med Europa-Kommissionen i, at en
styrkelse af Lissabon-strategien er afhængig af, at ”… der tages fat om medlemsstaternes
manglende opfyldelse af de mål der blev fastlagt i marts 2000”. Ifølge Europa-Parlamentet
2
Se Europa-Kommissionens midtvejsevaluering af Lissabon-strategien - Kommissionens meddelelse (KOM
(2005) 24 er omdelt i EUU som Det Europæiske Råd 22-23/3-05 – bilag 1, af 7. februar 2005.
-2-
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
149395_0003.png
kan Lissabon-strategien omsættes til en central del af den nationale og europæiske debat,
såfremt følgende målsætninger er opfyldt:
1. En mere effektiv og prioriteret opdeling – med tydeligt prioriterede gøremål – in-
den for alle tre aspekter af Lissabon-dagsordenen;
2. En velfunderet og velkommunikeret vision, som kan mobilisere den europæiske of-
fentlighed;
3. En mere transparent politikudformning og – gennemførelse med henblik på at øge
anvendelsen af princippet om demokratisk ansvarlighed (således at parlaments-
medlemmer og borgere kan tilegne sig dette);
4. De nødvendige budgetmidler på nationalt og europæisk plan til at omsætte mål-
sætningerne i praksis;
5. Stimulering af de private og offentlige investeringer.
Ligesom Europa-Kommissionen, mener Europa-Parlamentet at bæredygtig vækst og be-
skæftigelse er de mest uopsættelige mål for EU, og at man igennem efterlevelsen af disse
mål medvirker til realiseringen af sociale og miljømæssige fremskridt. Men Europa-
Parlamentet fremhæver også, at ambitiøse og veltilrettelagte social- og miljøpolitikker i sig
selv er afgørende for styrkelsen af Europas økonomiske effektivitet.
Andre emner, der er fremhævet i Europa-Parlamentets beslutning:
Det er vigtigt med en fuld gennemførelse af det indre marked;
Medlemsstaterne skal gennemføre reformer, der vil sikre den europæiske sociale
model;
Lissabon-strategien bør fokusere på de centrale målsætninger om at skabe vækst og
arbejdspladser – især igennem tiltag der støtter et vidensbaseret samfund;
Opfyldelsen af Lissabon-målsætninger er en forudsætning for en forbedring af Eu-
ropas internationale konkurrencedygtighed;
Lovgivning for erhvervslivet bør være forståelig og ubureaukratisk, og skattesy-
stemet skal være retfærdigt;
Der skal etableres et indre marked for tjenesteydelser;
En effektiv gennemførelse af foranstaltninger for offentlige indkøb bør indgå i mål-
sætningerne for Lissabon-strategien;
Der bør skabes et venligt miljø for små og mellemstore virksomheder (SMV), og
dvs. et miljø uden bureaukratiske hindringer og med bedre adgang for SMV’er til
investeringer. Ifølge Europa-Parlamentet har SMV sektoren i de senere år skabt fle-
re jobs end nogen anden sektor, og det er derfor vigtigt at tilgodese dens interesse;
-3-
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
149395_0004.png
Et konkurrencedygtigt energimarked med støtte til bæredygtige energivalg vil gav-
ne EU’s økonomi;
Der bør iværksættes støtteordninger til landdistrikterne til fordel for yngre land-
brugeres videreuddannelse;
Investeringer i ny miljøteknologi kan medvirke til en vellykket konkurrencestrategi;
For at tage hensyn til de ændringer, der fremover til ske for ungdommen, skal der
udarbejdes strategier til forbedring af arbejdsmarkederne;
Der skal lægges vægt på uddannelse og indføres foranstaltninger til fremme af ud-
veksling af forskere på tværs af grænserne;
Lovlig indvandring spiller en betydelig rolle for at øge den vidensbaserede økono-
mi i Europa
Ligestillingsaspekter skal inddrages i Lissabon-strategien til at fremme familieven-
lige beskæftigelsesmønstre samt arbejdstider mm.;
Der skal indføres et omkostningseffektivt, uproblematisk og velfungerende EU-
patent; Medlemsstaterne opfordres til at støtte forskning i alle faser af innovations-
processen - fra idé-udvikling til erhvervsmæssig udnyttelse. Efter Europa-
Parlamentets opfattelse bør investeringerne i forskning og udvikling øges til mindst
3 % af BNP;
Det er væsentligt med en hurtig fuldendelse af de transeuropæiske net (TEN).
Bedre Styring
Europa-Parlamentet støtter Europa-Kommissionens idé om nationale handlingsplaner til
gennemførelse af Lissabon-strategien. I den forbindelse kræver Europa-Parlamentet ”…
færre – men bedre – indikatorer for efterlevelsen af strategien. Det er med henblik på at
opnå en mere gennemskuelig måling af fremskridtene inden for det økonomiske, sociale
og miljømæssige element af Lissabon-strategien”. Europa-Parlamentet anmoder Europa-
Kommissionen om, at Europa-Kommissionen regelmæssigt udarbejder en meddelelse, der
sendes til både Europa-Parlamentet og de nationale parlamenter, og som indeholder en
evaluering af gennemførelsen af Lissabon-strategien i medlemsstaterne.
Europa-Parlamentet foreslår samtidig, at der indkaldes til trepartsmøder om Lissabon-
strategien. Møderne skal være mellem Europa-Parlamentet, Rådet og Kommissionen og
skal have til formål at fastlægge de centrale politiske prioriteringer forud for møder i Det
Europæiske Råd.
Baggrund: Oprettelsen af det midlertidige koordinationsudvalg i Europa-Parlamentet
-4-
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
149395_0005.png
Europa-Parlamentets Formandskonference debatterede på sit møde den 18. november
2004 hvordan Europa-Parlamentet skulle behandle midtvejsevalueringen af Lissabon-
strategien. Konklusionen blev dels, at der skulle nedsættes et midlertidigt koordinations-
udvalg i Europa-Parlamentet, og dels, at der – inden Det Europæiske Rådsmøde i marts –
skulle afholdes et interparlamentarisk møde mellem medlemmer af Europa-Parlamentet
og medlemmer af de nationale parlamenter.
Det midlertidige udvalg blev nedsat umiddelbart efter mødet i Formandskonferencen og
består af 33 medlemmer af Europa-Parlamentet, som blev udpeget af Europa-Parlamentets
politiske grupper. Udvalgets mandat var at forberede Europa-Parlamentets beslutning om
midtvejsevalueringen af Lissabon-strategien i marts 2005, og i den forbindelse at koordi-
nere bidrag til beslutningen fra Europa-Parlamentets øvrige udvalg. Koordinationsudval-
get fik også ansvar for organiseringen af det interparlamentariske møde om Lissabon-
strategien med de nationale parlamenter. Dets mandat gælder frem til afslutningen af
2005, og en forlængelse heraf er muligt.
Interparlamentariske møde mellem Europa-Parlamentet og de nationale parlamenter
Det interparlamentariske møde mellem Europa-Parlamentet og de nationale parlamenter
skal afholdes den 16. - 17. marts i Bruxelles, og hovedtemaerne for mødet skal være midt-
vejsevalueringen af Lissabon-strategien samt en styrkelse af den parlamentariske dimensi-
on af strategien.
Mødet vil være ledet af Josep Borrell og Lucien Weiler, formanden for det luxembourgske
parlament. Herudover deltager den luxembourgske formand for Rådet, Jean-Claude
Juncker, Jose Manuel Barroso, Wim Kok og Günter Verheugen. Udover af Josep Borrell vil
Europa-Parlamentet være repræsenteret af medlemmerne af det midlertidige koordinati-
onsudvalg, formændene for Europa-Parlamentets politiske grupper samt formændene for
de berørte udvalg i Europa-Parlamentet – i alt ca. 54 medlemmer. De nationale parlamen-
ter opfordres til at have maksimalt seks deltagere i konferencen, og dvs. at de samlet set
vil komme til at udgøre en gruppe på 150 personer. Derudover har kandidatlandene mu-
lighed for at deltage med to repræsentanter hver. De nationale parlamenter opfordres til at
udpege et medlem af delegationen til at præsentere status for Lissabon-strategien i det re-
spektive parlament. Derudover opfordres de nationale parlamenter til at udarbejde et no-
tat på ca. to sider – på enten engelsk eller fransk – herom. Det er hensigten at der skal af-
skediges konklusioner fra mødet, dog under det fulde ansvar af Josep Borrel og Lucien
Weiler. Repræsentanterne fra de nationale parlamenter bærer således intet ansvar for kon-
-5-
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
149395_0006.png
klusionerne og skal ikke udstedes med mandater. Folketinget har besluttet at sende en de-
legation bestående af fire medlemmer til konferencen
3
.
Med venlig hilsen
Richard Mongin Forrest
Hvis du vil vide mere:
Europa-Kommissionens webside om Lissabon-strategien:
http://europa.eu.int/growthandjobs/index_en.htm
Pressemeddelelse fra Europa-Kommissionen - Kommissionen fastsætter prioriteter for at
fremskynde gennemførelsen af Lissabon-dagsordenen:
http://europa.eu.int/rapid/pressReleasesAction.do?reference=IP/04/74&format=HTML&ag
ed=1&language=DA&guiLanguage=en
Beretning fra Europa-Kommissionen til Det Europæiske Råds møde i marts – Gennemfø-
relse af Lissabon-strategien (KOM (2005) 29):
http://europa.eu.int/growthandjobs/pdf/COM2004_029_da.pdf
Meddelelse til Det Europæiske Råds møde i marts – Vækst og beskæftigelse, en fælles op-
gave – et nyt afsæt for Lissabon-strategien (KOM (2004) 24):
http://europa.eu.int/growthandjobs/pdf/COM2005_024_da.pdf
EU-note nr. 1 tilgået Folketingets Europaudvalg – Vækst og beskæftigelse: Kommissionens
nye kick-off for Lissabon-strategien:
Notatet er internt
Den danske regerings positionspapir om Lissabon-strategien:
http://www.um.dk/NR/rdonlyres/3669FD90-36A6-401F-B723-
F9DAEE75A283/0/Positionspapir090304.pdf
3
Elisabeth Arnold (Det Radikale Venstre), formanden for Europaudvalget; Erling Bonnesen (Venstre),
formanden for Arbejdsmarkedsudvalget og medlem af Miljø- og Planlægningsudvalget; Niels Sindal (So-
cialdemokraterne), medlem af Europaudvalget og Udvalget for Videnskab og Teknologi; Jakob Axel Ni-
elsen (Konservative), medlem af Europaudvalget, Arbejdsmarkedsudvalget og Erhvervsudvalget.
-6-
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
BILAG: Europa-Parlamentets beslutning
Europa-Parlamentets beslutning om midtvejsevaluering af Lissabon-strategien
Europa-Parlamentet,
der henviser til forretningsordenens artikel 103;
1. er af den faste overbevisning, at EU kan være et lysende eksempel for den økonomiske,
sociale og miljømæssige udvikling i verden; bekræfter gyldigheden af de strategiske mål,
der blev fastsat af Det Europæiske Råd i Lissabon og i Göteborg, om styrkelse af beskæfti-
gelsen, økonomisk reform, øget konkurrencedygtighed, gennemførelse af det indre mar-
ked, social samhørighed og miljøbeskyttelse som katalysatorer for en bæredygtig, vækst-
orienteret økonomi; mener, at Lissabon-strategien bør have højeste prioritet i EU i de næ-
ste fem år;
2. bekræfter sin forpligtelse over for Lissabon-strategien og den vision, der fastlægges
heri for en dynamisk økonomi og et bedre samfund med højere livskvalitet med henblik
på at forbedre både vækst og beskæftigelse og derved skabe en ramme for social samhø-
righed og miljøpolitik; mener, at bæredygtig vækst og beskæftigelse er de mest presseren-
de mål for Europa, og at disse mål understøtter sociale og miljømæssige fremskridt; insi-
sterer dog på, at stærke og veltilrettelagte social- og miljøpolitikker i sig selv er afgørende
for styrkelsen af Europas økonomiske effektivitet;
3. erkender, at de frie varebevægelser fungerer godt, men at det indre marked stadig
langt fra er gennemført, og at der derfor må iværksættes stærkere bestræbelser på at fær-
diggøre det indre marked;
4. mener, at Lissabon-strategien kun kan opfyldes, hvis medlemsstaterne gennemfører de
reformer, der er nødvendige for at bevare den europæiske sociale model, at der skal etab-
leres en makroøkonomisk ramme, der kan støtte væksten, og at denne ramme skal kombi-
nere stabilitet med incitamenter til at investere i Lissabon-målene;
5. anerkender for det første miljøpolitikkens positive bidrag til vækst og beskæftigelse
gennem især udvikling af miljøinnovation, og for det andet at EU må påtage sig en række
udfordringer omkring naturressourcer og miljøet, som f.eks. klimaændringer og den for-
mindskede biodiversitet, der - hvis der ikke straks tages hensyn hertil - vil medføre om-
kostninger og have direkte følger for vækstmålsætningerne fra Lissabon; mener derfor, at
det er nødvendigt at inddrage miljøbetragtninger i den reviderede Lissabon-proces; un-
-7-
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
derstreger, at en fornuftig miljø-, sundheds- og fødevaresikkerhedspolitik vil påvirke
vækst og konkurrenceevne positivt;
6. mener lige som Kommissionen, at der kun kan gives ny styrke til Lissabon-strategien,
hvis der tages fat om medlemsstaternes manglende opfyldelse af de mål, der blev fastlagt i
marts 2000, og hvis Lissabon-strategien gøres til en central del af den nationale og europæ-
iske debat, og at dette igen afhænger af:
-
en mere effektivt prioriteret opdeling med tydeligt prioriterede aktioner inden for alle
tre aspekter af Lissabon-dagsordenen, således at der opnås klart fokus på at korrigere
det diffuse forløb af Lissabon-processen
en attraktiv og velkommunikeret vision, som kan mobilisere den europæiske offent-
lighed
en mere åben og transparent politikudformning og -gennemførelse med henblik på at
øge anvendelsen af princippet om demokratisk ansvarlighed, således at parlaments-
medlemmer og borgere på både nationalt og europæisk niveau kan tilegne sig dette;
de nødvendige budgetmidler på nationalt og europæisk plan til at omsætte målsæt-
ningerne i praksis;
stimulering af de private og offentlige investeringer;
-
-
-
-
7. mener, at De Europæiske Råds forårsmøde bør fokusere Lissabon-strategien på centra-
le målsætninger om at skabe vækst og arbejdspladser gennem foranstaltninger vedrørende
et vidensbaseret samfund: fremme af offentlige og private investeringer i Lissabon-
målene, fremme af et erhvervsvenligt klima, en socialpolitik, der er baseret på inddragelse,
tryghed, solidaritet og tilpasningsevne, og styrkelse af Europas miljøpolitik som en kilde
til konkurrencemæssigt forspring;
8. er af den opfattelse, at der må sikres et vækstorienteret, bæredygtigt makroøkonomisk
miljø, der kan bidrage til at nå disse økonomiske, sociale og miljøpolitiske mål, og at dette
er en forudsætning for Europas internationale konkurrencedygtighed; konstaterer, at der-
til hører en dynamisk økonomi og et dynamisk arbejdsmarked samt en stabil valuta, re-
duktion af statsgælden og statsunderskuddet samt en bæredygtig alderdomssikring;
9. er af den opfattelse, at iværksætterkultur, risikovillighed, personligt initiativ og ansvar
bør fremmes, og at den relevante lovgivning for erhvervslivet bør være forståelig og ubu-
-8-
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
reaukratisk, og at skattesystemet bør være enkelt og retfærdigt; understreger, at den øko-
nomiske politik bør præges af en høj grad af forudsigelighed:
10. insisterer på, at for at opbygge en bred koalition for forandring må Lissabon-
strategien forstås som en strategi, der vil sikre fordele for alle og som vil blive delt og ud-
viklet i samarbejde med alle relevante socio-økonomiske aktører; mener, at det bør være
en strategi, som søger at udvikle arbejdsmarkeder, der fremmer både dynamik og sikker-
hed, og som vil modernisere og ikke svække den sociale sikring og som betragter høje so-
ciale og miljømæssige standarder som en del af Europas konkurrencemodel;
11. understreger vigtigheden for Europas konkurrenceevne af, at der etableres et indre
marked for tjenesteydelser, hvor der er balance mellem markedsåbning, offentlige tjene-
steydelser og sociale rettigheder og forbrugerrettigheder; understreger den rolle, som for-
syningspligtydelser spiller for forbedringen af den sociale integration, den territoriale
samhørighed og et mere effektivt indre marked; anmoder Det Europæiske Råd om, at det
på forårsmødet bekræfter ønsket om at vedtage et rammedirektiv om forsyningspligtydel-
ser med henblik på at garantere høj kvalitet og adgang for alle europæere, samtidig med at
subsidiaritets- og proportionalitetsprincipperne finder anvendelse på forsyningspligtydel-
ser;
12. gentager den betydning som universelt tilgængelige og effektivt leverede højkvalitets-
forsyningspligtsydelser har for livskvaliteten og de sociale samhørighedsmål, der er
grundlaget for Lissabon-strategien; mener, at en effektiv gennemførelse af foranstaltninger
for offentlige indkøb bør indgå i Lissabon-målene;
13. mener, at små og mellemstore virksomheders afgørende betydning for gennemførel-
sen af Lissabon-strategimålene bør anerkendes mere udtrykkeligt; noterer sig, at SMV-
sektoren ikke alene repræsenterer den største andel af beskæftigelse over alt i EU, men og-
så i de senere år har skabt flere job end nogen anden sektor; opfordrer derfor til forbedre-
de foranstaltninger for at skabe et mere SMV-venligt miljø, hvori unødvendige bureaukra-
tiske hindringer undgås, og hvor der sikres bedre adgang til finansielle investeringsres-
sourcer;
14. mener, at en mere inddragende form for økonomisk beslutningstagning vil være af-
gørende i forsøget på at skabe et samfund, der byder forandringer velkommen; minder
om, at Det Europæiske Råd i Bruxelles insisterede på, at et højt socialt beskyttelsesniveau
var central for Lissabon-strategien; gentager, at det er uacceptabelt, at der findes menne-
sker, der lever under fattigdomsgrænsen og rammes af social udstødelse; støtter opfor-
dringen fra Det Europæiske Råd i Bruxelles til en styrkelse af politikkerne til bekæmpelse
-9-
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
149395_0010.png
af fattigdom og social udstødelse med henblik på at vedtage en global strategi for at give
ny og afgørende momentum til fremstødet for at eliminere fattigdommen inden 2010 og
for at gøre det muligt for alle europæiske borgere at få adgang til de grundlæggende ret-
tigheder; ønsker, at Det Europæiske Råd på sit forårsmøde bekræfter ønsket om at gen-
nemføre en ambitiøs social dagsorden;
15. mener, at en tilfredsstillende aftale om ny lovgivning vedrørende kemiske stoffer
(REACH) vil være et klart eksempel på omsætning af Lissabon-strategien i praksis ved at
afbalancere konkurrenceevne og miljømæssige, sociale og sundhedsmæssige mål;
16. mener, at et konkurrencedygtigt energimarked med støtte til bæredygtige energivalg
er en af forudsætningerne for en konkurrencedygtig og bæredygtig europæisk økonomi,
og opfordrer Kommissionen til at fremlægge et nyt initiativ om liberalisering for at sikre
lige vilkår for alle aktører og alle energiformer, herunder vedvarende energi; konstaterer
endvidere, at øget ressourceproduktivitet fører til en begrænsning af omkostningerne for
industrien og husholdningerne, og dermed frigøres midler til andre investeringer og til at
gøre EU til en økonomi, der er mindre afhængig af knappe ressourcer og volatile ressour-
cemarkeder;
17. mener, at der i midtvejsevalueringen bør lægges behørig vægt på det bidrag, som nye
teknologier med en lovende fremtid (f.eks. nano- og mikroteknologierne, de medicinske
teknologier og laserteknologier samt transport- og logistikteknologier) så vel som miljø-
teknologier og høje miljøstandarder kan yde til en vellykket konkurrencestrategi; opfor-
drer til øget støtte til miljøinnovation og miljøeffektive innovationer; understreger den rol-
le, som livskvalitet spiller i forbindelse med investering og industriel placering; mener, at
det vil være langt vanskeligere at nå disse mål, hvis der ikke tages fat på klimaændringer
og tabet af den biologiske mangfoldighed;
18. gentager med henblik på Det Europæiske Råds afgørelse om den kommende klima-
ændringspolitik den holdning, det gav udtryk for i sin beslutning af 13. januar 2005 om re-
sultatet af Buenos Aires-konferencen om klimaændringer
(1)
;
19. opfordrer Kommissionen til at udvise stærkt lederskab og foreslå strategier for for-
bedring af arbejdsmarkederne, og stå fast på fremtidige ændringer for ungdommen, hvor-
ved de unges muligheder forbedres med hensyn til anerkendelse af kvalifikationsbeviser,
uddannelse på tværs af grænserne og erhvervsmæssige muligheder under hensyntagen til
principperne om solidaritet mellem generationerne og i overensstemmelse med den de-
mografiske situation; opfordrer Kommissionen og medlemsstaterne til at udvikle de nød-
vendige detaljerede foranstaltninger i form af supplerende finasieringsordninger som en
- 10 -
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
måde at supplere eksisterende nationale pensionssystemer; mener, at bestræbelserne på at
øge arbejdsmarkedernes fleksibilitet bør rettes mod at øge mulighederne for at skabe flere
arbejdspladser, navnlig med fokus på de specifikke behov blandt SMV;
20. støtter derfor et europæisk ungdomsinitiativ, som er foreslået af en række medlems-
stater og medtaget i Kommissionens meddelelse til Det Europæiske Råds forårsmøde
21. mener, at landbrugsudgifter til udvikling af landdistrikter, navnlig til fordel for yngre
landbrugeres videreuddannelse, som er af særlig betydning i de nye medlemsstater, er en
afgørende del af Lissabon-strategien;
22. mener, at lovlig indvandring spiller en betydelig rolle for at øge den videnbaserede
økonomi i Europa og for at fremme den økonomiske udvikling;
23. mener, at europæisk ekspertise inden for den vidensbaserede økonomi er afhængig af
udviklingen af en veluddannet og højt kvalificeret arbejdsstyrke og af en stor stigning i
omfanget og effektiviteten af forskning og innovation; insisterer på, at uddannelse, som er
af høj kvalitet og tilgængelig for alle, er afgørende for en stærk økonomi og et retfærdigt
samfund; opfordrer medlemsstaterne til aktivt at støtte videnskabelig forskning i alle faser
af innovationsprocessen fra ideudvikling til erhvervsmæssig udnyttelse;
24. opfordrer til, at der i midtvejsevalueringen lægges vægt på uddannelse og dermed
forbedring af den menneskelige kapital og livslang læring som en central del af Lissabon-
strategien, og mener, at der på Det Europæiske Råds forårsmøde bør fastlægges ambitiøse
mål;
25. minder om, at i nogle medlemsstater er den største gruppe af udelukkede arbejdsta-
gere kvinder, hvis beslutning om at påtage sig lønarbejde i mange tilfælde afhænger af be-
skæftigelsens tilgængelighed og attraktivitet; opfordrer til, at Det Europæiske Rådpå for-
årsmødet behandler behovet for inddragelse af ligestillingsaspektet i forbindelse med Lis-
sabon-målsætningerne, herunder foranstaltninger til at fremme familievenlige beskæfti-
gelsesmønstre og arbejdstider, sikre beskæftigelse og ligebehandling, forbedre adgangen
til videreuddannelse, lukke lønkløften mellem kønnene og udvide børnepasningsfacilite-
ter og støtte til ældrepleje;
26. støtter ideen om en integreret forskning- og industripolitik med særlig vægt på små
og mellemstore virksomheder, og at der er finansielle muligheder herfor; mener endvide-
re, at Europa har brug for et sundt industrigrundlag, og at dets konkurrenceevne forbed-
res ved at tage væsentlige teknologiske initiativer på grundlag af private og/eller offentlig
private initiativer og partnerskabet;
- 11 -
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
149395_0012.png
27. opfordrer alle medlemsstater til på Det Europæiske Råds forårsmøde at forpligte sig
til at gennemføre de foranstaltninger, der er nødvendige for at øge investeringerne i forsk-
ning og udvikling til mindst 3% af BNP (2% for den private sektor og 1% for den offentlige
sektor), idet de sikrer, at alle foranstaltninger til fremme heraf sammenholdes med Lissa-
bon-målsætningerne; understreger, at dette bør følges af en fordobling af den europæiske
beløbsramme til forskning og udvikling i overensstemmelse med Lissabon-
målsætningerne, herunder godkendelse af etablering af et europæisk forskningsråd som et
uafhængigt rådgivende organ i forskningsspørgsmål;
28. opfordrer til positiv forskelsbehandling af foranstaltninger til fremme af udveksling af
forskere på tværs af grænserne;
29. anmoder Rådet og Kommissionen om at øge deres indsats for at foreslå et omkost-
ningseffektivt, uproblematisk og velfungerende EU-patent, som vil skabe muligheder for
små og mellemstore virksomheder og sætte skub i den europæiske forskning og udvik-
ling;
30. opfordrer Kommissionen til sammen med Parlamentet at udarbejde en troværdig kø-
replan med klare lovgivningsmæssige og budgetmæssige prioriteringer med hensyn til de
tre søjler inden for Lissabon-strategien; insisterer på en detaljeret høring af Parlamentet
om indholdet heraf og om skabelsen af en effektiv mekanisme mellem Kommissionen og
Parlamentet, der kan sikre en fælles programmering;
31. anmoder Kommissionen om at anvende vurderinger af økonomiske, sociale og mil-
jømæssige indvirkninger på en mere sammenhængende måde, om at samarbejde med Eu-
ropa-Parlamentet i overvågningen og forbedringen af eksisterende lovgivning og dermed
effektivt gennemføre den interinstitutionelle aftale om bedre lovgivning
(2)
som en høj prio-
ritering, herunder relevante mekanismer til effektiv høring af alle berørte parter; insisterer
imidlertid på, at der i konsekvensvurderingerne altid bør medtages vurderinger af om-
kostningerne ved ikke at handle samt langsigtede omkostninger og fordele i økonomiske
og kvalitative termer; opfordrer endvidere til en bedre efterfølgende evaluering af vedtag-
ne og gennemførte foranstaltninger;
32. anmoder Kommissionen om at undersøge alle forslag til lovgivning med hensyn til
deres sammenhæng med Lissabon-strategimålene, at garantere, at fremtidig lovgivning,
også selv om der anvendes udvalgsprocedurer, vil være i fuld overensstemmelse med de
nødvendige demokratiske procedurer, forstærke dens planer om at forenkle og moderni-
sere gældende fællesskabslovgivning og dermed formindske udgifterne til overholdelse
og frigive ressourcer til at stimule innovation og skabe job;
- 12 -
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
33. støtter idéen om nationale handlingsplaner til gennemførelse af Lissabon-strategien,
hvor hver regering udpeger en minister, der skal koordinere indsatsen;
34. bifalder en sammenfattende rapportering og kræver bedre indikatorer med henblik
på at opnå en mere transparent måling af fremskridtene inden for de økonomiske, sociale
og miljømæssige elementer af Lissabon-strategien, herunder en offentligt tilgængelig da-
tabase over gennemførelseskvoterne for de enkelte medlemsstater samt benchmarking og
bedste praksis for samfinansierede programmer; anmoder om, at Kommissionen regel-
mæssigt udarbejder en meddelelse, der sendes til både Europa-Parlamentet og de nationa-
le parlamenter med en evaluering af gennemførelsen af Lissabon-strategien i medlemssta-
terne;
35. kræver, at Kommissionens årlige situationsrapporter og økonomiske retningslinjer
sendes til Europa-Parlamentet, inden de sendes til Rådet, så Parlamentet får mulighed for
at udtale sig;
36. opfordrer til, at der på Det Europæiske Råds forårsmøde etableres enklere og mere
sammenhængende styreformer med henblik på at skabe et samlet focus for offentlige og
parlamentariske undersøgelser;
37. foreslår et trepartsmøde mellem de tre institutioner med henblik på at fastlægge de
centrale politiske prioriteringer inden Det Europæiske Råds årlige forårsmøde;
38. insisterer på, at der udvikles en reel dialog med Parlamentet med henblik på at skabe
en følelse af fælles ejerskab, idet både kommunikation og omhyggelig gennemførelse lige-
ledes prioriteres højt af Parlamentet; mener derfor, at et stærkt partnerskab mellem Parla-
mentet og Kommissionen og mellem Parlamentet og de nationale parlamenter er nøglen til
succes;
39. henleder opmærksomheden på den interparlamentariske konference, der afholdes i
Bruxelles den 16.-17. marts 2005, med henblik på i den forbindelse at fremme samarbejdet
mellem de nationale parlamenter og Europa-Parlamentet; opfordrer det Europæiske Råd
til på sit forårsmøde at stille forslag om at styrke både den parlamentariske dimension og
samfundsdialogens plads i Lissabon-strategien;
40. ønsker, at de nationale og europæiske budgetter, herunder de fremtidige finansielle
overslag for 2007 -2013, afspejler de mål, der forfølges inden for rammerne af Lissabon-
processen;
41. anerkender regionalpolitikkens helt særlige merværdi i gennemførelsen af Lissabon-
målsætningerne, og minder om, at de nødvendige økonomiske midler bør stilles til rådig-
- 13 -
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
hed for på en effektiv og afbalanceret måde at tage den udfordring op; gør opmærksom
på, at de ændrede strukturfonde nu er stærkt fokuseret på Lissabon-målene og insisterer
på, at de finansielle overslag bør afspejle dette forhold;
42. anerkender betydningen af TEN-projekter og deres hurtige færdiggørelse for at styrke
gennemførelsen af Lissabon-målsætningerne, og støtter derfor Kommissionen i dens be-
stræbelser på at overtale medlemsstaterne til at planlægge og finansiere disse projekter
med støtte fra EU-budgettet og via offentlig - private partnerskaber;
43. anmoder om en globalt bæredygtig tilgang til transportpolitikken på grundlag af øget
anvendelse af nye teknologier;
44. mener, at det er nødvendigt at iværksætte et nyt informationssamfundsinitiativ, der
behandler udfordringerne frem til 2010, og at dette initiativ bør indeholde et stabilt miljø
for udvikling af elektroniske kommunikationer og digitale tjenesteydelser og fokusere på
at udvikle EU-bestræbelser med hensyn til forskning, innovation og anvendelse af infor-
mations- og kommunikationsteknologi;
45. konstaterer, at de kreative erhverv er ved at blive en meget lovende sektor i europæ-
isk økonomi, og at der findes et meget stort beskæftigelsespotentiale inden for nye medier
og digital kultur;
46. anmoder Det Europæiske Råd om på sit forårsmøde at anerkende, at investering vil
være en afgørende faktor i Europas modernisering og nå til enighed om fælles handlinger
for at fremme offentlige og private investeringer, med særlig vægt på de investeringsfor-
mer der er vigtigst for Lissabon-målene;
47. opfordrer Det Europæiske Råd på sit forårsmøde at styrke Den Europæiske Investe-
ringsbanks rolle med vægt på bedre fokusering af udlånsaktiviteter til investeringer, der
støtter Lissabon-målene, samt øget udlån af risikovillig kapital og støtte til små og mel-
lemstore virksomheder, især sådanne, der forsømmes af kapitalmarkederne;
48. pålægger sin formand at sende denne beslutning til Rådet og Kommissionen;
- 14 -