Europaudvalget 2004-05 (2. samling)
EUU Alm.del INFO-note I 24
Offentligt
172751_0001.png
Folketinget — Europaudvalget
Christiansborg, den 6. februar 2015
Europaudvalgets sekretariat
Til
udvalgets medlemmer og stedfortrædere
Europa-Parlamentets behandling af lovgivningsinitiativer på samlingen i
Strasbourg den 9. – 12. maj 2005
1
- Oversigtsnotat nr. 5.
Kort om denne samling
Under denne samling blev i alt otte lovgivningsinitiativer, underlagt den fælles
beslutningsprocedure, behandlet. Heraf var seks forslag underlagt Europa-
Parlamentets førstebehandling og to forslag en andenbehandling.
Hvad angår de seks forslag under førstebehandling, er der for fire af forslage-
nes vedkommende blevet indgået en førstebehandlingsaftale med Rådet. Det
drejer sig om forslagene:
KOM (2003) 0703:
Forslag til Europa-Parlamentets og Rådets direktiv om grænse-
overskridende fusioner af kapitalselskaber
KOM (2004) 0393:
Forslag til Europa-Parlamentets og Rådets direktiv om bedre
havnesikring
KOM (2004) 0775:
Forslag til Europa-Parlamentets og Rådets forordning om æn-
dring af forordning (EF) nr. 999/2001 om fastsættelse af regler for forebyggelse af,
kontrol med og udryddelse af visse transmissible spongiforme encephalopatier
KOM (2005) 0028:
Forslag til Europa-Parlamentets og Rådets forordning om æn-
dring af forordning (EF) nr. 1177/2003 om EF-statistikker over indkomstforhold og
levevilkår
1
Dette oversigtsnotat indeholder udelukkende sager, hvor Europa-Parlamentet er medlovgiver, og det vil
sige sager, der behandles efter den fælles beslutningsprocedure.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
172751_0002.png
Hvad angår de to resterende forslag under førstebehandling, er der ved ét af forslagene
tale om kodificering af lovgivningen på området, og forslaget blev vedtaget uden æn-
dringer af Europa-Parlamentet. Det drejer sig om:
KOM (2004) 0290:
Forslag til Europa-Parlamentets og Rådets direktiv om lev-
nedsmidler bestemt til særlig ernæring
Det sidste forslag under førstebehandling er fortsat genstand for forhandlinger mellem
Rådet og Europa-Parlamentet, og skal nu til førstebehandling i Rådet. Det drejer sig om:
KOM (2004) 0607:
Forslag til Europa-Parlamentets og Rådets direktiv om ændring
af direktiv 2003/88/EF om visse aspekter i forbindelse med tilrettelæggelse af ar-
bejdstiden
Hvad angår de to forslag under andenbehandling, er der for ét af forslagenes vedkom-
mende blevet indgået en andenbehandlingsaftale med Rådet. Det drejer sig om:
KOM (2002) 0119:
Rådets fælles holdning med henblik på vedtagelse af Europa-
Parlamentets og Rådets direktiv om anerkendelse af erhvervsmæssige kvalifikatio-
ner
Det andet forslag under andenbehandling er fortsat genstand for forhandlinger med Rå-
det og skal formentlig behandles i forligsudvalget. Det drejer sig om:
KOM (2002) 0581:
Rådets fælles holdning med henblik på vedtagelse af Europa-
Parlamentets og Rådets direktiv om forvaltning af badevandskvalitet og om ophæ-
velse af direktiv 76/160/EØF
Verserende sager under førstebehandling i Europa-Parlamentet
KOM (2003) 0703:
Forslag til Europa-Parlamentets og Rådets direktiv om grænse-
overskridende fusioner af kapitalselskaber
Betænkning:
Klaus-Heiner Lehne (A6-0089/2005) - Grænseoverskri-
dende fusioner af kapitalselskaber.
EP udvalg:
Retsudvalget.
Behandling/afstemning i plenum:
Afstemning den 10. maj 2005.
EU Referencenumre:
KOM (2003) 0703 – COD/2003/0277.
Statusbladet:
http://www.euo.dk/dokumenter/forberedende/statusblade/alle/20030703
Behandling i Europaudvalget:
På Europaudvalgsmødet den 4. maj
2005 forelagde regeringen Europaudvalget et forhandlingsoplæg ved-
rørende forslaget.
-2-
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Formålet:
Formålet med direktivet er at lette grænseoverskridende fu-
sioner af kapitalselskaber. Ifølge Kommissionen bliver grænseover-
skridende fusioner hindret i dag, da der er store forskelle i de nationale
lovgivninger, som de pågældende kapitalselskaber er underlagt. Jf.
Kommissionen skal der rådes bod på det ved at vedtage et direktiv,
der tilvejebringer et egnet retligt instrument for sammenlægninger.
Ifølge Kommissionen er forslaget især rettet imod fusioner af små og
mellemstore virksomheder.
Udvalgsbehandlingen i Europa-Parlamentet:
Retsudvalget vedtog
den 31. marts 2005 med enstemmighed Lehne’s betænkning, hvori der
gives støtte til grundprincippet i Kommissionens forslag, der foreskri-
ver, at fusioner skal gennemføres efter de gældende regler og normer
for fusioner i den medlemsstat, hvor det fusionerede selskab får sit ho-
vedsæde. Udvalget vedtog nogle samtidig nogle ændringsforslag,
hvorigennem det især ønsker at sikre beskyttelsen af arbejdstageres
rettigheder ved fusioner. Udvalget foreslog i den forbindelse at ændre
forslagets artikel om arbejdstagernes medbestemmelsesrettigheder. Jf.
ændringsforslaget skal der for arbejdstagere, der ikke får den samme
medbestemmelsesret efter en fusion, som de har haft før en fusion, for-
handles om en model for deres medbestemmelsesret. Forhandlingen
skal ske på grundlag af Statutten for det europæiske selskab. Herud-
over vedtog udvalget yderligere ændringer, der jævnfør ordføreren
kan betegnes som værende ”mindre justeringer” af mere teknisk ka-
rakter.
Behandlingen i plenum:
Europa-Parlamentet valgte under afstemnin-
gen at følge de af Retsudvalget anbefalede ændringsforslag. Ændrin-
gerne blev vedtaget som ” samlet pakke”, og ifølge ordførerens assi-
stent er de et resultat af en førstebehandlingsaftale med Rådet.
Status:
Europa-Parlamentet har afsluttet sin førstebehandling af for-
slaget, og beslutningen samt ændringsforslag vil nu blive sendt til før-
stebehandling i Rådet. Da der er indgået en førstebehandlingsaftale
mellem institutionerne, vil Rådet formentlig godtage Europa-
Parlamentets ændringer og forslaget er dermed vedtaget.
KOM (2004) 0393: Forslag til Europa-Parlamentets og Rådets direktiv om bedre
havnesikring
-3-
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
172751_0004.png
Betænkning:
Jeanine Hennis-Plasschaert (A6-0031/2005) - Bedre hav-
nesikring.
EP udvalg:
Transport- og Turismeudvalget.
Behandling/afstemning i plenum:
Behandling i salen den 10. maj
2005. Afstemning den 10. maj 2005.
EU Referencenumre:
KOM (2004) 0393 – COD/2004/0031.
Statusbladet:
http://www.euo.dk/dokumenter/forberedende/statusblade/alle/20040393
Behandling i Europaudvalget:
Ingen referencer.
Formålet:
Formålet med direktivet er at forbedre sikkerheden i havne
og i områder, der støder op til havne, som ikke er omfattet af forord-
ning EF 725/2004 om bedre sikring af skibe og havne faciliteter. For-
ordningen om bedre sikring af skibe og havnefaciliteter blev vedtaget
den 31. marts 2004 og hermed blev der fastlagt tiltag til forbedring af
sikkerheden for havneterminaler – havnene som helhed er dog ikke
omfattet af forordningen. Kommissionen fremsatte derfor 10. februar
2004 et forslag til direktiv om bedre havnesikring, hvor havnene som
helhed er omfattet.
Udvalgsbehandlingen i Europa-Parlamentet:
Med 45 stemmer for og
én stemme imod vedtog Transport- og Turismeudvalget den 19. januar
2005 betænkningen, hvori der generelt gives stor opbakning til Kom-
missionens forslag. Udvalget vedtog dog nogle ændringsforslag, og
med dem ønskede udvalget bl.a. at understrege, at EU’s beføjelser til
sikring af implementeringen af direktivet skal være optimale. Derud-
over ønskede man også at understrege nødvendigheden af, at finansie-
ringen af forslaget skal klargøres.
Behandlingen i plenum:
Ifølge ordføreren tjente udvalgets betænk-
ning som udgangspunkt for forhandlinger med Rådet og Kommissio-
nen, der kort forinden Europa-Parlamentets samling 9 – 12. maj resul-
terede i et kompromis. Betænkningen skulle oprindeligt have været til
afstemning under Europa-Parlamentets samling i marts 2005, men blev
taget af dagsordenen, da institutionerne endnu ikke var nået til enig-
hed. I kompromiset sikres Kommissionen, jf. ordføreren, en tilstrække-
lig grad af beføjelser i forbindelse med overvågningen af implemente-
ringen af direktivet, og samtidig fastslås det, at Kommissionen inden
30. juni 2006 skal udarbejde en undersøgelse om finansieringen af for-
slaget. Yderligere blev der indgået et kompromis om det ordvalg, der
skal ligge til grund for medlemsstaternes afgrænsning af havneområ-
det, og her blev Kommissionens forslag om ”tilstødende områder” er-
stattet af ”områder, hvor der foregår havneaktiviteter”. Europa-
-4-
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
172751_0005.png
Parlamentet gav under afstemningen sin opbakning til det indgåede
kompromis, og vedtog den ”pakken” af ændringer, der udgjorde resul-
tatet af forhandlingerne.
Status:
Europa-Parlamentet har afsluttet sin førstebehandling af for-
slaget, og beslutningen samt ændringsforslagene vil nu blive sendt til
førstebehandling i Rådet. Da der er indgået en førstebehandlingsaftale
om forslaget, vil Rådet formentlig godtage Europa-Parlamentets æn-
dringer og forslaget er dermed vedtaget.
KOM (2004) 0775:
Forslag til Europa-Parlamentets og Rådets forordning om æn-
dring af forordning (EF) nr. 999/2001 om fastsættelse af regler for forebyggelse af,
kontrol med og udryddelse af visse transmissible spongiforme encephalopatier
Betænkning:
Roth-Behrendt Dagmar (A6-0098/2005) – Forebyggelse
af,
kontrol med og udryddelse af visse transmissible spongiforme encephalopati-
er.
EP udvalg:
Udvalget om Miljø, Folkesundhed og Fødevaresikkerhed.
Behandling/afstemning i plenum:
Afstemning den 10. maj 2005.
EU Referencenumre:
KOM (2004) 0775 – COD/2004/0270.
Statusbladet:
http://www.euo.dk/dokumenter/forberedende/statusblade/alle/20040775
Behandling i Europaudvalget:
Ingen referencer.
Formålet:
Formålet med forslaget er at ændre forordning EF 999/2001
om fastsættelse af regler for forebyggelse af, kontrol med og udryddel-
se af
visse transmissible spongiforme encephalopatier.
Udvalgsbehandlingen i Europa-Parlamentet:
Den 20. april 2005 ved-
tog Udvalget om Miljø, Folkesundhed og Fødevaresikkerhed med en-
stemmighed Roth-Berendt’s del-betænkning. Del-betænkningen om-
handler udelukkende den del af Kommissionens forslag, hvor det fore-
slås at forlænge ”perioden med overgangsforanstaltninger”. Det skyl-
des, at Roth-Berendt foreslår en opdeling af Kommissionens forslag,
således at det i første omgang blot vedtages at forlænge den over-
gangsperiode, der er fastsat i forordning EF 999/2001. I anden omgang
kan man så diskutere de substantielle ændringer til forordning EF
999/2001, som Kommissionen foreslår. Årsagen til denne opdeling er
ifølge Roth-Berendt, at det er nødvendigt med en hurtig beslutning om
forlængelse af overgangsperioden (perioden med overgangsforanstalt-
ninger er i forordning EF 999/2001 fastsat til at udløbe 1. juli 2005), og
en debat om de substantielle ændringer af forordningen vil ifølge ord-
-5-
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
172751_0006.png
føreren være tidskrævende. Roth-Berendt støtter i sin betænkning en
forlængelse.
Behandlingen i plenum:
Europa-Parlamentet fulgte Roth-Berendts
anbefaling og vedtog den 10. maj 2005 en beslutning, hvor det støtter
en forlængelse af overgangsperioden. Europa-Parlamentet har samti-
dig givet sin støtte til forslaget om, at opdele Kommissionens forslag,
og ifølge ordføreres assistent har Europa-Parlamentet, Rådet og Kom-
missionen indgået en aftale om denne fremgangsmåde.
Status:
Europa-Parlamentets beslutning vil nu blive sendt til behand-
ling i Rådet, og da der er indgået en aftale med Rådet, forventes Rådet
at vedtage forslaget uden ændringer.
KOM (2005) 0028:
Forslag til Europa-Parlamentets og Rådets forordning om æn-
dring af forordning (EF) nr. 1177/2003 om EF-statistikker over indkomstforhold og
levevilkår
Betænkning:
Ottaviano Del Turco (A6-0107/2005) – EF-statisktikker
over indkomstforhold og levevilkår.
EP udvalg:
Udvalget om Beskæftigelse og Sociale Anliggender.
Behandling/afstemning i plenum:
Afstemning den 10. maj 2005.
EU Referencenumre:
KOM (2005) 0028 – COD/2005/0004.
Statusbladet
:
http://www.euo.dk/dokumenter/forberedende/statusblade/alle/20050028
Behandling i Europaudvalget:
Ingen referencer.
Formålet:
Formålet med forordningen er at ændre forordning EF
1177/2003 om EF-statistikker over indkomstforhold og levevilkår (EU-
SILC). Forordning 1177/2003 blev vedtaget i juni 2003 med det formål
at etablere en fælles ramme for systematisk udarbejdelse af EF-
statistikker over indkomstforhold og levevilkår (SILC). Jævnfør for-
ordningen skal udarbejdelsen af data påbegyndes i år 2004 – også i de
ti ny medlemslande. Det har imidlertid vist sig, at de nye medlemslan-
de – med undtagelse af Estland – har haft brug for mere tid til at tilpas-
se deres systemer til EU’s metoder og definitioner, end oprindeligt for-
udset. Stikprøvestørrelsen for de nye landes vedkommende mangler
også at blive fastlagt. Kommissionen foreslår at ændre forordningen
således, at de nye lande – med undtagelse af Estland – først skal påbe-
gynde SILC projektet i 2005. Kommissionen foreslår ligeledes, at den
økonomiske støtte, som skal gives i forbindelse med projektet, vil blive
givet fra 2005 – også for Estlands vedkommende. Samtidig foreslår
-6-
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
172751_0007.png
Kommissionen en minimumsstørrelse på stikprøver for hvert af de nye
lande.
Udvalgsbehandlingen i Europa-Parlamentet:
Udvalget om Beskæfti-
gelse og Sociale Anliggender vedtog den 20. april 2005 med enstem-
mighed Del Turco’s betænkning. I betænkningen foreslås forslaget
vedtaget under førstebehandlingen uden ændringsforlag. Ifølge ordfø-
rerens assistent har Europa-Parlamentet, Rådet og Kommissionen ind-
gået en aftale om, at forslaget skal vedtages efter ”forenklet procedure”
(artikel 43, stk. 1. i Europa-Parlamentets forretningsorden), der fore-
skriver, at formanden for et udvalg efter indledende drøftelser i udval-
get, kan foreslå, at et forslag skal vedtages uden ændringsforslag. Med
mindre en 1/10 del af medlemmerne gør indsigelse, forelægges en be-
tænkning for salen, hvor forslaget anbefales godkendt uden ændringer.
Behandlingen i plenum:
Forslaget blev vedtaget af Europa-
Parlamentet uden ændringer.
Status:
Europa-Parlamentet har afsluttet sin førstebehandling uden at
vedtage ændringer til forslaget, og da der er indgået en aftale med Rå-
det om at vedtage forslaget efter ”forenklet procedure”, vil Rådet for-
mentlig også vedtage forslaget uden ændringer.
KOM (2004) 0290: Forslag til Europa-Parlamentets og Rådets direktiv om levneds-
midler bestemt til særlig ernæring
Betænkning:
Giuseppe Gargani (A6-0110 /2005) - Levnedsmidler be-
stemt til særlig ernæring.
EP udvalg:
Retsudvalget.
Behandling/afstemning i plenum:
Afstemning den 11. maj 2005.
EU Referencenumre:
KOM (2004) 0290 – COD/2004/0090.
Statusbladet:
http://www.euo.dk/dokumenter/forberedende/statusblade/alle/20040290
Behandling i Europaudvalget:
Ingen referencer.
Formålet:
Formålet med forslaget er at oprette et direktiv om levneds-
midler bestemt til særlig ernæring. Ved forslaget er der tale om kodifi-
cering af den hidtil vedtagne lovgivning på området, og forslaget har
således ikke et politisk substantielt indhold. Hensigten er derimod at
gøre EU lovgivningen på området mere overskuelig ved at samle den i
et direktiv.
-7-
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
172751_0008.png
Udvalgsbehandlingen i Europa-Parlamentet:
Retsudvalget vedtog
den 24. april 2005 med enstemmighed Gargani’s betænkning, hvori
Kommissionens forslag anbefales vedtaget uden ændringer.
Behandlingen i plenum:
Under afstemningen fulgte salen Retsudval-
gets anbefaling og vedtog således forslaget uden ændringer.
Status:
Europa-Parlamentet har afsluttet sin førstebehandling, og for-
slaget vil nu blive sendt til behandling i Rådet, der også forventes at
vedtage det uden ændringer.
KOM (2004) 0607: Forslag til Europa-Parlamentets og Rådets direktiv om ændring
af direktiv 2003/88/EF om visse aspekter i forbindelse med tilrettelæggelse af ar-
bejdstiden
2
Betænkning:
Alejandro Cercas (A6-0105/2005) - Tilrettelæggelse af ar-
bejdstiden.
EP udvalg:
Udvalget om Beskæftigelse og Sociale Anliggender.
Behandling/afstemning i plenum:
Debat i salen den 10. maj 2005. Af-
stemning den 11. maj 2005.
EU Referencenumre:
KOM (2004) 0607 - COD/2004/0209.
Statusbladet:
http://www.euo.dk/dokumenter/forberedende/statusblade/alle/20040607
Behandling i Europaudvalget:
Forslaget er sidst behandlet under Eu-
ropaudvalgsmødet den 25. februar 2005.
Formålet:
Formålet med forslaget er en ændring af det gældende di-
rektiv EF 88/2003 om visse aspekter i forbindelse med tilrettelæggelse
af arbejdstiden.
Udvalgsbehandlingen i Europa-Parlamentet:
Med 31 stemmer for, 14
stemmer imod og én stemme hverken for eller imod, vedtog Udvalget
om Beskæftigelse og Sociale Anliggender den 20. april 2005 sin be-
tænkning om arbejdstidsdirektivet. Udvalget vedtog i den forbindelse
en række ændringsforslag, som afspejler resultatet af et kompromis
mellem de største politiske grupper i Europa-Parlamentet. Blandt æn-
dringsforslagene er der flere store afvigelser i forhold til Kommissio-
nens forslag, og udvalget foreslår bl.a. at muligheden for individuel
”opt-out” skal fjernes i Kommissionens forslag. Derudover foreslås det,
at inaktive vagtperioder skal betragtes som arbejdstid, hvilket er i
modstrid med Kommissionens forslag, der foreslår at inaktive vagtpe-
rioder skal udelades af beregningen for arbejdstid.
2
Folketingets repræsentant ved EU har udarbejdet et notat om Europa -Parlamentets førstebehandling af
forslaget. Se Info-note nr. 23 af 13. maj 2005.
-8-
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
172751_0009.png
Behandlingen i plenum:
Europa-Parlamentets afstemning fandt sted
den 11. maj 2005, og resultatet af afstemningen afspejler udvalgets æn-
dringsforslag. Under debatten den i salen den 10. maj 2005 gav Kom-
missionen udtryk for, at den ikke kan støtte hverken Europa-
Parlamentets forslag om at fjerne ”opt-out” bestemmelsen, og heller
ikke forslaget om inaktive arbejdsperioder som en del af arbejdstiden.
Hvad angår forslaget om udvidelse af referenceperioden, gav Kom-
missionen udtryk for delvis støtte.
Status:
Europa-Parlamentet har afsluttet sin førstebehandling af for-
slaget, og beslutningen samt de vedtagne ændringer vil nu blive sendt
til førstebehandling i Rådet.
Verserende sager under andenbehandling i Europa-Parlamentet
KOM (2002) 0119: Rådets fælles holdning med henblik på vedtagelse af Europa-
Parlamentets og Rådets direktiv om anerkendelse af erhvervsmæssige kvalifikationer
Indstilling ved andenbehandling:
Stefano Zappalà (A6-0119/2005) - An-
erkendelse af erhvervsmæssige kvalifikationer.
EP udvalg:
Udvalget om det Indre Marked og Forbrugerbeskyttelse.
Behandling/afstemning i plenum:
Debat i salen den 10. maj 2005. Af-
stemning den 11. maj 2005.
EU Referencenumre:
KOM (2002) 119 – COD/2002/0061.
Statusbladet:
http://www.euo.dk/dokumenter/forberedende/statusblade/alle/COD_2002_61
Behandling i Europaudvalget:
På Europaudvalgsmødet den 14. maj 2004
forelagde regeringen Europaudvalget et forhandlingsmandat.
Formålet:
Formålet med direktivet er en simplificering af det system, der
på nuværende tidspunkt er gældende. Der er med direktivet tale om en
sammenlægning af 15 sektordirektiver, der regulerer den frie bevægelig-
hed af arbejdere mellem medlemsstaterne. Direktivforslaget omhandler
arbejdere, der ønsker at udøve et lovreguleret erhverv i en anden med-
lemsstat end den, i hvilken de har tilegnet sig deres arbejdsmæssige kvali-
fikationer.
Førstebehandlingen (i Europa-Parlamentet):
Europa-Parlamentet afslut-
tede den 11. februar 2004 sin førstebehandling, og vedtog i den forbindel-
se en række ændringer til forslaget. Rådet accepterede delvist de foreslå-
ede ændringer, men afviste flere. Bl.a. herskede der, efter Rådets første-
-9-
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
behandling, fortsat uenighed om antallet af kvalifikationsniveauer i for-
slaget.
Udvalgsbehandlingen ved andenbehandling:
Den 26. april vedtog Ud-
valget om Beskæftigelse og Sociale Anliggender med enstemmighed
Zappalà’s indstilling til andenbehandling, og udvalget vedtog i den for-
bindelse nogle ændringer til Rådets fælles holdning. Ændringerne om-
handler bl.a. antallet kvalifikationsniveauer i forslaget, hvor udvalget fo-
reslog at have fem kvalifikationsniveauer – i modstrid med Rådet, der
blot ønskede et samlet antal på fire kvalifikationsniveauer.
Behandling i plenum:
Under afstemningen den 11. maj fulgte Europa-
Parlamentet stort set udvalgets anbefaling – dog ikke fuldt ud. Det skyl-
des ifølge ordføreren for forslaget, at der, efter afslutningen af udvalgs-
behandlingen, fortsat foregik forhandlinger mellem institutionerne, og at
det kompromis, der blev opnået, ikke er helt i overensstemmelse med
udvalgets anbefaling. Kompromiset indeholder Europa-Parlamentets
krav om, at der skal være fem kvalifikationsniveauer i forslaget. Samtidig
var Europa-Parlamentet dog nødt til at opgive sit krav om, at forslaget –
juridisk set – skal undtage notarer fra at være omfattet af direktivet. Rådet
ønskede ikke en juridisk bindende undtagelse, og afsnittet om notarer i
forslaget er som følge af kompromiset blevet flyttet fra artikel-delen i for-
slaget til den indledende del.
Status:
Europa-Parlamentet har afsluttet sin andenbehandling af forsla-
get, og beslutningen samt de vedtagne ændringer vil nu blive sendt til
andenbehandling i Rådet. Da der er indgået en andenbehandlingsaftale
mellem institutionerne forventes Rådet at godtage Europa-Parlamentets
ændringer, og forslaget er dermed endeligt vedtaget.
KOM (2002) 0581: Rådets fælles holdning med henblik på vedtagelse af Europa-
Parlamentets og Rådets direktiv om forvaltning af badevandskvalitet og om ophævel-
se af direktiv 76/160/EØF
Indstilling ved andenbehandling:
Jules Maaten (A6-102/2005) - Kvalite-
ten af badevand.
EP udvalg:
Udvalget om Miljø, Folkesundhed og Fødevaresikkerhed.
Behandling/afstemning i plenum:
Debat i salen den 9. maj 2005, og af-
stemning den 10. maj 2005.
EU Referencenumre:
KOM (2002) 581 – COD/2002/0254.
- 10 -
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
172751_0011.png
Statusbladet:
http://www.euo.dk/dokumenter/forberedende/statusblade/alle/COD_2002_0254
Behandling i Europaudvalget:
På Europaudvalgsmødet den 19. decem-
ber 2003 forelagde regeringen Europaudvalget et forhandlingsmandat.
Direktivforslaget er sidst behandlet på Europaudvalgsmødet den 18. juni
2004.
Formålet:
Jævnfør regeringens samlenotat til Europaudvalget af 28. juni
2004 er formålet med direktivforslaget at erstatte det gældende direktiv
1976/160 om kvaliteten af badevand. Direktivet af 1976 indeholder en
række bestemmelser om overvågning af badevandet og om overholdelse
af bindende normer for badevandets kvalitet. Ifølge regeringens samleno-
tat er det gældende direktiv forældet, både hvad angår valg af parametre,
beskyttelsesniveauet og opfølgning i tilfælde af forringet badevandskvali-
tet, og det bør derfor erstattes af et nyt direktiv.
Førstebehandlingen (i Europa-Parlamentet):
Europa-Parlamentet afslut-
tede den 21. oktober 2003 sin førstebehandling, og vedtog i en den for-
bindelse en række ændringer til forslaget. Rådet godtog en del af Europa-
Parlamentets ændringer, dog ikke alle, og efter vedtagelsen af Rådets fæl-
les holdning, var der fortsat uenighed mellem institutionerne på flere af
forslagets nøgleområder.
Udvalgsbehandlingen ved andenbehandling:
Med bred opbakning ved-
tog Miljøudvalget Maaten’s indstilling til andenbehandling, hvor der blev
fremsat en række ændringsforslag til Rådets fælles holdning. Ændrings-
forslagene omhandler bl.a. antallet af vandkvalitetskategorier – hvor Rå-
det ønsker en kategori med benævnelsen ”tilstrækkelig kvalitet”, frygter
Miljøudvalget at en sådan kategori vil udvande intentionen med direkti-
vet og ønsker den derfor afvist. Og hvor Rådet ønsker, at målet om ”god
kvalitet” for badevandet først skal være nået i 2015, ønsker udvalget at
fastholde det oprindeligt foreslåede årstal 2011. I indstillingen afviser ud-
valget desuden, at godkende den af Rådet foreslåede skelnen mellem
”indvande” og ”kystvande”, og foreslår at fastholde Kommissionens op-
rindelige forslag på området. Derudover anbefaler udvalget, at have de-
taljerede krav om information til offentligheden i forslaget – både i tilfæl-
de af nødsituationer, men også generelt set.
Behandling i plenum:
Under afstemningen valgte Europa-Parlamentet i
store træk at følge anbefalingerne fra Miljøudvalget, men vedtog dog ikke
samtlige forslåede ændringer. Bland andet blev det under afstemningen i
plenum vedtaget at acceptere Rådets forslag om kvalitetskategorien ”til-
strækkelig”, men man vedtog dog samtidig kriterier til den, der er en del
strengere, end dem Rådet ønsker. Europa-Parlamentet valgte også at ac-
- 11 -
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
172751_0012.png
ceptere Rådets forslag om at skelne mellem ”indvande” og ”kystvande”.
Som anbefalet af udvalget blev det vedtaget, at fastholde år 2011 som
året, hvor badevandet skal have nået standarden ”god kvalitet”, og Euro-
pa-Parlamentet fulgte også udvalgets anbefaling om have detaljerede
krav om information til offentligheden i forslaget.
Status:
Europa-Parlamentet har afsluttet sin andenbehandling af forsla-
get, og beslutningen samt de vedtagne ændringer vil nu blive sendt til
andenbehandling i Rådet. Under debatten i Europa-Parlamentet, forud
for afstemningen, gav Kommissionen sin delvise støtte til Europa-
Parlamentets ændringsforslag. Ordføreren forventer, at forslaget skal til
behandling i forligsudvalget, da Rådet ikke synes at kunne acceptere
strengere kriterier til kategorien ”tilstrækkelig kvalitet”. Derudover synes
årstallet 2011, samt kravene om information til offentligheden også fortsat
at forvolde problemer.
Verserende sager under tredjebehandling i Europa-Parlamentet
Under denne samling var ingen sager underkastet en tredjebehandling i Euro-
pa-Parlamentet.
Næste samling
Europa-Parlamentets næste samling finder sted den 25. - 26. maj 2005 i Bru-
xelles.
Med venlig hilsen
Merete Jeppesen
- 12 -
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
172751_0013.png
BILAG 1
Tidligere oversigtsnotater om Europa-Parlamentets samlinger:
Nr. 1 – Info-note I 5 af den 24. februar 2005
Samling i Strasbourg den 21. – 24. februar 2005
Nr. 2 – Info-note I 10 af den 10. marts 2005
Samling i Strasbourg den 7. – 11. marts 2005
Nr. 3 – Info-note I 18 af den 19. april 2005
Samling i Strasbourg den 11. – 14. april 2004
Nr. 4 – Info-note 22 af den 2. maj 2005
Samling i Bruxelles den 27. – 28. april 2005
Statistik vedrørende første- og andenbehandlingsaftaler siden samlingen den 21. – 24. fe-
bruar 2005.
Oversigtsnotat Samlet
antal
sager
Under førstebehandling
Under andenbehandling
Under t
han
Nr. 1
Nr. 2
Nr. 3
Nr. 4
Nr. 5
I alt
I alt - procent
9
3
8
2
8
30
100 %
Enighed Aftale
Til 2. be-
uden af- indgået handling
tale
4
1
1
4
1
1
4
1
1
12
4
3,3 %
40 %
13 %
Enighed Aftale
uden af- indgået
tale
4
2
2
1
1
0
10
33,3 %
Til 3. be-
handling
2
1
3
10 %
0
- 13 -