Folketinget — Europaudvalget Christiansborg, den 10. juni 2005 Europaudvalgets sekretariat Til udvalgets medlemmer og stedfortrædere Statutten for Europa-Parlamentets medlemmer på vej mod en snarlig vedtagelse De sidste 25 år har Europa-Parlamentet arbejdet for vedtagelsen af en statut, hvori der fastsættes fælles vilkår for Europa-Parlamentets medlemmer bl.a. med hensyn til løn, pension og beskatning. Under det igangværende luxem- bourgske EU-formandskab er vedtagelsen af en statut blevet aktuelt igen – og en snarlig vedtagelse synes nu at være indenfor rækkevidde.   Dette notat indeholder følgende afsnit: Sagsforløbet Den nye kompromispakke o   Europa-Parlamentets holdning til Rådets brev o   Retsudvalgets behandling – ”Garganis betænkning” Hvordan adskiller det nuværende forslag sig fra det afviste kompromis fra januar 2004? Tidsplanen Baggrund o   Proceduren og retsgrundlaget o   Europaudvalgets behandling af sagen o   Europaparlamentarikernes nuværende lønforhold Hvis du vil vide mere
- 2 - Sagsforløbet På Rådsmødet for almindelige anliggender og eksterne forbindelser den 26. – 27. januar 2004 var det ikke muligt at samle kvalificeret flertal for et kompro- misforslag indgået med Europa-parlamentet om statutten. Rådets formand konkluderede, at Europa-Parlamentets forslag til statut dermed var blevet af- vist1. Kompromisteksten indeholdte bl.a. følgende bestemmelser: MEP’ernes fremtidige løn skulle være det halve af en EU-dommers grundløn, nemlig 8,671 Euro pr. måned. Lønnen skulle dermed være ens for alle medlemmer. MEP’erne skulle ikke længere beskattes i medlemslandene, men i stedet af EU, på samme vilkår som EU-tjenestemændene. Som et kompromis, blev muligheden for at pålægge MEP’ernes løn supplerende national be- skatning, såfremt medlemslandene måtte ønske det, tilføjet.   Udgifterne til medlemmernes pension skulle betales af de enkelte med- lemmer – et beløb svarende til ca. 1600 Euro pr. måned. Pensionsalderen skulle fastsættes til 63 år. Godtgørelse af faktisk afholdte udgifter, især på rejseområdet, skulle fremover være det gældende princip. De nye godtgørelsesregler (som vedtaget af Europa-Parlamentets Præsidium den 28. maj 2003) skulle træde i kraft på samme tid som statutten. Reglerne for diæter og ”blyantspenge” skulle forblive uændrede, mens reglerne for godtgørelser til ansættelse af medarbejdere skulle præciseres således at blot de faktiske udgifter dækkes.   Ved konstitueringen af Europa-Parlamentet efter parlamentsvalget i juni 2004, sagde den nyvalgte Parlamentsformand, Josep Borrell, at vedtagelsen af statut- ten vil være en af hans hovedprioriteter, da den må anses som afgørende for Europa-Parlamentets effektivitet og anseelse udadtil. Josep Borrell mødtes allerede den 8. september 2004 med det nederlandske formandskab for at forhøre sig om status for statutten. Under mødet meddelte Josep Borrell formandskabet, at Europa-Parlamentet ikke ville fremsætte et nyt forslag om statutten, og han anmodede samtidig om en forklaring fra Rådet på årsagerne til, at kompromisteksten blev forkastet i januar 2004.   1 Tyskland, Frankrig, Østrig og Sverige var imod det foreslåede lønniveau for parlament arikerne, og stemte imod forslaget.
- 3 - Efter nye forhandlinger i Rådet – især under det nuværende luxembourgske EU-formandskab – har Rådet sendt et brev til Josep Borrell, der indeholder de bestemmelser i en kommende statut, som Rådet vil kunne tilslutte sig2. Den nye kompromispakke   Kompromisforslaget, der blev tilsendt Borrell, har tilslutning fra samtlige med- lemslande i Rådet – dog undlod Frankrig og Nederlandene at stemme. I forbin- delse med Sveriges tilslutning til kompromiset, afgav den svenske delegation en erklæring, hvor det fremgik, at Sverige ville forbeholde sig retten til en ende- lig stillingstagen, når Europa-Parlamentets forslag var blevet fremsat. Hvad har Rådet foreslået? 1.   MEP’ernes løn skal fastsættes til 7 000 Euro om måneden før skat – evt. udtrykt som en procent af en dommers løn ved EF Domstolen. 2.   Rejsegodtgørelserne skal baseres på princippet af ”faktiske afholdte ud- gifter”. Reglerne for godtgørelse af andre generelle udgifter forbliver uændrede. 3.   Pensionsomkostninger skal bæres af Europa-Parlamentet.   4.   MEP’erne skal bære 1/3 af deres syge- og ulykkesforsikring, men Euro- pa-Parlamentet skal betale de resterende beløb. 5.   MEP’erne skal betale ”EU skat” på samme vilkår som EU- tjenestemændene, men der skal være mulighed for at pålægge MEP’ernes løn supplerende national beskatning – dog uden at der skal være tale om en dobbeltbeskatning. 6.   Enhver medlemsstat kan vedtage en ordning med hensyn til vederlag, der sikrer at medlemmer modtager et vederlag baseret på den nuværen- de ordning. Overgangsordningen kan ikke overstige to valgperioder. Rådet har også vedtaget en erklæring hvori det fremgår, at medlemsstaterne – så snart som muligt vil afslutte drøftelserne om en revision af EF-traktatens pro- tokol vedrørende privileger og immuniteter3. Da protokollen er en del af EU’s traktatgrundlag vil en sådan revision dog nødvendiggøre en indkaldelse til en 2 Brevet fra Rådet til Europa -Parlamentet vedrørende indgåelsen af en statut for medlemmerne af Europa  - Parlamentet samt erklæringen vedrø   rende protokol om privilegier og immuniteter. Alm. del –  bilag (042) 174: http://euo.dk/dokumenter/ft/bilag/2004_200502/almdel/20050174/ 3 PROTOKOL (nr. 36) vedrørende De Eur opæiske Fællesskabers privil egier og immuniteter: http://www.euo.dk/dokumenter/traktat/protokoller/360/
- 4 - regeringskonference og efterfølgende ratifikation i de nationale parlamenter. Europa-Parlamentets oprindelige forslag til en medlemsstatut indeholdt be- stemmelser vedrørende immuniteter og privileger. Men da traktaterne allerede indeholder bestemmelser herom, har Kommissionen og Rådet vurderet, at disse bestemmelser kun kan ændres ved en traktatrevision. Derfor blev bestemmel- serne fjernet fra statutten i forbindelse med vedtagelsen af Europa-Parlamentets resolution af den 17. december 2003. Europa-Parlamentets holdning til Rådets brev På et møde i Europa-Parlamentets formandskonference den 2. juni 2005 blev Europa-Parlamentets gruppeformænd enige om at støtte Rådets nye initiativ. Gruppeformændene begrundede det med, at Rådets initiativ er meget tæt på den aftale, som Europa-Parlamentet støttede med et stort flertal i december 2003. Da ønsket er at indgå en aftale med Rådet inden påbegyndelsen af det bri- tiske formandskab den 1. juli 2005, henviste formandskonferencen statutten til Retsudvalget med henblik på en hastebehandling.   Retsudvalgets behandling – ”Gargani’s betænkning” Fire dage efter statuttens henvisning fra formandskonferencen til Retsudvalget, blev et nyt forslag til statut – i form af et udkast til betænkning – præsenteret for Europa-Parlamentets Retsudvalg. Udvalgets formand, Giuseppe Gargani, har selv taget ansvar for forslaget – som er baseret på Europa-Parlamentets tidligere betænkning, udarbejdet af Willi Rothley, der blev afvist af Rådet i januar 2004. På et Retsudvalgs møde den 6. juni 2005 præsenterede Europa-Parlamentets formand, Josep Borrell, og Retsudvalgets formand, Giuseppe Gargani, Europa- Parlamentets reviderede forslag til statut4. Da Rådets henvendelse udelukkende indeholdt elementer fra det oprindelige forslag, som man ikke nåede til enighed om, skulle Europa-Parlamentets tidligere beslutning om statutten blot ”juste- res” for at tage højde for Rådets ovennævnte krav. Gargani’s udkast til betænkning om ændring af afgørelsen af 4. juni 2003 om vedtagelse af statutten for Europa-Parlamentets medlemmer indeholder be- stemmelser bl.a. om følgende forhold: 4 UDKAST TIL BETÆNKNING om ændring af afgørelsen af 4. juni 2003 om vedtagelse af statutten for Europa-Parlamentets medlemmer. http://www.europarl.eu.int/meetdocs/2004_2009/documents/PR/569/569860/569860da.pdf
- 5 - Bestemmelser vedrørende medlemmers uafhængighed. Europa-Parlamentets ret til selv at fastsætte en forretningsorden. Europa-Parlamentets officielle sprog – hvor det fastslås, at samtlige offi- cielle sprog skal anvendes i Europa-Parlamentet. Mulighed for MEP’erne for at organisere sig i politiske grupper. Lønbestemmelser – hvor det fastslås, at MEP’ernes løn skal svare til 38,5 % af den grundløn, som en dommer ved EF Domstolen modtager. Det svarer p.t. til 7 000 Euro om måneden. Beskatningsspørgsmål – hvor det fastslås, at løn skal beskattes på samme vilkår, som gælder for EU tjenestemænd – dog kan medlemsstaterne un- derkaste MEP’ernes løn nationale beskatningsbestemmelser under for- udsætning af, at enhver form for dobbeltbeskatning undgås. Bestemmelser om overgangsgodtgørelserne, der gælder for en måned for hvert år et medlem har haft mandat – dog mindst seks og højst 24 måne- der. Pensionsbestemmelser – hvor det fastslås, at tidligere medlemmer har ret til pension ved det fyldte 63. år. Pensionen svarer til 3.5 % af grundløn- nen for fulde mandatår– dog højst 70 %. Bestemmelser vedrørende sygeforsikring – hvor det fremgår at med- lemmer selv afholder en tredjedel af forsikringspræmien. Bestemmelser vedrørende rejsegodtgørelser – hvor det fremgår at Euro- pa-Parlamentet, ved rejser til og fra Europa-Parlamentets arbejdssteder, skal kompensere de faktiske udgifter. Retten til at ansætte personlige medarbejde, hvor det fremgår at Parla- mentet afholder de faktiske udgiver i forbindelsen med ansættelsen. Retten til et kontor og kontorudstyr. Samtlige udgifter forbundet med statutten afholdes over EU’s budget. Overgangsbestemmelser – hvor det bl.a. fremgår at nuværende med- lemmer kan lønnes efter bestemmelser omfattet af den hidtidige nationa- le ordning i hele mandatperioden. En overgangsordning som ikke overstiger to parlamentariske samlinger, der tillader, at medlemslande kan ”ligestille” MEP’erne med medlemmer af de respektive nationale parlamenter for så vidt det angår løn. En så- dan ”tillægsløn” skal dog betales over det pågældende lands eget bud- get. Hvordan adskiller det nuværende forslag sig fra det afviste kompromis fra januar 2004 ?
- 6 - Da der er sket ændringer i flere af beregningsmetoderne, er det vanskeligt at udregne de nøjagtige ændringer i statutten fra januar 2004 i forhold til det for- slag, som Europa-Parlamentet har udarbejdet den 6. juni 2005. Det er dog klart, at der reelt ikke er meget, som adskiller de to forslag. Rådets nuværende hold- ning til statutten må derfor også karakteriseres som et udtryk for fornyet poli- tisk vilje til at afslutte sagen.   Hermed følger en sammenligning af flere punkter mellem kompromispakken fra 2004 og det nuværende forslag. Kompromis 2004 Garganis forslag 2005 Løn Lønnen fastsættes som 50 % af grundlønnen for en dom- mer ved EF Domstolen – et beløb svarende til 8 671 Euro om måneden. Lønnen fastsættes til 38,5 % af grundlønnen for en dommer ved EF Domstolen – et beløb svarende til ca. 7 000 om må- neden.   Hertil skal det bemærkes, at det oprindelige forslag for- skrev, at MEP’erne selv skulle afholde 1/3 af indbetalingerne til pensionskassen hvilket sva- rer til ca. 1 600 Euro om må- neden. Det reviderede forslag forskriver, at Europa- Parlamentet vil afholde disse udgifter. Derfor er lønnen i det nuværende forslag reelt uændret i forhold til det op- rindelige forslag.
- 7 - Pension Pensionsalder 63 år.   Pensionen udgør for hvert fulde mandatår 3,5 % af løn- nen – dog højst 70 %. 2/3 del af pensionsbidraget skal afholdes af Europa- Parlamentet og 1/3 af de en- kelte medlemmer. Pensionsalder 63 år. Pensionen udgør for hvert fulde mandatår 3,5 % af løn- nen – dog højst 70 %. Pensionsbidraget er 100 % af- holdt af Europa-Parlamentet. Da pensionsstørrelsen er base- ret på en procentdel af grund- lønnen og grundlønnen nu er blevet nedsat fra 8 600 til 7 000 Euro om måneden, vil det medføre en tilsvarende ned- sættelse af pensionen. Beskatning Løn skal beskattes på de vil- kår, som gælder for EU tjene- stemænd – dog kan med- lemsstaterne underkaste MEP’ernes løn nationale be- skatningsbestemmelser under forudsætning af, at enhver form for dobbeltbeskatning undgås. Løn skal beskattes på de vil- kår, som gælder for EU tjene- stemænd – dog kan medlems- staterne underkaste MEP’ernes løn nationale be- skatningsbestemmelser under forudsætning af, at enhver form for dobbeltbeskatning undgås. Sygesikring Medlemmer afholder selv en tredjedel af forsikringspræ- mien. Europa-Parlamentet fastsætter de nærmere regler herom. Medlemmer afholder selv en tredjedel af forsikringspræmi- en. Europa-Parlamentet fast- sætter de nærmere regler her- om. Rejsegodtgø- relser   Europa-Parlamentet skal, ved rejser til og fra Europa- Parlamentets arbejdssteder, kompensere de faktiske ud- gifter. Europa-Parlamentet skal, ved rejser til og fra Europa- Parlamentets arbejdssteder, kompensere de faktiske udgif- ter.
- 8 - Overgangs- ordninger Medlemmer, der er blevet valgt og genvalgt til Europa- Parlamentet, før denne statut trådte i kraft, kan vælge at modtage den nuværende løn, overgangsgodtgørelse og pension for hele mandatperi- oden. Medlemmer, der er blevet valgt og genvalgt til Europa- Parlamentet, før denne statut trådte i kraft, kan vælge at modtage den nuværende løn, overgangsgodtgørelse og pen- sion for hele mandatperioden. Enhver medlemsstat kan ved- tage en ordning med hensyn til løn, overgangsgodtgørelse og pension, der afviger fra sta- tuttens bestemmelser. I en så- dan ordning skal MEP’ere som minimum ligestilles med med- lemmerne af det respektive nationale parlament. Over- gangsordningen kan ikke overstige to valgperioder. Herudover er ideen om en supplerende ”national løn” til MEP’erne blevet ac- cepteret af både Europa-Parlamentet og Rådet for at sikre, at MEP’erne og nati- onale parlamentarikere kan få samme løn. Denne bestemmelse er blevet tilføjet pga. pres fra Italien, som har de højeste lønninger i EU for deres parlamentari- kere (jf. Europa-parlamentarikernes nuværende lønforhold nedenfor). Det skal bemærkes, at det ikke fremgår af forslaget, at der er mulighed for at give en så- dan ”tillægsløn” (udover overgangsbestemmelsen på de to valgperioder)5. Der- imod skriver Josep Borrell – i et brev til Gargani – at: ”…with the entry of force of the Statute, it would still be possible for Member States to pay supplementary allowances to Members of Parliament, particularly in order to ensure equality of treatment between Members of the European Parliament and na- tionals Members of Parliament” 5 Mulighed for at give MEP’ere supplerende løn (eller frynsegoder såsom årskort til tog) eksisterer all    e- rede i dag.
- 9 - Tidsplanen Ifølge Josep Borrell vil Europa-Parlamentet stemme om Gargani’s forslag (be- tænkning) på Europa-Parlamentets ”mini-session” i Bruxelles den 22. – 23. juni 2005 med henblik på godkendelse i Rådet inden den 1. juli 2005. Retsudvalget har fastsat den 9. juni 2005 som tidsfrist for ændringsforslag til Gargani’s forslag Europa-Parlamentets Retsudvalg forventes at vedtage Gargarni’s forslag på et udvalgsmøde den 15. juni 2005. Såfremt statutten bliver vedtaget, vil den træde i kraft ved starten af Europa- Parlamentets næste samling – den 15. juni 2009. Baggrund Proceduren og retsgrundlaget Ved ikrafttrædelsen af Amsterdam-traktaten i 1999 blev der tilføjet en bestem- melse i EF-traktaten (artikel 190, stk. 56), som specifikt giver Europa- Parlamentet mulighed for at fastsætte en medlemsstatut. Proceduren for vedta- gelsen af statutten er følgende: Europa-Parlamentet fremsætter et forslag efter høring af Europa- Kommissionen. Rådet godkender forslaget med kvalificeret flertal7 – dog med hensyn til spørgsmål om skatteforhold træffer Rådet afgørelse med enstemmighed. Europaudvalgets behandling af sagen Regeringen har forelagt Europaudvalget et mandat om MEP’ernes statut forud for Rådsmødet om almindelige anliggender og eksterne forbindelser den 22. ja- nuar 2004. Sagen har sidst været behandlet i Europaudvalget den 20. maj 20058. 6 EF-traktatens artikel 190, stk. 5: Europa-Parlamentet fastsætter sine medlemmers statut og de   alminde- lige betingelser for udøvelsen af deres hverv efter høring   af Kommissionen og med godkendelse fra Rå- det, der træffer af  gørelse med kvalificeret flertal. Alle bestemmelser og betingelser i forbindelse med beskatnings-ordningen for medlemmer og forhenværende medlemmer vedtages med enstemmighed af Rådet. 7 Denne bestemmelse blev tilføjet ved vedtagelsen af Nice -traktaten 8 Dagsorden for Europaudvalgets møde den 20. maj 2005 med links til relevante dokumenter: http://www.euo.dk/nyheder/euidag/dagsorden_euu/2004_200502/12/
- 10 - Europa-parlamentarikernes nuværende lønforhold Europaparlamentarikernes løn har hidtil været afholdt af de enkelte medlems- landes nationale budgetter, og MEP’erne har fået samme løn som de enkelte landes nationale parlamentarikere. Med statuttens ikrafttrædelse overgår finan- sieringen til EU-budgettet. Nedenstående tabel viser lønnen for Europaparla- mentarikerne fra de enkelte medlemslande: Medlemslande Månedsløn i / Antal udbetalinger   om året Østrig 7 537,70   14 Belgien 6.001,46 12 Danmark 5 894 (=43.969 DKR*) 12 Finland 4 970 12 Frankrig 5 231,62   12 Tyskland 7 009 12 Grækenland 5 275 14 Irland 6,975,58 12 Italien 12 007   12 Luxembourg 4 907 13 Nederlandene 5 565,23 12 Portugal 3, 448.97 14 Spanien 2,818,85 14 Sverige 5,142 (= 46,400 SEK) 12 UK 6 865 (=4 790,42 GPB) 12 Estland 1.922 (=28.508 EEK) 12 Letland 1075 (=717 LVL) 12 Litauen 1.183(=4.085) 12 Malte 1.314 (=520 MTL) 13 Polen 2.338 (=9.526,90 PLZ) 12 Slovakiet 888 (=37.100 SK) 12 Slovenien 4.155 (=974.000 SIT) 12 Tjekkiet 1.300 (=40.000 CZK) 12 Ungarn 4.290 (=1072500 HUF) 12 Cypern 4.080 (=2.390 CYP) 12 Kilde: februar 2005: Europa-Parlamentets nationale kontorer og de nationale parlamenter *Tal fra Danmark: april 2005 Med venlig hilsen Richard Mongin Forrest
- 11 - Hvis du vil vide mere: Tidligere info-noter fra Folketingets Repræsentant ved EU: Europa-Parlamentets formand Josep Borrell's programtale: http://www.euo.dk/dokumenter/ft/infonoter/2003_2004/20040182/ Europa-Parlamentets retsudvalg lægger statutten i skuffen, men arbejder videre med parlamentari- kernes immuniteter og privilegier: http://www.euo.dk/dokumenter/ft/infonoter/2003_2004/20040060/ Europa-Parlamentets retsudvalg enes om udkast til statut for europaparlamentarikere: http://www.euo.dk/dokumenter/ft/infonoter/samtlige/20030220/ MEP'ernes løn og skat: http://www.euo.dk/dokumenter/ft/infonoter/samtlige/statut.doc/ Europa-Parlamentet på vej til at acceptere national beskatning af EP-medlemmer: http://www.folketinget.dk/Samling/20001/udvbilag/EUU/Info-note_178.htm UDKAST TIL BETÆNKNING om ændring af afgørelsen af 4. juni 2003 om vedtagelse af statutten for Euro- pa-Parlamentets medlemmer Ordfører: Giuseppe Gargani http://www.europarl.eu.int/meetdocs/2004_2009/documents/PR/569/569860/569860da.pdf Brev fra Rådet til EP vedr. indgåelse af en statut for medlemmerne af Europa-Parlamentet samt erklæring vedr. protokol om privilegier og immuniteter Dokumentreference: Alm. del – bilag (042) 174 http://euo.dk/dokumenter/ft/bilag/2004_200502/almdel/20050174/ Betænkning om vedtagelse af statutten for Europa-Parlamentets medlemmer - Udvalget om Retlige Anlig- gender og det Indre Marked Ordfører: Willi ROTHLEY, A5-0193/2003   http://www2.europarl.eu.int/omk/sipade2?PUBREF=-//EP//TEXT+REPORT+A5-2003- 0193+0+NOT+XML+V0//DA&LEVEL=0&NAV=X Europa-Parlamentets beslutning af den 17. december 2003 om statutten for Europa-Parlamentets med lem- mer: http://www2.europarl.eu.int/omk/sipade2?PUBREF=-//EP//TEXT+TA+P5-TA-2003- 0573+0+DOC+XML+V0//DA&LEVEL=3&NAV=X Svar på spm. 42 om europaparlamentarikernes løn-, tillægs-, pensions-, og beskatningsforhold, til udenrigs- ministeren – marts 2004 http://www.euo.dk/dokumenter/ft/bilag/2003_2004/2004057/ Background Information from the European Parliament - The Statute for MEPs (December 2003) http://www2.europarl.eu.int/omk/sipade2?PUBREF=-//EP//TEXT+PRESS+BI-20031218- 1+0+DOC+XML+V0//EN&LEVEL=3&NAV=S#SECTION1