Folketinget — Europaudvalget
Christiansborg, den 22. februar 2006
Folketingets repræsentant ved EU
Til
udvalgets medlemmer og stedfortrædere
Europa-Parlamentets behandling af lovgivningsinitiativer på samlingen i
Strasbourg den 4. – 7. juli 2005 - Oversigtsnotat nr. 9.
Kort om denne samling
Under denne samling blev i alt ti lovgivningsinitiativer underlagt den fælles be-
slutningsprocedure behandlet - heraf blev otte forslag førstegangsbehandlet og
to forslag andengangsbehandlet.
Hvad angår de otte forslag under førstebehandling, er der for to af forslagenes
vedkommende blevet indgået en førstebehandlingsaftale mellem institutioner-
ne1. Det drejer sig om følgende:
KOM (2003) 0740
:
Forslag til direktiv om foranstaltninger til fremme af
elforsyningssikkerhed og infrastrukturinvesteringer.
KOM (2004) 0634
:
Forslag til forordning om oprettelse af et europæisk
register over udledning og overførsel af forureningsstoffer.
1Informationerne i oversigtsnotatet er indsamlet fra forskellige kilder, der typisk er Europa-
Parlamentets udvalgssekretariater, ordførerne eller de politiske grupper. Da kilderne befinder
sig i Europa-Parlamentet, skal der tages forbehold fra, at de informationer, der i oversigtsnotatet
gives om Rådet - hvor den politiske situation kan udvikle sig hurtigt - ikke altid er opdaterede.
Hensigten med notatet er at give en overordnet skildring af forslagene, og alle aspekter af be-
handlingen af forslaget kan derfor ikke altid inddrages.
- 2 -
De seks resterende forslag er institutionerne ikke nået til enighed om og det
forventes, at Rådets som det næste trin vil vedtage en fælles holdning om for-
slagene. Det drejer sig om:
KOM (2003) 0427
:
Forslag til forordning om lovvalgsregler for forpligtel-
ser uden for kontraktforhold ("Rom II").
KOM (2004) 0279
:
Forslag til direktiv om gennemførelse af princippet
om lige muligheder for og ligebehandling af mænd og kvinder i forbin-
delse med beskæftigelse og erhverv.
KOM (2004) 0493
:
Forslag til forordning om Den Europæiske Socialfond.
KOM (2004) 0495
:
Forslag til forordning om Den Europæiske Fond for
Regionaludvikling.
KOM (2004) 0496
:
Forslag til forordning om indførelse af en europæisk
gruppe for grænseoverskridende samarbejde (EGGS).
KOM (2004) 0621
:
Forslag til forordning om det finansielle instrument
for miljøet (Life+).
Hvad angår forslagene under andenbehandling, er institutionerne ikke nået til
enighed. I et af tilfældene forkastede Europa-Parlamentet Rådets fælles hold-
ning, og forslaget er dermed bortfaldet. Det drejer sig om følgende forslag:
KOM (2002) 0092
:
Rådets fælles holdning vedrørende direktiv om com-
puter-implementerede opfindelsers patenterbarhed.
Det andet forslag under andenbehandling forventes, efter afslutningen af Rå-
dets behandling, at skulle behandles efter forligsproceduren. Det drejer sig om:
KOM (1999) 0577
:
Rådets fælles holdning vedrørende direktiv om be-
grænsning af markedsføring og anvendelse af visse farlige stoffer og
præparater (phthalater i legetøj og småbørnsartikler) og om indbyrdes
tilnærmelse af medlemsstaternes lovgivning om sikkerhed til legetøj
Verserende sager under førstebehandling i Europa-Parlamentet
KOM (2003) 0740: Forslag til Europa-Parlamentets og Rådets direktiv om for-
anstaltninger til fremme af elforsyningssikkerhed og infrastrukturinvesteringer
- 3 -
Betænkning: Giles Chichester (A6-0099/2005) – Elforsyningssikkerhed
og infrastrukturinvesteringer.
EP udvalg: Udvalget om Industri, Forskning og Energi.
Salens behandling/afstemning: Behandling i salen den 4. juli 2005. Af-
stemning den 5. juli 2005.
EU Referencenumre
:
KOM (2003) 0740 - COD/2003/0301.
Statusbladet:
http://www.euo.dk/dokumenter/forberedende/statusblade/alle/20030740/
Behandling i Europaudvalget:
På Europaudvalgsmødet den 19. no-
vember 2004 forelagde regeringen Europaudvalget et forhandlingsop-
læg om forslaget.
Formålet:
ramme for integreringen af markederne på energiområdet. Ifølge
Kommissionen vil et indre marked på energiområdet både medføre en
forøget effektivitet samt bidrage til forsyningssikkerheden. Skabelsen
af et indre marked for energi er en central del af Fællesskabets strategi
for forsyningssikkerhed.
Udvalgsbehandlingen i Europa-Parlamentet:
Med stemmerne 44 for
og tre imod vedtog Industriudvalget den 20. april 2005 Chichesters be-
tænkning. Efter afslutningen af udvalgsbehandlingen indgik ordføre-
ren og repræsentanter fra Rådet og Kommissionen et kompromis, og
kompromispakken reflekterer ifølge udvalgets sekretariat i store træk
de ændringer, som udvalget ønskede. Ifølge sekretariatet var der fra
begyndelsen af forhandlingerne høj grad af konsensus blandt Europa-
Parlamentet og Rådet, og uenigheden lå hovedsageligt mellem de to
institutioner og Kommissionen. Institutionerne og Kommissionen var
bl.a. uenige om bestemmelsen om "anlæg af samkøringslinjer", der ud-
gør selve kernen i forslaget. Her mente både Europa-Parlamentet og
Rådet, at Kommissionens forslag ville medføre en for stor administra-
tiv byrde i forbindelse med investeringer i infrastrukturen, og at dette
ikke ville fremme incitamentet til investeringer. Parterne besluttede så-
ledes at ændre bestemmelsen for at mindske administrationen på om-
rådet. Udover bestemmelsen om anlæg af samkøringslinjer blev flere
definitioner i forslaget ændret.
Salens behandling:
Salen gav under afstemningen den 5. juli 2005 sin
opbakning til de ændringer, som ordføreren, Rådet og Kommissionen
havde forhandlet på plads.
- 4 -
Status: Europa-Parlamentet har afsluttet sin førstebehandling af for-
slaget, der nu vil blive sendt til førstebehandling i Rådet. Da institutio-
nerne er nået til enighed, forventes Rådet at godkende Europa-
Parlamentets ændringer og forslaget er dermed vedtaget.
Europa-Parlamentets beslutning (samt vedtagne ændringsforslag)
kan findes via følgende link:
http://www2.europarl.eu.int/omk/sipade2?PUBREF=-//EP//TEXT+TA+S-
CALENDAR+0+FORM+HTML+V0//DA
KOM (2004) 0634: Forslag til Europa-Parlamentets og Rådets forordning om
oprettelse af et europæisk register over udledning og overførsel af forurenings-
stoffer og om ændring af Rådets direktiv 91/689/EØF og 96/61/EF
Betænkning: Johannes Blokland (A6-0169/2005) – Europæisk register
over forureningsstoffer.
EP udvalg: Udvalget om Miljø, Folkesundhed og Fødevaresikkerhed.
Salens behandling/afstemning: Behandling i salen den 6. juli 2005. Af-
stemning den 6. juli 2005.
EU Referencenumre
:
KOM (2004) 0634 - COD/2004/0231.
Statusbladet:
http://www.euo.dk/dokumenter/forberedende/statusblade/alle/20040634/
Behandling i Europaudvalget: Forslaget skulle have været behandlet
på Europaudvalgsmødet den 17. juni 2005, med blev taget af dagsor-
denen. Se samlenotatet om forslaget via følgende link:
http://www.euo.dk/dokumenter/ft/bilag/2004_200502/raadsmoede/2670_1/
Formålet:
protokollen (Protokollen om et register over udledning og overførsel af
forureningsstoffer) indenfor EU, således at EU kan leve op til protokol-
lens forpligtelser om at etablere et europæisk register. Forslaget til for-
ordning følger i stor udstrækning protokollens krav. Et register over
udledning og overførsel af forureningsstoffer er et register, der pri-
mært indeholder oplysninger om emissioner fra, ved navn nævnte,
virksomheder. Registret har til formål at give offentligheden oplysnin-
ger om bl.a. emissioner.
Udvalgsbehandlingen i Europa-Parlamentet:
Udvalget afsluttede den
24. maj 2005 - med vedtagelsen af Bloklands betænkning - sin behand-
ling af forslaget. Efter afslutningen af udvalgsbehandlingen er institu-
tionerne nået til enighed om en pakke af ændringsforslag, der ifølge
- 5 -
ordføreren, i høj grad afspejler de ændringer, som udvalget vedtog
med betænkningen. Overordnet set har ændringerne til formål at præ-
cisere de tekniske aspekter i forslaget samt, at sikre offentlighedens frie
adgang til information.
Salens behandling:
Salen gav under afstemningen den 6. juli 2005 sin
opbakning til kompromiset indgået mellem institutionerne og vedtog
den pakke af ændringsforslag, som var blevet forhandlet på plads mel-
lem dem.
Status: Europa-Parlamentet har afsluttet sin førstebehandling af for-
slaget, som nu vil blive førstegangsbehandlet i Rådet. Da institutioner-
ne har indgået en førstebehandlingsaftale om forslaget, forventes Rådet
at godkende Europa-Parlamentets vedtagne ændringer, og forslaget er
dermed vedtaget.
Europa-Parlamentets beslutning (samt vedtagne ændringsforslag)
kan findes via følgende link:
http://www2.europarl.eu.int/omk/sipade2?PUBREF=-//EP//TEXT+TA+S-
CALENDAR+0+FORM+HTML+V0//DA
KOM (2003) 0427: Forslag til Europa-Parlamentets og Rådets forordning om
lovvalgsregler for forpligtelser uden for kontraktforhold ("Rom II")
Betænkning: Diana Wallis (A6-0211/2005) – Lovvalgsregler ("Rom II").
EP udvalg: Retsudvalget.
Salens behandling/afstemning: Behandling i salen den 5. juli 2005. Af-
stemning den 6. juli 2005.
EU Referencenumre
:
KOM (2003) 0427 - COD/2003/0168.
Statusbladet:
http://www.euo.dk/dokumenter/forberedende/statusblade/alle/20030427/
Behandling i Europaudvalget: Den 2. december 2003 fremsendte rege-
ringen et grundnotat om forslaget.
Formålet:
hvilken lov der skal være gældende ved ikke-kontraktmæssige for-
hold. Som følge af Danmarks retspolitiske forbehold deltager Danmark
ikke i vedtagelsen af denne forordning, men da forordningen betragtes
som en videreførelse af Schengen-aftalen kan Danmark indenfor seks
måneder efter forslagets vedtagelse beslutte at tilslutte sig regelsættet
ved at indgå en folkeretlig aftale med de øvrige medlemsstater.
- 6 -
Udvalgsbehandlingen i Europa-Parlamentet:
Wallis' betænkning, der
blev vedtaget af udvalget den 20. juni 2005, har en anden indfaldsvin-
kel end Kommissionens forslag. I betænkningen ønskes der således en
mere fleksibel grundregel i forordningen end den Kommissionen øn-
sker, hvor domstolene i højere grad, end i Kommissionens forslag, får
mulighed for at foretage et skøn, når lovvalget skal fastlægges. Ifølge
betænkningen varetages retssikkerheden bedst på den måde, frem for
med strenge og "tilsyneladende enkle" regler. Betænkningen og Kom-
missionens forslag divergerer også hvad angår de regler, der skal gæl-
de i forbindelse med sager omhandlende produktansvar. Ved sager re-
lateret til produktansvar, foreslår Kommissionen, at det som udgangs-
punkt skal være loven i det land, hvor den skadeslidte har sit opholds-
sted, der skal være gældende. I betænkningen foreslås det, at lovvalget
ved produktansvarssager skal være underlagt grundregelen, og at der
ikke skal være særskilte regler på området. Der hersker også uenighed
mellem parterne hvad angår regler for sager om krænkelse af privatli-
vet og individets rettigheder. Ved disse sager foreslås det i betænknin-
gen, at det grundlæggende skal være destinationslandets lov, der skal
gælde - hvilket ikke er i overensstemmelse med Kommissionens for-
slag. Wallis' betænkning fik stor opbakning fra udvalget, hvor blot to
medlemmer stemte imod betænkningen.
Salens behandling:
Salen vedtog med stort flertal de ændringer, som
udvalget har foreslået. Hvad angår regler for sager om krænkelse af
privatlivet og individets rettigheder har der været uenighed blandt
grupperne i Europa-Parlamentet, men grupperne har dog formået at
nå til enighed om "destinationslandets regler" som det grundlæggende
princip2. Under debatten i plenum udtalte Kommissær for retlige an-
liggender, frihed og sikkerhed, Franco Frattini, at Kommissionen ikke
vil støtte Europa-Parlamentets ændringsforslag om "destinationslan-
dets regler".
Status: Europa-Parlamentet har afsluttet sin førstebehandling af for-
slaget, der nu skal til førstebehandling i Rådet. Institutionerne er end-
nu ikke nået til enighed om forslaget, og Rådet forventes at være ueni-
ge i en del af Europa-Parlamentets vedtagne ændringer - herunder
ændringerne relateret til sager om produktansvar og krænkelse af pri-
vatlivet og individets rettigheder. Efter vedtagelsen af Rådets fælles
2
Kompromiset udgøres af ændringsforslagene 56 og 57 og relaterer sig til artikel 6 i forslaget.
- 7 -
holdning, forventes forslaget derfor at skulle til andenbehandling i Eu-
ropa-Parlamentet.
Europa-Parlamentets beslutning (samt vedtagne ændringsforslag)
kan findes via følgende link:
http://www2.europarl.eu.int/omk/sipade2?PUBREF=-//EP//TEXT+TA+S-
CALENDAR+0+FORM+HTML+V0//DA
KOM (2004) 0279: Forslag til Europa-Parlamentets og Rådets direktiv om gen-
nemførelse af princippet om lige muligheder for og ligebehandling af mænd og
kvinder i forbindelse med beskæftigelse og erhverv
Betænkning: Angelika Niebler (A6-0176/2005) – Ligebehandling in-
denfor beskæftigelse og erhverv.
EP udvalg: Udvalget om Kvinders Rettigheder og Ligestilling.
Salens behandling/afstemning: Behandling i salen den 5. juli 2005. Af-
stemning den 6. juli 2005.
EU Referencenumre
:
KOM (2004) 0279 - COD/2004/0084.
Statusbladet:
http://www.euo.dk/dokumenter/forberedende/statusblade/alle/20040279/
Behandling i Europaudvalget: På Europaudvalgsmødet den 3. decem-
ber 2004 forelagde regeringen Europaudvalget et forhandlingsoplæg.
Formålet: Formålet med Kommissionens forslag er at forenkle og for-
bedre Fællesskabets lovgivning om ligebehandling af mænd og kvin-
der ved at samle bestemmelser fra syv direktiver i én sammenhængen-
de tekst og derudover inkorporere EF-Domstolens retspraksis.
Udvalgsbehandlingen Europa-Parlamentet:
Udvalget om Kvinder-
nes Rettigheder gav, med vedtagelsen af Nieblers betænkning den 26.
maj 2005, opbakning til forslaget. Udvalget synes dog ikke at forslaget
er "ambitiøst" nok, da der blot er tale om en samling af den eksisteren-
de lovgivning og ikke om en udvidelse af lovgivningen på området.
Ifølge betænkningen er forskelsbehandling ikke blevet bekæmpet ef-
fektivt med den nuværende lovgivning, og en udvidelse af lovgivnin-
gen er derfor nødvendig. Udvalget foreslår således en række ændrin-
ger til Kommissionsforslaget - herunder en tydeliggørelse i forslaget af,
at forskelsbehandling starter i "hovedet", og at nationale og europæiske
oplysningskampagner skal iværksættes for at fremme en holdnings-
ændring på arbejdspladserne. Samtidig understreger udvalget at ar-
- 8 -
bejdsmarkedets parter skal være forpligtede til at gøre en indsats mod
problemet. Udvalget ønsker endeligt at betone at forældreorlov er en-
hver forældres ret, og at fleksible arbejdsvilkår derfor skal fremmes.
Salens behandling:
Under debatten i salen om forslaget blev det tyde-
ligt, at institutionerne ikke er nået til enighed om forslaget, og at Euro-
pa-Parlamentet og Rådet ikke er enige om, hvorvidt formålet med for-
slaget skal være at samle den eksisterende lovgivning på området, eller
om forslaget også skal indeholde nye politisk tiltag.
Status: Europa-Parlamentet har afsluttet sin førstebehandling af for-
slaget, der nu skal til førstebehandling i Rådet. Da institutionerne ikke
er nået til enighed forventes forslaget, efter vedtagelsen af Rådets fæl-
les holdning, at skulle til andenbehandling i Europa-Parlamentet.
Europa-Parlamentets beslutning (samt vedtagne ændringsforslag)
kan findes via følgende link:
http://www2.europarl.eu.int/omk/sipade2?PUBREF=-//EP//TEXT+TA+S-
CALENDAR+0+FORM+HTML+V0//DA
KOM (2004) 0493: Forslag til Europa-Parlamentets og Rådets forordning om
Den Europæiske Socialfond
Betænkning: Jose Albino Silva Peneda (A6-0216/2005) – Den Europæi-
ske Socialfond.
EP udvalg: Udvalget om Beskæftigelse og Sociale Anliggender.
Salens behandling/afstemning: Behandling i salen den 5. juli 2005. Af-
stemning den 6. juli 2005.
EU Referencenumre
:
KOM (2004) 0493 - COD/2004/0165.
Statusbladet:
http://www.euo.dk/dokumenter/forberedende/statusblade/alle/20040493/
Behandling i Europaudvalget: Den 20. august 2004 fremsendte rege-
ringen et grundnotat om forslaget.
Formålet:
ropæiske Socialfond til samhørighedspolitikken, som revideret, for pe-
rioden 2007-2013.
Udvalgsbehandlingen i Europa-Parlamentet:
I
Silva Penedas betænk-
ningen, der blev vedtaget med stort flertal, gives der støtte til Kommis-
sionens forslag. Udvalget foreslår, som de eneste ændringer, at styrke
visse dele i forslaget, herunder at fonden eksplicit skal fremme lighed
- 9 -
mellem mænd og kvinder samt generelt ikke-diskrimination. Den Eu-
ropæiske Socialfond skal samtidig bidrage til informations- og oplys-
ningskampagner imod diskrimination. Udvalget foreslår desuden, at
fonden skal styrke det transnationale samarbejde og innovative tiltag,
og det skal fremgå i forslaget, at medlemsstaterne skal informere be-
folkninger og mulige interessenter om de aktiviteter, der kan få støtte
fra Den Europæiske Socialfond.
Salens behandling:
Under afstemningen i salen blev udvalgets anbefa-
ling fulgt, og ændringsforslagene i Silva Penedas betænkning blev ved-
taget.
Status: Europa-Parlamentet har afsluttet sin førstebehandling af for-
slaget, der nu skal til førstebehandling i Rådet. Institutionerne er ikke
nået til enighed om forslaget, da den endelige udformning af forslaget
afhænger af vedtagelsen af de finansielle overslag 2007-2013, som Rå-
det endnu ikke er nået til enighed om. Efter vedtagelsen af Rådets fæl-
les holdning, forventes forslaget at skulle til andenbehandling i Euro-
pa-Parlamentet. Rådet forventes at foreslå en ny struktur for nøglebe-
stemmelsen i forslaget "bistandens anvendelsesområde", hvor priorite-
terne for fonden nævnes. Europa-Parlamentet har under førstebehand-
lingen - overordnet set - bibeholdt den struktur, som Kommissionen
foreslår.
Europa-Parlamentets beslutning (samt vedtagne ændringsforslag)
kan findes via følgende link:
http://www2.europarl.eu.int/omk/sipade2?PUBREF=-//EP//TEXT+TA+S-
CALENDAR+0+FORM+HTML+V0//DA
KOM (2004) 0495: Forslag til Europa-Parlamentets og Rådets forordning om
Den Europæiske Fond for Regionaludvikling
Betænkning: Giovanni Claudio Fava (A6-0184/2005) – Den Europæi-
ske Fond for Udvikling.
EP udvalg: Regionaludviklingsudvalget.
Salens behandling/afstemning: Behandling i salen den 5. juli 2005. Af-
stemning den 6. juli 2005.
EU Referencenumre
:
KOM (2004) 0495 - COD/2004/0167.
Statusbladet:
http://www.euo.dk/dokumenter/forberedende/statusblade/alle/20040495/
- 10 -
Behandling i Europaudvalget:
Den 20. august 2004 fremsendte rege-
ringen et grundnotat om forslaget.
Formålet:
ropæiske Fond for Regionaludvikling til samhørighedspolitikken, som
revideret, for perioden 2007-2013.
Udvalgsbehandlingen i Europa-Parlamentet:
I
Giovannis betænkning,
der blev vedtaget med 40 stemmer for og seks stemmer imod, gives der
opbakning til Kommissionens forslag - herunder bestemmelsen om-
handlende regler om udgifters støtteberettigelse. Kommissionen fore-
slår i bestemmelsen at bl.a. moms- og lokaleudgifter ikke er berettiget
til støtte fra fonden, hvilket støttes i Giovannis betænkning. Udvalget
foreslår dog nogle ændringer til Kommissionens forslag - herunder en
ændring, der udspecificerer hvilken type regioner, fonden skal støtte.
Derudover foreslår udvalget at fonden eksplicit skal være med til at
fremme lighed mellem mænd og kvinder samt at fjerne hindringer for
handicappede personers adgang til varer og tjenesteydelser - tilgænge-
lighed for handicappede skal ifølge udvalget være en betingelse for, at
projekter kan modtage midler.
Salens behandling:
Under afstemningen i salen blev anbefalingerne
fra Regionaludviklingsudvalget fulgt - dette til trods for pres fra flere
østeuropæiske medlemmers side om at moms- og lokaleudgifter skulle
være støtteberettiget, og ikke, som det anbefales i betænkningen, ude-
lukket fra støtte fra fonden.
Status: Europa-Parlamentet har afsluttet sin førstebehandling af for-
slaget, der nu skal til førstebehandling i Rådet. Institutionerne er end-
nu ikke nået til enighed om forslaget, da budgettet for Den Europæiske
Fond for Regionaludvikling afhænger af vedtagelsen af de finansielle
overslag 2007-2013, som Rådet endnu ikke er nået til enighed om. Efter
vedtagelsen af Rådets fælles holdning, forventes forslaget således at
skulle til andenbehandling i Europa-Parlamentet.
Europa-Parlamentets beslutning (samt vedtagne ændringsforslag)
kan findes via følgende link:
http://www2.europarl.eu.int/omk/sipade2?PUBREF=-//EP//TEXT+TA+S-
CALENDAR+0+FORM+HTML+V0//DA
- 11 -
KOM (2004) 0496: Forslag til Europa-Parlamentets og Rådets forordning om
indførelse af en europæisk gruppe for grænseoverskridende samarbejde (EGGS)
Betænkning: Jan Olbrycht (A6-0206/2005) – Europæisk gruppe for
grænseoverskridende samarbejde (EGGS).
EP udvalg: Regionaludviklingsudvalget.
Salens behandling/afstemning: Behandling i salen den 5. juli 2005. Af-
stemning den 6. juli 2005.
EU Referencenumre
:
KOM (2004) 0496 - COD/2004/0168.
Statusbladet:
http://www.euo.dk/dokumenter/forberedende/statusblade/alle/20040496/
Behandling i Europaudvalget:
Den 20. august 2004 fremsendte rege-
ringen et grundnotat om forslaget.
Formålet:
af en europæisk gruppe for grænseoverskridende samarbejde (EGGS).
Formålet med en EGGS er at lette og fremme det grænseoverskridende
samarbejde mellem medlemsstaterne og mellem de regionale og lokale
myndigheder med henblik på at styrke den økonomiske, sociale og ter-
ritoriale samhørighed.
Udvalgsbehandlingen i Europa-Parlamentet:
I
Olbrychts betænkning
gives der stor opbakning til Kommissionens forslag, men der foreslås
samtidig flere ændringer - en ændring er forslaget om, at ændre navnet
på instrumentet fra Europæisk Gruppe for Grænseoverskridende sam-
arbejde (EGGS) til Europæisk Gruppe for Territorialt Samarbejde
(EGTS). Begrundelsen er, at EGTS er mere i tråd med de tre dimensio-
ner, der nævnes, i det territoriale samarbejde, som Kommissionen har
foreslået for perioden 2007-2013: grænseoverskridende, tværnationalt
og tværregionalt. Et andet ændringsforslag er relateret til retsgrundla-
get for EGGS. Ifølge betænkningen foreslår Kommissionens ingen pro-
cedurer for registrering af en EGTS og ingen procedurer for kontrol
med registreringen samt EGTS'ens overensstemmelse med forordnin-
gen og den nationale lovgivning i den udpegede medlemsstat. Sådan-
ne procedurer er, ifølge betænkningen, nødvendige, og derfor foreslås
det at lægge registreringen af en EGTS ind under de bestemmelser, der
gælder for registrering af foreninger (lovgivning gældende for forenin-
ger i den medlemsstat, der er udpeget af dens medlemmer). En yderli-
gere ændring relaterer sig til termerne "EGTS som juridisk person" og
"EGTS' retsevne" - ifølge betænkningen er der i Kommissionens forslag
- 12 -
ingen konsekvens i anvendelsen af termerne, og ordføreren har fore-
slået ændringer for at gøre det klart, at der ved EGTS skal være tale om
en "juridisk person". Betænkningen blev vedtaget af udvalget med
stort flertal.
Salens behandling:
Under afstemningen i salen blev der givet opbak-
ning de ændringer, som udvalget havde foreslået. Til afstemningen i
salen var der blot fremsat ganske få ændringer - udover dem, der var
fremsat af udvalget - og de bestod hovedsageligt af forslag til mindre
sproglige justeringer.
Status: Førstebehandlingen i Europa-Parlamentet er afsluttet nu, og
førstebehandlingen i Rådet påbegyndes. Institutionerne har ikke ind-
gået en førstebehandlingsaftale, og efter vedtagelsen af Rådets fælles
holdning, forventes forslaget at skulle til andenbehandling i Europa-
Parlamentet. Hvad angår perspektiverne for enighed mellem instituti-
onerne har Rådets arbejdsgrupper ifølge Regionaludviklingsudvalgets
sekretariat indtil videre ikke taget højde for Europa-Parlamentets for-
slag om "lov for foreninger" som retsgrundlag. Rådet synes derimod at
være åbne overfor Europa-Parlamentets ændringer relateret til EGTS
som juridisk person.
Europa-Parlamentets beslutning (samt vedtagne ændringsforslag)
kan findes via følgende link:
http://www2.europarl.eu.int/omk/sipade2?PUBREF=-//EP//TEXT+TA+S-
CALENDAR+0+FORM+HTML+V0//DA
KOM (2004) 0621: Forslag til Europa-Parlamentets og Rådets forordning om
det finansielle instrument for miljøet (Life+)
Betænkning: Marie Anne Isler Bégiun (A6-0131/2005) – Finansielt In-
strument for miljøet (Life+).
EP udvalg: Udvalget om Miljø, Folkesundhed og Fødevaresikkerhed.
Salens behandling/afstemning: Behandling i salen den 7. juli 2005. Af-
stemning den 7. juli 2005.
EU Referencenumre
:
KOM (2004) 0621 - COD/2004/0218.
Statusbladet:
http://www.euo.dk/dokumenter/forberedende/statusblade/alle/20040621/
Behandling i Europaudvalget: Forslaget blev sidst behandlet i Euro-
paudvalget den 17. juni 2005.
- 13 -
Formålet:
strument for miljøet i perioden 2007 - 2013. Det indirekte formål er, at
yde støtte til gennemførelsen af Fællesskabets 6. miljøhandlingspro-
gram, og - mere overordnet - til udarbejdelsen og gennemførelsen af
EU’s miljøpolitik. Life+ skal primært fokusere på aktiviteter indenfor
områderne information, kommunikation, miljøovervågning, bevidst-
gørelse og dialog.
Udvalgsbehandlingen i Europa-Parlamentet:
Udvalget vedtog med
bred enighed Isler Bégiuns betænkning om forslaget, hvori der foreslås
en række ændringer til Kommissionens forslag. Udvalget foreslår bl.a.,
at der skal ske en ændring i de magtbeføjelser, som Europa-
Parlamentet er blevet tildelt i Life + forordningen. I Kommissionens
forslag fremgår det, at Europa-Parlamentets rolle i forbindelse med Li-
fe + forordningen stort set er udspillet efter vedtagelsen af forordnin-
gen. De konkrete beslutninger under Life + forordningen skal, ifølge
Kommissionen, vedtages efter komitologi proceduren, hvor blot Rådet
og Kommissionen har magtbeføjelser. Udvalget ønsker at ændre dette,
således at Europa-Parlamentet tildeles mere magt, og bl.a. får indfly-
delse på vedtagelsen af de flerårige programmer under Life +. Derud-
over foreslås det bl.a. at interesseorganisationers rolle skal blive mere
eksplicit i forordningen, og at de samtidig sikres en andel af Life + mid-
lerne. Hvad angår midlerne for Life + foreslås det også, at foretage en
væsentlig forøgelse af det samlede budget for Life + på 21 mia. Euro.
Hvor Kommissionen foreslår et budget på 2,19 mia. Euro, foreslår ud-
valget et budget 23, 19 mia. Euro.
Salens behandling:
Under afstemningen i salen blev budgettet for Li-
fe+ ændret til 9, 54 mia. Euro - en markant nedsættelse i forhold til ud-
valgets forslag om 23, 19 mia. Euro, men fortsat en betragtelig stigning
i forhold til Kommissionens budget på 2,19 mia. Euro. Det vedtagne
beløb udgør et kompromis mellem de politiske grupper. Det skal i den
forbindelse nævnes, at en væsentlig årsag til den store stigning, som
Europa-Parlamentet foreslår, er, at Europa-Parlamentet ønsker, at Na-
tura 2000 programmer skal kunne finansieres igennem Life + instru-
mentet3. Bortset fra budgetforslaget blev udvalgets foreslåede ændrin-
ger i store træk vedtaget i salen.
3
Dette skal være muligt, når Natura 2000 ikke kan finansieres igennem struktur - og regionaludviklingsfon-
dene, som det normalt er tilfældet.
- 14 -
Status: Europa-Parlamentet har afsluttet sin førstebehandling af for-
slaget, der nu skal til førstebehandling i Rådet. Institutionerne har ikke
indgået en aftale om forslaget, bl.a. fordi størrelsen på budgettet for Li-
fe + afhænger af aftalen om de finansielle overslag for perioden 2007-
2013, som Rådet endnu ikke er nået til enighed om. Efter vedtagelsen
af Rådets fælles holdning, forventes forslaget derfor at skulle til an-
denbehandling i Europa-Parlamentet.
Europa-Parlamentets beslutning (samt vedtagne ændringsforslag):
kan findes via følgende link:
http://www2.europarl.eu.int/omk/sipade2?PUBREF=-//EP//TEXT+TA+S-
CALENDAR+0+FORM+HTML+V0//DA
Verserende sager under andenbehandling i Europa-Parlamentet
KOM (1999) 0577: Rådets fælles holdning med henblik på vedtagelse af Europa-
Parlamentets og Rådets direktiv om 22. ændring af Rådets direktiv 76/769/EØF
om indbyrdes tilnærmelse af medlemmernes administrativt eller ved lov fast-
satte bestemmelser om begrænsning af markedsføring og anvendelse af visse
farlige stoffer og præparater (phthalater i legetøj og småbørnsartikler) og om
ændring af Rådets direktiv 88/378/EØF om indbyrdes tilnærmelse af medlems-
staternes lovgivning om sikkerhed til legetøj
Indstilling til andenbehandling: Antonios Trakatellis (A6-0196/2005)
– Phthalater i legetøj og småbørnsartikler.
EP udvalg: Udvalget om Miljø, Folkesundhed og Fødevaresikkerhed.
Salens behandling/afstemning: Behandling i salen den 4. juli 2005. Af-
stemning den 5. juli 2005.
EU Referencenumre
:
KOM (1999) 0577 - COD/1999/0238.
Statusbladet:
http://www.euo.dk/dokumenter/forberedende/statusblade/alle/COD_1999_0238/
Behandling i Europaudvalget: På Europaudvalgsmødet den 10. sep-
tember forelagde regeringen Europaudvalget et forhandlingsoplæg.
Formålet:
getøj og småbørnsartikler fremstillet helt eller delvist af blød PVC, der
indeholder mere end 0,1 vægtprocent af en eller flere af 6 navngivne
phthalater. Forbudet gælder udelukkende for produkter, der er bereg-
net til at komme i munden på børn under 3 år - formålet med nærvæ-
- 15 -
rende forslag er, at lave det midlertidige forbud om til en varig foran-
staltning. Derudover går forslaget dog videre, idet forslaget også om-
fatter regler om mærkning. Endeligt er formålet at totalharmonisere
reguleringen af phthalater i legetøj indenfor EU.
Førstebehandlingen (i Europa-Parlamentet): Europa-Parlamentet af-
sluttede sin førstebehandling den 6. juli 2000, og Rådets førstebehand-
ling blev afsluttet den 4. april 2005. Grundet den lange tidsperiode
imellem de to institutioners behandling af forslaget, tages der i Rådets
fælles holdning ikke umiddelbart udgangspunkt i Europa-
Parlamentets ændringsforslag. I Rådets fælles holdning behandles seks
phthalater, hvoraf Rådet kategoriserer tre phthalater som farlige og tre
phthalater som måske farlige. Rådet foreslår derfor et forbud mod le-
getøj og småbørnsartikler der indeholder mere end 0,1 vægtprocent af
en eller flere af de tre farlige phthalater, og et betinget forbud mod le-
getøj og småbørnsartikler med de tre måske farlige stoffer. Det betin-
gede forbud foreskriver, at der skal gælde et forbud mod anvendelsen
af de tre måske farlige stoffer i produkter, der er beregnet til at komme
i munden på børn under tre år. I den fælles holdning er der ikke taget
højde for Europa-Parlamentets ændringsforslag om mærkning af lege-
tøj, der indeholder phthalater, og heller ikke for ændringsforslaget om
at forbyde tilsætningen af duftstoffer til legetøj, som indeholder phtha-
later og som kan puttes i munden.
Udvalgsbehandlingen ved andenbehandling:
Miljøudvalget vedtog
den 14. juni 2005 Trakatellis indstilling, hvori Rådets fælles holdning
på flere områder ikke accepteres. I betænkningen bakker udvalget op
om, at der blot skal gælde et betinget forbud ved de tre måske farlige
stoffer, men mener, at det skal gælde alt legetøj, der kan puttes i mun-
den - uafhængigt om det er til børn over eller under tre år. Udvalget
genindtog dermed Europa-Parlamentets position fra førstebehandlin-
gen af forslaget. Udvalget genvedtog også ændringsforslagene om om-
fattende mærkning af legetøj med phthalater, samt forbuddet mod til-
sætning af duftstoffer, som også blev fremsat under førstebehandlin-
gen.
Salens behandling:
Under afstemningen vedtog salen med stort flerta-
le de ændringsforslag, som er anbefalet i Trakatellis' indstilling.
Status: Europa-Parlamentet har afsluttet sin andenbehandling af for-
slaget, der nu skal til andenbehandling i Rådet. Da institutionerne
- 16 -
endnu ikke er til enighed, forventes forslaget, efter afslutningen af Rå-
dets behandling, at skulle behandles i forligsudvalget.
Europa-Parlamentets beslutning (samt vedtagne ændringsforslag)
kan findes via følgende link:
http://www2.europarl.eu.int/omk/sipade2?PUBREF=-//EP//TEXT+TA+S-
CALENDAR+0+FORM+HTML+V0//DA
KOM (2002) 0092: Rådets fælles holdning med henblik på vedtagelse af Europa-
Parlamentets og Rådets direktiv om computer-implementerede opfindelsers pa-
tenterbarhed
Indstilling til andenbehandling: Michel Rocard (A6-0207/2005) –
Computerimplementerede opfindelsers patenterbarhed.
EP udvalg: Retsudvalget.
Salens behandling/afstemning: Behandling i salen den 5. juli 2005. Af-
stemning den 6. juli 2005.
EU Referencenumre
:
KOM (2002) 0092 - COD/2002/0047.
Statusbladet:
http://www.euo.dk/dokumenter/forberedende/statusblade/alle/20020092/
Behandling i Europaudvalget: Forslaget blev sidst behandlet på Euro-
paudvalgsmødet den 17. juni 2005.
Formålet:
retstilstand vedrørende patentbeskyttelse af computerimplementerede
opfindelser. Ifølge München-konventionen af 1973, er det ikke muligt
at patentere rent software, men retstilstanden i Europa har udviklet sig
på en måde hvor en skelnen mellem det, der skal forstås ved software,
og det, der skal forstås ved "tekniske opfindelser" (som er patenterba-
re) er blevet mere og mere vanskelig.
Førstebehandlingen (i Europa-Parlamentet)/ Udvalgsbehandlingen
ved andenbehandling:
Se tidligere info-noter fra Folketingets repræ-
sentant vedrørende softwarepatenter: I – bilag 31 af den 22. juni 2005
”Europa-Parlamentets Retsudvalg afviser Rocards forsøg på at ændre
forslaget om softwarepatenter”; I 25 af den 26. maj 2005 ”Europa-
Parlamentet slår fast: Ingen patenter på software”; I 8 af den 3. marts
2005 ”Kommissionens forslag om softwarepatenter – status fra Europa-
Parlamentet”; I 21 af den 29. april 2005 ”Europa-Parlamentets ordfører
har indledt forhandlinger med formandskabet med henblik på indgå-
- 17 -
elsen af et kompromis om softwarepatenter”; I 13 af den 1. april 2005
”Europa-Parlamentets andenbehandling af direktivforslaget om soft-
warepatenter”.
Salens behandling:
Under afstemningen den 6. juli 2005 forkastede
Europa-Parlamentet Rådets fælles holdning, og Kommissionens forslag
er dermed bortfaldet. En forkastelse af den fælles holdning kræver ab-
solut flertal i Europa-Parlamentet og er kun sket ganske få gange tidli-
gere.
Status: Da Europa-Parlamentet har forkastet den fælles holdning, er
forslaget bortfaldet og på nuværende tidspunkt vides det ikke, om
Kommissionen vil fremsætte et nyt forslag om sagen.
Europa-Parlamentets beslutning (samt vedtagne ændringsforslag)
kan findes via følgende link:
http://www2.europarl.eu.int/omk/sipade2?PUBREF=-//EP//TEXT+TA+S-
CALENDAR+0+FORM+HTML+V0//DA
Verserende sager under tredjebehandling i Europa-Parlamentet
Under denne samling var ingen sager under tredjebehandling i Europa-
Parlamentet.
Næste samling
Europa-Parlamentets næste samling finder sted den 5. - 8. september 2005 i
Strasbourg, og dagsordenen for samlingen kan findes via følgende link (der kan
fortsat ske ændringer i dagsordenen):
http://wwwdb.europarl.eu.int/ep/owa/p_calses.plenary?ilg=DA&iorig=plenary&
istcmd=ø
Med venlig hilsen
Merete Jeppesen
- 18 -
Oversigtsnotater om Europa-Parlamentets samlinger:
Nr. 1 – Info-note I 5 af den 24. februar 2005
Samling i Strasbourg den 21. – 24. februar 2005
Nr. 2 – Info-note I 10 af den 10. marts 2005
Samling i Strasbourg den 7. – 11. marts 2005
Nr. 3 – Info-note I 18 af den 19. april 2005
Samling i Strasbourg den 11. – 14. april 2004
Nr. 4 – Info-note I 22 af den 2. maj 2005
Samling i Bruxelles den 27. – 28. april 2005
Nr. 5 – Info-note I 24 af den 17. maj 2005
Samling i Strasbourg den 9. – 12. maj 2005
Nr. 6 – Info-note I 26 af den 31. maj 2005
Samling i Bruxelles den 25. – 26. maj 2005
Nr. 7 – Info-note I 29 af den 13. juni 2005
Samling i Strasbourg den 6. – 9. juni 2005
Nr. 8 – Info-note I 35 af den 29. juni 2005
Samling i Bruxelles den 22. – 23. juni 2005
Nr. 9 – Info-note af den 14. juli 2005
Samling i Strasbourg den 4. – 7. juli 2005
- 19 -
Statistik vedrørende første- og andenbehandlingsaftaler siden samlingen den 21. – 24. fe-
bruar 2005.
Oversigts-
notat
Samlet
antal
sager
Under førstebehandling
Under andenbehandling
Under
tred-
jebe-
hand-
ling
Enighed
uden
aftale
Aftale
indgået
Til 2. be-
handling
Enighed
uden
aftale
Aftale
indgået
Til 3. be-
handling
Forkastet
Nr.
1
9
4
1
4
Nr.
2
3
1
2
Nr.
3
8
4
2
2
Nr.
4
2
1
1
Nr.
5
8
1
4
1
1
1
Nr.
6
10
1
3
2
1
3
Nr.
76
2
3
1
Nr.
84
1
2
1
Nr.
910
2
6
1
1
I alt
60
3
21
16
1
14
4
1
I alt - %
100 %
5 %
35 %
26, 7 %
1,7 %
23,3 % 6,6 %
1,7 %