Europaudvalget 2004-05 (2. samling)
EUU Alm.del INFO-note I 45
Offentligt
201791_0001.png
Folketingets Europaudvalg
Christiansborg, den 15. september 2005
EU-konsulenten
Til
udvalgets medlemmer og stedfortrædere
Lissabon-strategien lige nu: Kommissionens Lissabon-program
og medlemslandenes nationale reformprogrammer
Europaudvalget skal mødes med de danske medlemmer af ØSU, Regionsud-
valget og Europa-Parlamentet den 19. september 2005. Amtsrådsforeningen har
foreslået dagsordenspunktet ”drøftelse af opfølgning på Lissabon-strategien”. I
den anledning fremsendes dette notat for at give et overblik over hovedpunk-
terne i Lissabon-strategien
1
.
Fornyet Lissabon-strategi
Det Europæiske Råd (DER) vedtog på sit møde den 22.-23. marts 2005 en række
konklusioner, der skal sætte ny gang i Lissabon-strategien fem år efter lancerin-
gen på DER’s møde i Lissabon i 2000. Forud for denne midtvejsevaluering af
Lissabon-strategien var der almindelig enighed om, at strategien i sin daværen-
de form ikke havde fungeret efter hensigten og ikke ville gøre EU i stand til at
leve op til ambitionen om at være den mest konkurrencedygtige og dynamiske
videnbaserede økonomi i verden i 2010.
Lissabon-strategien har tre overordnede dimensioner - den økonomiske, den
sociale og den miljømæssige. Prioriteterne for disse tre søjler er efter den nye
strategi opdelt i tre overordnede temaer: 1) Viden og innovation – drivkraften
for en holdbar vækst, 2) Et område, det er attraktivt at investere og arbejde i, og
3) vækst og beskæftigelse til fordel for social samhørighed.
Udover en ny prioritering af strategiens politikker er et centralt element i den
fornyede Lissabon-strategi en bedre styring af strategien via forenkling og ef-
fektivisering.
1
Se evt. EU-note E 1 af 5. marts 2005: Kommissionens nye kick-off for Lissabon-strategien.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
201791_0002.png
Den nye Lissabon-proces er bygget op omkring en treårig cyklus (2005-2008 - se
bilag 1). Med udgangspunkt i de integrerede retningslinjer for vækst og beskæf-
tigelse
2
skal medlemslandene fremsende nationale reformprogrammer til
Kommissionen. Kommissionen udarbejder herefter synteserapporter om disse
reformprogrammer og medlemslandenes opfyldelse heraf og eventuelle anbefa-
linger til de enkelte lande. Kommissionen har ikke sanktionsmuligheder overfor
EU-lande, der ikke lever op til ambitionerne. Det Europæiske Råd behandler
synteserapporterne og Kommissionens eventuelle anbefalinger på sit forårsmø-
de og bekræfter disse endeligt på sit møde i juni.
Herefter starter en ny ”omgang”, hvor medlemslandene på baggrund af Kom-
missionens synteserapport, de relevante rådsmøder samt DER’s forårskonklu-
sioner skal udarbejde nye nationale reformprogrammer. Det er som udgangs-
punkt ikke meningen, at de integrerede retningslinjer skal ændres før 2008, men
retningslinjerne kan justeres.
Medlemslandenes nationale reformprogrammer
Den 15. oktober 2005 skal EU’s medlemslande aflevere de første nationale re-
formprogrammer som led i den nye Lissabon-strategi. Da Folketinget først sam-
les til oktober har regeringen dog aftalt med Kommissionen, at det danske pro-
gram fremsendes til november. Reformprogrammerne indeholder medlems-
landenes bud på, hvordan de vil leve op til målsætningerne i de integrerede
retningslinjer for vækst og beskæftigelse (2005-2008), som Det Europæiske Råd
bekræftede på sit møde i juni 2005.
Kommissionens Lissabon-program
Som pendant til medlemslandenes reform-programmer har Kommissionen den
20. juli 2005 vedtaget et såkaldt EU-Lissabon-program. Kommissionens Lissa-
bon-program er en oversigt over de konkrete initiativer, som Kommissionen vil
sætte i værk for at få gang i Lissabon-strategien
3
.
2
3
Forslaget til de integrerede retningslinjer for vækst og beskæftigelse, 2005-2008, er behandlet i Europaudvalget un-
der referencenummeret KOM (2005) 141, og blev endeligt vedtaget på ØKOFIN-rådsmødet den 12. juli 2005, som
henholdsvis Rådets henstilling af 12. juli 2005 vedrørende de overordnede retningslinjer for medlemsstaternes og
Fællesskabets økonomiske politikker (retningslinjerne 1-16) og Rådets beslutning af 12. juli 2005 om retningslinjer
for medlemsstaternes beskæftigelsespolitikker (retningslinjerne 17-24).
KOM (2005) 330 – En fælles indsats for vækst og beskæftigelse: Fællesskabets Lissabon-program.
-2-
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
I overensstemmelse med hovedlinjerne i den fornyede Lissabon-strategi er
Kommissionens initiativer centreret om tre hovedtemaer: 1) viden og innovati-
on for vækst, 2) Europa - et mere attraktivt sted at investere og arbejde, 3) flere
og bedre arbejdspladser.
Under disse hovedlinjer har Kommissionen fokus på otte temaer:
støtte til viden og innovation i Europa
reform af statsstøttepolitikken
forbedring og forenkling af de lovgivningsrammer, der gælder for virk-
somheder
fuldførelse af det indre marked for tjenesteydelser
indgåelse af en ambitiøs aftale i Doha-runden
afskaffelse af barriererne for arbejdskraftens og den fysiske mobilitet på
arbejdsmarkedet og i uddannelsessektoren
udvikling af en fælles tilgang til økonomisk migration
understøttelse af de tiltag, der iværksættes for at klare de sociale følger af
økonomiske omstruktureringer.
Kommissionens Lissabon-program indeholder en liste over planlagte initiativer
på lovgivningsområdet, finansielle initiativer og politiske tiltag (se bilag 2).
Folketinget og Lissabon-strategien
Folketinget er løbende inddraget i Lissabon-strategien via den danske model for
behandling af EU-sager, hvor regeringen orienterer om sager af væsentlig be-
tydning og forelægger Europaudvalget forhandlingsoplæg, når der er tale om
vedtagelser af større rækkevidde. Senest har udvalget bedt om at blive oriente-
ret om regeringens arbejde med det nationale reform-program (spsm. 18 af 1.
september 2005).
Med venlig hilsen
Marianne Treumer Ammitzbøll
(Tlf. 3637)
-3-
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
201791_0004.png
Bilag 1
Lissabon-strategiens cyklus
22.-23. marts 2005
Det Europæiske Råds forårstopmøde - En ny start for Lissabon-strategien
12. juli 2005
De integrerede retningslinjer for vækst og beskæftigelse blev vedtaget på ØKO-
FIN-rådsmødet efter Det Europæiske Råds godkendelse på topmødet i juni
2005.
15. oktober 2005
Medlemslandene skal aflevere de nationale reformprogrammer til Kommissio-
nen
Januar 2006
Kommissionen forelægger sin første omgang årlige fremskridtsrapporter.
Kommissionen kan foreslå opdateringer til de integrerede retningslinjer og
komme med landespecifikke anbefalinger.
Januar- marts 2006
Input fra de relevante rådsformationer samt Europa-Parlamentet
Marts 2006
Det Europæiske Råd vil på sit forårstopmøde vurdere udviklingen og de tilpas-
ninger til de integrerede retningslinjer, som Kommissionen evt. har foreslået.
Juni 2006
Det Europæiske Råd vedtager opdaterede retningslinjer og anbefalinger
Medio oktober 2006
Medlemslandene skal aflevere nye nationale reform-programmer
Januar 2007
Kommissionen forelægger sine årlige fremskridtsrapporter.
-4-
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
201791_0005.png
Bilag 2
Lovgivningsinitiativer, finansieringsinitiativer og politiske tiltag i
Kommissionens Lissabon-program (2005-2008)
Der er ikke tale om en komplet oversigt, da Kommissionens liste indeholder mere end 100
initiativer. Initiativerne i boksene er de initiativer, Kommissionen selv har fremhævet som
centrale for Lissabon-strategien.
1. LOVGIVNINGSINITIATIVER
Tema: Viden og Innovation
Initiativ
Forslag til forordning om
EF-patent
Beskrivelse
Formålet er at etablere et ef-
fektivt og billigt EU-system
med central udstedelse af
patenter med umiddelbar
virkning i medlemslandene
og en central domstol.
Reference
KOM (2000) 412
Der er endnu ikke opnået
enighed i Rådet om forsla-
get.
Under temaet viden og innovation nævner Kommissionen desuden et forslag om
revision
af lovgivningen om elektronisk kommunikation,
der forventes fremsat sidst i 2006 samt
et forslag til
revision af ”TV-uden-grænser-direktivet”,
der forventes fremsat sidst i 2005.
Kommissionen nævner desuden det i 2005 vedtagne
ØKO-designdirektiv
(2005/32/EF af
6. juli 2005 om krav til miljøvenligt design af energiforbrugende produkter m.m.).
Tema: EU – et attraktivt sted at investere og arbejde
Initiativ
Beskrivelse
Servicedirektivet
Direktivforslagets formål er
(tjenesteydelser i det indre
at fjerne hindringer for den
marked)
fri udveksling af tjeneste-
ydelser i det indre marked
Reference
KOM (2004) 002.
Det er ikke officielt bekræf-
tet, men det forventes, at
Europa-Parlamentet afslut-
ter førstebehandlingen af
forslaget ved plenarmødet
den 24. eller 25. oktober
2005.
-5-
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
201791_0006.png
Doha-runden
Direktiv om
betalingsserviceydelser
Rammedirektiv om clea-
ring og afvikling
Forslag om et ensartet skat-
tegrundlag
Omfattende reform af
statsstøttepolitikken
De væsentligste forhandlin-
ger i WTO, som skal skabe
bedre betingelser for ver-
denshandelen. Forhandlin-
gerne forventes tidligst af-
sluttet ultimo 2006 eller
primo 2007.
Direktivet skal sikre en ens-
artet betalingsinfrastruktur,
en passende beskyttelse af
forbrugerne samt juridisk
sikkerhed for alle parter.
Skal indføre en sikker juri-
disk ramme, der kan garan-
tere friheden til at tilbyde
clearing- og afviklingssy-
stemer for værdipapirer
over hele EU på grundlag af
fælles krav.
Forslaget skal fjerne græn-
seoverskridende skattehin-
dringer indenfor selskabs-
beskatning
Kommissionen nævner her
seks forslag som blandt an-
det skal forbedre mulighe-
derne for at evt. statsstøtte
går til forskning og udvik-
ling, innovation og risikovil-
lig kapital til små virksom-
heder m.m.
Se evt. regeringens oriente-
ring fra 1. halvår 2005 om
væsentlige sager i WTO-regi
– omdelt på EUU alm. del –
bilag 269
Ifølge planen skal direktiv-
forslaget fremsættes i 3.
kvartal af 2005, men dette er
endnu ikke sket.
Kommissionen forventer at
vedtage forslaget i starten af
2006.
Kommissionen forventer at
vedtage et forslag i april
2008.
Se evt. Kommissionens
meddelelse om en hand-
lingsplan for statsstøttepoli-
tikken KOM (2005) 107
Under dette tema nævner Kommissionen derudover 14 andre forslag - herunder 10. sel-
skabsdirektiv og 14. selskabsdirektiv samt 3. jernbanepakke og forslaget om eurovignet-
ten.
-6-
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
201791_0007.png
Under temaet flere og bedre arbejdspladser nævner Kommissionen fire initiativer – forslag
til direktiv og henstillinger om lettelse af medlemslandenes udstedelse af ensartede visa til
kortvarigt ophold for forskere fra tredjelande (KOM (2004) 178), direktivet om anerkendel-
se af erhvervsmæssige kvalifikationer, direktivet om gennemførelse af princippet om lige
muligheder for og ligebehandling af mænd og kvinder i forbindelse med beskæftigelse og
erhverv samt et forslag om adgangen til at medbringe supplerende pensioner.
2. FINANSIERINGSINITIATIVER
Bemærk at det i denne kategori af tiltag kun er de initiativer, Kommissionen selv har
fremhævet som nøgleinitiativer, der er taget med i oversigten.
Initiativ
Kommissionen vedtog den
14. juli 2004 fem forslag
med henblik på reform af
samhørighedspolitikken
for perioden 2007-2013
Beskrivelse
Pakken af forordninger om-
fatter en generel forordning,
der fastlægger et fælles re-
gelsæt, samt specifikke for-
ordninger for Den Europæi-
ske Fond for Regionaludvik-
ling (EFRU), Den Europæi-
ske Socialfond (ESF) og
Samhørighedsfonden. Des-
uden foreslås der en ny for-
ordning, der skal give med-
lemsstaterne og regionerne
frivillige rammer for at etab-
lere myndigheder med an-
svar for grænseoverskri-
dende samarbejde.
Reference
Se henholdsvis
KOM (2004) 492,
KOM (2004) 495,
KOM (2004) 493,
KOM (2004) 494 og
KOM (2004) 496
Beslutning om operationel-
le programmer for struktur-
og samhørighedsfondene
Beslutning om programme-
ringen af udviklingen af
landdistrikterne
Et forslag hertil forventes
vedtaget af Kommissionen i
3. kvartal af 2006
Et forslag hertil forventes
vedtaget af Kommissionen i
4. kvartal af 2006
-7-
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
201791_0008.png
Tema: viden og innovation
Initiativ
7. rammeprogram for
forskning og udvikling
(2007-2013)
Beskrivelse
Rammeprogrammet for
forskning og teknologisk
udvikling skal samle de eu-
ropæiske forskningsbestræ-
belser inden for bestemte
nøgleområder og prioritere-
de teknologier.
Reference
KOM (2005) 119
Tema: EU – et bedre sted at investere og arbejde
Initiativ
Beskrivelse
SESAME – et program til
SESAME er et program til
modernisering af den eu-
modernisering af lufttrafik-
ropæiske luftfartskontrol
kontrollen i den europæiske
luftfart. Programmet består
af to faser – en analyse fase
frem til 2007 og en imple-
menteringsfase fra 2007 -
2020
Reference
Se
http://www.eurocontrol.int/
sesame/public/
subsite_homepage/homepage.html
3. POLITISKE TILTAG
Bemærk at det i denne kategori af tiltag kun er de initiativer, Kommissionen selv har
fremhævet som nøgleinitiativer, der er taget med i oversigten.
Initiativ
Samhørighedspolitikkens
bidrag til vækst og beskæf-
tigelse: Fællesskabets stra-
tegiske retningslinjer for
2007-2013
Beskrivelse
Når retningslinjerne er ved-
taget af Rådet, kommer de
til at danne grundlag for
tilrettelæggelsen af de nati-
onale strategiske reference-
rammer og de konkrete
programmer, de
resulterer i.
Reference
KOM (2005) 299
-8-
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
201791_0009.png
De strategiske retningslin-
jer for udvikling af landdi-
strikterne
Tema: Viden og innovation
Initiativ
Handlingsplan om stats-
støttereform
Som ovenfor
KOM (2005) 304
Meddelelse om en
moderne industripolitik
Meddelelse om investering
i forskning (3 % af BNP) –
hvad er der opnået og hvad
er vejen frem.
Beskrivelse
Handlingsplanen følger
overordnet to spor. For det
første skal evt. statsstøtte
helst koncentreres om for-
bedring af EU-
virksomhedernes konkur-
renceevne og oprettelse af
varige job (mere støtte til
forskning & udvikling, in-
novation og risikovillig ka-
pital til små og mellemstore
virksomheder) og om
fremme af social og regional
samhørighed og forbedring
af de offentlige tjenester.
Derudover skal procedurer-
ne rationaliseres og strøm-
lines.
Meddelelsen skal bekræfte
EU’s industripolitik i lyset
af den fornyede Lissabon-
strategi, og vil være ud-
gangspunktet for de kom-
mende års arbejdsprogram.
Kommissionen bekræfter
vigtigheden af at nå målet
med en investering på 3 %
af BNP i forskning og eva-
luerer de hidtil opnåede re-
sultater.
Reference
KOM (2005) 107 - se evt.
EU-note E 11 af 17. juni 2005
- Høring over Kommissio-
nens handlingsplan for en
omfattende reform af stats-
støttepolitikken.
Skulle være fremsat i 3.
kvartal af 2005, men dette er
endnu ikke sket.
Skulle være fremsat i 3.
kvartal af 2005, men dette er
endnu ikke sket.
-9-
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
201791_0010.png
Tema: EU- et attraktivt sted at investere og arbejde
Initiativ
Beskrivelse
Strategi for håndhævelse af
Handlingsplanen foreslår
intellektuelle ejendomsret-
indkredsning af hvilke lan-
tigheder i tredjelande
de der i første række skal
sættes ind overfor. Der vil
blive lagt vægt på fagligt
samarbejde og bistand til at
hjælpe tredjelande med at
bekæmpe varemærkefor-
falskning, men Kommissio-
nen vil ikke tøve med at ud-
løse alle bilaterale og multi-
laterale sanktionsordninger
over for lande, som er in-
volveret i systematiske over-
trædelser. Kommissionen
vil lancere informations-
kampagner rettet mod bru-
gere og forbrugere i tredje-
lande og støtte oprettelsen
af offentlige/private part-
nerskaber til håndhævelses-
opgaver.
Kommissionens meddelel-
Meddelelsen præsenterer
se om bedre regulering
det fremtidige arbejde med
bedre regulering i EU og
ligger i forlængelse af
Kommissionens handlings-
plan for bedre regulering fra
juni 2002.
Reference
Ikke specifik reference, men
kan findes på tysk/fransk på
http://europa.eu.int/comm/
trade/issues/sectoral/
intell_property/strategy_tc.htm
KOM (2005) 97
- 10 -
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
201791_0011.png
Tema: Flere og bedre arbejdspladser
Initiativ
Beskrivelse
Handlingsplan for lovlig
Baseret på input fra hørin-
migration
gen over grønbogen om
økonomisk migration vil
Kommissionen præsentere
en handlingsplan for lovlig
indvandring til EU.
Høring vedrørende et Eu-
Kommissionen vil høre
ropæisk Teknologisk Insti-
medlemslandene og offent-
tut
ligheden om de praktiske
aspekter ved oprettelsen af
et europæisk teknologisk in-
stitut.
Forslag til en ramme for
Som led i handlingsplanen
europæiske kvalifikationer
om grundlæggende kvalifi-
kationer og mobilitet skal
der indføres en mere ensar-
tet, gennemsigtig og fleksi-
bel ordning til anerkendelse
af kvalifikationer.
Reference
Handlingsplanen forventes
vedtaget sidst i 2005.
Kommissionen forventer at
udsende et dokument i 1.
kvartal af 2006
Kommissionen forventer at
udsende et dokument i 2.
kvartal af 2006.
- 11 -