Folketinget — Europaudvalget Christiansborg, den 4. april 2005 Folketingets repræsentant ved EU Til udvalgets medlemmer og stedfortrædere Europa-Parlamentets behandling af lovgivningsinitiativer på samlingen i Strasbourg den 21.- 24. februar 2005 For at give Folketingets medlemmer mulighed for at følge lovgivningsarbejdet i Europa-Parlamentet på nærmeste hold, vil Folketingets repræsentant fremover udarbejde et oversigtsnotat over Europa-Parlamentets behandling af lovgiv- ningsinitiativer på plenarmøderne i Strasbourg og Bruxelles. I oversigtsnotater- ne vil der udelukkende blive behandlet sager, hvor Europa-Parlamentet er medlovgiver – det vil sige sager, der behandles efter den fælles beslutningspro- cedure.   For hvert forslag i oversigten vil der blive givet bibliografiske oplysninger, som vil gøre det muligt at finde frem forslaget samt at finde dokumenter, der har været relevante i forbindelse med Folketingets behandling af sagen (læs mere herom i bilag 2). Der vil, for hvert forslag, ligeledes blive givet en kortfattet formålsbeskrivelse af forslaget samt kortfattede oplysninger om Europa- Parlamentets behandling af forslaget. Endeligt vil der, for hvert forslag, blive givet en aktuel status. De forslag, der findes i oversigten, vil blive opdelt efter, hvor de befinder sig i EU’s beslutningsprocedure. Det vil sige, at de vil blive opdelt efter, om de er under første-, anden- eller tredjebehandling. Det skal hertil bemærkes, at EU- forslag ikke nødvendigvis skal gennemgå tre behandlinger i EU’s institutioner inden de kan vedtages. Såfremt Rådet og Europa-Parlamentet kan nå til enig- hed, kan et forslag vedtages uden yderligere behandlinger.
- 2 - Første- og andenbehandlingsaftaler Da EU-forslag ikke nødvendigvis skal underkastes tre behandlinger i institutio- nerne, giver dette mulighed for indgåelsen af såkaldte første- og andenbehand- lingsaftaler. Ved første og andenbehandlingsaftaler er der tale om aftaler indgå- et på uformelle forhandlingsmøder mellem institutionerne. Disse forhand- lingsmøder finder sted i såkaldte trilogier mellem repræsentanter fra Rådet (formanden for arbejdsgruppen/eller formanden for Coreper), Parlamentets ordfører/eller formanden for det respektive parlamentariske udvalg og em- bedsmænd fra Kommissionen. Indgås der en aftale, vil parlamentets repræsen- tanter forsøge at få deres respektive udvalg og plenum til at godkende de aftal- te ændringsforslag, mens formandskabet vil forsøge at få aftalen igennem Rå- dets arbejdsgrupper og/eller Coreper og endelig Rådet. Læs mere herom i bilag 1. Da første- og andenbehandlingsaftaler indgås under uformelle møder mellem institutionerne, findes der ingen systematisk tilgængelige informationer herom. Informationerne er derfor forholdsvis svært tilgængelige og indsamles fra for- skellige - og mere eller mindre tilfældigt udvalgte - kilder. Typiske kilder til op- lysninger om aftalerne er Europa-Parlamentets pressetjeneste, Europa- Parlamentets udvalgssekretariater, ordføreren for en pågældende betænkning eller assistenter for ordføreren for en pågældende betænkning.       Kort om denne samling Under denne samling blev i alt ni lovgivningsinitiativer (underlagt den fælles beslutningsprocedure) behandlet af Europa-Parlamentet. Fem af forslagene blev behandlet i forbindelse med Europa-Parlamentets førstebehandling, og fire blev behandlet i forbindelse med Europa-Parlamentets andenbehandling.    Hvad angår de fem forslag under førstebehandling, er der for fire af forslagenes vedkommende blevet indgået førstebehandlingsaftaler mellem Europa- Parlamentet og Rådet. Det drejer sig om:   KOM (2004) 392 : Forslag til Europa-Parlamentets og Rådets direktiv om harmoniserede flodtrafikinformationstjenester på de indre vandveje i Fæl- lesskabet.
- 3 - KOM (2004) 311 : Forslag til Europa-Parlamentets og Rådets direktiv om an- erkendelse af sønæringsbeviser, som er udstedt af medlemsstaterne, og om ændring af direktiv 2001/25/EF. KOM (2003) 823 : Forslag til Europa-Parlamentets og Rådets forordning om ændring af Rådets forordning (EF) nr. 1165/98 om konjunkturstatistik. KOM (2004) 95 : Forslag til Europa-Parlamentets og Rådets forordning om statistikker over efter- og videreuddannelse i virksomheder. Blot ét forslag (KOM (2003) 621 : Forslag til Europa-Parlamentets og Rådets di- rektiv om kørekort) giver efter Europa-Parlamentets førstebehandling anled- ning til en videre behandling i Rådet. Hvad angår de fire forslag, der er under andenbehandling af Europa- Parlamentet, er samtlige forslag blevet afsluttet. Rådets fælles holdning blev vedtaget uden ændringer ved to af forslagene . Det drejer sig om: KOM (2004) 706 : Rådets fælles holdning med henblik på vedtagelse af Eu- ropa-Parlamentets og Rådets afgørelse om ændring af afgørelse nr. 1419/1999/EF om en fællesskabsaktion vedrørende "Den Europæiske Kul- turhovedstad" 2005-2019. KOM (2003) 452 : Rådets fælles holdning med henblik på vedtagelse af Eu- ropa-Parlamentets og Rådets forordning om ændring af Rådets forordning (EØF) nr. 2913/92 om indførelse af en EF-toldkodeks. Ved de to øvrige sager, er der blevet indgået andenbehandlingsaftaler med Rå- det. Det drejer sig om: KOM (2003) 92 : Rådets fælles holdning med henblik på vedtagelse af Euro- pa-Parlamentets og Rådets direktiv om forurening fra skibe og om indførel- se af sanktioner for overtrædelser. KOM (2003) 356 : Rådets fælles holdning med henblik på vedtagelse af Eu- ropa-Parlamentets og Rådets direktiv om virksomheders urimelige handels- praksis over for forbrugerne på det indre marked og om ændring af Rådets direktiv 84/450/EØF og Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 97/7/EF, 98/27/EF og 2002/65/EF og Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr. /2004.
- 4 - Verserende sager under førstebehandling i Europa-Parlamentet Forslag til Europa-Parlamentets og Rådets direktiv om kørekort Formålet med Europa-Kommissionens forslag er, at mindske risikoen for for- falskning af kørekort. Kommissionen foreslår derfor at indføre et ensartet køre- kort i alle medlemslande, der samtidig skal have en kortere gyldighedsperiode end det i dag er tilfældet.   Europa-Parlamentets Transport- og Turismeudvalg vedtog den 3. februar 2005 en betænkning om forslaget, hvori det generelt støtter Kommissionens forslag og betegner det som et skridt i retning af en mere enkel, logisk og tidssvarende ordning. Udvalget fremsatte dog samtidig en række ændringsforslag til forsla- get. Ved afstemningen i plenum den 23. februar vedtog Europa-Parlamentet en be- slutning, ifølge hvilken det godkender Kommissionens forslag som ændret ved de vedtagne ændringsforslag.    I den forbindelse blev over 90 ændringsforslag til Kommissionens oprindelige tekst vedtaget. 51 af de vedtagne ændringsforslag udgjorde et samlet kompro- misforslag fra udvalget, mens de resterende blev fremsat i forbindelse med sa- lens behandling af forslaget. Beslutningen blev vedtaget med 548 stemmer for, 103 stemmer imod og ni stemmer hverken for eller imod. Europa-Parlamentets beslutning samt ændringsforslag kan findes via følgende link:   http://www2.europarl.eu.int/omk/sipade2?SAME_LEVEL=1&LEVEL=1&NAV= X&DETAIL=&PUBREF=-//EP//TEXT+TA+20050223+TOC+DOC+XML+V0//DA Betænkning : Mathieu Grosch (A6-0016/2005) – Kørekort, Transport- og Turismeudvalget EU Referencenumre: KOM (2003) 0621 - 2003/0252(COD) Statusbladet: http://euo.dk/dokumenter/forberedende/statusblade/alle/20030621/ Behandling i Europaudvalget: På Europaudvalgsmødet fredag den 17. september 2004 forelag- de regeringen Europaudvalget et forhandlingsoplæg   vedrørende forslaget.
- 5 - Status: Parlamentets holdning (beslutningen samt ændringsforslag) vil blive sendt til Rådet og Kommissionen og vil derefter blive underkastet Rådets før- stebehandling. Forslag til Europa-Parlamentets og Rådets direktiv om harmoniserede flodtrafikinformationstjene- ster på de indre vandveje i Fællesskabet.  Formålet med Europa-Kommissionens forslag er, at etablere en EU-ramme for indførelse af informationstjenester for flodtrafik. Konkret er der tale om en ramme for moderne informations- og kommunikationstjenester, som vedva- rende skal forbedre trafik- og transportreguleringen på de indre vandveje i EU. Hensigten er at sikre interoperabilitet mellem de nationale informations- tjenester for flodtransport.    Europa-Parlamentets Transport- og Turismeudvalg vedtog den 1. december 2004 en betænkning om forslaget. I forbindelse med udarbejdelsen af betænk- ningen er der blevet vedtaget en række ændringsforslag til Kommissionens forslag. Udvalget støtter overordnet set Kommissionens direktivforslag, og ændringsforslagene er typisk af mere teknisk karakter.   Ved afstemningen i plenum den 23. februar vedtog Europa-Parlamentet en beslutning, ifølge hvilken det godkender Kommissionens forslag som ændret ved de vedtagne ændringsforslag.    Europa-Parlamentets beslutning samt ændringsforslag kan findes via følgen- de link:   http://www2.europarl.eu.int/omk/sipade2?SAME_LEVEL=1&LEVEL=1&NAV =X&DETAIL=&PUBREF=- //EP//TEXT+TA+20050223+TOC+DOC+XML+V0//DA Betænkning:  Renate Sommer (A6-0055/2004) – Flodtrafikinformation, Transport- og Turismeud- valget EU Referencenumre: KOM(2004)0392 - 2004/0123(COD) Statusbladethttp://euo.dk/dokumenter/forberedende/statusblade/alle/20040392/ Behandling i Europaudvalget: Forslaget var på dagsordenen i Europaudvalget den 1. oktober 2004.
- 6 - Ifølge betænkningens ordfører, er der blevet indgået en førstebehandlingsafta- le om forslaget. Status: Parlamentets holdning (beslutningen samt ændringsforslag) vil blive sendt til Rådet og Kommissionen og vil derefter blive underkastet Rådets før- stebehandling. Da der er indgået en førstebehandlingsaftale mellem instituti- onerne, vil Rådet formentlig godkende Europa-Parlamentets holdning, og be- slutningsproceduren er dermed afsluttet. Forslag til Europa-Parlamentets og Rådets direktiv om anerkendelse af sønæringsbeviser, som er udstedt af medlemsstaterne, og om ændring af direktiv 2001/25/EF Formålet med Europa-Kommissionens forslag er, at omsætte de relevante be- stemmelser i STCW-konventionen om tilfredsstillende engelskkundskaber til EU-lovgivning1. Endvidere kræves det i direktivforslaget, at medlemsstaterne skal træffe passende forholdsregler for at forhindre falsknerier med søfolks uddannelsesbeviser.   Europa-Parlamentets Transport- og Turismeudvalg vedtog en betænkning om forslaget, hvori det generelt støtter Kommissionens forslag.   Ved afstemningen i plenum den 23. februar vedtog Europa-Parlamentet en beslutning, ifølge hvilken det godkender Kommissionens forslag som ændret ved de vedtagne ændringsforslag. Beslutningen blev vedtaget med 619 stem- mer for, 20 stemmer imod og tre stemmer hverken for eller imod. 1Kravene til søfolks uddannelse og uddannelsesbeviser er fastsat i den Internationale Søfartsorganisations konvention fra 1978 om uddannelse af søfarende, om sønæring og om vagthold (STCW-konventionen). Den indeholder også aftaler om anerkendelse af beviser. Disse internationale bestemmelser er omsat til EU-lovgivning gennem et EU-direktiv. I forbindelse med anerkendelse af beviser henviser dette EU-direktiv imidlertid til to andre EU-direktiver, som fastsætter en særskilt anerkendelsesprocedure. Denne henvisning er jf. Kommissionen overflødig og ikke ønskelig. Derfor har EU-Kommissionen fremsat et direktivforslag, som skal forenkle anerkendelsesproceduren. Betænkning:  Robert Evans (A6-0057/2004) - Anerkendelse af sønæ ringsbeviser, Transport- og Turismeudvalget EU Referencenumre: KOM(2004)0311 - 2004/0098(COD) Statusbladet: http://www.euo.dk/dokumenter/forberedende/statusblade/alle/20040311/ Europaudvalgets behandling: På Europaudvalgsmødet den 3. december 2004 forelagde regerin- gen et forhandlingsoplæg   om forslaget.
- 7 - I forbindelse med afstemningen om beslutningen oplyste betænkningens ord- fører, Robert Evans, at han havde haft et tæt samarbejde med både det neder- landske og luxembourgske formandskab om forslaget. Han oplyste, at der var blevet indgået en førstebehandlingsaftale mellem Europa-Parlamentet og Rå- det om forslaget. Europa-Parlamentets beslutning samt ændringsforslag kan findes via følgen- de link:   http://www2.europarl.eu.int/omk/sipade2?SAME_LEVEL=1&LEVEL=1&NAV =X&DETAIL=&PUBREF=- //EP//TEXT+TA+20050223+TOC+DOC+XML+V0//DA Status: Parlamentets holdning (beslutningen samt ændringsforslag) vil blive sendt til Rådet og Kommissionen og vil derefter blive underkastet Rådets før- stebehandling. Da der er indgået en førstebehandlingsaftale mellem instituti- onerne, vil Rådet formentlig godkende Europa-Parlamentets holdning, og be- slutningsproceduren er dermed afsluttet. Forslag til Europa-Parlamentets og Rådets forordning om ændring af Rådets forordning (EF) nr. 1165/98 om konjunkturstatistik Formålet med Europa-Kommissionens forslag er, at etablere et nyt lovgrund- lag for udarbejdelse af harmoniserede statistikker til brug for den monetære politik indenfor rammerne af Den Økonomiske og Monetære Union (ØMU).   Europa-Parlamentets Økonomi- og Valutaudvalg vedtog en betænkning, hvori det støtter Kommissionens forslag - dog med en række ændringsforslag. Ændringsforslagene omhandler dels ønsker om at mindske omkostningerne forbundet med indsamling af statistik, og dels ønsker om at forbedre kvalite- ten af evaluering af statistiske aggregater.   Betænkning:   Margarita STARKEVI I T  (A6-0023/2005) – Konjunkturstatistik, Økonomi - og Valutaudvalget EU Referencenumre: KOM (2003) 0823 - 2003/0325(COD) Statusbladet: Intet Grundnotatethttp://www.euo.dk/dokumenter/ft/bilag/2003_2004/20040880/
- 8 - Ved afstemningen i plenum den 22. februar vedtog Europa-Parlamentet en beslutning, ifølge hvilken det godkender Kommissionens forslag som ændret ved de vedtagne ændringsforslag.    I den forbindelse blev 19 ændringsforslag til Kommissionens oprindelige tekst vedtaget.   Europa-Parlamentets beslutning samt ændringsforslag kan findes via følgen- de link:   http://www2.europarl.eu.int/omk/sipade2?SAME_LEVEL=1&LEVEL=2&NAV =X&DETAIL=&PUBREF=- //EP//TEXT+TA+20050222+TOC+DOC+XML+V0//DA Ifølge betænkningens ordfører er der blevet indgået en førstebehandlingsafta- le med Rådet om forslaget. Status: Parlamentets holdning (beslutningen samt ændringsforslag) vil blive sendt til Rådet og Kommissionen og vil derefter blive underkastet Rådets før- stebehandling. Da der er indgået en førstebehandlingsaftale mellem instituti- onerne, vil Rådet formentlig godkende Europa-Parlamentets holdning, og be- slutningsproceduren er dermed afsluttet. Forslag til Europa-Parlamentets og Rådets forordning om statistikker over efter- og videreuddan- nelse i virksomheder   Formålet med Europa-Kommissionens forslag er, at skabe grundlaget for en sammenlignelig statistik i EU om private virksomheders grund- og efterud- dannelse af ansatte.   Europa-Parlamentet har vedtaget en række ændringer til Kommissionens op- rindelige forslag. Deri blandt er en bestemmelse, der vil gøre det obligatorisk Betænkning:  Ottaviano Del Turco (A6-0033/2005) - Statistikker over efter- og videreuddannelse i virksomheder, Udvalget om Beskæftigelse og Sociale Anliggender EU Referencenumre: KOM (2004) 0095 - 2004/0041(COD) Statusbladet: Intet Grundnotatet: http://euo.dk/dokumenter/ft/bilag/2003_2004/20040881/
- 9 - for virksomheder at besvare spørgeskemaer udsendt i forbindelse med udar- bejdelse af disse typer statistikker. Ifølge Europa-Parlamentets pressetjeneste har betænkningens ordfører indgå- et en førstebehandlingsaftale med Rådet og Kommissionen om forslaget. Europa-Parlamentets beslutning samt ændringsforslag kan findes via følgen- de link:   http://www2.europarl.eu.int/omk/sipade2?SAME_LEVEL=1&LEVEL=1&NAV =X&DETAIL=&PUBREF=- //EP//TEXT+TA+20050223+TOC+DOC+XML+V0//DA Status: Parlamentets holdning (beslutningen samt ændringsforslag) vil blive sendt til Rådet og Kommissionen og vil derefter blive underkastet Rådets før- stebehandling. Da der er indgået en førstebehandlingsaftale mellem instituti- onerne, vil Rådet formentlig godkende Europa-Parlamentets holdning, og be- slutningsproceduren er dermed afsluttet. Verserende sager under andenbehandling i Europa-Parlamentet Rådets fælles holdning med henblik på vedtagelse af Europa-Parlamentets og Rådets afgørelse om ændring af afgørelse nr. 1419/1999/EF om en fællesskabsaktion vedrørende "Den Europæiske Kul- turhovedstad" 2005-2019 Formålet med Europa-Kommissionens forslag er, at inddrage de ti nye EU medlemslande i rotationsprincippet for valg af europæiske kulturhovedstæ- der. Indstilling ved andenbehandling: Christa Prets (A6-0017/2005) - Den Europæiske Kulturhove d- stad (2005-2019), Kultur- og Uddannelsesudvalget EU Referencenumre: KOM (2003) 0700, KOM (2004) 0706 - 2003/0274(COD) Statusbladethttp://euo.dk/dokumenter/forberedende/statusblade/alle/20030700/ Behandling i Europaudvalget: Sagen har sidst været på Europaudvalgets dagsorden den 12. no- vember 2004.
- 10 - Ifølge Europa-Parlamentets afgørelse skal der i 2009 indføres et nyt system, hvorefter to medlemslande ad gangen kan udpege kandidatbyer. Østrig og Li- tauen er de første lande, som i fællesskab kan udpege sine kandidatbyer.   De europæiske kulturhovedstæder 2005-2019: 2005: Cork i Irland   2006: Patras i Grækenland   2007: Luxembourg by og Sibiu i Rumænien   2008: Liverpool og Stavanger   2009: Østrig - Litauen   2010: Tyskland - Ungarn   2011: Finland - Estland   2012: Portugal - Slovenien   2013: Frankrig - Slovenien   2014: Sverige - Litauen   2015: Belgien - Tjekkiet   2016: Spanien - Polen   2017: Danmark - Cypern   2018: Holland - Malta   2019: Italien Ved afstemningen i plenum den 22. februar vedtog Europa-Parlamentet en beslutning, ifølge hvilken det godkender Rådets fælles holdning uden æn- dringer.   Europa-Parlamentets lovgivningsmæssige beslutning kan findes via følgende link:    http://www2.europarl.eu.int/omk/sipade2?SAME_LEVEL=1&LEVEL=2&NAV =X&DETAIL=&PUBREF=- //EP//TEXT+TA+20050222+TOC+DOC+XML+V0//DA Status: Europa-Parlamentet har godkendt Rådets fælles holdning. Afgørelsen er dermed VEDTAGET , og proceduren er afsluttet.
- 11 - Rådets fælles holdning med henblik på vedtagelse af Europa-Parlamentets og Rådets forordning om ændring af Rådets forordning (EØF) nr. 2913/92 om indførelse af en EF-toldkodeks   Formålet med Europa-Kommissionens forslag er, at forenkle forvaltningen samt at forstærke sikkerheden ved EU’s ydre grænser. Europa-Parlamentets Udvalg om Indre Marked og Forbrugerbeskyttelse ved- tog en betænkning, hvori det generelt støtter Kommissionens forslag.   Ved afstemningen i plenum den 23. februar vedtog Europa-Parlamentet en beslutning, ifølge hvilken det godkender Rådets fælles holdning som ændret ved de vedtagne ændringsforslag. Europa-Parlamentets lovgivningsmæssige beslutning samt ændringer til Rå- dets fælles holdning kan findes via følgende link: http://www2.europarl.eu.int/omk/sipade2?SAME_LEVEL=1&LEVEL=1&NAV =X&DETAIL=&PUBREF=- //EP//TEXT+TA+20050223+TOC+DOC+XML+V0//DA Status: Europa-Parlamentet har godkendt Rådets fælles holdning. Forordnin- gen er dermed VEDTAGET , og proceduren er afsluttet. Rådets fælles holdning med henblik på vedtagelse af Europa-Parlamentets og Rådets direktiv om forurening fra skibe og om indførelse af sanktioner for overtrædelser  Indstilling ved andenbehandling: Janelly Fourtou (A6-0021/2005) - Indførelse af en EF- toldkodeks, Udvalget om det Indre Marked og Forbrugerbeskyttelse EU Referencenumre: KOM (2003) 0452, KOM (2003) 0672 - 2003/0167(COD) Statusbladethttp://euo.dk/dokumenter/forberedende/statusblade/alle/20030452/ Europaudvalgets behandling: På Europaudvalgsmødet den 14. maj 2004 forelagde regeringen et forhandlingsoplæg   om forslaget. Indstilling ved andenbehandling: Corien Wortmann-Kool (A6-0015/2005) - Indførelse af sankti- oner for ulovlig forurening, Transport- og Turismeudvalget EU Referencenumre: KOM (2002) 0681, KOM (2003) 0092 - 2003/0037(COD) Statusbladet: http://euo.dk/dokumenter/forberedende/statusblade/alle/COD_2003_37 Europaudvalgets behandling: På Europaudvalgsmødet den 4. juni 2004 forelagde regeringen et forhandlingsoplæg   om forslaget.  
- 12 - Formålet med Europa-Kommissionens forslag er, at gøre de internationale regler for forurening fra skibe til fællesskabsret og ligeledes at sikre, at der kan benyttes passende sanktioner, herunder strafferetlige sanktioner, mod perso- ner, der gør sig skyldige i ulovlig udtømning. Det overordnede mål med di- rektivet er at forbedre sikkerheden til søs samt at beskytte havmiljøet mod forurening fra skibe. Under Europa-Parlamentets førstebehandling vedtog Europa-Parlamentet 28 ændringsforslag til Kommissionens forslag. Med ændringsforslagene ville man blandt andet sikre en passende beskyttelse af sømænd og undgå, at med- lemslandene på grundlag af direktivet indleder en ”jagt” på skibsførere og skibsbesætninger.   Ifølge Europa-Parlamentets pressetjeneste har repræsentanter fra Rådet, Eu- ropa-Parlamentet og Europa-Kommissionen i sidste uge indgået en andenbe- handlingsaftale om forslaget. Aftalen mellem institutionerne førte til Europa- Parlamentets vedtagelse af i alt 13 ændringsforslag til Rådets fælles holdning.   Europa-Parlamentets lovgivningsmæssige beslutning samt ændringer til Rå- dets fælles holdning kan findes via følgende link:   http://www2.europarl.eu.int/omk/sipade2?SAME_LEVEL=1&LEVEL=1&NAV =X&DETAIL=&PUBREF=- //EP//TEXT+TA+20050223+TOC+DOC+XML+V0//DA Status: Parlamentets holdning (beslutningen samt ændringsforslag) vil blive sendt til Rådet og Kommissionen og vil derefter blive underkastet Rådets an- denbehandling. Da der er indgået en andenbehandlingsaftale mellem institu- tionerne, vil Rådet formentlig godkende Europa-Parlamentets holdning, og beslutningsproceduren er dermed afsluttet.
- 13 - Rådets fælles holdning med henblik på vedtagelse af Europa-Parlamentets og Rådets direktiv om virksomheders urimelige handelspraksis over for forbrugerne på det indre marked og om ændring af Rådets direktiv 84/450/EØF og Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 97/7/EF, 98/27/EF og 2002/65/EF og Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr. /2004   Formålet med Europa-Kommissionens forslag er, at harmonisere medlemssta- ternes regulering af urimelig handelspraksis for derigennem at medvirke til at skabe et velfungerende indre marked. Derudover er formålet at opnå en høj grad af forbrugerbeskyttelse. Efter behandlingen i Europa-Parlamentets Udvalg om det Indre Marked og Forbrugerbeskyttelse er Rådets fælles holdning blevet ændret på en række punkter. Ved afstemningen i plenum den 24. februar vedtog Europa-Parlamentet en beslutning, ifølge hvilken det godkender Rådets fælles holdning som ændret ved de vedtagne ændringsforslag.   I den forbindelse blev 19 ændringsforslag til Rådets fælles holdning vedtaget.   Ifølge betænkningens ordfører har repræsentanter fra Rådet, Europa- Parlamentet og Europa-Kommissionen indgået en andenbehandlingsaftale om forslaget.    Europa-Parlamentets lovgivningsmæssige beslutning samt ændringer til Rå- dets fælles holdning kan findes via følgende link ( klik på 24. februar 2005 ):   http://www2.europarl.eu.int/omk/sipade2?SAME_LEVEL=1&LEVEL=1&NAV =X&DETAIL=&PUBREF=-//EP//TEXT+TA+S- CALENDAR+0+FORM+HTML+V0//DA Indstilling ved andenbehandling: Mercedes Bresso (A6-0027/2005) - Virksomheders urimelige handelspraksis overfor forbrugerne EU Referencenumre: KOM (2003)0356, KOM (2004) 0753 - 2003/0134(COD) Udvalget om det Indre Marked og Forbrugerbeskyttelse. Statusbladethttp://euo.dk/dokumenter/forberedende/statusblade/alle/20030356 Europaudvalgets behandling: På Europaudvalgsmødet den 14. maj 2004 forelagde regeringen et forhandlingsoplæg   om forslaget.  
- 14 - Status: Parlamentets holdning (beslutningen samt ændringsforslag) vil blive sendt til Rådet og Kommissionen og vil derefter blive underkastet Rådets an- denbehandling. Da der er indgået en andenbehandlingsaftale mellem institu- tionerne, vil Rådet formentlig godkende Europa-Parlamentets holdning, og beslutningsproceduren er dermed afsluttet. Verserende sager under tredjebehandling i Europa-Parlamentet Under denne samling var ingen sager underkastet en tredjebehandling i Eu- ropa-Parlamentet.   Næste samling Europa-Parlamentets næste samling finder sted den 7. – 10. marts 2005 i Stras- bourg. Med venlig hilsen Mongin Forrest
- 15 - Bilag 1: Institutionernes tre behandlinger   i forbindelse med den fælles beslutningsprocedure Førstebehandling Et forslag kan vedtages efter Europa-Parlamentets førstebehandling, hvis Rådet godken- der den tekst, som Parlamentet har vedtaget i plenum. Det betyder ENTEN, at: Europa-Parlamentet og Rådet har godkendt Kommissionens oprindelige forslag uden ændringer Rådet har godkendt Europa-Parlamentets ændringsforslag til det oprindelige for- slag,     ELLER at: Rådet og Europa-Parlamentet har indgået et kompromis inden Europa- Parlamentets plenumbehandling (hvis det er tilfældet, er der indgået en førstebe- handlingsaftale mellem institutionerne)2. Andenbehandling Ved andenbehandlingen gælder generelt set det samme som ved førstebehandlingen. For- skellen er blot, at udgangspunktet for andenbehandlingen er Rådets fælles holdning, og ikke Kommissionens forslag. Et forslag under andenbehandling anses for vedtaget, hvis   Europa-Parlamentet med simpelt flertal godkender Rådets fælles holdning som den foreligger Europa-Parlamentet undlader at udtale sig om forslaget. Parlamentet har også mulighed for at forkaste den fælles holdning med et absolut flertal. Parlamentet kan også med et absolut flertal vedtage ændringsforslag til den fælles hold- ning. I så fald oversendes Parlamentets ændringsforslag til Rådet, der derefter indleder sin andenbehandling.   2 Læs mere herom i UEU bilag 57 af den 9. september 2004 "Den fælles beslutningsprocedure - udfordrin- ger for de nationale parlamenter" samt Info-note I - bilag 151 (2003-04) "Den fælles beslutningsproce- dure er blevet hurtigere og mere omfattende".  
- 16 - Såfremt Europa-Parlamentet og Rådet indgår et kompromis i forbindelse med andenbe- handling, er der tale om indgåelsen af en andenbehandlingsaftale mellem institutionerne.   Tredjebehandling - forligsudvalget Hvis Rådet ikke accepterer Parlamentets ændringsforslag, indkalder formanden for Rådet inden seks uger (efter aftale med Europa-Parlamentets formand) et forligsudvalg, der skal forsøge at udarbejde et kompromis mellem Rådet og Parlamentet.    Forligsudvalget består af 25 repræsentanter fra medlemslandene – typisk medlemslande- nes EU-ambassadører – og 25 medlemmer fra Europa-Parlamentet. Derudover deltager kommissæren med ansvar for det pågældende sagsområde. Forligsudvalget skal indenfor seks uger nå til enighed om en kompromistekst, der kan finde støtte i både Rådet og Europa-Parlamentet. Lykkes det at nå til enighed, har Rådet og Europa-Parlamentet seks uger til at vedtage lovforslaget. Ministerrådet træffer som ho- vedregel beslutning med kvalificeret flertal, mens Europa-Parlamentet skal godkende lov- forslaget med et flertal af de afgivne stemmer. Hvis enten Rådet eller Europa-Parlamentet ikke kan godkende lovforslaget indenfor tids- fristen på seks uger, er forslaget per automatik forkastet. Bilag 2: Bibliografiske oplysninger For hvert forslag i oversigten er følgende bibliografiske oplysninger givet: Dokumentets titel: Dvs. titlen på Kommissionens oprindelige forslag. Titlen findes ovenfor tekstboksen med de bibliografiske oplysninger i kursiv. Referencen til betænkningen eller indstillingen. Såfremt der er tale om et forslag under førstebehandling gives der en henvisning til Europa-Parlamentets betænkning samt det behandlende udvalg. Såfremt der er tale om et forslag under andenbehandlingen gives der en henvisning til Europa-Parlamentets indstilling ved andenbehandlingen. EU Referencenumre: Der gives en henvisning til det grundlæggende Kommissionensdo- kument om forslaget (KOM-dokumenter) samt til institutionernes procedurenummer - det såkaldte COD nummer.  
- 17 - Statusbladet: Der gives et link til Folketingets EU-Sekretariats statusblad, som indeholder links til samtlige dokumenter, det er aktuelle i forbindelse med den danske behandling af sagen. Derudover indeholder statusbladet også links til dokumenter fra EU institutionerne (herunder links til Pre-Lex, OEIL og Rådets register). Europaudvalgets behandling: Såfremt regeringen har fået et forhandlingsoplæg om for- slaget fra Europaudvalget, gengives der en henvisning til det møde, hvor oplægget er af- givet. Hvis regeringen endnu ikke har fået et forhandlingsoplæg fra udvalget, gives der en henvisning til det møde, hvor sagen sidst er blevet behandlet.