Folketinget — Europaudvalget
Christiansborg, den 25. februar 2005
Europaudvalgets sekretariat
Til
udvalgets medlemmer og stedfortrædere
Referat af møde mellem Europaudvalget og de danske medlemmer
af Europa-Parlamentet, Regionsudvalget og ØSU
Til orientering vedlægges referat af møde mellem Europaudvalget og de danske
medlemmer af Europa-Parlamentet, Regionsudvalget og ØSU den 27. septem-
ber 2004.
Næste møde mellem Europaudvalget og de danske repræsentanter i Parlamen-
tet, Regionsudvalget og ØSU er fastsat til at finde sted mandag den 14. marts
2005.
Med venlig hilsen
Charlotte Friis
- 2 -
Møde mellem Folketingets Europaudvalg, de danske medlemmer af Europa-
Parlamentet, Regionsudvalget og ØSU 27. september 2004 i Landbrugsraadet.
Dagsorden:
1. Forfatningstraktaten mv.
2. Subsidiaritetsprincippet/det tidlige varslingssystem
3. Danske prioriteter i EU
3a. EU's kommende budget 2007-13
4. Midtvejsevaluering af Lissabonprocessen
5. EU's kommende reform af strukturfondene
6. Servicedirektivet
7. Nordisk Samarbejde
8. Evt./næste møde
Mødet indledtes med at Landbrugsraadets adm. dir. Klaus Bustrup gav en kort
præsentation af landbrugets internationale udfordringer. Herefter fulgte en række
spørgsmål om reformen af landbrugspolit ikken, globaliseringen af markedet for
fødevarer og om landbrugets generelle rammevilkår.
Ad 1. Forfatningstraktaten
Claus Larsen-Jensen redegjorde indledningsvist for overvejelserne i såvel Folk e-
tingets Europaudvalg som i regeringen om den danske folkeafstemning i forbindel-
se med ratificeringen af EU’s forfatningstraktat. Det var forventningen i Europa-
udvalget, at folkeafstemning først vil finde sted efter folketingsvalget.
Udvalget arbejder med et oplæg til befolkningen, som grundlæggende forholder
sig til suverænitetsspørgsmålet, og hvad Danmark vil med EU -politikken. Trakta-
ten indebærer på den ene side en udvidelse af anvendelsen af flertalsafgørelse og
på den anden side afgræ nser den, hvad der er EU’s kompetence. Det centrale
spørgsmål om passerelle -bestemmelserne vurderede Claus Larsen-Jensen ikke
som en glibebane, idet alle lande i princippet har vetoret. Men det er forventnin-
gen, at en kommende dansk folkeafstemning vil handle om muligheden for yderli-
gere danske opt-outs, selvom det forekommer meget vanskeligt at se muligheder
herfor i Traktaten.
- 3 -
Leif Erland Nielsen rettede fokus mod spørgsmålet om Tyrkiets mulige optagelse
i EU og spurgte, om det ikke var korrekt, at Traktaten ville stille skærpede krav
m.h.t. demokrati mv., som burde formindske betænkelighederne ved Tyrkiets op-
tagelse og dermed formindske risikoen for en sammenblanding af de to spørgsmål,
når danskerne skal tage stilling til forfatning straktaten.
Claus Larsen-Jensen fandt, at forfatningstraktaten understreger EU’s grundlæg-
gende værdier, og at Tyrkiet kun bliver medlem af EU, når og hvis landet lever op
til de formelle krav og repræsenterer disse værdier.
Britta Thomsen mente, at forhandlingsperioden for Tyrkiet kunne blive op til 10
år men pegede endvidere på, at der også i Frank rig er politisk splittelse om Tyrki-
ets mulige medlemskab.
Mogens Camre mente, at Tyrkiet ville være fuldt medlem om 10 år, men pegede
på, at det at opfylde de formelle krav ikke er en garant for, at der er et fælles væ r-
digrundlag mellem EU og Tyrkiet.
Henning Jensen indvendte, at spørgsmålet om Tyrkiets optagelse slet ikke er h ø-
rer hjemme i en diskussion om forfatningstraktaten.
Ad. 2. Subsidiaritetsprincippet – tidligt varslingssystem
Claus Larsen-Jensen redegjorde for traktatens såkaldte tidlige var slingssystem.
Dette indebærer, at alle EU lovforslag skal vurderes af de nationale parlamenter
for at afgøre om subsidiaritetsprincippet anfægtes. En sådan procedure ville stille
nye krav til hurtig sagsbehandling i fagudvalgene/Europaudvalget, da det kun er
seks uger til rådighed. Derfor pågik der et større arbejde med en model til en ny
organisering, der kan håndtere udfordringen. Grundlæggende handler det om, at
Europaudvalget skal tidligere ind i processen end det er tilfældet i dag.
Kristian Ebbensgaard pegede på, at det var vigtigt at der kunne finde en reel høring
sted af de lokale/regionale niveauer. Der lød således en klar opfordring til at blive in d-
draget så hurtigt som muligt. Dette synspunkt blev bakket op af Henning Jensen, der
fandt at de lokal/regionale niveauer burde behandles på lige fod med fagudvalgene.
- 4 -
Ad. 3 Danske prioriteter i EU
Leif Erland Nielsen ønskede at rette fokus mod danske prioriteter for EU-samarbejdet
de kommende år og inviterede mødedeltagerne til at give d eres bud.
Christian Larsen pegede på forholdet til Rusland som en særlig interesse for de no r-
diske EU-lande. Karin Riis-Jørgensen opponerede mod begrebet danske interesser
med argumentet om, at interesserne i dag er grænseoverskridende, hvorfor det handler
om partipolitik på europ æiske niveau. Kristian Ebbesgaard fandt det nødvendigt med
særlige danske interesser og mente ikke at det kun handlede om partifarver.
Mogens Camre pegede på, at den vigtigste opgave som EU stod overfor var at få de
nye medlemslande godt integreret i EU-samarbejdet. Mogens Camre var særligt op-
mærksom på om hvorvidt de nye medlemmer nu også kunne magte kontrollen med
eksempelvis fødevarer. Leif Erland Nielsen tilføjede, at netop kontrollen med og
overholdelsen af EU-regelværket var vigtigt i såvel de nye som de gamle EU -lande.
Ole Christensen mente, at den danske arbejdsmarkedsmodel burde udbredes til EU.
Karin Riis-Jørgensen fandt den ”danske model” en smule overvurderet, da kun de
organiserede parter blev hørt. Mogens Camre pegede på, at det havde taget mange år
at opbygge den ”danske model”, hvorfor den ikke lige kunne eksporteres.
Britta Thomsen pegede på forskning som et vigtigt område, hvor en fælles priorit e-
ring var vigtig. Mens forskning udgør 4 pct. af EU’s budget modtager Danmark kun
hvad der relativt set modsvarer halvdelen. Spørgsmålet er om Danmark kan konkurr e-
re om forskningsmidler med de store lande. Karin Riis-Jørgensen mente ikke det var
en gangbar sammenligning og spurgte i stedet til om ikke det var de dygtigste, der
skulle have fordel af forskningsmidlerne.
Ad. 3 EU’s kommende budget 2007-2013
Henning Jensen gav en redegørelse for Kommissionens udspil til finansielle perspek-
tiver, herunder diskussionen om budgetloftet 1,14 pct. af BNI. Regionsudvalget var
betænkelig ved de seks ”sparelandes” kurs i en tid med store udfordringer som eksem-
pelvis EU’s udvidelse. Karin Riis-Jørgensen pegede på, at det rigtige måtte være, at
- 5 -
valg af opgaverne måtte gå forud for låsning af budgettet, men frygtede usunde syde u-
ropæiske alliancer i den videre budgetdebat. Leif Erland Nielsen supplerede ved at
understrege, at EU måtte sikres midler til finansiering af de opgaver som nu engang er
vedtaget. Mogens Camre beklagede udsigten til at de seks spareivrige lande kunne få
held med deres strategi, da det ville besværliggøre opfyldelsen af Lissabon-målene.
Ad. 4 Midtvejsevalueringen af Lissabon-processen
Claus Larsen-Jensen orienterede om Lissabon-processen som han så som et ekse m-
pel på at den åbne koordinationsmetode er vanskelig at anvende t il at opnå konkrete
mål. Den tidl
i
gere hollandske regeringschef Wim Kok var i spidsen for en proces, der
skulle gang evaluere Lissabon.
Claus Larsen
-Jensen fandt, at EU virkelig måtte tage
sig sammen, hvis målene skulle nås, men pegede samtidigt på, at der manglede forsk-
ning og investeringer. Specifikt nævnedes energiområdet som et felt, hvor Danmark
med sin ekspertise burde kunne gå forrest og formulere nogle målsætninger.
Dette ledte til en debat om forskning herunder danske universiteters relation til er-
hvervslivet. Henning Jensen fandt, at universiteterne kunne være en vigtig kilde til
vækst i regionerne. Han fandt endvidere, at Sverige var bedre med når det gjaldt un i-
versiteternes kontakt i lokalområderne. Dette synspunkt deltes af Kristian Ebbens-
gaard, der efterlyste et bedre samarbejde med universiteter i de fem danske regioner.
Christian Weddel-Neergaard understregede behovet for, at universiteterne var i bed-
re linje med de kompetencer som erhvervslivet efterspurgte.
Slutteligt henviste Leif Erland Nielsen til ØSU’s betænkning om Lissabon-processen.
Ad. 5 EU’s kommende reform af strukturfondene
Ole Christensen redegjorde for kommunalreformens oplæg til, at staten fremover skal
administrere strukturfondsmidlerne, hvilket han vurderede som bekymrende. Netop
strukturfondsmidlerne havde givet et positivt løft i Nordjylland, hvor 2,3 mia. EU-
penge har ledt til samlede investeringer på 7 mia. kr. og 19.000 arbejdspladser.
- 6 -
Mogens Camre pegede dog på, at talrige rapporter konkluderede, at der generelt ikke
er noget større udbytte af strukturfondene. Mogens Camre fandt, at midlerne i stedet
for at målre ttes mange små projekter hellere skulle samles om emner som eksempelvis
forskning. Britta Thomsen mente, at der bestemt var en målbar økonomisk effekt af
strukturfondsmidlerne, idet hun henviste til Irlands erfaringer. Britta Thomsen mente,
at der stadig burde gå penge til bl.a. Danmark, da de nye medlem slande alligevel ikke
ville være i stand til at absorbere de mange EU-penge.
Ad. 6 Servicedirektivet
Claus Larsen-Jensen redegjorde for Folketingets arbejde med servicedirektivet, hvor
Regeringen og Socialdemokraterne havde fælles fodslag. Service udgjorde 70 pct. af
EU’s økonomi, men er uden for det indre marked. Udfordringen bestod i, at fremme
markedet for tjenesteydelser uden at den danske model blev hindret, påpegede Claus
Larsen-Jensen. Han opfodrede Amtsrådsforeningen og KL til at fremkomme med d e-
res holdning til direktivforslaget.
Kristian Ebbensgaard og Ole Christensen pegede på sundhedsområdet s om særligt
problematisk. Henning Jensen lovede, at holdningerne ville blive fremsendt.
Ad. 7 Nordisk samarbejde
Jens Christian Larsen orienterede om Nordisk Råds samarbejde med Baltikum og
Rusland. Nordisk Råd var i færd med at nedsætte en arbejdsgrupper, der skulle se på
det fortsatte samarbejde med de baltiske lande. I forhold til Rusland var der et samar-
bejde med det Nordvestrussiske råd, der er et samarbejde mellem flere regionale d u-
maer. Jens Christian Larsen pegede på, at der med fo
r
del kunne anvendes flere EU-
midler på samarbejdet med Rusland og at Nordisk Råd ville påpege dette. Henning
Jensen pegede på, at det var godt med en nordisk dimension som modvægt til Mi d-
delhavssamarbejdet.
8 Evt.
Henning Jensen udtrykte ønske om at blive orienteret om de månedlige møder me l-
lem Folketingets Europaudvalg og de danske medlemmer af Europa-Parlamentet.
- 7 -
Claus Larsen-Jensen oplyse at der endnu ikke var fundet en fast form for disse mø-
der, herunder tilbagemelding, man at han umiddelbart var positiv overfor ønsket.
9. Næste møde
Det besluttedes at afholde næste møde den 14. marts 2005 i Amtsrådsforeningen. En d-
videre blev 19. september 2005 noteret som en foreløbig mødedato i efteråret 2005.