Europaudvalget 2004-05 (2. samling), Forsvarsudvalget 2004-05 (2. samling), Det Udenrigspolitiske Nævn 2004-05 (2. samling), Udenrigsudvalget 2004-05 (2. samling)
2655+2656 - almindelige anl. Bilag 1, FOU Alm.del Bilag 27, UPN Alm.del Bilag 22, URU Alm.del Bilag 74
Offentligt
Medlemmerne af Folketingets Europaudvalg
og deres stedfortrædere
Bilag
1
Journalnummer
400.C.2-0
Kontor
EUK
14. april 2005
Med henblik på mødet i Folketingets Europaudvalg den 21. april 2005 – rådsmøde
(almindelige anliggender og eksterne forbindelser) den 25.-26. april 2005 – vedlægges
Udenrigsministeriets notat om de punkter, der forventes optaget på dagsordenen.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
159697_0002.png
2
UDENRIGSMINISTERIET
Nordgruppen
Den 13. april 2005
EUK, j.nr. 400.A.5-0-0
Rådsmøde (almindelige anliggender og eksterne forbindelser)
den 25.-26. april 2005
Samlenotat
1.
2.
3.
4.
Flerårige finansielle rammer 2007-2013
Opfølgning på tsunamien i Sydøstasien
Mellemøsten
Det vestlige Balkan
(side 2)
(side 7)
(side 10)
(side 12)
5. Rusland
6. Parlamentsvalget i Zimbabwe
7.
8.
9.
Sudan
Den europæiske naboskabspolitik
Ikke-spredning af masseødelæggelsesvåben
(side 15)
(side 17)
(side 19)
(side 21)
(side 23)
(side 25)
(side 27)
(side 29)
(side 31)
(side 33)
10.Underskrivelse af tiltrædelsestraktaten med Bulgarien og Rumænien
11.Sikkerhedssektorreform i den Demokratiske Republik Congo
12.EU’s holdning ved første møde i Stabiliserings- og Associeringsrådet med
Kroatien
13.EU’s holdning til 44. møde EU-Tyrkiet Associeringsrådet
14.Kommissionens forslag til Rådets forordning om indførelse af tillægstold på
importen af visse produkter med oprindelse i USA
15.Eventuelt
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
159697_0003.png
3
1.
Flerårige finansielle rammer 2007-2013
KOM (2004) 101 final, KOM (2004) 487 final og KOM (2004) 498 final
Nyt notat.
1. Resumé
Formandskabet sigter efter, at Det Europæiske Råd i juni opnår enighed om de overordnede finansielle rammer for
2007-2013. Kort forud for mødet den 25. april forventes det luxembourgske formandskab indtil videre at
præsentere et revideret udkast til den såkaldte forhandlingsboks, som er en skabelon og tekstudkast vedrørende de
elementer, som DER-konklusionerne i juni skal indeholde. Ministrene får lejlighed til at kommentere herpå.
2. Baggrund
Flerårige finansielle rammer - også kaldet finansielle perspektiver - er EU’s flerårige budgetlofter.
De startede med Delors I og II-pakkerne for hhv. 1988-1992 og 1994-1999, og de nuværende
lofter fra Berlin-aftalen gælder for 2000-2006. De flerårige rammer er et instrument til at
kombinere planlægningssikkerhed med budgetdisciplin og politiske reformer. Disse vedtages som
en samlet pakke med enighed i DER. Efterfølgende forhandles med Europa-Parlamentet om de
nødvendige indrømmelser for dets accept heraf.
Kommissionens udsendte en meddelelse af 10. februar 2004 som siden er blevet fulgt op af en
uddybende meddelelse i juli samt et konkret forslag til ny interinstitutionel aftale om de finansielle
perspektiver. Endvidere vedtog Kommissionen den 14. juli og 29. september sidste år samt 6. april
i år en række forslag til retsakter vedrørende nye flerårige finansielle perspektiver for 2007-2013,
der supplerer og uddyber indholdet af forslaget.
Sagen drøftes regelmæssigt i GAERC, der er ansvarlig for dagsorden 2007-processen. ECOFIN,
der har en særlig interesse i sagen, holdes orienteret. Der har hidtil været fokus på tekniske
drøftelser og afklaring af indholdet af de omfattende forslag. Rådets flerårige arbejdsplan
forudsætter afslutning af forhandlingerne i juni 2005. Det luxembourgske formandskab har
tilkendegivet, at man vil gøre et seriøst forsøg på at leve op til arbejdsplanen, men der udestår
meget vanskelige forhandlinger.
Som udgangspunkt for starten på egentlige forhandlinger har formandskabet den 8. marts fremlagt
en såkaldt forhandlingsboks, som er en skabelon for de elementer, som konklusionerne fra Det
Europæiske Råd i juni forventes at skulle indeholde. Denne skabelon vil formandskabet så
løbende udfylde på eget ansvar efterhånden som drøftelserne forud for DER i juni skrider frem.
Formandskabet har oplyst, at man kort før mødet den 25. april forventer at fremlægge en revideret
version af forhandlingsboksen, som dog fortsat ikke forventes at indeholde kompromisforslag
fsva. beløbsrammer eller de øvrige mest centrale elementer.
3. Hjemmelsgrundlag
Flerårige finansielle rammer fastlægges gennem en politisk inter-institutionel aftale mellem Rådet,
Europa-Parlamentet og Kommissionen. Den nuværende inter-institutionelle aftale vedrører EU’s
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
159697_0004.png
4
budgetrammer for årene 2000-2006. Fastlæggelse af EU’s egne indtægter har hjemmel i traktatens
art. 269.
4. Nærhedsprincippet
Da der er tale om et forslag i relation til EU’s budget, kan det kun behandles på EU-niveau, og det
er derfor i overensstemmelse med nærheds- og proportionalitetsprincippet.
5. Formål og indhold
Kommissionens kernepunkter for dagsorden 2007 er en udvikling af EU baseret på tre
grundpiller:
EU skal skabe flere og bedre job gennem større og bæredygtig vækst.
EU skal sikre borgerne et område præget af frihed, retfærdighed og sikkerhed.
EU skal have en stærk global rolle, der afspejler Europas politiske og økonomiske tyngde.
Kommissionen foreslår de samlede udgifter væsentligt forøget med en gennemsnitlig årlig
realvækst i forpligtelser
1
i perioden 2006-2013 i størrelsesordenen 4 pct. og ca. 3 pct. i betalinger,
jf. tabel 1 og bilag 1. Det betyder, at udgifterne som andel af den samlede økonomi (BNI)
forventes at være voksende for både forpligtelser og betalinger.
Tabel 1: Faktiske udgifter, gældende (2006) og foreslåede lofter (2007 og 2013)
Mia. euro 2004-priser
Faktiske udgifter i 2003
Årlig realvækst i BNI = 2,3%
Loft for EU’s budget. Forpligtelser
1
Loft for EU’s budget. Betalinger
1
91 mia. euro / 0,98 % af BNI
2006
2007
2013
Mia.
% af BNI
Mia.
% af BNI
Mia.
% af BNI
121
1,13
134
1,23
158
1,27
115
1,07
125
1,15
143
1,15
1. Der er mindre afvigelser fra de nuværende finansielle perspektiver i 2006 ud fra ønsket om sammenlignelighed. Fx indgår Den
Europæiske Solidaritetsfond, som i dag er udenfor de finansielle perspektiver, i 2006-tallene. Den Europæiske Udviklingsfond foreslås
indbudgetteret fra 2008. For sammenlignelighedens skyld indgår beløb hertil også i 2006 og 2007.
Det er de faktiske udgifter, der er bestemmende for EU-landenes bidrag til det fælles budget.
Disse ligger traditionelt betydeligt under udgiftslofterne. Alle udgiftslofter ligger desuden
traditionelt betydeligt under det samlede årlige loft på 1,24 pct. af BNI for betalinger som EU
maksimalt kan opkræve i finansiering (egne indtægter). Dette loft har derfor historisk ikke haft
praktisk relevans for fastlæggelsen af EU’s udgifter og skatteopkrævningen til finansiering heraf.
Ifølge Kommissionens forslag vil de største enkelte udgiftsområder fortsat være den fælles
landbrugspolitik og samhørighed (strukturfonde mv.), om end den fælles landbrugspolitiks andel
vil være faldende, særligt som andel af BNI. Udgifterne til den fælles landbrugspolitik (søjle I)
forventes således at falde fra i 2006 0,42 pct. af BNI til 0,34 pct. af BNI i 2013, inklusiv udgifter
som følge af optagelse af Rumænien og Bulgarien. Samhørighedspolitikken derimod foreslås at
stige med godt 30 pct. fra 2006-2013 fra at udgøre ca. 0,35 pct. af BNI til ca. 0,46 pct. af BNI..
1
Forpligtelser vil sige de tilsagn om bevillinger, EU kan afgive et givet budgetår, mens betalingsbevillinger vil sige de konkrete
udbetalinger, EU kan foretage et givet budgetår.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
5
Kommissionens foreslåede finansielle rammer fremgår mere detaljeret af bilag 1, idet der for
nærmere beskrivelse af de enkelte elementer kan henvises til aktuelt notat forud for mødet i Rådet
for generelle anliggender den 22. november 2004.
På indtægtssiden foreslår Kommissionen en fastholdelse af de nuværende egne indtægter i form af
traditionelle egne indtægter fra told- og landbrugsafgifter, momsbidrag samt bidrag som andel af
medlemslandenes BNI. BNI-bidraget udgør ca. ¾ af de samlede indtægter. Den eksisterende UK-
rabat foreslås erstattet af en generel rabat-mekanisme. Denne indebærer refusion af 2/3 af
nettounderskud (dvs. forskellen på det enkelte lands indbetalinger og anslåede udbetalinger fra
EU) som overstiger en fastsat tærskelværdi på 0,35 pct. af BNI. Hertil kommer en
overgangsordning for UK. Der foreslås et loft på maksimalt 7,5 mia. euro samlet rabat om året.
Alle lande skal betale til rabatterne. Der henvises til fremsendt grundnotat til folketinget i juli 2004.
6. Udtalelser
De finansielle rammer skal aftales ved en interinstitutionel aftale mellem Europa-Parlamentet,
Kommissionen og Rådet. Der foreligger således ikke udtalelse fra Europa-Parlamentet.
7. Gældende dansk ret og forslagets konsekvenser herfor
Flerårige finansielle rammer udgør lofterne for EU’s udgifter og udgør sammen med reglerne for
EU’s finansiering rammerne for Danmarks årlige bidrag til EU.
8. Forslagets konsekvenser for statsfinanserne, samfundsøkonomien, miljøet eller
beskyttelsesniveauet
De statsfinansielle konsekvenser skønnes potentielt meget betydelige. Mere konkrete skøn må
afvente større klarhed over forhandlingernes mulige udfald.
9. Høring
De enkelte programmer vil i nødvendigt omfang blive sendt i høring af de ressortansvarlige
ministerier. Kommissionens generelle meddelelse af 10. februar 2004 har været i ekstern høring
med følgende svar:
Landbrugsrådet finder overordnet set det fremlagte forslag fornuftigt set i lyset af de udfordringer
og opgaver det udvidede EU står overfor. For landbruget skal reformen af den fælles
landbrugspolitik understøttes og den aftalte ramme under det danske formandskab i 2002 skal
respekteres. Det anføres, at aftalen om 1 pct. årlig nominel stigning for den fælles landbrugspolitik
betyder reelt fald i udgifterne til den traditionelle markedspolitik, dels fordi stigningstaksten
overgås af inflationen og dels fordi der sker et fradrag i landbrugspolitikken via modulation
(overførsel til landdistriktspolitikken), og endelig skal budgetrammen også kunne rumme
kommende reformer. Angående landdistriktspolitikken ser man positivt på, at indsatsen samles i
en fælles fond under forudsætning af bevarelse af aktiviteterne som i dag (jf. Rfo 1257/99).
LO bemærker, at opfølgningen på Lissabon målsætningerne har vist, at mange lande ligger langt
bag målsætningerne, og hvis målsætningen om, at have den stærkeste vidensøkonomi i 2010 skal
opfyldes, er der behov for en kraftig indsats inden for investeringer, arbejdsmarked, forskning og
udvikling. Der er behov for en samordnet økonomisk indsats for at skabe flere job i EU; her
tænkes specielt på udbygning af infrastrukturen i de Central- og Østeuropæiske lande samt øget
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
6
erhvervsfrekvens via større indsats på ligestillingsområdet. Strukturfondsmidlerne skal i større
omfang allokeres til de nye medlemslande og der skal samtidig ske en reduktion af tildelingen til de
øvrige medlemslande, herunder de sydeuropæiske. Det er vigtigt at fastholde fokus på
kompetenceudvikling som en målsætning, da udviklingen af arbejdskraftens menneskelige
ressourcer er afgørende for den industrielle udvikling i de nye medlemslande og dermed også for
at undgå at billig arbejdskraft vil være disse landenes eneste konkurrenceparameter.
DA finder det positivt, at Kommissionen har taget udgangspunkt i Lissabon-målsætningen som er
central for den danske og europæiske konkurrenceevne. Midlerne til den Europæiske Socialfund
under strukturfondene skal i højere grad bevilges i henhold til Lissabon-strategien og
henstillingerne i den Europæiske beskæftigelsesstrategi. Udgifterne til fonden bør dæmpes
samtidig med at hovedparten af midlerne anvendes i de nye medlemslande under hensyntagen til
absorptionsevnen. Fokus bør være beskæftigelse og uddannelse. Endvidere understreges behovet
for social dialog.
10. Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringen finder, at arbejdet med de flerårige finansielle rammer bør tage udgangspunkt i en
drøftelse og fastlæggelse af de politiske prioriteter for EU-samarbejdet, samtidig med at stram
budgetdisciplin og en effektiv forvaltning sikres, ligesom på nationalt plan.
Fra dansk side støttes formandskabets ambitiøse plan om at indgå en rammeaftale på Det
Europæiske Råds møde i juni 2005. Arbejdsmetoden med udgangspunkt i en såkaldt
forhandlingsboks tages til efterretning.
11. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Der tegner sig på de fleste udgiftsområder et broget forhandlingsbillede med Kommissionens
udspil i den høje ende af spektret som får generel støtte fra enkelte lande og så 6 lande (Tyskland,
UK, Frankrig, Nederlandene, Sverige og Østrig) i den anden ende, der har erklæret at de ikke vil
acceptere et samlet budget på over 1 pct. af EUs samlede BNI (opgjort i forpligtelser).
Der formodes at være generel accept af formandskabets arbejdsmetode.
12. Tidligere forelæggelse for Folketinget Europaudvalg
Sagen har tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg til orientering forud for
rådsmødet (almindelige anliggender og eksterne forbindelser) den 16.-17. marts 2005
og rådsmødet for økonomi- og finansministre den 12. april 2005.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
159697_0007.png
7
Mio. euro, 2004-priser
1. Bæredygtig vækst
- 1a. Konkurrenceevne for
vækst og beskæftigelse
- Uddannelse
- Forskning
- Transeuropæiske net
- Vækstfonden
- Andet, inkl. Administration
- 1b. Samhørighed for vækst og
beskæftigelse
- Støtte til mindre udviklede regioner
(mål 1)
- Regional udvikling (mål 2)
- Støtte til europæisk territorialt
samarbejde (mål 3)
- Andet, inkl. administration
2. Forvaltning af
naturressourcer
- Fælles landbrugspol. (søjle I)
- Landdistriktsudvikling
- Fiskeri
- Miljø
- Andet, inklusiv adm.
3. Borgerskab, frihed,
sikkerhed og retfærdighed
- Frihed, sikkerhed og retfærdighed
- Borgerskab, sundhed,
forbrugerbeskyt., kultur, adm. mv.
- Europæiske Solidaritetsfond
4. EU som global partner
3
- EU og dets naboer
- EU som udviklingspartner (inkl.
EUF)
- EU som en global aktør
- Lånegarantier og nødreserver
- Andet, inkl. Administration
5. Administration
4
Kompensationer
Forpligtelser i alt
Betalinger i alt
Betalinger (andel af BNI)
6
1.
2.
3.
4.
5.
6.
2006
Andel /
BNI
0,44%
0,08%
0,01%
0,05%
0,01%
-
0,02%
0,35%
0,27%
0,07%
0,02%
0,00%
0,52%
0,41%
0,10%
0,01%
0,00%
0,01%
0,02%
0,00%
0,01%
0,01%
0,11%
0,04%
0,04%
0,01%
0,00%
0,01%
0,03%
1,13%
5
1,07%
2006
2
46.621
8.791
650
5.256
1.175
-
1.711
37.830
28.608
6.989
1.975
259
56.015
43.735
10.544
909
228
599
2.342
479
901
961
11.232
4.010
4.244
984
442
1.552
3.436
1.041
120.688
114.740
1,07%
2007
58.735
12.105
1.149
6.325
1.675
1.000
1.956
46.630
34.723
9.818
1.791
295
57.180
43.500
11.759
1.025
237
659
2.570
701
927
942
11.280
2.750
5.096
1.260
442
1.732
3.675
120
133.560
124.600
1,13%
2008
61.875
14.390
1.281
7.525
2.200
1.000
2.384
47.485
36.039
9.241
1.888
314
57.900
43.673
12.235
1.050
254
688
2.935
961
1.050
924
12.115
3.020
5.708
1.300
442
1.645
3.815
60
138.700
136.500
1,21%
2009
64.895
16.680
1.465
8.750
2.725
1.000
2.740
48.215
37.249
8.641
1.989
335
58.115
43.354
12.700
1.075
271
715
3.235
1.221
1.108
906
12.885
3.336
5.975
1.376
442
1.756
3.950
60
143.140
127.700
1,11%
2010
67.350
18.965
1.650
9.950
3.250
1.000
3.115
48.385
37.947
8.027
2.050
357
57.980
43.034
12.825
1.100
284
737
3.530
1.481
1.161
888
13.720
3.678
6.279
1.516
442
1.805
4.090
146.670
126.000
1,07%
2011
69.795
21.250
1.894
11.175
3.775
1.000
3.406
48.545
38.657
7.396
2.111
376
57.850
42.714
12.952
1.100
297
787
3.835
1.741
1.223
871
14.495
4.101
6.428
1.594
442
1.930
4.225
150.200
132.400
1,10%
2012
72.865
23.540
2.138
12.375
4.275
1.000
3.752
49.325
39.355
7.391
2.177
399
57.825
42.506
13.077
1.125
311
806
4.145
2.001
1.291
853
15.115
4.425
6.531
1.667
442
2.050
4.365
154.315
138.400
1,12%
2013
75.950
25.825
2.390
13.600
4.800
1.000
4.035
50.125
40.074
7.385
2.245
419
57.805
42.293
13.205
1.125
325
857
4.455
2.261
1.357
837
15.740
4.748
6.645
1.728
442
2.177
4.500
158.450
143.100
1,14%
2013
andel /
BNI
0,60%
0,21%
0,02%
0,11%
0,04%
0,01%
0,03%
0,40%
0,32%
0,06%
0,02%
0,00%
0,46%
0,34%
0,10%
0,01%
0,00%
0,01%
0,04%
0,02%
0,01%
0,01%
0,12%
0,04%
0,05%
0,01%
0,00%
0,02%
0,04%
1,26%
1,14%
Vækst
2006-
2013
63%
194%
268%
159%
309%
-
136%
33%
40%
6%
14%
62%
3%
-3%
25%
24%
43%
43%
90%
372%
51%
-13%
40%
18%
57%
76%
0%
40%
31%
31,3%
24,7%
6,5%
Underopdelingen i hver udgiftskategori er indikative beløb, som Kommissionen har oplyst i foråret. Kommissionen har ikke udarbejdet en opdateret fordeling efter fremlæggelse
af de seneste retsakter, hvorfor der enkelte steder er tale om skøn.
Loftet for maksimale forpligtelser i 2006.
Den Europæiske Uviklingsfond (EUF) inkluderes fra 2008. For sammenlignelighed indgår beløb også i 2006-2007.
Eksklusiv Kommissionens adm. udgifter (udgør i dag 60 pct.), som er indregnet under de øvrige kategorier.
Mindre afvigelse fra de nuværende finansielle perspektiver skyldes en række tekniske justeringer for at sikre sammenligneligheden.
De seneste BNI-tal fra Eurostat er benyttet, hvorfor procentsatserne er ændret lidt i forhold til Kommissionens oprindelige tal.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
159697_0008.png
8
2.
Opfølgning på tsunamien i Sydøstasien
KOM-dokument foreligger ikke
Nyt notat.
1. Resumé
I Rådet ventes en præsentation og kort indledende opfølgningsdebat af Kommissionens statusrapport samt en
rapport fra Den Høje Repræsentant med forslag til, hvordan EU’s reaktionskapacitet ved katastrofer i og
uden for EU kan forbedres samt formandskabets redegørelse vedrørende det konsulære område. Rapporterne
ventes imidlertid først fordelt til medlemslandene kort før GAERC i april. Formandskabet vurderer derfor, at
der kun vil kunne vedtages procedurekonklusioner, der hilser rapporterne velkomment. Formandskabet
forventer, at den egentlige substansdrøftelse af alle emnerne først vil finde sted på GAERC i maj.
2. Baggrund
GAERC vedtog den 31. januar 2005 en handlingsplan og rådskonklusioner for opfølgning på
flodbølgekatastrofen i Asien. Der blev samtidig lagt op til, at der skulle gøres status over EU’s
indsats på GAERC i april 2005.
Kommissionen vil umiddelbart inden rådsmødet fremlægge sin statusrapport. Rapporten vil
efter det oplyste have tre hovedafsnit: (i) hurtig reaktion (rapid response); (ii) krisestyring og
(iii) status på Kommissionens bidrag til genombygning og humanitær bistand. Det sidste
emne forventes at være i form af en fremskridtsrapport.
Ligeledes forventes Den Høje Repræsentant’s rapport med forslag til forbedring af EU’s
reaktionskapacitet fremlagt kort inden rådsmødet.
På Borgerserviceområdet er der siden januar blevet udvekslet erfaringer, drøftet konkret
samarbejde i opfølgning af flodbølgekatastrofen samt besluttet at afholde en fælles
træningsøvelse for konsulære medarbejdere.
Udviklingsdelen af GAERC er blevet flyttet fra april til GAERC den 24. maj. EU
udviklingsministrene vil derfor først på GAERC i maj have en substansdrøftelse af
Kommissionens og medlemslandenes indsats på udviklingsbistandsområdet; dækkende både
humanitær bistand og genopbygningsbistand.
3. Hjemmelsgrundlag
Der er ikke redegjort for hjemmelsgrundlaget i denne sammenhæng, da der ikke er tale om
stillingtagen til konkrete lovgivningsforslag.
4. Nærhedsprincippet
Overvejelser om nærhedsprincippet er ikke relevant.
5. Formål og indhold
På Rådsmødet forventes en kort indledende opfølgningsdebat. Dertil kommer, at
Kommissionen forventes at præsentere sin statusrapport, formandskabet forventes at
fremlægge sin redegørelse vedrørende det konsulære område, foruden at Den Høje
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
159697_0009.png
9
Repræsentants forslag til EU's forbedring af reaktionskapacitet forventes fremlagt. Det må
forventes, at disse sidstnævnte forslag ligger i forlængelse af den handlingsplan, der blev
vedtaget den 31. januar 2005.
Kommissionens statusrapport forventes at indeholde følgende fem indsatsområder, der blev
præsenteret af Kommissionsformand Barroso på GAERC rådsmødet den 31. januar:
1. Forebyggende initiativer, hvor Kommissionen vil udarbejde en strategi for lande truet
af naturkatastrofer.
2. Styrket kapacitet inden for nødhjælp og civilbeskyttelse, hvor medlemsstaterne burde
fremkomme med en oversigt over civilbeskyttelseskapaciteter. Kommissionen ville
foreslå en finansieringsfacilitet til brug for EUs hurtige udrykningsmekanisme.
3. Styrket samarbejde mellem Kommissionens redskaber og EUs militære og civile
kapaciteter, herunder sekundering af medarbejdere til den civile/militære celle.
4. Hurtig opfølgning med genopbygningsbistand gennem etablering af planlægnings- og
vurderings hold sammensat af medarbejdere fra Kommissionens forskellige
tjenestegrene.
5. Forbedring af intern planlægning og koordination blandt de forskellige eksisterende
mekanismer gennem etablering af focal points. Endvidere opgradering af
informationsudveksling med medlemsstaterne.
På længere sigt ønsker Kommissionen også at se på muligheden for at styrke Monitorerings-
og Informationscenteret med egentlig analyse- og planlægningskapacitet, at identificere
udrykningsmoduler på civilbeskyttelsesområdet samt at etablere fælles logistikstøtte. Dertil
kommer, at der forventes en status for såvel det humanitære samt genopbygningsarbejdet.
Med hensyn til civilbeskyttelse forventes rapporten fra Den Høje Repræsentant ligesom
rapporten fra Kommissionen at undersøge mulighederne for at forbedre EU’s hurtig
reaktionskapacitet. Der forventes blandt andet at indgå overvejelser om, i hvilket omfang
ESPD-strukturen kan anvendes i forhold til civilbeskyttelse og humanitære operationer.
På Borgerserviceområdet ventes Formandskabet at redegøre for de hidtidige drøftelser, og i
den forbindelse rapportere om status for drøftelserne om mulig styrkelse af det konsulære
samarbejde.
6. Udtalelser
Europa-parlamentet skal ikke høres.
7. Gældende dansk ret og forslagets konsekvenser herfor
Sagen forventes ikke umiddelbart at have lovgivningsmæssige konsekvenser.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
10
8. Forslagets konsekvenser for statsfinanserne, samfundsøkonomien, miljøet eller
beskyttelsesniveauet
Sagen forventes ikke umiddelbart at have konsekvenser for statsfinanserne,
samfundsøkonomien, miljøet eller beskyttelsesniveauet.
9. Høring
Sagen skal ikke i høring.
10. Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringen støtter en yderligere styrkelse af samarbejdet om civilbeskyttelse samt at EU’s
reaktionskapacitet ved større kriser i eller uden for EU styrkes. Endvidere finder regeringen
det vigtigt, at der sikres en tæt koordination med FN.
På Borgerserviceområdet støtter regeringen fortsat, at der i EU-regi foretages en
erfaringsudveksling samt at mulighederne for styrket konsulært samarbejde undersøges.
Derudover støtter regeringen generelt en styrkelse af EU’s relationer med Asien.
11. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Der foreligger bred enighed blandt EU-landene om behovet for styrket koordination på det
konsulære område samt en styrket EU reaktionskapacitet ved kriser i og uden for EU.
Derudover er der en generel opbakning til at styrke samarbejdet om civilbeskyttelse.
12. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg til orientering forud for
rådsmødet (almindelige anliggender og eksterne forbindelser) den 7. januar og den 31. januar
2005.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
159697_0011.png
11
3.
Mellemøsten
KOM-dokument foreligger ikke
Nyt notat.
1. Resumé
Rådet forventes at drøfte den aktuelle situation i Mellemøsten.
2. Baggrund
Situationen i Mellemøsten ventes drøftet på rådsmødet i lyset af det forbedrede politiske
klima i regionen. Situationen i Syrien og Libanon ventes ligeledes at blive drøftet.
3. Hjemmelsgrundlag
Der er ikke redegjort for hjemmelsgrundlaget i denne sammenhæng, da der ikke er tale om
stillingtagen til konkrete lovgivningsforslag.
4. Nærhedsprincippet
Overvejelser om nærhedsprincippet er ikke relevante i forbindelse med dette
dagsordenspunkt.
5. Formål og indhold
Der forventes en drøftelse af den aktuelle situation i regionen, herunder den israelske
tilbagetrækningsplan fra Gaza. Den sidste formelle hindring for denne plan blev fjernet med
Knessets vedtagelse af den israelske finanslov i sidste måned. Samtidig har Israel dog besluttet
at udvide bosættelser nær Jerusalem. Drøftelserne ventes ligeledes at fokusere på situationen i
Libanon.
6. Udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke høres.
7. Gældende dansk ret og forslagets konsekvenser herfor
Ikke relevant.
8. Forslagets konsekvenser for statsfinanserne, samfundsøkonomien, miljøet eller
beskyttelsesniveauet
Sagen forventes ikke umiddelbart at have konsekvenser for statsfinanserne,
samfundsøkonomien, miljøet eller beskyttelsesniveauet.
9. Høring
Ikke relevant.
10. Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringen kan støtte konkrete skridt fra EU’s side, som vil kunne bistå parterne til at udnytte det
nuværende momentum med henblik på at komme en holdbar løsning på konflikten nærmere.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
12
11. Generelle forventninger til andre landes holdninger
De øvrige EU lande ventes at dele vurderingen af situationen og ønsket om en aktiv indsats fra EU’s
side i den videre proces.
12. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg til orientering forud for
rådsmødet (almindelige anliggender og eksterne forbindelser) den 16.-17. marts 2005.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
159697_0013.png
13
4.
Det vestlige Balkan
KOM (2005) 476 final
Nyt notat.
1. Resumé
Serbien og Montenegro
Rådet ventes at drøfte situationen i Serbien og Montenegro i lyset af, at Kommissionen d. 12. april har
offentliggjort et gennemførlighedsstudie, i hvilket det anbefales, at der indledes forhandlinger med Serbien og
Montenegro om indgåelse af en Stabiliserings- og Associeringsaftale.
Kosovo
Rådet ventes at drøfte situationen i Kosovo med særlig fokus på status for opfyldelsen af de betingelser, som vil
kunne åbne op for forhandlinger om Kosovos fremtidige status.
2. Baggrund
Serbien og Montenegro
Serbien og Montenegro er, som de øvrige lande på det vestlige Balkan, omfattet af
Stabiliserings- og Associeringsprocessen, der omfatter indgåelse af individuelle Stabiliserings-
og Associeringsaftaler med landene. Sådanne aftaler er allerede i kraft med Kroatien og
Makedonien, og under forhandling med Albanien. Især på grund af serbernes hidtidige
manglende samarbejde med Jugoslavien-tribunalet i Haag, har EU endnu ikke åbnet
forhandlinger med Serbien og Montenegro. Efter at der i den seneste tid er konstateret
fremskridt i Serbiens samarbejde med tribunalet, har Kommissionen d. 12. april fremlagt et
gennemførlighedsstudie, ifølge hvilket betingelserne nu er til stede for åbning af
aftaleforhandlinger. Der vil blive tale om forhandling af én samlet aftale, med individuelle
handelsprotokoller for hhv. Serbien og Montenegro.
Kosovo
I 2005 vil Kosovos fremtidige status for alvor være på den politiske dagsorden. Forhandlinger
herom vil blive indledes, når visse nærmere prioriterede standarder er opfyldt i Kosovo. Disse
standarder er knyttet til behovet for, at Kosovo forbliver et multietnisk og demokratisk
samfund. Det drejer sig bl.a. om mindretallenes retssikkerhed, mulighed for tilbagevenden,
bevægelsesfrihed og sikkerhed. Kosovo blev underlagt FN-administration i 1999.
FN’s generalsekretær vil i maj 2005 fremlægge den sidste af en serie kvartalsrapporter om,
hvor langt de foreløbige selvstyremyndigheder i Kosovo er nået med at gennemføre
standarderne. Hvis rapporten er positiv, vil der kunne åbnes op for en omfattende vurdering
af fremskridtene i Kosovo. Falder denne vurdering, der ventes foretaget i juni-juli 2005,
positivt ud, vil man formentlig i september 2005 kunne iværksætte statusprocessen.
EU vil lægge vægt på, at statusløsningen bevarer stabiliteten på det vestlige Balkan og
beskytter mindretalsrettigheder.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
159697_0014.png
14
3. Hjemmelsgrundlag
Der er ikke redegjort for hjemmelsgrundlaget, da der ikke er tale om stillingtagen til konkrete
lovgivningsforslag.
4. Nærhedsprincippet
Der er ikke redegjort for nærhedsprincippet i denne sammenhæng, da der ikke er tale om
stillingtagen til konkrete lovgivningsforslag.
5. Formål og indhold
Rådet ventes at have en første udveksling af synspunkter på Kommissionens
gennemførlighedsstudie vedrørende indledning af forhandlinger med Serbien og Montenegro
om en Stabiliserings- og Associeringsaftale. Drøftelsen ventes at munde ud i, at Rådet hilser
studiet velkommen og opfordrer Kommissionen til udarbejde et forslag til
forhandlingsmandat, med understregning af nødvendigheden af fortsatte reformer og
samarbejde med Jugoslavien-tribunalet.
Vedrørende Kosovo ventes formålet at være kort at drøfte den aktuelle situation samt
fortsætte arbejdet med at formulere en EU-holdning til spørgsmålet om Kosovos fremtidige
status.
6. Udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke høres.
7. Gældende dansk ret og forslagets konsekvenser herfor
Ikke relevant.
8. Forslagets konsekvenser for statsfinanserne, samfundsøkonomien, miljøet eller
beskyttelsesniveauet
Sagen forventes ikke umiddelbart at have konsekvenser for statsfinanserne, samfunds-
økonomien, miljøet eller beskyttelsesniveauet.
9. Høring
Ikke relevant.
10. Regeringens foreløbige generelle holdning
Fra dansk side støtter man, at der gøres fremskridt med SA-processen med de enkelte lande
på det vestlige Balkan i takt med, at de opfylder de krav som denne proces stiller, herunder
især om samarbejde med Jugoslavien-tribunalet.
Fra dansk side arbejdes for, at Kosovo fastholdes som et demokratisk og multietnisk samfund
med et europæisk perspektiv.
11. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Det må forventes, at der blandt medlemslandene vil være et ønske om at honorere Serbien og
Montenegros seneste fremskridt med efterlevelse af de krav, der ligger i SA-processen, og at
Kommissionens positive gennemførlighedsstudium derfor vil blive budt velkommen som
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
159697_0015.png
15
basis for udarbejdelsen af et forhandlingsmandat, med understregning af nødvendigheden af
fortsatte reformer og samarbejde med tribunalet i Haag
Den generelle holdning er, at Kosovo bør fastholdes som et demokratisk og multietnisk
samfund med et europæisk perspektiv.
12. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Spørgsmålet om Serbien og Montenegro har ikke tidligere været forelagt Folketingets
Europaudvalg. Spørgsmålet om Kosovo har tidligere været forelagt Folketingets
Europaudvalg til orientering forud for rådsmødet (almindelige anliggender og eksterne
forbindelser) den 21. februar 2005.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
159697_0016.png
16
5.
Rusland
KOM-dokument foreligger ikke
Nyt notat.
1. Resumé
Rådet vil forberede topmødet EU-Rusland den 10. maj 2005, der som hovedemne har vedtagelse af en
handlingsplan for de fire fælles rum.
2. Baggrund
EU og Rusland har siden 2003 forhandlet om en handlingsplan for de fire fælles rum (økono-
misk rum, rum for frihed, sikkerhed og retfærdighed, rum for ekstern sikkerhed, rum for vide-
nskab og uddannelse). Parterne er enige om at sigte mod et resultat på næste topmøde i maj.
3. Hjemmelsgrundlag
Der er ikke redegjort for hjemmelsgrundlaget i denne sammenhæng, da der ikke er tale om
stillingtagen til konkrete lovgivningsforslag.
4. Nærhedsprincippet
Der er ikke redegjort for nærhedsprincippet i denne sammenhæng, da der ikke er tale om
stillingtagen til konkrete lovgivningsforslag.
5. Formål og indhold
Formålet med handlingsplanen for de fire rum er at etablere en samlet ramme og prioriteter
for udviklingen af samarbejdet mellem EU og Rusland over et bredt felt af fælles interesse
omfattende økonomi, handel, retslige og indre anliggender, internationale politiske problemer
samt videnskab og uddannelse.
6. Udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke høres.
7. Gældende dansk ret og forslagets konsekvenser herfor
Ikke relevant.
8. Forslagets konsekvenser for statsfinanserne, samfundsøkonomien, miljøet eller
beskyttelsesniveauet
Sagen forventes ikke umiddelbart at have konsekvenser for statsfinanserne, samfundsøkono-
mien, miljøet eller beskyttelsesniveauet.
9. Høring
Sagen skal ikke i høring.
10. Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringen støtter udviklingen af et nærmere samarbejde med Rusland på områder af fælles
interesse og på grundlag af fælles værdier som respekt for demokratiske principper, men-
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
17
neskerettigheder og markedsøkonomi. Formandskabet og Kommissionen har fulgt en
forhandlingslinie i tråd med EU’s generelle politik over for Rusland.
11. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Formandskabet og Kommissionen forhandler på vegne af EU intenst med Rusland. På tids-
punktet for rådsmødet ventes der kun at være få udestående problemer, der kræver politisk
stillingtagen. Der har hidtil være generel tilslutning i EU-kredsen til formandskabets og
Kommissionens linie i forhandlingerne med Rusland.
12. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg til orientering forud for
rådsmødet (almindelige anliggender og eksterne forbindelser) den 16.-17. marts 2005.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
159697_0018.png
18
6.
Parlamentsvalget i Zimbabwe
KOM-dokument foreligger ikke
Nyt notat.
1. Resumé
Det forventes at UK ønsker at kommentere på parlamentsvalget, hvor regeringspartiet
ZANU-PF opnåede over 2/3 af mandaterne og derfor kan gennemføre forfatningsændringer.
I dagene efter valget er fremkommet stadig flere eksempler på valgsvindel. Det er uklart om
der vil være Rådsresolutioner.
2. Baggrund
Der blev afholdt parlamentsvalg i Zimbabwe den 31. marts 2005. De vigtigste opstillede
partier var regeringspartiet ZANU-PF og oppositionspartiet MDC. Zimbabwe var meget
selektiv i udpegningen af udenlandske observatører, som primært var fra Southern African
Development Community (SADC), African Union (AU) og udvalgte afrikanske
organisationer, samt nogle få fra ”venligtsindede” lande uden for Afrika. EU var ikke
inviteret.
Resultatet af valget blev 41 mandater til MDC, 78 mandater til ZANU-PF og 1 uafhængigt
mandat. Dertil kommer at præsidenten udpeger 30 medlemmer. Af det samlede antal pladser
på 150 medlemmer råder oppositionen herefter kun over 42. Regeringen har dermed 2/3
flertal og kan gennemføre forfatningsændringer.
At dømme efter valgforberedelserne var der, selvom der har kunnet konstateres visse
forbedringer i form af mindre vold etc. i forhold til valgene i 2000 og 2002, ikke tale om ”et
frit og retfærdigt” valg. Således overholdt Zimbabwe ikke SADC’s nye retningslinier for
afholdelse af valg, som Zimbabwe selv har været med til at vedtage i 2004. Der er konstateret
en række overtrædelser, bl.a. om valgkommissionens sammensætning, 90-dages reglen for
akkreditering af valgobservatører og ulige adgang til pressen. Siden valget har MDC kunnet
offentliggøre et stigende antal konkrete eksempler på svindel i forbindelse med
valghandlingen og optællingen af stemmer.
Efter forhandling af en tekst i COAFR den 4. april 2005, udsendte EU samme dag en
erklæring om valget (coreu LUX/0689) hvori valget ikke anerkendes som ”frit og retfærdigt”.
3. Hjemmelsgrundlag
Der er ikke redegjort for hjemmelsgrundlaget i denne sammenhæng, da der ikke er tale om
stillingtagen til konkrete lovgivningsforslag.
4. Nærhedsprincippet
Der er ikke redegjort for nærhedsprincippet i denne sammenhæng, da der ikke er tale om
stillingtagen til konkrete lovgivningsforslag.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
19
5. Formål og indhold
Det forventes p.t., at UK ønsker at kommentere på valget, men det er fortsat uklart, om der
vil være rådsresolutioner.
6. Udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke høres.
7. Gældende dansk ret og forslagets konsekvenser herfor
Ikke relevant
8. Forslagets konsekvenser for statsfinanserne, samfundsøkonomien, miljøet eller
beskyttelsesniveauet
Sagen forventes ikke umiddelbart at have konsekvenser for samfundsøkonomien, miljøet eller
beskyttelsesniveauet.
9. Høring
Sagen skal ikke i høring
10. Regeringens foreløbige generelle holdning
I forhold til valgene i 2000 og 2002 er der tale om visse forbedringer, men langt fra tale om et
frit og retfærdigt valg. Endvidere skuffende at Sydafrika og SADC har erklæret valget
”fredeligt, troværdigt, velorganiseret og åbent”. Danmark støtter dermed UKs analyse.
11. Generelle forventninger til andre landes holdninger
I forbindelse med forhandling af en erklæring om valget i COAFR, støttede DK – i lighed
med SV, NL, IR, og TY – den af UK fremlagte analyse. Her anerkendes, at selve valgdagen
var forløbet roligt og ”business like”, men det politiske klima i Zimbabwe og optakten til
valget havde været præget af Mugabes politiske manipulation. Overfor denne holdning stod
FR, SP, POR og Kommissionen som fandt at en erklæring i høj grad måtte afspejle, at valget
havde været mere professionelt gennemført, end det var tilfældet ved tidligere valg.
Fremkomsten af stadig flere eksempler på valgsvindel kan føre til en opstramning af
holdningerne.
12. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
159697_0020.png
20
7.
Sudan
KOM-dokument foreligger ikke
Nyt notat.
1. Resumé
Rådet vil eventuelt have en drøftelse af situation i Sudan, herunder støtte til Afrikanske Unions indsats i
Darfur samt EU-bidrag til opfølgning på FN’s Sikkerhedsråds seneste resolutioner. Uvist om der bliver tale
om rådskonklusioner.
2. Baggrund
Sikkerhedssituationen i Darfur har den seneste måned været rolig, men spændt. Den
humanitære situation er fortsat meget alvorlig. Den Afrikanske Unions (AU)
fredsforhandlinger for Darfur er fortsat ikke genoptaget. AU’s fredsstyrker i Darfur under
udvidelse til 3.320 personer. Knap 2.400 er deployeret. Gennemførelsen af fredsaftalen
underskrevet 9. januar 2005 mellem regeringen og oprørsbevægelsen i det sydlige Sudan går
fremad men trægt.
FN’s Sikkerhedsråd har 24., 29. og 31. marts 2005 vedtaget tre resolutioner, der omfatter
udsendelse af fredsstøtteoperation (UNMISUD) til støtte for gennemførelse af fredsaftale af
9. januar 2005, samt øget støtte til Afrikanske Union, skærpede sanktioner, og en henvisning
af retsforfølgning til den Internationale Straffedomstol (ICC).
3. Hjemmelsgrundlag
Der er ikke redegjort for hjemmelsgrundlaget i denne sammenhæng, da der ikke er tale om
stillingtagen til konkrete lovgivningsforslag.
4. Nærhedsprincippet
Der er ikke redegjort for nærhedsprincippet i denne sammenhæng, da der ikke er tale om
stillingtagen til konkrete lovgivningsforslag.
5. Formål og indhold
Sudan er sat på dagsordenen på tysk foranledning. Drøftelse af aktuelle situation, forholdet til
den Afrikanske Union, samt reaktioner på FN's seneste resolutioner ventes at stå centralt.
6. Udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke høres.
7. Gældende dansk ret og forslagets konsekvenser herfor
Sagen forventes ikke umiddelbart at have lovgivningsmæssige konsekvenser.
8. Forslagets konsekvenser for statsfinanserne, samfundsøkonomien, miljøet eller
beskyttelsesniveauet
Sagen forventes ikke umiddelbart at have konsekvenser for statsfinanserne,
samfundsøkonomien, miljøet eller beskyttelsesniveauet.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
21
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
22
9. Høring
Sagen skal ikke i høring.
10. Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringen vil under drøftelserne i rådet, med udgangspunkt i den seneste udvikling, fokusere
på, hvorledes EU i samarbejde med FN aktivt kan deltagelse i bestræbelserne på at stoppe
volden i Darfur og sikre at de skyldige for overtrædelser holdes ansvarlig. Samtidig vil
regeringen arbejde for, at EU bidrager til at støtte gennemførelsen af fredsaftalen med det
sydlige Sudan, samt støtter den Afrikanske Unions bestræbelser i Darfur.
11. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Der foreligger bred enighed om behovet for aktiv støtte til fredsbestræbelserne i Sudan, samt
om formålet med indsatsen, herunder at stoppe volden i Darfur. Der er generelt opbakning til
et tæt samarbejdet med FN og AU.
12. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg til orientering forud for
rådsmødet (almindelige anliggender og eksterne forbindelser) den 21. - 22. februar 2005.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
159697_0023.png
23
8.
Den europæiske naboskabspolitik
KOM (2005) 72 endelig
Nyt notat.
1. Resumé
Der ventes vedtaget konklusioner, hvori Rådet tiltræder, at der indledes forhandlinger med Georgien, Azerbaj-
djan, Armenien, Libanon og Egypten om handlingsplaner inden for rammerne af EU’s Naboskabspolitik.
2. Baggrund
Kommissionen har udarbejdet landerapporter for Armenien, Azerbajdjan, Georgien, Egypten
og Libanon. Rådet forventes at tiltræde, at forhandlinger om handlingsplaner med disse lande
går i gang på grundlag heraf.
EU har allerede iværksat handlingsplaner under naboskabspolitikken med Ukraine og
Moldova,
Marokko, Tunesien, Jordan, Den Palæstinensiske Myndighed og Israel.
Handlingsplanerne beskriver i detaljer det gensidigt politisk forpligtende samarbejde mellem
EU og nabolandet. EU tilbyder bl.a. gradvis adgang til det indre marked og finansiel støtte til
gengæld for bl.a. fremdrift i demokratiske og økonomiske reformer i nabolandene.
3. Hjemmelsgrundlag
Der er ikke redegjort for hjemmelsgrundlaget i denne sammenhæng, da der ikke er tale om
stillingtagen til konkrete lovgivningsforslag.
4. Nærhedsprincippet
Der er ikke redegjort for nærhedsprincippet i denne sammenhæng, da der ikke er tale om
stillingtagen til konkrete lovgivningsforslag.
5. Formål og indhold
Rådet forventes at tiltræde, at forhandlinger om handlingsplaner med de 5 lande går i gang.
6. Udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke høres.
7. Gældende dansk ret og forslagets konsekvenser herfor
Ikke relevant.
8. Forslagets konsekvenser for statsfinanserne, samfundsøkonomien, miljøet eller
beskyttelsesniveauet
Sagen forventes ikke umiddelbart at have konsekvenser for statsfinanserne, samfundsøkono-
mien, miljøet eller beskyttelsesniveauet.
9. Høring
Sagen skal ikke i høring.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
24
10. Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringen støtter EU’s naboskabspolitik, der blev lanceret under det danske EU-
formandskab, som et effektivt middel til at fremme demokratiske og økonomiske reformer i
EU’s nabolande.
11. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Der ventes generel støtte i Rådet til det fremlagte forslag til konklusioner. Det er muligt, at
konklusionerne kan vedtages som a-punkt.
12. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
159697_0025.png
25
9.
Ikke-spredning af masseødelæggelsesvåben
KOM-dokument foreligger ikke
Nyt notat.
1. Resumé
Rådet ventes at godkende en fælles EU-holdning til den kommende gennemgangskonference om Traktaten om
Ikke-spredning af Atomvåben (NPT).
2. Baggrund
Der afholdes i perioden 2. til 27. maj 2005 gennemgangskonference om
Traktaten om Ikke-spredning
af Atomvåben (Treaty on the Non-Proliferation of Nuclear Weapons, NPT
) i New York. NPT betragtes som
hovedhjørnestenen i det internationale samfunds bestræbelser på at hindre spredning af
atomvåben og i sidste ende at afskaffe disse våben. Der gennemføres NPT-
gennemgangskonferencer hvert 5. år, hvorunder der gøres status og særlige indsatsområder
identificeres.
3. Hjemmelsgrundlag
Traktaten om Den Europæiske Union, Artikel 15 (fælles holdning)
4. Nærhedsprincippet
Der er ikke redegjort for nærhedsprincippet i denne sammenhæng, da der ikke er tale om
stillingtagen til konkrete lovgivningsforslag.
5. Formål og indhold
Den fælles holdning vil fastlægge EU-landenes tilgang på gennemgangskonferencen til
generelle aspekter vedrørende NPT-traktaten og emner under de tre søjler i traktaten: ikke-
spredning, civil udnyttelse af kernekraft samt nedrustning. Der lægges fra EU’s side særligt
vægt på ikke-spredningsspørgsmål samt spørgsmål om manglende efterlevelse af traktaten.
6. Udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke høres.
7. Gældende dansk ret og forslagets konsekvenser herfor
Ikke relevant.
8. Forslagets konsekvenser for statsfinanserne, samfundsøkonomien, miljøet eller
beskyttelsesniveauet
Sagen forventes ikke umiddelbart at have konsekvenser for statsfinanserne,
samfundsøkonomien, miljøet eller beskyttelsesniveauet.
9. Høring
Sagen skal ikke i høring.
10. Regeringens foreløbige generelle holdning
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
26
Danmark lægger vægt på, at NPT-gennemgangskonferencen resulterer i en afbalanceret
styrkelse af traktaten. Fra dansk side prioriteres særligt ikke-spredningsaspektet af NPT. En
styrkelse af NPT er et centralt element i ønsket om at styrke de internationale ikke-
spredningsregimer, som er en prioritet for Danmark under medlemskabet af Sikkerhedsrådet.
11. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Der forventes at være enighed om forslaget, idet det bemærkes, at den fælles holdning bl.a.
grundet forskellene i EU-landenes nukleare status og alliancemedlemskab ikke omfatter
samtlige emner, som gennemgangskonferencen kan tænkes at berøre.
12. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
159697_0027.png
27
10.
Godkendelse af tiltrædelsestraktaten for Rumænien og Bulgarien
Nyt notat.
1. Resumé
Rådet ventes uden debat formelt at godkende tiltrædelsestraktaten for Rumænien og Bulgarien
2. Baggrund
Forhandlingerne om tiltrædelsestraktaten afsluttedes i december 2004.
3. Hjemmelsgrundlag
EU-traktatens artikel 49, der foreskriver enstemmighed.
4. Nærhedsprincippet
Der er ikke redegjort for nærhedsprincippet i denne sammenhæng, da der ikke er tale om stillingtagen
til konkrete lovgivningsforslag.
5. Formål og indhold
Rådet ventes efter høring i Europa-Parlamentet formelt at godkende tiltrædelsestraktaten for
Rumænien og Bulgarien. Traktaten ventes efterfølgende samme dag at blive underskrevet i
Luxembourg.
6. Udtalelser
Europaparlamentet er blevet hørt og ventes at afgive sin samstemmende udtalelse den 12. april 2005.
7. Gældende dansk ret og forslagets konsekvenser herfor
Tiltrædelsestraktaten vil efterfølgende skulle ratificeres i Danmark ved vedtagelse af en lov om Den
Europæiske Unions udvidelse med Rumænien og Bulgarien. Lovforslaget ventes fremsat i næste
folketingssamling.
8. Forslagets konsekvenser for statsfinanserne, samfundsøkonomien, miljøet eller
beskyttelsesniveauet
Sagen forventes at have konsekvenser for statsfinanserne og samfundsøkonomien, men formentlig
ikke for miljøet eller beskyttelsesniveauet.
9. Høring
Ikke relevant.
10. Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringen vil tiltræde godkendelsen af tiltrædelsestraktaten.
11. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Tiltrædelsestraktaten ventes godkendt uden debat.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
28
12. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg til orientering forud for rådsmødet
(almindelige anliggender og eksterne forbindelser) den 13.-14. december 2004.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
159697_0029.png
29
11.
Sikkerhedssektorreform i den Demokratiske Republik Congo
Nyt notat.
1. Resumé
Rådet ventes at vedtage fælles aktion for oprettelsen af en rådgivnings- og bistandsmission vedrørende reformen af
sikkerhedssektoren i Den Demokratiske Republik Congo.
2. Baggrund
EU har givet tilsagn om at undersøge forskellige muligheder for at støtte reformen af
sikkerhedssektoren i DRC, der blev betegnet som et spørgsmål af væsentlig betydning af Rådet den
13. december 2004 i forbindelse med EU’s støtte til udvikling og demokrati i De Store Søers område
generelt.
3. Hjemmelsgrundlag
Fælles aktion i henhold til art. 14 i EU-traktaten.
4. Nærhedsprincippet
Overvejelser om nærhedsprincippet er ikke relevant.
5. Formål og indhold
Siden 2003 befinder DRC’s sig i en overgangsfase i løbet af hvilken det bl.a. er hensigten at
oprette en integreret national hær. Overgangsfasen skulle afsluttes med afholdelsen af valg i
juni 2005. EU’s fact-finding missioner i DRC har fastslået, at der er utilstrækkelig
koordination mellem de forskellige nationale congolesiske instanser, der er involveret i den
nationale plan for afvæbning, demobilisering og reintegration ( PNDDR) samt med
tilrettelæggelsen af reformen af sikkerhedssektoren (SSR). Et fornyet engagement fra det
internationale samfunds side er nødvendigt for at mindske risikoen for, at de første forsigtige
resultater fra disse to overgangsår går tabt. Der foreslås derfor etableret en rådgivnings- og
bistandsmission inden for de congolesiske forsvarsstrukturer med henblik på så konkret som
muligt at bidrage til SSR. Missionen, der planlægges som en civil operation, skal yde
rådgivning og bistand til de kompetente congolesiske myndigheder på forsvarsområdet og
samtidig fremme politikker, som er forenelige med menneskerettighederne og humanitær
folkeret, demokratiske normer og principperne for god regeringsførelse samt respekt for
retsstaten. Missionen skal bestå af i alt otte personer og ledes af en højtstående officer.
Missionen baseres i Kinshasa og er tilknyttet forsvarsministerens kabinet, generalstaben og
hærens generalstab. Missionschefen aflægger rapport til GS/HR Solana gennem EU’s særlige
repræsentant. Den Udenrigs- og Sikkerhedspolitiske Komité sikrer den politiske kontrol og
den strategiske ledelse.
6. Udtalelser
Europaparlamentet skal ikke høres.
7. Gældende dansk ret og forslagets konsekvenser herfor
Ikke relevant.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
30
8. Forslagets konsekvenser for statsfinanserne, samfundsøkonomien, miljøet eller
beskyttelsesniveauet
Sagen forventes ikke at have konsekvenser for statsfinanserne, samfundsøkonomien, miljøet eller
beskyttelsesniveauet.
9. Høring
Sagen sendes ikke i høring.
10. Regeringens foreløbige generelle holdning
Fra dansk side støttes internationalt engagement, der har til hensigt at sikre stabiliserings- og
overgangsprocessen i DRC. Muligheden for eventuel dansk deltagelse i missionen undersøges.
11. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Der er i EU-kredsen bred interesse i at sikre, at SSR processen ikke forsinkes yderligere. Der er
enighed om behovet for en EU-mission.
12. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
159697_0031.png
31
12.
EU’s holdning ved første møde i Stabiliserings- og Associeringsrådet med Kroatien
KOM-dokument foreligger ikke
Nyt notat.
1. Resumé
Rådet ventes uden debat at godkende EU’s positioner til første møde i EU-Kroatien Associerings- og
Stabiliseringsrådet den 26. april 2005.
2. Baggrund
Der er tale om det første møde i Stabiliserings- og Associeringsrådet efter indgåelsen af Stabiliserings-
og Associeringsaftalen med Kroatien. Aftalen, som er led i Stabiliserings- og Associeringsprocessen
på Det vestlige Balkan trådte i kraft 1. februar 2005.
3. Hjemmelsgrundlag
Der er ikke gjort rede for hjemmelsgrundlaget, da der ikke er tale om stillingtagen til konkrete
lovgivningsforslag.
4. Nærhedsprincippet
Der er ikke redegjort for nærhedsprincippet i denne sammenhæng, da der ikke er tale om stillingtagen
til konkrete lovgivningsforslag.
5. Formål og indhold
Rådet skal godkende EU’ positioner til første møde i Stabiliserings- og Associeringsrådet med
Kroatien. EU vil
kommentere udviklingen i samarbejdet under Stabiliserings- og
Associeringsprocessen. Der vil blive gjort status for reformarbejdet i Kroatien inden for alle områder
omfattet af denne proces – økonomi, retlige og indre anliggender, menneskeret-tigheder, regionalt
samarbejde, politisk samarbejde, finansielt samarbejde m.m.
EU vil i overensstemmelse med Rådets konklusioner af 16. marts 2005 understrege nødvendigheden
af samarbejde med den Internationale Krigsforbryderdomstol vedrørende det tidligere Jugoslavien
som forudsætning for indledning af optagelsesforhandlinger. Stabiliserings- og Associeringsrådet er
imidlertid ikke forum for forhandling om dette spørgsmål.
EU-positionerne omfatter endelig
en fælleserklæring em bekæmpelse af spredning af
masseødelæggelsesvåben og terrorisme, til vedtagelse i Stabiliserings- og Associeringsrådet i
overensstemmelse med EU’s generelle politik på disse områder. Endelig vil skulle vedtages en
forretningsorden for rådet.
I tilknytning til mødet ventes i øvrigt afholdt første møde i den nye Kroatien-Task Force nedsat på
Det Europæiske Råd den 22.-23. marts 2005 bestående af Kommissionen, Den Høje Repræsentant,
formandskabet samt de to kommende formandskaber.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
32
6. Udtalelser
Europaparlamentet skal ikke høres.
7. Gældende dansk ret og forslagets konsekvenser herfor
Ikke relevant.
8. Forslagets konsekvenser for statsfinanserne, samfundsøkonomien, miljøet eller
beskyttelsesniveauet
Sagen forventes ikke umiddelbart at have konsekvenser for statsfinanserne, samfundsøkonomien,
miljøet eller beskyttelsesniveauet.
9. Høring
Ikke relevant.
10. Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringen kan tiltræde EU-holdninger, der er i overensstemmelse med EU’s politik på de
omhandlede områder.
11. Generelle forventninger til andre landes holdninger
EU-positionerne ventes godkendt uden debat.
12. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke har tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
159697_0033.png
33
13
EU’s holdning til 44. møde EU-Tyrkiet Associeringsrådet
KOM-dokument foreligger ikke
Nyt notat.
1. Resumé
Rådet ventes uden debat at godkende EU’s positioner til 44. møde i EU-Tyrkiet Associeringsrådet.
2. Baggrund
Det 44. EU-Tyrkiet Associeringsråd holdes som led i den løbende møderække mellem EU og Tyrkiet.
3. Hjemmelsgrundlag
Der er ikke redegjort for hjemmelsgrundlaget i denne sammenhæng, da der ikke er tale om
stillingtagen til konkrete lovgivningsforslag.
4. Nærhedsprincippet
Overvejelser om nærhedsprincippet er ikke relevant.
5. Formål og indhold
Rådet skal godkende EU’s positioner til EU-Tyrkiet Associeringsrådet. EU vil kommentere
udviklingen i samarbejdet EU-Tyrkiet i lyset af beslutningen om indledning af
optagelsesforhandlinger den 3. oktober 2005 og inden for rammen af Associeringsaftalen og
Toldunionen. Der vil blive gjort status for reformarbejdet i Tyrkiet inden for alle områder omfattet af
disse processer – politiske samarbejde, økonomi, retlige og indre anliggender, menneskerettigheder,
regionalt samarbejde, finansielt samarbejde m.m.
EU vil lægge vægt på fortsættelse af den tyrkiske reformproces og understrege de områder, hvor man
særligt finder behov for fremskridt.
6. Udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke høres.
7. Gældende dansk ret og forslagets konsekvenser herfor
Ikke relevant.
8. Forslagets konsekvenser for statsfinanserne, samfundsøkonomien, miljøet eller
beskyttelsesniveauet
Sagen forventes ikke umiddelbart at have konsekvenser for statsfinanserne, samfundsøkonomien,
miljøet eller beskyttelsesniveauet.
9. Høring
Ikke relevant
10. Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringen kan tilslutte sig EU-holdninger, der er i overensstemmelse med EU’s politik på de
omhandlede områder.
11. Generelle forventninger til andre landes holdninger
EU-positionerne ventes godkendt uden debat.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
34
12. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
159697_0035.png
35
14. Kommissionens forslag til Rådets forordning om indførelse af tillægstold på
importen af visse produkter med oprindelse i USA
KOM (2005) 103 final
Nyt notat.
1. Resumé
Rådet forventes at vedtage Kommissionens udkast til rådsforordning om indførelse af tillægstold på importen af
visse produkter med oprindelse i USA, som følge af WTO’s tvistafgørelse i den såkaldte ”Byrd amendment”-
sag om amerikansk anti-dumpinglovgivning.
2. Baggrund
Den amerikanske anti-dumpinglov ”Byrd-loven” blev i 2003 kendt i strid med WTO’s regler,
fordi den gør det muligt, at indtægten fra en anti-dumping bøde og udligningsudgift kan
tilfalde de amerikanske virksomheder, der har rejst sagen. Ifølge Kommissionen blev der i
2002 og 2003 overført henholdsvis USD 231 mio. og USD 330 mio. til amerikanske
virksomheder. Da USA ikke efterfølgende bragte sin lovgivning i overensstemmelse med
WTO-dommen godkendte WTO i 2004, at EU, Canada, Brasilien, Chile, Indien, Korea, Japan
og Mexico kan
pålægge amerikanske produkter straftold.
3. Hjemmelsgrundlag
Forslaget er fremsat med hjemmel i Traktatens artikel 133 og kan vedtages af Rådet med
kvalificeret flertal.
4. Nærhedsprincippet
Forslaget er i overensstemmelse med nærhedsprincippet, idet der er tale om et tiltag under
den fælles handelspolitik..
5. Formål og indhold
Med henblik på, at ”udligne” de negative konsekvenser at USA’s Byrd-lov og tilskynde USA
til at overholde sine WTO-forpligtelser foreslår Kommissionen, at der pr. 1. maj 2005
indføres en straftold.
Kommissionen foreslår, at der indføres en straftold på 15 procent på udvalgte amerikanske
produkter. Det drejer sig bl.a. om visse tøj- og beklædningsgenstande, grøntsager og
arbejdsmaskiner inden for byggebranchen. Den årlige handel med disse produkter udgør en
samlet værdi der ikke overstiger USD 27,81 mio.
Såfremt USA ikke ændrer sin lovgivning i overensstemmelse med WTO-dommen, vil
Kommissionen årligt tilpasse straftolden med henblik på at udligne den skade, som Byrd-
loven på det pågældende tidspunkt påfører EU.
Rådet vil træffe beslutning om ophør af straftolden når USA efterlever WTO-dommen.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
36
6. Udtalelser
Ikke relevant
7. Gældende dansk ret og forslagets konsekvenser herfor
Ikke relevant.
8. Forslagets konsekvenser for statsfinanserne, samfundsøkonomien, miljøet eller
beskyttelsesniveauet
Ikke relevant.
9. Høring
Høring af relevante danske organisationer mv. er afsluttet, og der er ikke fremkommet
bemærkninger til forslaget.
10. Regeringens foreløbige holdning
Fra dansk side kan man tilslutte sig Kommissionens forslag til forordning med henblik på at
tilskynde USA til fuldt ud at overholde sine WTO- forpligtelser.
11. Generelle forventninger til andre landes holdninger
De øvrige EU-lande ventes at kunne støtte Kommissionens forslag.
12. Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.