Det Politisk-Økonomiske Udvalg 2004-05 (2. samling)
PØU Alm.del Bilag 32
Offentligt
2609459_0001.png
Det Politisk-økonomiske Udvalg
P011.1 alm. del - Bilag 32
EUU Info-note - I 15
Offentligt
Folketinget — Europaudvalget
Christiansborg, den 7. april 2005
Europaudvalgets sekretariat
n
ri
Til
udvalgets medlemmer og stedfortrædere
Ingen aftale om finansielle overslag 2007-2013 uden Europa-Parlamentets samtykke!
Under en høring den 4. og 5. april 2005 debatterede Europa-Parlamentet sin holdning til
Kommissionens forslag om de finansielle overslag 2007-20131. Medlemmer af nationale
parlamenter deltog i høringen, der blev afholdt af Europa-Parlamentet og det luxem-
bourgske Chambre des 1Xputes i fællesskabe.
Josep Borrell, Europa-Parlamentets formand, indledte høringen med at pointere, at Euro-
pa-Parlamentet spiller en afgørende rolle i vedtagelsen af de finansielle overslag, og at der
ikke vil blive vedtaget en aftale, hvis Europa-Parlamentet ikke giver sit tilsagn. Han sagde,
at Europa-Parlamentet ønsker at spille den rolle, der ifølge traktaten tilkommer det, og at
man ikke er villig til at give afkald på sine rettigheder. Borrell nævnte samtidig, at lykkes
det ikke at indgå en aftale, vil det blot betyde, at EU's almindelige budgetprocedure er
gældende. I så fald, mener Borrell, at Europa-Parlamentet vil have mere indflydelse på de
årlige budgetter, end det er tilfældet med en aftale om finansielle overslag.
Ifølge den almindelige budgetprocedure3 spiller Europa-Parlamentet — i fællesskab med
Rådet — en central rolle i vedtagelsen af de årlige budgetter. Europa-Parlamentet har bl.a.
det sidste ord i forbindelse med vedtagelsen af flere udgiftskategorier, og har også mulig-
hed for at forkaste det samlede budgetforslag4.
I Kommissionens meddelelse "Fremtiden skaber vi i fællesskab: Politikudfordringer og budgetmidler i det
udvidede EU 2007-2013" (KOM (2004) 101) og Kommissionens meddelelse "Finansielle overslag 2007-
2013" (KOM (2004) 487).
2
Det skal bemærkes, at ingen medlemmer af Folketinget deltog i høringen.
3
Fastsat i artikel 272 i EF-traktaten.
4
Europa-Parlamentet har det sidste ord i forbindelse med vedtagelsen af de ikke-obligatoriske udgifter,
som er udgifter, der — i modsætning til de obligatoriske udgifter — ikke følger direkte af traktaten eller af-
ledt ret. Læs om EU's budgetprocedure i Info-note I 13 (2004-05) af 18. november 2004 "EU's budget-
procedure — fra start til slut".
PØU, Alm.del - 2004-05 (2. samling) - Bilag 32: Ingen aftale om finansielle overslag 2007-2013 uden Europa-Parlamentets samtykke!
2609459_0002.png
I
PØU, Alm.del - 2004-05 (2. samling) - Bilag 32: Ingen aftale om finansielle overslag 2007-2013 uden Europa-Parlamentets samtykke!
2609459_0003.png
Baggrundsinformation om de finansielle overslag
De finansielle overslag er en flerårig budgetaftale, hvori der fastsættes et
dobbeltloft — dels et samlet udgiftsloft og dels et loft for de enkelte udgifts-
kategorier. Lofterne for de enkelte udgiftskategorier betyder, at institutioner-
ne forpligter sig til, at en budgetpost indenfor et udgiftsområde ikke kan fi-
nansieres via midlerne afsat til et andet udgiftsområde. Europa-Parlamentet
og Rådet skal med aftalen overholde udgiftslofterne i den pågældende perio-
de, og dermed er en væsentlig del af budgethandlefriheden bortfaldet.
Aftalen om de finansielle overslag er ikke traktatfæstet, men kan betragtes
som en gensidig binding mellem EU institutionerne. Den første aftale om fi-
nansielle overslag blev indgået i 1988, efter en periode, hvor vedtagelsen af
det årlige budget var præget af konflikt mellem Rådet og Europa-
Parlamentet. Formålet var således at effektivisere budgetproceduren. Et an-
det formål er, at EU ofte vedtager flerårige handlingsprogrammer, der bedst
harmonerer med vedtagelsen af flerårige finansielle rammer.
Finansiering af de flerårige programmer
En væsentlig fordel ved de finansielle overslag er, ifølge Kommissionen, at man kan fast-
lægge en finansieringsramme for EU's flerårige programmer. Ifølge Kommissionen udlø-
ber 60 pct. af de flerårige finansielle programmer (bl.a. indenfor områderne samhørighed,
udviklingshjælp, forskning og uddannelse) ved udgangen af 2006. Hvis man ikke formår
at forny aftalen om de finansielle overslag, vil det ifølge Kommissionen være stort set
umuligt at gennemføre flerårige programmer, og det kan jf. Kommissionen have drastiske
konsekvenser for bl.a. fattigere regioner og forskere, der modtager EU støtte.
Da det jf. Kommissionen tager mellem 12 og 18 måneder at forberede det juridiske grund-
lag for de flerårige programmer, kan det også have store konsekvenser, hvis der bliver
indgået en aftale for sent. I så fald vil Kommissionen ikke have mulighed for at færdiggøre
de flerårige programmer til den 1. januar 2007, hvor de skal træde i kraft. Det vil ifølge
Kommissionen betyde, at op til 60 pct. af EU's budget "står i venteposition" og ikke umid-
delbart kan anvendes - med store konsekvenser for dem, der er afhængige af midlerne.
Kommissionen ønsker således en aftale inden afslutningen af det luxembourgske for-
mandskab den 30. juni 2005.
Også i Europa-Parlamentet hersker der ikke tvivl om, at det vil blive problematisk, hvis
man ikke formår at forny den gældende aftale 2000-2006. Og under høringen gav Borrell
udtryk for, "... at det (ingen aftale om de finansielle overslag) vil betyde, at EU ville have virkelig
2
PØU, Alm.del - 2004-05 (2. samling) - Bilag 32: Ingen aftale om finansielle overslag 2007-2013 uden Europa-Parlamentets samtykke!
2609459_0004.png
svært ved at leve op til de udfordringer, som det står overfor, og at det ville være det værst tænkeli-
ge. Europa-Parlamentet ønsker således virkelig en aftale — blot ikke for enhver pris".
Europa-Parlamentets udkast: Medlemslandene skal årligt bidrage med 1,2 pct. af deres
BNP
Reimer Bage (Konservative & Kristendemokraterne), som er medlem af Det midlertidige
udvalg om politikudfordringer og budgetmidler i det udvidede EU 2007-20135, er ordfører
for Europa-Parlamentets betænkning om de finansielle perspektiver. På baggrund af udta-
lelser fra samtlige stående udvalg i Europa-Parlamentet har han udarbejdet et udkast til
betænkning.
Betænkningen skal i sidste ende udgøre Europa-Parlamentets beslutning om den overord-
nede fordeling af EU's midler for perioden 2007-2013, og herunder den procentsats af
BNP, som medlemslandene, ifølge Europa-Parlamentet, årligt skal bidrage med i den på-
gældende periode.
Af udkastet, som blev præsenteret under høringen, fremgår det, at den øvre grænse for
medlemslandenes forpligtelsesbevillinger6 i perioden 2007-2013 skal være 1,2 pct. af lan-
denes BNP. Den øvre grænse for betalingsbevillingerne' skal være 1,1 pct. af landenes
BNP. (se tabel Bilag 1)
Til sammenligning har Kommissionen foreslået en procentsats på henholdsvis 1,26 pct. i
forpligtelser og en 1,14 pct. i betalinger. Rådets har endnu ikke fastlagt en fælles holdning,
men skal forhandle om den under mødet i Det Europæiske Råd den 20. juni 2005. En
gruppe på seks landes har fremsat et forslag om en øvre grænse i betalinger på 1 pct. af
BNP. Forslaget er blevet mødt med stor modstand i Europa-Parlamentet, og under hørin-
gen syntes der også gennemgående enighed om, at EU — med et bidrag fra medlemslan-
denes side på 1 pct. af BNP - ikke vil kunne leve op til de udfordringer, som det står over-
for — særligt efter udvidelsen med ti nye lande i maj 2004. Ifølge Kommissionen er grup-
s Det midlertidige udvalg om politikudfordringer og
budgetmidler i det udvidede EU 2007-2013 blev nedsat
i september 2004 med henblik på at fastlægge Europa-Parlamentets position i forhandlingerne om over-
slagene. Udgangspunktet for udvalgets arbejde er Kommissionens meddelelser om de finansielle overslag
KOM (2004) 101 og KOM (2004) 487. Læs Info-note I 2 (2004-05) for yderligere information om udval-
get.
6
Forpligtelsesbevillinger er bevillinger, som i et regnskabsår dækker de samlede omkostninger ved forplig-
telser, der er indgået ved iværksættelse af initiativer, som gennemføres på mere end et regnskabsår. For-
pligtelsesbevillinger udgør den øvre grænse for, hvilke udgifter der kan indgås forpligtelser for i løbet af
det pågældende regnskabsår.
Betalingsbevillinger er bevillinger, som dækker udgifterne til de faktiske betalinger i det pågældende
regnskabsår.
8 Tyskland, Frankrig,
Storbritannien, Nederlandene, Østrig og Sverige.
3
PØU, Alm.del - 2004-05 (2. samling) - Bilag 32: Ingen aftale om finansielle overslag 2007-2013 uden Europa-Parlamentets samtykke!
2609459_0005.png
pen på de seks lande ikke enige om, hvordan pengene skal fordeles blandt udgiftskatego-
rierne, de er blot enige om et udgiftsloft på 1 pct.
Tidsrammen for Europa-Parlamentets behandling af de finansielle overslag
Under høringen bekræftede Borrell tidsrammen for behandlingen af Europa-Parlamentets
betænkning om de finansielle overslag, som blev præsenteret på et møde i Det midlertidi-
ge udvalg om politikudfordringer og budgetmidler i det udvidede EU 2007-2013 den 30.
marts. Tidsrammen er følgende:
30 marts: Udvalgsmøde: Ordførerens fremlæggelse af udkast til betænkning samt
debat
4. — 5. april: Høring med de nationale parlamenter som deltagere
12. april: Udvalgsmøde: Anden debat med Jose Manuel Barroso som deltager
13. april: Sidste frist for ændringsforslag til Boge's betænkning
19. april: Udvalgsmøde: Debat om ændringsforslagene
26. april: Udvalgsmøde: Debat med formanden for Rådet, Jean-Claude Juncker,
som deltager samt fremlæggelse af ændringsforslag
10. maj: Udvalgsmøde: Afstemning om betænkningen
6. - 9. juni: Afstemning i plenum under Europa-Parlamentets session i Strasbourg
Det er en væsentlig prioritet for Europa-Parlamentet at træffe sin beslutning om de finan-
sielle overslag før Rådet fastlægger sin forhandlingsposition. De finansielle overslag skal
behandles under Det Europæiske Råds næste møde den 20. juni 2005.
Ifølge den nuværende tidsplan forventes de finansielle overslag vedtaget under det lu-
xembourgske formandskab, som udløber 1. juli 2005.
Kort gennemgang af betænkningen
I udkastet gives der opbakning til den struktur (opdeling af udgiftskategorier), som
Kommissionen har foreslået for overslagene. Samtlige stående udvalg i Europa-
Parlamentet, med undtagelse af Udvalget om det Indre Marked og Forbrugerbeskyttelse,
har bakket op om strukturen, hvilket er genspejlet i udkastet.
I sin gennemgang af udkastet, fremhævede Boge især følgende punkter:
• Forskning og udvikling: Støtte til Kommissionens forslag om en forøgelse af mid-
lerne til forskning og udvikling til 3 pct. af EU's BNI - inden år 2010.
• Trans Europæiske Net: Støtte til Kommissionens forslag om prioriterede TEN-T-
projekter, men Kommissionens forslag er ifølge Boge et minimumsbeløb, og beløbet
4
PØU, Alm.del - 2004-05 (2. samling) - Bilag 32: Ingen aftale om finansielle overslag 2007-2013 uden Europa-Parlamentets samtykke!
2609459_0006.png
skal være betinget af, at medlemslandene er villige til at forpligte sig til sam-
finansiering af projekter.
• Strukturfonde: Mener at 0,41 pct. af EU's BNI og 4 pct. af de nye medlemslandes
BNI er passende beløb for samhørighedsfonden, forudsat medlemslandene kan sik-
re adgang til tilsvarende medfinansiering. Vil bibeholde N+2 reglen.
• Landbrug: Mener at midlerne til Bulgarien og Rumænien skal findes under det loft,
der blev vedtaget i Bruxelles 2002. Ønsker ikke en reform af landbrugsområdet,
men eventuelt en finansreform, der kan give mulighed for sam-finansiering, og der-
igennem afhjælpe eventuel mangel på midler.
• Fonden til udvikling af landdistrikter: Mener at Kommissionens forslag er meget
stramt pga. af gennemførelsen af Natura 2000. Kommissionens forslag om 0,05 pct.
af EU's BNI er et absolut minimum.
• Miljø: Støtte til Kommissionens forslag om integrering af Natura 2000 i udviklings
og strukturfondene, men mener at et betydeligt beløb, 21 mia. Euro, skal øremærkes
til Natura 2000.
• Udenrigspolitik: Krav om tilstrækkelige midler til at gøre EU til en virkelig "global
partner" på verdensplan og ønsker ikke længere en situation, hvor der er konstant
pres på dette udgiftsområde. Ifølge Boge, er udgiftskategori 4, det område, hvor
udkastet afviger mest fra Kommissionens forslag.
Med venlig hilsen
Merete Jeppesen
Hvis du vil vide mere
Info-noter om de finansielle overslag:
• Link til Info-note af 18. oktober 2004: "Oprettelsen af et midlertidigt udvalg om po-
litikudfordringer og budgetmidler i det udvidede EU 2007-2013":
http://www.euo.dk/dokumenter/ft/infonoter/2004 2005/20050002/
• Link til Info-note af 18. november 2004: "EU's budgetprocedure - fra start til slut":
http://www.euo.dk/dokumenter/ft/infonoter/2004 2005/20050013/
EU-Oplysningen:
• Link til statusblad for Kommissionens meddelelse om de finansielle overslag:
http://www.euo.dk/dokumenter/forberedende/statusblade/alle/20040487/
5
PØU, Alm.del - 2004-05 (2. samling) - Bilag 32: Ingen aftale om finansielle overslag 2007-2013 uden Europa-Parlamentets samtykke!
2609459_0007.png
Europa-Parlamentet:
• Link til Reimar Boge's udkast til betænkning om de finansielle overslag:
http://www.europarl.eu.int/meetdocs/2004 2009/documents/PR/561/561325/561325
da.pdf
• Link til net-stedet for Det midlertidige udvalg om politikudfordringer og budget-
midler i det udvidede EU 2007-2013:
http://www.europarl.eu.int/comparl/tempcom/finp/default en.htm
Europa-Kommissionen:
• Link til Kommissionens meddelelse "Fremtiden skaber vi i fællesskab: Politikud-
fordringer og budgetmidler i det udvidede EU 2007-2013" (KOM (2004) 101)
http://www.euo.dk/upload/application/pdf/ab65757e/20040101.pdf
• Link til Kommissionens meddelelse "Finansielle overslag 2007-2013" (KOM (2004)
487) http://www.euo.dk/upload/application/pdf/f80a5ef5/20040487.pdf
• Link til Kommissionens temaside om de finansielle overslag:
http://europa.eu.int/comm/financial perspective/index en.htm
• Link til "spørgsmål og svar" — dokument på Kommissionen hjemmeside:
http://europa.eu.int/rapid/pressReleasesAction.do?reference=MEMO/05/109&forma
t=HTML&aged- -0Szlanguage=E1>IckguiLanguage---
---
-en
6
PØU, Alm.del - 2004-05 (2. samling) - Bilag 32: Ingen aftale om finansielle overslag 2007-2013 uden Europa-Parlamentets samtykke!
2609459_0008.png
07 Apr 05 11:46
Ftkesc
003222300144
s.2
EUROPEAN PARLIAMENT
TEMPORARY COMMITTEE ON POLICY CHALLENGES AND
BUDGETARY MEANS OF THE ENLARGED UNION 2007-2013
Rapporteur: Mr Reimer BOGE
Rapporteur's proposals for the
Financial Perspective'
5
April 2005
based on the draft resolution
PØU, Alm.del - 2004-05 (2. samling) - Bilag 32: Ingen aftale om finansielle overslag 2007-2013 uden Europa-Parlamentets samtykke!
2609459_0009.png
07 Apr 05 11:46
Ftkesc
003222300144
5. 3
The figures presented below reflect the different options presented by the Rapporteur in his resolution:
Heading la: Competitiveness for growth and employment
-
-
-
Growth and adjustment Fund is suppressed (para 39, 3rd indent);
Administrative expenditure is maintained under each specific heading but indicated separately (para. 30). It
is reduced by 10% in relation to the Commission proposals (para 39, 9th indent);
Other proposals and possible margin are reduced of E 6.000 million respect to Commission proposals (para
39 6th indent), on the basis of the information provided.
Heading lb: Cohesion for growth and employment
-
Administrative expenditure is maintained under each specific heading but indicated separately (para. 30). It
is reduced by 10% in relation to the Commission proposals (para 39, 9th indent);
Heading 2: Preservation and management of natural resources
Bulgaria and Romania - the amount for market expenditure on top of the Brussels ceiling is suppressed
(para 39, 1st indent);
Administrative expenditure is maintained under each specific heading but indicated separately (para. 30). It
is reduced by 10% in relation to the Commission proposals (para 39, 9th indent);
Heading 3: Citizenship, freedom, security and justice
Solidarity Fund is suppressed (para 39, 4th indent);
Administrative expenditure is maintained under each specific heading but indicated separately (para. 30). It
is reduced by 10% in relation to the Commission proposals (para 39, 9th indent);
Other proposals and possible margin arc increased by E 2.000 million in relation to the Commission
proposals (para 39, 7th indent)
-
Heading 4: The EU as a global partner
Administrative expenditure is maintained under each specific heading but indicated separately (para. 30). It
is reduced by 10% in relation to the Commission proposals (para 39, 9th indent);
Other proposals and possible margin are increased by E 4.000 million in relation to the Commission
proposals (para 39, 8th indent)
-
Heading 5
Administrative expenditure for other Institutions no change
Subceilings
sub-ceiling for thc Commission administrative expenditure (para 30)
sub-ceiling for Agencies expenditure (para 33)
Duration
e, the GNI
In line with para 26. the rapportsur presents his proposals for 2007-2010. For the 2007-2015 alternativ
for the years 2014 and 2015 arc based on the Commission forecasts of 2.3% (fiche Ic).
PØU, Alm.del - 2004-05 (2. samling) - Bilag 32: Ingen aftale om finansielle overslag 2007-2013 uden Europa-Parlamentets samtykke!
2609459_0010.png
07 Apr 05 11:46
Ftkesc
003222300144
s.4
Breakdown of Rapporteur's proposals
i
Heading
1
1
1
1
1
1
1
1
1
2
2
2
2
2
2
2
2
2
2
2
3
3
3
3
3
3
3
4
4
4
4
4
4
4
4
4
4
4
4
4
5
5
mio e (2004 prices)
la Legislative Proposals (excl BG & RO)
la Legislative Proposals for BG & RO
Growth Adjustment Fund
Agencies under Heading la (estimation)
lb Legislative Proposals (exd BG & RO)
lb Legislative Proposals for BG & RO
administrative expend.
Reference amounts already decided (fiche 70)
other proposals and possible margin
CAP (excl. BG & RO)
CAP for BG & RO
Rural development (excl. BG & RO)
Rural development for BG & RO
European Fisheries Fund
Instrument for fisheries agreements
Environment
administrative expenditure
Agencies under Heading 2 (estimation)
Reference amounts already decided (fiche 70)
other proposals and possible margin
Justice and Home Affairs
Culture
administrative expend.
Solidarity Fund
Agencies under Heading 3 (estimation)
Reference amounts already decided (fiche 70)
_
other proposals and possible margin
Instrument for Pre-Accession (IPA)
Eur. neighborhood & Partnership Instr. (ENPI)
Development Coop & Ec. Coop Instr. (DCEC)
EDF (a)
Instrument for Stability
Humanitarian aid
CFSP
Emergency ad reserve
Other current programmes
administrative expend.
Agencies under Heading 4 (estimation)
Reference amounts already decided (fiche 70)
other proposals and possible margin
ADMINISTRATION (other institutions, pensions
and Eur. schools) excl. BG & RO until 2009
Administration costs for BG & RO
1
Total COMMITMENT appropriations
Total PAYMENT appropriations
1
2007-2010
47.283
1.303
-
610
181.130
8.274
6.291
330
1.159 _
169.960
-
45.211
4.308
2.747
1.503
1.046
2.133
135
36
257
3.700
1.092
1.701
-
451
720
1.640
6.434
6.350
10.056
-
1.516
3.360
445
-
2.269
3.582
69
155
2.937
15.184
346
535.725
490.733
0,105%
0,003%
0,000%
0,001%
0,403%
0,018%
0,014%
0,001%
0,003% _.
0,378%
0,000%
0,100%
0,010%
0,006%
0,003%
0,002%
0,005%
0,000%
0,000%
0,001% _
0,008%
0,002%
0,004%
0,000%
0,001%
0,002%
0,004%
0,014%
0,014%
0,022%
0,000%
0,003%
0,007%
0,001%
0,000%
0,005%
0,008%
0,000%
0,000%
0,007%
0,034%
0,001%
1,19%
2007-2015
151.592
1.303
-
1.445
429.056
8.274
16.550
330
5.028
373.204
-
104.910
10.643
6.508
3.370
2.675
5.242
320
36
1.088 _
12.494
2.869
4.728
-
1.067
720
0,141%
0,001%
0,000%
0,001%
0,400%
0,008%
0,015%
0,000%
0,005%
0,348%
0,000%.
0,098%
0,010%
0,006%
0,003%
0,002%
0,005%
0,000%
0,000%
0,001%
0,012%
0,003%
0,004%
I
'
<
2007‘-2013 •
. Original•COmm.
Proposal
0,135%
.109.748:
• 0,002%
. ..1.303
0,000%
-.
1..Ø1.2
.'327,920 .
8.274
13.450
• 330: :
9.338
293.105
•^ • 7:969,
. 80.644
8.109
• ' 4.963
Z•637
1.980
4380
244:
36
588
8350. •
2:100
3.760
6.221
• • 813
720
2.741
12.919 '
13.139
18.288
24.562
3315
5.986
939
1.547
4.108
7.460
125
155
2.807
28.274
346
1.024.795
928.700
•4iittl%
0,402%
0,010%
0,017%
0,000%
0,011%
.0,360%
•0;010%
0;099%
0,010%
• " 0,006%
0,003%
.•
0,002%
0,005%
0,000%
0,000%
0,001%
0,010%
0,003%
0,005%
0,008%
0,001%
0,001%
0,003%
0,016%
0,016%
0,022%
0,030%
0,004%
0,007%
0,001%
0,002%
0,005%
0,009%
0,000%
0,000%
0,003%
0,035%
0,000%
1,26%
1,14%
'
0,000%
0,001%
0,001%
7.530 _. 0,007%
17.872
19.005
24.220
-
4.813
7.787
1.327
-
5.401
9.031
164
155
10.500
37.716
346
1.289.317
0,017%
0,018%
0,023%
0,000%
0,004%
0,007%
0,0010/0
0,000%
0,005%
0,008%
0,000%
0,000%
0,010%
0,035%
0,000%
1,20%
1,09% 1
1,090/01 1.167.325
% are based on the cumulated GNI
ed in the various Commission fiches
Prepared by the Secretariat based on information provid
Page 3
PØU, Alm.del - 2004-05 (2. samling) - Bilag 32: Ingen aftale om finansielle overslag 2007-2013 uden Europa-Parlamentets samtykke!
2609459_0011.png
0
-o
1
Ul
Temporari. Con:wince on Policy Cludlenges and Budgeiar). Aleans of11w enlarged Union 2007-2013
Financial Perspective beyond 2006
Rapporteur's proposal - option 2007-2010
O
Millinn E• at 2004 prices
,
41
Commitment appropriations
57,610 -
60.490
63.280
65.002
2007
2008
246.381
2009
2010
TOTAL
I. Sustainable growth
Ia. Competitiveness for growth and employment
Ih. Cohesion for growth and employment
56.744
56.866
56.980
56.747
1 1.008
46.602
43.120
1.650
8.281
3.675
2.166 ,--
9.010
3.815
2.524
9.558
3.950
13.035
47.455
42.697
42.279 .
41.864
2.964
10.324
4.090
15.097
48. 183
16.651
48.351
55.790
190.591
227.337 -
169.960
9.304
37.173
15.530
2. PreservatiOn and management of natural resources
of
which: Agriculture - Market related eNpenditure and direct payments
3.
Citizcnshij, freedom, security and justice
4. The EU as a global partner
5. Administration
Compensations
TOTAL appropriations for commitments
127.960 v
132.347
136.291
139.127
535.725
Ceiling Administrative expenditure of the Commission
Ceiling Agencies (estimation)
3.114
307
3.321
313
3.528
320
3.744
326
13,707
1.266
Commitments as % of GNI*
Payments as % GNI*
1,18%
1,10%
1,19%
1,17%
1,20%
1,07%
1, 19%
1,02%
1,19%
1,09%
* Total calculated as cumulated GNI
l'agc 4
00C222600
TOTAL appropriations for payments
119.376
130.248
121.590
119.520
490.733
a
tn
PØU, Alm.del - 2004-05 (2. samling) - Bilag 32: Ingen aftale om finansielle overslag 2007-2013 uden Europa-Parlamentets samtykke!
2609459_0012.png
07 Apr 05 11:46
Ftkesc
003222300144
s.6
O
...
,,..1 . Y7
.4:
::.‹ 7;
,^ ,...,... ~..
V.
C.,)
0 ,
,.5..
. : ....
.,...
:Ir.
4s.:
,..
.
'el
r.:1
r- ,
•-•
. • ••O:
•r4
01 .
1.1 •
er
'
C
r=;
-
7:.
• Iri
.-r •
o
, :r
O
:0
r
•,
*1
er:
^
,..., r4
..,>
r••
ri
0
O.
a...a
WO
O
an
r-
-.~.
In
0 ,
.N.
. .
...
.
ri
...
O
"
tri
....
0
GC
ON
CC
0,
as
cci
r
••••
.-.4
y
Hy
If:
ae
r
,, ;
WI
I,
N
e.
as
r -,
—.V
r--
r4
‘1
C .,
7
7
..„
, 42,
r .....
-r
es
7
cr,
:!
C
0
0
....
76.470
CO
25.791
50.679
7
,..
IV
en
1
,6
0,
tri
,t,
r -
7
".
'
c---
"5.
0
ae
...,
7
r-
0
..3.
,, i,
•,-
o
7
,.C!
7
QC
.....1
ae.
WI
....
•.=
7
M
56.088
40.645
r1
....
Q1
rn
0
r-
7
-,
0
0 ,
A
r4
.7,
m:,
.
C.;:
=
WI
0
C,
,..;
r4
I/I
A
0
an
i
....
a
R
a>
%SI
WI.
in
O
r 4
..
,...4
N
em
....,
.I. N (.....
McC
N
cc
...:-.
-r
CO,
a
r4
ar,
e-,
7,1: ,4
..--.
-
WI
VZ.
an
Ir-
in
,
c: ,4;
..."
T
,,r:
un
R
--
,
ce ...--:
r- r.,
z
-;
,J
.4i,
-r
N
7
N
o
.•••••
7
isi
7
.~.
..=
=
r" ,
1
,47
.I II
rrIl
r.:
,CI
r .-
OD
00
C .,
./ .1
00
.7
- 2.
Iri
,C;
in
.--,
,-,
"..
7
7
1.'1
r ,4
r1;
— an
r•I
0.
,
0.s'
-7
...
,
01
41.864
56.747
0
....
=
ts.
65.002
16.651
48.351
7
=
-T
..ICI
.5
=
. .
e- -
N
...ø.
,
ei
,
1 1
....
N
r4
ro,
er,
C
=
. 1
0
OC
1, 1
..";
..0
r-
:7,
=
, r-;
---
rn
DO
..
'›il
4
- ..
56.980
42.279
C
1.4
•••1
125.533 I- 131.082
-r
135.55T1 139.836
'
144.585
...1
WI
WI
WI
a .:
WI
0 ,
,...;
C1
IN
..»I
«I» I
O
r4
r-
1.-
J
0
=
an
.....
20
,,!
r
.1.
...I
,
60.490
13.035
47.455
OD
0
C3
N
.0
=
DO
=
ird
,---
:::.;
`-'
"-'i
7
0
=3
.• '
N
N .
,..1
es
0,
43.121)
56.744
r ..
0
CD
N
0
•••
=
r:
WI
OD
--
=.
NI
...:.-
=
-
.=
.
-1
0
WI
=3
.....
.....
GO
1.4
26
WI
a
=
....;
=
.0
0 ,
I..:
r ..:
.--
C
'
Ta
7,
:.- ,
-
=.-.
;.. .
a
..=
E
a
i.:
E
`-
`=
0
" ''
7,
=
..
',,'
=
=
tc
E
=
r_
.
.. .
-a
a
Citizenshi
1
3. The Eli asp,a freedom, security and justice
global partner
1
4.
'TOTAL appropriations for continitments
,--,
--=
.
-. a
I
TOTAI, appropriations for payments
, -.
:--•
.=
.
'::
c
.
am
...
.=
-
la
.
a
.-
IC
'"-
J,
r,
-z.
:...
7 -,
••
-
-
.
..4.1
. ""
.,
::,
:....
._
-,.,
=
c'
T.,
F.;
7
a
,_
•-
E:
r.-,
7.,
=
4
El .
=
=
a
• 7,
.a.
,,,,,
'
Z.
=
._
..
L
VI
z:
.:::
-. -
a
, ...
e
..:
.
.-
Nr
- _ ,- _ _
-.: .5 „., -,-, _ = .-; 7;
".
:%7
.0
,
,.,
e
.
tii ..›;
a., :.. .
-
1... ::. -.:-,
7, ....
C
-.
..... _
< c
,
c...
, 1.
----
L
.)
Ceiling Agencies (estimation'
''' Tula; calculated as cumulated (iNI