Medlemmerne af Folketingets Europaudvalg og deres stedfortrædere Bilag Journalnummer Kontor 1 400.C.2-0 EUK 9. juni 2005 Til underretning for Folketingets Europaudvalg vedlægges Økonomi- og Er- hvervsministeriets besvarelse af spørgsmål nr. 1-28 af 1. juni, ad B 45.  
2 ØKONOMI- OG NISTEREN Eksp.nr. Besvarelse af spørgsmål 15 (B 45) stillet af Folketingets Europaudvalg den 1. juni 2005      Spørgsmål 15: Der bedes overfor udvalget redegjort i hovedtræk for de indsigelser og  øvrige  henvendelser  vedr.  servicedirektivet,  som  regeringen  har modtaget  fra  faglige  organisationer  og  andre  interesseorganisationer. De  synspunkter,  der  er  indeholdt  i  henvendelserne  bedes  så  vidt muligt  resumerét  i  korte  træk”. Svar: For  en  fyldig  gengivelse  af  høringssvar  henvises  til  ”samlet  aktuelt notat  vedrørende  Rådsmøde  (Konkurrenceevne)  den  6.-7.  juni”,  der blev fremsendt til Europaudvalget den 30. maj 2005. Nedenfor gengives en række hovedtræk fra de høringssvar, Økonomi- og Erhvervsministeriet har modtaget: Generelle kommentarer:   Danmarks   Apotekerforening,   Dansk   Arbejdsgiverforening,   Dansk Byggeri, Dansk Ejendomsmægler Forening, Dansk Handel & Ser- vice, Dansk Industri, Dansk Rederiforening, Dansk Textil Union, Danske Maritime, HTS og Håndværksrådet udtrykker generel støt- te til forslagets intentioner om en realisering af det indre marked for tjenesteydelser. Advokatrådet, Dansk Handel og Service, Dansk Industri, Dansk Ar- bejdsgiverforening,  Dansk  Vand-  og  Spildevandsforening,  Den Almindelige Danske Lægeforening, Den Danske Dyrlægeforening, HK Handel og Landsorganisationen i Danmark, giver udtryk for enighed i behovet for fortsat analyse forud for endelig stillingtagen ØKONOMI- OG NISTERIET Slotsholmsgade 1216 København Tlf. 33 Fax 33 CVR-nr 10 [email protected] www.oem.dk
3 til detaljerne i forslaget.   Advokatrådet og Forbrugerrådet tilslutter sig intentionen om at skabe et indre marked for serviceydelser, men finder på det foreliggende grundlag direktivforslaget helt uacceptabelt.   Det Kommunale Kartel finder, at forslaget i sin nuværende form bør trækkes tilbage. Landsorganisationen i Danmark indstiller, at regeringen redegør nær- mere  for  konsekvenserne  af  forslagets  regler  på  social-  og  sund- hedsområdet. Oprindelseslandsprincippet: Dansk  Industri  og  Håndværksrådet  er  generelt  positive  over  for princippet. Dansk Industri understreger, at oprindelseslandsprincippet  ikke  må  udvandes,  men  at  man  har betænkeligheder   ved   princippet   for   så   vidt   princippet   også omfatter reklame. HTS anfører, at princippet er problematisk og først bør tages i brug efter   grundig   overvejelse   af   hver   enkelt   autorisationsordning. Dansk Handel & Service tilslutter sig generelt princippet, men fin- der, at det bør sikres, at princippet ikke fører til konkurrencefor- vridning. Efterfølgende henvendelser fra HTS og DHS understre- ger støtte til princippet. FTF  finder,  at  princippet  bør  overvejes  nøje  med  særlig  henblik  på forsyningssikkerheden. HK Handel og BAT Kartellet finder det mere hensigtsmæssigt at ope- rere med et bestemmelseslandsprincip. Landsorganisationen i Danmark anfører i et revideret høringssvar, at man  er  meget  betænkelig  med  hensyn  til  oprindelseslandsprincippet. For så vidt angår princippets konsekvenser for udstationerede medar- bejdere,  herunder  forholdet  mellem  oprindelseslandsprincippet  og udstationeringsdirektivet (96/71) indstiller man bl.a., at der fra dansk side  lægges  afgørende  vægt  på,  at forslaget  ikke  hindrer  den  danske model,  at  bestemmelser  om  ansattes  rettigheder  og  interesser  alene reguleres af udstationeringsdirektivet, at  selvstændige,  som arbejder  i et andet EU-land, skal overholde arbejdsmiljøreglerne i modtagerlan- det. Konsekvensen er, at Landsorganisationen lægger afgørende vægt på at bevare konfliktretten og de nødvendige kontrolmuligheder. Landsorganisationen har i et efterfølgende fælles brev fra LO, FTF og AC  udtrykt  tilfredshed  med  Det  Europæiske  Råds  konklusioner  fra
4 marts 2005, som understreger, at det nuværende forslag ikke lever helt op  til  kravene  om  at  bibeholde  den  europæiske  sociale  dimension. Brevet udtrykker endvidere tilfredshed med regeringens ønske om, at den endelige udformning af direktivet respekterer den danske model på  arbejdsmarkedet,  og  at  arbejde  udført  i  Danmark  sker  på  danske løn- og arbejdsvilkår. I den forbindelse opfordrer man regeringen til som minimum at sikre, at  de  grundlæggende  faglige  rettigheder,  herunder  retten  til  kollektiv konflikt, fremgår eksplicit af forslaget, og at det i undtagelserne vedrø- rende ansættelsesretlige forhold sikres, at også arbejds- og lønmodta- gerforhold,  der  ikke  følger  af  udstationeringsdirektivet,  udtrykkeligt undtages  fra  oprindelseslandsprincippet.     CO-industri    understreger,    at    princippet    vil    have    katastrofale konsekvenser. Det Kommunale Kartel er dybt bekymret over indførelsen af princip- pet. Forbrugerrådet  betoner,  at  det  er  positivt,  at  forbrugerkontrakter  er undtaget  fra  oprindelseslandsprincippet,  men  påpeger  behovet  for også at lade handlinger før kontraktindgåelse omfatte af undtagelsen. For så vidt angår princippets adgang til udstationering af medarbejde- re finder FTF, HK Handel og BAT Kartellet, at danske myndigheder fortsat bør have adgang til at kontrollere udstationerede medarbejdere for så vidt angår arbejdstilladelse mm.   BAT-Kartellet  giver  desuden  udtryk  for,  at  et  eventuelt  servicedirektivfor- slags regler bør vige for de danske sikringsmekanismer over for de nye EU- landes statsborgere, den såkaldte Øst-aftale. BAT anfører, at sikringsmeka- nismerne har til formål at sikre alle statsborgere fra de nye EU-lande adgang til  arbejde  i  Danmark,  når  de  har  en  arbejdstilladelse,  der  beskriver,  at  de arbejder på normale danske løn- og arbejdsvilkår, og når virksomheden er registreret hos Told og Skat. Derimod er Håndværksrådet af den opfattelse, at de særlige regler for udsta- tionering i forslagets artikel 24 og 25 udgør en anbefalelsesværdig admini- strativ lettelse. Dansk Arbejdsgiverforening bemærker, at det er vigtigt at finde en samlet model, der administrativt og ansættelsesretligt mm. kan sikre virksomheder- nes interesser ved ind- og udstationering af medarbejdere. Dansk Industri opfordrer til, at der i forbindelse med tjenesteyderes pligt- indberetninger om udsendte medarbejdere indføres en minimumsgrænse for den arbejdsperiode, der er indberetningspligtig.
5 FTF finder, at det i kontrol- og skattemæssig henseende er problematisk, at tjenesteydere i henhold til forslagets bestemmelser om retten til fri udveks- ling af tjenesteydelser ikke skal registreres.