Medlemmerne af Folketingets Europaudvalg og deres stedfortrædere Bilag Journalnummer Kontor 1 400.C.2-0 EUK 9. juni 2005 Til underretning for Folketingets Europaudvalg vedlægges Økonomi- og Er- hvervsministeriets besvarelse af spørgsmål nr. 1-28 af 1. juni, ad B 45.  
2 ØKONOMI- OG NISTEREN Eksp.nr. Besvarelse af spørgsmål 5 (B 45) stillet af Folketingets Europaudvalg den 1. juni 2005.      Spørgsmål 5: ”Kan ministeren be- eller afkræfte fagforeningernes (bl.a. bygningsgruppen TIB)  bekymringer  for,  at  de  danske  overenskomstsikrede  lønninger  vil komme under pres fra et stigende antal arbejdstagere fra de nye medlems- lande i EU, såfremt der i EU indføres et servicedirektiv, der bygger på op- rindelseslandsprincippet.” Svar: Som anført i besvarelsen af spørgsmål 1 kan et servicedirektiv, der bygger på oprindelseslandsprincippet,  være  udformet  på  mange  måder.  Om  der  er grund til at være bekymret for, at danske overenskomster sættes under pres, afhænger  helt  af  det  faktiske  indhold  af  et  servicedirektiv,  der  bygger  på oprindelseslandsprincippet. Områder, der er omfattet af udstationeringsdirektivet, er undtaget fra oprindelseslandsprincippet i det forslag til servicedirektiv, som Kom- missionen offentliggjorde i januar 2004. Det fremgår af artikel 17, stk. 5.  Udstationeringsdirektivet  fastsætter,  at  værtslandets  lovregler  om arbejdsmiljø og arbejdstid skal følges. I det nuværende direktivforslag er  det  således  sikret,  at  der  for  udenlandske  lønmodtagere  gælder  et værtslandsprincip  i  forhold  til  arbejdstid  og  arbejdsmiljø.   I  Danmark  er  konfliktretten  det  instrument,  der  bruges  til  at  sikre,  at  der betales overenskomstmæssige lønninger. Derfor har regeringen arbejdet for, at det klart kommer til at fremgå af et eventuelt servicedirektiv, at adgangen til at anvende kollektive kampskridt ikke anfægtes. Hvis konfliktretten sik- res,  vil  de  faglige  organisationer  også  fremover  have  mulighed  for  selv  at varetage lønmodtagernes interesser. ØKONOMI- O NISTERIET Slotsholmsgade 1216 København Tlf. 33 Fax 33 CVR-nr 10 [email protected] www.oem.dk
3 Det må karakteriseres som en udfordring for fagbevægelsen, hvis der kom- mer udenlandske tjenesteydere uden kendskab til de danske spilleregler ind på  arbejdsmarkedet  herhjemme.  Det  må  imidlertid  lægges  til  grund,  at  de faglige  organisationer  hidtil  har  udfyldt  rollen  som  værner  af  de  danske overenskomster på bedste vis. Ifølge dagspressen er der alene i byggesekto- ren indgået over 40 overenskomster med virksomheder fra de nye medlems- lande  efter  udvidelsen.  Det  må  derfor  forventes,  at  fagforeningerne  også fremover vil udfylde denne rolle, hvis der også efter vedtagelsen af et ser- vicedirektiv gælder de spilleregler, som vi kender i dag.   Der skal ikke herske tvivl om, at regeringen lægger afgørende vægt på, at et servicedirektiv ikke anfægter den danske arbejdsmarkedsmodel. Det må dog tillægges  vægt,  at  udstationeringsdirektivet  fortsat  vil  regulere  løn-  og  ar- bejdsvilkår. I et eventuelt kommende servicedirektiv skal det på samme må- de sikres, at direktivet ikke berører den danske konfliktret, og at myndighe- derne forhindres i at føre en effektiv kontrol med udstationerede medarbej- dere for bl.a. at undgå illegal arbejdskraft og omgåelse af reglerne.