Udvalget for Videnskab og Teknologi 2004-05 (2. samling)
KOM (2005) 0234
Offentligt
1445699_0001.png
KOMMISSIONEN FOR DE EUROPÆISKE FÆLLESSKABER
Bruxelles, den 2.6.2005
KOM(2005) 234 endelig
MEDDELELSE FRA KOMMISSIONEN TIL RÅDET, EUROPA-PARLAMENTET,
DET EUROPÆISKE ØKONOMISKE OG SOCIALE UDVALG OG REGIONSUD-
VALGET
Mod et globalt partnerskab i informationssamfundet:
Den Europæiske Unions bidrag til anden fase i Verdenstopmødet om Informationssam-
fundet (VTIS)
DA
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1445699_0002.png
MEDDELELSE FRA KOMMISSIONEN TIL RÅDET, EUROPA-PARLAMENTET,
DET EUROPÆISKE ØKONOMISKE OG SOCIALE UDVALG OG REGIONSUD-
VALGET
Mod et globalt partnerskab i informationssamfundet:
Den Europæiske Unions bidrag til anden fase i Verdenstopmødet om Informationssam-
fundet (VTIS)
(EØS-relevant tekst)
1.
I
NDLEDNING
Med det andet møde i den Forberedende Komité (fk-2) er den proces, der skal føre til det an-
det VTIS-topmøde (Tunis 16.-18. november 2005) gået ind i en afgørende fase. Det skulle
føre til enighed om de endelige dokumenter, hvori konklusionerne om de to uløste problemer
fra den første fase, internetforvaltningen og finansieringsordningerne, skal fremlægges, og
hvori der skal opstilles retningslinjer for, under hvilken form VTIS skal gennemføres, og
hvilken form dets opfølgning skal tage.
Samtidig med VTIS-processen finder sted, står Den Europæiske Union (EU) selv ved en vig-
tig korsvej, når det gælder informationssamfundspolitik. Kommissionen har for nylig taget et
vigtigt initiativ for at styrke Lissabon-dagsordenen og fremme større vækst, større beskæfti-
gelse og større integrering. Politikken for informations- og kommunikationsteknologi (IKT)
og for forskning og udvikling (FU) spiller en vigtig rolle i denne sammenhæng. Kommissio-
nen står således over for at iværksætte
i2010,
et nyt initiativ, der ved at udnytte IKT's økono-
miske muligheder skal skabe vækst i Europa. Desuden har Kommissionen netop fremsat to
vigtige forslag, som skal styrke Europas stilling inden for IKT: det
syvende rammeprogram
for FU (RP7)
og
programmet for konkurrencedygtighed og innovation (KIP).
1
Desuden
har EU genbehandlet sine bidrag til Millennium-udviklingsmålene.
2
Endelig er EU i færd med
at afklare sin holdning til de igangværende WTO-forhandlinger og den kommende fuldmagts-
konference i Den Internationale Telekommunikations Union (ITU) i 2006.
EU bør udnytte impulserne herfra og fra VTIS-processen til støtte for en udbygning af infor-
mationssamfundet i sine medlemsstater og partnerlande, ikke mindst i vækst- og udviklings-
regionerne.
Formålet med denne meddelelse er at være diskussionsgrundlag for telekommunikationsmini-
strenes møde i Rådet i juni 2005 og således forberede EU's fælles holdninger forud for det
1
2
Om i2010 og FP7 se
infra.
Særprogrammet IKT-politik under KIP foreslår 800 mio. EUR i tidsrummet
2007-2013 for at fremme ibrugtagning og anvendelse af IKT (jf. pressemeddelelse IP/05/391 af 7. april
2005).
Hurtigere opfyldelse af Millennium-udviklingsmålene: Den Europæiske Unions bidrag, KOM(2005)
132 endelig udg.; hurtigere opfyldelse af Millennium-udviklingsmålene: udviklingsfinansiering og ud-
viklingsbistandens nyttevirkning, KOM(2005) 134 endelig udg.; sammenhæng i udviklingspolitikken:
hurtigere opfyldelse af Millennium-udviklingsmålene KOM (2005) 134 endelig udg.; alle fra 12. april
2005.
DA
2
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1445699_0003.png
tredje møde i den Forberedende Komité (fk-3, 19.-30. september 2005) og selve topmødet i
Tunis.
2.
EU'
S PRIORITERINGER PÅ TOPMØDET I
T
UNIS
EU søger at fremme et informationssamfund, som er for alle, hvor menneskerettighederne
overholdes, og ytringsfriheden og den kulturelle og sproglige forskelligartethed respekteres, i
overensstemmelse med den principerklæring, der blev vedtaget i topmødets første fase.
3
Den-
ne vision vil EU fastholde i VTIS's anden fase og således søge at styrke det solide grundlag
for et verdensomspændende informationssamfund, som allerede er blevet lagt. Det er derfor
bedst
ikke at genindlede debatten om de spørgsmål, der blev afgjort i Genève.
EU mener, at den vigtigste målsætning i Tunis-fasen er at omsætte principperne til handling
og få indledt en almindelig
iværksættelsesproces
blandt alle de berørte parter, hvor hoved-
vægten lægges på et begrænset antal prioriteter, så der kan opnås
håndgribelige resultater.
Denne fremgangsmåde blev bekræftet i konklusionerne fra telekommunikationsministrenes
seneste møde i Rådet.
4
I overensstemmelse med disse konklusioner bør EU's bidrag til VTIS's anden fase bygge på
de prioriteringer i og erfaringer med EU's politik, som beskrives i det følgende. Kommissio-
nen finder det derfor hensigtsmæssigt at tage et overblik over de positive udviklinger, der er
sket siden VTIS's første fase, og at fremme yderligere aktiviteter på de områder, hvor der er
sket fremskridt. Til dette formål samarbejder EU også med tredjelande (f.eks. Rusland og
Ukraine), når forudsætningerne for at samordne holdningerne i internationale organer som
VTIS er til stede.
2.1.
Bevarelse af Genève-resultaterne
Fk-2 viste, at der er risiko for, at debatten om allerede vedtagne principper kan blive genind-
ledt. EU går ikke ind for en sådan udvikling. Skulle debatten imidlertid blive genoptaget, bør
EU understrege den vægt, den tillægger menneskerettighedernes kritiske rolle i informations-
samfundet. Denne rolle bygger på en lang række aftaler, det internationale samfund har ved-
taget om ytrings- og meningsfrihed og frihed til at modtage oplysninger, herunder Menneske-
rettighedserklæringen og Den Internationale Konvention om Borgerlige og Politiske Rettig-
heder. At der opstår nye medier bør ikke tjene om påskud for at undergrave disse rettigheders
fulde overholdelse. Når EU fremsætter disse synspunkter, kan det også henvise til de seneste
aktiviteter i Europa-Rådet
5
, og de bestemmelser, det selv har vedtaget på menneskerettigheds-
området, herunder Charteret om Grundlæggende Rettigheder.
Med hensyn til det andet topmødes afholdelse i Tunesien bemærker EU, at der stadig er man-
ge områder, hvor menneskerettighederne ikke overholdes, det gælder ikke mindst
ytrings- og
forsamlingsfriheden.
Disse frihedsrettigheder er afgørende for den demokratiske proces og
vil kunne fremme økonomisk og social udvikling. Som værtsland for VTIS har Tunesien mu-
lighed for at vise et godt eksempel ved at følge Genève-principerklæringen og handlingspla-
3
4
5
www.itu.int/wsis/index.html.
Telekommunikationsministrenes møde i Rådet den 9. december 1004;
www.eu2004.nl/default.asp
?CMS_TCP=tcpAsset&id=B44C0E30C17A46DA81E62332EA6C2B7AX1X51359X3
pp. 16ss.
Ad
hoc-ekspertudvalget
for
informationssamfundet
(CAHSI),
www.coe.int/t/e/inte-
grated_projects/democracy/02_Activities/00_CAHSI/.
DA
3
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1445699_0004.png
nen. EU lægger stor vægt på, at private organisationer, herunder private organisationer fra ud-
viklingslandene, deltager fuldt ud i VTIS.
6
Med hensyn til slutdokumenterne fra Tunis-mødet kan EU overveje at påpege bestemte områ-
der, hvor de fremskridt, der er sket, kan føres endnu videre. Efter den første VTIS-fase kan
der konstateres konkrete resultater i vækstøkonomierne, fordi det rigtige grundlag er blevet
lagt. EU mener, at denne indsats bør støttes ved at udvikle adgangen til omfattende strategier
for udvikling af informationssamfundet, herunder udvikling af kreativt indhold og kreative
anvendelser. Der bør lægges vægt på at inddrage en bedre tilværelse for borgerne, herunder
IKT for demokratiet, gode styreformer og øget beskyttelse i katastrofetilfælde (hurtige vars-
lingssystemer med henblik på nødhjælp). Endelig må en aktiv innovationspolitiks rolle for
fremme af IKT understreges.
2.2.
Fremme af indførelsen af omfattende informationssamfundsstrategier
EU har tænkt sig at sætte ny dynamik i bestræbelserne på at skabe et informationssamfund for
alle. Det bør afspejles i de politiske beslutninger og komme til udtryk ved indførelse af omfat-
tende informationssamfundsstrategier på nationalt og regionalt plan i alle FN's medlemsstater.
Disse strategier bør udarbejdes ved en åben proces og inddrage alle interessegrupper. EU kan
tilbyde en omfattende erfaring med strategier og opstilling af regler.
Strategier for udvikling af informationssamfundet:
I forbindelse med det kommende
i2010-initiativ
bør EU udnytte den inspiration, der ligger i to særlige forhold: på den ene side
er IKT på vej ind i en masseudbredelsesperiode, på den anden er der ved at opstå en ny tekno-
logisk fremskridtsbølge, fordi computerindustrierne og forbrugerelektronikken nærmer sig
hinanden. I 2010 bør koncentrere sig om tre målsætninger: at opbygge et europæisk samar-
bejdsområde for information, at fremme innovation og investering i IKT og at sikre integre-
ring og bedre offentlig tjeneste og livskvalitet. Initiativet bør hvile på en gennemførelsesord-
ning, der opbygges omkring benchmarking og udveksling af den bedste praksis og omkring
politisk samordning med interessegrupperne.
Lovgivning:
Den europæiske lovgivning for elektronisk kommunikation trådte i kraft i 2002.
Hvor den er blevet gennemført konsekvent og effektivt, har den banet vej for konkurrence.
hvis det er nødvendigt, kan nye teknologiske udviklinger inddrages efter en genbehandling,
der skal finde sted i 2006. Uden for EU vil lovgivningen blive gennemført af ansøgerlandene
og være et referencepunkt for en lang række tredjelande.
EU vil udnytte sin erfaring med i2010 og sin lovgivning for elektronisk kommunikation i for-
bindelse med sin regelmæssige
eksterne dialog
med bestemte lande eller grupper af lande,
navnlig landene i Latinamerika, Vestindien og i Middelhavsområdet.
2.3.
Udnyttelse af FU's dynamik og indflydelse
Det Europæiske Rammeprogram for FU har støttet IKT-projekter siden 1980'erne. Under det
nuværende sjette rammeprogram (2002-2006) er der afsat 3,6 mia. EUR til IKT under temaet
"Informationssamfundets Teknologier (IST)". Da internationalt samarbejde inden for FU også
prioriteres højt i europæisk forskning, er der afsat i alt 315 mio. EUR til støtte for internatio-
nalt samarbejde.
6
Jf. EU's sluterklæring fra det femte møde i associeringsrådet EU-Tunesien den 31. januar 2005.
DA
4
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1445699_0005.png
Kommissionen har for nylig vedtaget sit forslag til RP7 (2007-2013).
7
Den stærke vægt på
IKT bør opretholdes for at sætte Europa i stand til at styre og forme den fremtidige IKT-
udvikling, så den medvirker til at opfylde samfundets behov. Til dette formål bør der afsættes
1,8 mia. EUR til IKT om året. Det nye IST-tema bør koncentreres om teknologi, nye IKT-
perspektiver (f.eks. forholdet til de biologiske videnskaber), flerfaglig integration og fremtidi-
ge og kommende teknologier.
Endelig søger forslaget at styrke det internationale samarbejde om FU-projekter på de temati-
ske områder ved: a) at åbne alle aktiviteter for forskere fra tredjelande og b) at målrette be-
stemte samordningsaktiviteter mod bestemte lande eller grupper af lande (f.eks. industrielt
avancerede lande, vækst- og udviklingslande, ansøgerlande).
Disse bestræbelser bør ledsages af horisontale aktioner til støtte for internationalt samarbejde
om andre dele af RP, især under afsnittene "Kapacitet" og "Folk". Det skulle åbne nye mulig-
heder for internationalt samarbejde.
2.4.
Udvikling af e-anvendelser og indhold
Siden VTIS-processen blev indledt, er EU gået ind for, at man koncentrerede sig om nogle få
prioriterede anvendelser og tog hensyn både til deres værdi for borgerne og til de offentlige
myndigheders direkte inddragelse i deres udnyttelse: e-uddannelse, e-forvaltning, e-sundhed
og regler for e-handel. Disse prioriteter indgik i handlingsplanen for
eEurope
2005 med dertil
svarende politiske målsætninger og afspejlede sig i de projekter, der blev finansieret under RP
for FU og i det internationale samarbejde om IKT mellem EU og tredjelande.
Under
Euro-middelhavspartnerskabet (EuroMID),
findes der regionale pilotprojekter for
sundhed, innovation og uddannelse, e-handel og turisme og kultur. To netværk er blevet dan-
net: EUMEDIS, som skal finansiere oprettelsen af en forbindelse mellem de europæiske
forskningscentre og forskningscentrene i Middelhavsområdet, og EUMEDCONNECT, der
skal fremme den indbyrdes forbindelse mellem Middelhavsområdets universiteter og forsk-
ningscentre.
EU's program for
De Latinamerikanske lande, @LIS
(Alliance for Informationssamfundet),
støtter nitten IKT-anvendelser i fire prioriterede sektorer: lokal e-forvaltning, e-uddannelse og
kulturel forskelligartethed, e-sundhed og e-integration. @LIS-programmet har desuden opret-
tet tre netværk, nemlig for myndigheder, forskere og interessegrupper. Desuden fremmer det
åbne og internationale standarder.
Hvad de
asiatiske lande
angår, har EU oprettet
Asi@ICT-programmet.
Det omfatter seks
områder: landbrug, uddannelse, e-forvaltning, miljø, sundhed og transport. Det søger at skabe
omfattende og varige teknologiske og økonomiske forbindelser mellem Asien og Europa.
Desuden er der blevet indgået bilaterale aftaler med Kina og Indien. Der blev i 2003 arrange-
ret en "Informationssamfundets uge, EU-Kina" fulgt af en mere omfattende EU-Kina-dialog
om informationssamfundet.
I tilknytning til underskrivelsen af Den Fælles Holdning AVS-EU til Informationssamfundet
for Udvikling har Europa-Kommissionen øget sit finansielle bidrag til IKT-relaterede projek-
7
Forslag til Europa-Parlamentets og Rådets afgørelse om Det Europæiske Fællesskabs syvende ramme-
program for forskning, teknologisk udvikling og demonstration (2007-2013), KOM(2005)119 endelig
udg. af 6. april 2005.
DA
5
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1445699_0006.png
ter i forbindelse med udviklingsstøtte. Ca. 110 mio. EUR fra
Den Europæiske Udviklings-
fond
er blevet afsat til et bredt udvalg af aktiviteter, der strækker sig fra et e-handelsprojekt på
det fælles marked for Øst- og Sydafrika til et kontinentalt program, der skal sikre afrikansk
miljøovervågning med henblik på bæredygtig udvikling (AMESD).
Desuden vil
Investeringsfaciliteten
(IF), der er en fond på 2,2 mia. EUR for udvikling af den
private sektor, som forestås af
Den Europæiske Investeringsbank (EIB),
i tidsrummet
2003-2008 skaffe finansieringsmidler, herunder risikovillig kapital til fremme af væksten i
den private sektor, og bistå med at skaffe indenlandsk og udenlandsk kapital til dette formål.
EIB vil supplere dette beløb med 1,7 mia. EUR af sine egne midler.
Desuden fremmer
EU-AVS Partnerskabsprogrammet Pro€Invest,
der råder over 110 mio.
EUR, investering og teknologiformidling til små og mellemstore virksomheder i afgørende
sektorer, heriblandt IKT. Programmet styres af Centret for Virksomhedsudvikling, der er en
AVS-EU-institution, inden for rammerne af Cotonou-aftalen.
2.5.
Udnyttelse af IKT's muligheder til udviklingsformål
Som led i Millennium-udviklingsmålene (MUM) er det overordnede mål for EU's udviklings-
politik at begrænse fattigdommen så meget som muligt. Det forklarer den vægt, EU lægger på
at slå bro over it-kløften og at udnytte IKT's muligheder til udviklingspolitiske formål.
Situationen i de afrikanske lande syd for Sahara kræver særlig opmærksomhed. Den forsinke-
de infrastrukturudvikling (basisnet og abonnentnet) skaber risiko for, at hele regioner på det
afrikanske kontinent bliver isolerede. Markedskræfterne kan ikke i sig selv iværksætte en
vækstproces, som både er bæredygtig og omfatter hele område. Det kan derfor være nødven-
digt, at den offentlige sektor træder til. Sammen med sine afrikanske partnere (AP) - ikke
mindst Det Nye Partnerskab for Udvikling af Afrika (NEPAD)
8
– og i samarbejde med udvik-
lingsbankerne og den private sektor ser EU stadig velvilligt på et initiativ for udvikling af in-
frastruktur på det afrikanske kontinent. Desuden er uddannelsesforanstaltninger uomgængeli-
ge, hvis fagfolk og befolkningen i almindelighed skal opnå de nødvendige IKT-færdigheder.
De kan skaffes ved partnerskab med den private sektor og IKT-industrien.
På den anden side er IKT's indholdsside ofte blevet forsømt, når det drejer sig om IKT og ud-
vikling. Oprettelse og udbygning af en indholdsindustri i udviklingslandene indebærer imid-
lertid betydelige fordele:
socialt,
fordi indholdet kommer fra virksomheder, der står i nøje
forbindelse med samfundet og kender dets behov, ønsker og forventninger;
kulturelt,
fordi det
medvirker til at holde de lokale kulturer i live og giver den øvrige verden mulighed for at stif-
te bekendtskab med dem, således at den kulturelle forskelligartethed sikres og beriges;
øko-
nomisk,
fordi det skaber lokal beskæftigelse, da det bygger på bæredygtige lokale ressourcer
og udgør en indkomstkilde, når det eksporteres.
3.
EU'
S SYN PÅ DE ULØSTE PROBLEMER
De vigtigste punkter, der skal drøftes i VTIS's anden fase er to spørgsmål, der ikke blev af-
gjort på Genève-topmødet: finansieringsordninger, hvormed it-kløften kan udjævnes, og in-
ternetforvaltning.
8
Strategisk ramme for afrikansk fornyelse opstillet på det 37. møde i Den Afrikanske Enhedsorganisati-
on i juli 2001, se
www.nepad.org.
DA
6
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1445699_0007.png
3.1.
Finansieringsordninger
Finansieringsordninger, hvormed it-kløften i udviklingslandene kan udjævnes, var et af de
mest kontroversielle emner i VTIS's første fase. Da der ikke kunne opnås enighed, blev det
besluttet at oprette et arbejdsgruppe for finansieringsordninger (AGFO) for at opnå
"et fuld-
stændigt overblik over, hvor hensigtsmæssige de er, når det gælder om at løse problemerne i
forbindelse med IKT til udviklingsformål".
Samtidig støttede Senegals præsident, Abdoulaye Wade, oprettelsen af en frivillig Digital So-
lidaritetsfond (DSF). Hans initiativ blev budt velkommen af de afrikanske lande og af udvik-
lingslandene i videre forstand. DSF blev oprettet den 14. marts 2005 i Genève. Det har status
som en stiftelse under schweizisk lovgivning med hjemsted i Genève og støttes af en række
lokale/regionale samfund (byerne Genève og Lyon og den basiske regering).
9
På grundlag af resultaterne i AGFO-rapporten vedtog EU's Ministerråd konklusioner om fi-
nansieringsordningerne den 17. februar
10
, hvori det erklærede,
"at en ny FN-fond ikke ville
være et effektivt middel, hvormed it-kløften kunne udjævnes,
og at
en mere helhedspræget
fremgangsmåde var påkrævet for at mobilisere de menneskelige, finansielle og teknologiske
ressourcer".
Fire hovedkriterier ligger til grund for EU's holdning til den frivillige DSF: Fon-
den er hjemmehørende i Genève, den er frivillig, den supplerer eksisterede ordninger, og det
er en fremgangsmåde, som inddrager flere interessegrupper.
Fk-2 har vedtaget ordlyden i AGFO-rapportens konklusioner, som er i overensstemmelse med
EU's holdning.
11
Skulle forhandlingerne blive genindledt på et senere stadium, bør EU frem-
lægge sine synspunkter for sine partnere og lægge særlig vægt på konklusionerne i AGFO-
rapporten: en fond kan ikke være det eneste
rigtige
svar på de finansielle behov, tværtimod vil
en klar forpligtelse til at udnytte de eksisterende ordninger føre til konkrete og håndgribelige
resultater.
Desuden vil EU i overensstemmelse med Rådets februar-konklusioner oplyse sine partnere
om mulige foranstaltninger, projekter og programmer. Til dette formål planlægger Kommissi-
onen og medlemsstaterne at udgive en brochure, som forklarer, hvordan udviklingslandene
bedre kan inddrage IKT i deres udviklingspolitik.
3.2.
Internet-forvaltning
I overensstemmelse med Genève handlingsplanen har FN's generalsekretariat oprettet en ar-
bejdsgruppe for internetforvaltning (AGIF), som har til opgave, at a) udarbejde en arbejdsde-
finition på internetforvaltning, b) påvise forvaltningspolitiske spørgsmål, som kommer ind
under den, c) udvikle en fælles forståelse af regeringernes og de bestående mellemstatslige,
internationale og andre organisationers så vel som den private sektors og samfundets respek-
tive opgaver og ansvar og d) udarbejde en rapport om resultaterne af denne aktivitet, som skal
forelægges i VTIS's anden fase.
9
10
11
Se
www.dsf-fsn.org/eu/15c-en.htm.
www.eu2005.lu/en/actualites/conseil/2005/02/17ecofin/17ecofin.pdf,
pp. 19ss.
Se
www.itu.int/wsis/preparatory2/pc2/index.html.
DA
7
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1445699_0008.png
Som nævnt i en tidligere meddelelse
12
kan Kommissionen nu trække på det arbejde, der gøres
af medlemsstaternes generaldirektører, som regelmæssigt mødes under Kommissionens for-
sæde. De er trådt sammen otte gange siden deres første møde den 17. marts 2004.
Blandt de prioriteter, generaldirektørernes gruppe har opstillet, er spørgsmålet om internatio-
nalisering af forvaltningen af internettets kerneressourcer, dvs. domænenavnesystemet, IP-
addresser og rodserversystemet, et af vigtigste emner, der drøftes for tiden.
EU mener, at en ny samarbejdsmodel er nødvendig for at virkeliggøre bestemmelserne i
VTIS's principerklæring, når det drejer sig om samtlige interessegruppers rolle i internetfor-
valtningen, det gælder også regeringerne, den private sektor, samfundet og de internationale
organisationer. De bestående internetforvaltningsordninger bør bygge på et mere demokratisk,
gennemsigtigt og multilateralt grundlag med større vægt på samtlige regeringers forvaltnings-
politiske interesser.
Denne nye model bør bygge på følgende principper:
(1)
Den bør ikke træde i stedet for de nuværende ordninger eller institutioner, men bør
bygge på internetforvaltningens nuværende strukturer med særlig vægt på komple-
mentariteten mellem alle interessegrupper, som indgår i denne proces: regeringerne,
den private sektor, samfundet og de internationale organisationer
Den nye model for samarbejde mellem private og det offentlige bør bidrage til inter-
nettets stabilitet og soliditet ved at behandle relevante forvaltningspolitiske spørgs-
mål, som knytter sig til internetforvaltningens vigtigste aspekter.
(2)
EU mener, at regeringerne har en særlig opgave og et særligt ansvar over for deres borgere,
og at deres rolle i denne nye samarbejdsmodel især bør dreje sig om principielle spørgsmål
inden for forvaltningspolitik og ikke inddrage daglige gøremål.
Desuden bør EU stærkt bekræfte sin forpligtelse overfor internettets arkitekturprincipper, her-
under interoperabilitet, åbenhed og ende til anden princippet.
En fælles holdning blandt de af EU's medlemsstater, som er med i VTIS, til relevante spørgs-
mål inden for dets mandat sikres af de retningslinjer for internetforvaltning, som blev vedtaget
af COREPER den 13. oktober 2004.
13
De opstiller de vigtigste problemer, der skal behandles
ud fra et EU-synspunkt og eventuelt kræver samordning i Rådet.
4.
V
EJEN FREM
Drøftelserne om en eventuel ordning, der sikrer fyldestgørende gennemførelse af Genève-
handlingsplanen og af topmødets politiske opfølgning, er blevet indledt. Gennemførelsesord-
ningen drejer sig om den tekniske opfølgning i form af overvågning af igangværende aktivite-
ter, mens topmødets politiske opfølgning drejer sig om en eventuel VTIS-efterfølgningsproces
i FN-systemet.
12
13
Mod et globalt partnerskab i informationssamfundet: Opfølgning på verdenstopmødet om informations-
samfundet i Genève KOM(2004) 111 endelig udg. af 17. februar 2004.
Dokument 13085/04 TELECOM 148.
DA
8
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1445699_0009.png
4.1.
Gennemførelsesordningen
De vigtigste FN-organisationer har deltaget aktivt i VTIS-processen og bør fortsat gøre det.
ITU vil som støtteorganisation tage sig af de fleste spørgsmål i forbindelse med elektroniske
kommunikationsnet og udvikling af adgang og indbyrdes forbindelse. Andre organisationer
vil tage initiativer på deres egne kompetenceområder (se Bilag 2). Desuden har WTO's hen-
visninger til liberalisering af telekommunikationen og dertil knyttede sektorer og verdensban-
kens aktiviteter vist sig at være effektive, når det gælder om at fremme videre anvendelse af
IKT, og er derfor direkte relevante for VTIS's arbejde.
Handlingsplanens vigtigste målgrupper, regeringerne, den private sektor og samfundet som
sådant vil udarbejde aktiviteter. Handlingsplanen og de afsluttede dokumenter, der skal vedta-
ges i Tunis, vil udgøre en referenceramme, men spørgsmålet er, hvordan der kan foretages
samordning, og hvordan samvirket mellem de forskellige initiativer kan forbedres.
EU har gjort det klart, at en sådan ordning skal være enkel og effektiv og bygge på decentrali-
serede aktiviteter inden for FN-systemets nuværende rammer. Den bør fungere ved hjælp af
en åben samordningsmetode
14
og fremme samvirke mellem initiativerne for at sikre, at IKT's
muligheder udnyttes fuldt ud.
4.2.
Situationsoverblikket
Initiativet hertil blev taget af VTIS's generalsekretariat for at få et overblik over, hvilke aktivi-
teter de forskellige parter udfører i forbindelse med Handlingsplanen. EU bidrog med et do-
kument med en oversigt over de igangværende aktiviteter på EU-plan og de aktiviteter, der
udføres af medlemsstaterne. Dette EU-bidrag indgår i ITU/VTIS's database og kan hentes der
fra.
15
Initiativet er første led i gennemførelsesprocessen og bør videreføres efter topmødet i Tunis,
således som det er VTIS-sekretariatets hensigt. Der kan imidlertid blive brug for en bedre da-
tabasestruktur og publikationer i tilknytning til den. Desuden bør en indgående undersøgelse
af, hvilken betydning denne database har som reference for de berørte parters politik, indgå i
den endelige overbliksberetning.
4.3.
Opfølgning af VTIS
Bortset fra gennemførelsesordningen skal den næste fk. beskæftige sig med opfølgningen af
VTIS i Genève og topmødet i Tunis. I overensstemmelse med den holdning, EU tidligere har
indtaget, går Kommissionen ikke ind for et automatisk opfølgningstopmøde fem eller ti år ef-
ter, men foretrækker, at der efter behov tages et ad hoc-overblik, som også skal omfatte inter-
netforvaltning. Den mener, at problemet med it-kløften bør være nøje sammenknyttet med
MUM. Denne dimension bør derfor indgå i den allerede fastlagte, mere omfattende MUM-
proces.
EU bør nøje overvåge de beslutninger, FN's generalsekretariat tager herom, og samordne sin
egen holdning efter behov.
14
15
En sådan ordning blev indført i EU på Det Europæiske Råds møde i Lissabon i marts 2000 som middel
til udbredelse af den bedste praksis og sammenstyring mod et fastsat strategisk mål. Se Lissabon-
konklusionerne,
ue.eu.int/ueDocs/cms_Data/docs/pressData/en/ec/00100-r1.en0.htm.
www.itu.int/wsis/stocktaking/index.html.
DA
9
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
5.
K
ONKLUSIONER
Som i den tidligere fase vil EU kunne tale med én stemme og således påvirke debatten under
forberedelsesprocessen og på VTIS-mødet. Problemet er nu at overbevise partnerne om, at
informationssamfundet ikke er et færdigt program, og at vi må være forberedt på yderligere
udvikling frem mod et vidensamfund. I denne sammenhæng bør der lægges vægt på at omsæt-
te allerede vedtagne principper til praksis, så borgerne kan få gavn af IKT, og at være forbe-
redt på fremtidige udfordringer, som skabes af økonomiske, teknologiske og sociale ændrin-
ger eller skyldes menneskelig opfindsomhed.
DA
10
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1445699_0011.png
BILAG 1
De vigtigste begivenheder, som fører frem til Det Andet Verdenstopmøde om Informati-
onssamfundet (VTIS)
18.-20. april 2005
Tredje møde i Arbejdsgruppen for Internetforvaltning (AGIF),
Genève
Forventet påbegyndelse af de mellemliggende mødeaktiviteter
(Formandskabets Vennekreds, forhandlinger om gennemførelse
af VTIS-ordninger), Genève
Sidste møde i Arbejdsgruppen for Internetforvaltning (AGIF),
Genève
Forventet offentliggørelse af AGIF-rapporten
Offentlig forlæggelse af AGIF-rapporten
Sidste frist for stageholdernes bemærkninger til AGIF-rapporten
Fk-3, Genève
Maj 2005
14.-17. juni 2005
1. juli 2005
18. juli 2005
15. august 2005
19.-30. september 2005
16.-18. november 2005
Anden fase i Verdenstopmmødet om Informationssamfundet
(VTIS), Tunis.
DA
11
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1445699_0012.png
BILAG 2
FN-organer, som tager del i VTIS-processen, og deres eventuelle rolle i gennemførelsen
af VTIS
FN-organ /
organisation
FN GS
Fulde navn
FN's Generalsekretariat
Eventuelt kompetenceområde
16
Den globale kompetence, som tillæg-
ges Verdenstopmødet om Informati-
onssamfundet (VTIS)
FN's Generalforsamling godkendte
ved
Resolution 56/183
(21. december
2001) afholdelsen af VTIS
koordination,
e-
FN GF
FN's Generalforsamling
UNDESA
ITU
De Forenede Nationers kontor for Overordnet
økonomiske og sociale forhold
forvaltning
Den Internationale Telekommunikati- IKT infrastruktur, kapacitetsopbyg-
onsunion
ning, tillid og sikkerhed, internationalt
og regionalt samarbejde
De Forenede Nationers Organisation Adgang til oplysninger og viden, ka-
for Uddannelse, Videnskab og Kultur
pacitetsopbygning, e-videnskab, kul-
turel og sproglig forskelligartethed,
medier, informationssamfundets mo-
ralske dimension
Arbejdsgruppen for Internetforvaltning
Ad hoc-arbejdsgruppe,
som er oprettet
af FN's Generalsekretariat for at finde
frem til en fælles opfattelse af inter-
netforvaltning
UNESCO
AGIF
AGFO
Arbejdsgruppen for Finansieringsord-
Ad hoc-arbejdsgruppe,
som er oprettet
ninger
af FN's Generalsekretariat for at be-
handle finansieringsordningerne for
IKT
De Forenede Nationers Udviklings- Millennium Udviklingsmålene, inter-
program
nationalt og nationalt samarbejde
FN’s IKT-Arbejdsgruppe
NB: Dens mandat udløber i slutningen af
2005. Der er drøftelser i gang om at opret-
te en Global Alliance for IKT og Udvik-
ling som opfølgning af Arbejdsgruppens
arbejde
FNUP
FN IKT AG
Millennium Udviklingsmålene, inter-
nationalt og regionalt samarbejde
FAO
Levnedsmiddel og Landbrugsorganisa- e-landbrug
16
Dette er en vejledende liste og foregriber ikke på nogen måde EU's holdning til strukturen i VTIS's
gennemførelsesordning.
DA
12
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1445699_0013.png
tionen
ILO
WHO
WIPO
WMO
UNCTAD
UNITAR
FNMP
Den Internationale Arbejdsorganisati- e-beskæftigelse
on
Verdenssundhedsorganisationen
e-sundhed, e-miljø
Verdensorganisationen for Intellektuel Tillid og sikkerhed
Ejendomsret
Den Metrologiske Verdensorganisati- Katastrofehjælp
on
De Forenede Nationers Konference om Udviklingskoordination
Handel og Udvikling
De Forenede Nationers Institut for Samarbejde med lokale myndigheder
Uddannelse og Forskning
De Forenede Nationers Miljøprogram
e-miljø
DA
13
DA