Ministeren Frederiksholms Kanal 21 1220 København K Tlf 3392 5000 Fax 3392 5547 www.uvm.dk 19. april 2005 Folketingets Uddannelsesudvalg Christiansborg I forbindelse med behandlingen af (L 105) Forslag til Lov om ændring af lov om friskoler og private grundskoler m.v. (Skolernes frihed, mål med undervisningen, krav til bestyrelsesmedlemmer, lærere og tilsynsførende, herunder om danskkundskaber, tilsyn m.v.) har Folketingets Uddannel- sesudvalg i brev af 15. april 2005 stillet mig følgende spørgsmål: Spørgsmål 38: ”Ministeren bedes kommentere henvendelsen af 15. april 2005 fra Gu- denådalens Friskole, jf. L 105 – bilag 29.” Svar: Gudenådalens Friskole har i sin henvendelse af 15. april 2005 kommen- teret mit svar til Uddannelsesudvalget af 11. april 2005 på spørgsmål 6, hvor jeg kommenterede en tidligere henvendelse fra skolen til UDU (jf. L 105 – bilag 8). Henvendelse af 15. april 2005 vedrører hovedsageligt de samme pro- blemstillinger som nævnt i skolens første henvendelse til udvalget, jf. L 105 – bilag 8, og jeg vil derfor overordnet henvise til min besvarelse af 11. april 2005. Herudover har jeg følgende supplerende bemærkninger. For så vidt angår pkt. 1, om mindre tid til undervisning, henvises til det nu fremsatte ændringsforslag til lovforslaget, hvori det foreslås, at antal- let af fag, hvori der skal fastsættes delmål, reduceres til dansk, reg- ning/matematik, engelsk, geografi, biologi og fysik/kemi. Samtidig præ- ciseres det med bemærkningerne til ændringsforslaget, at skolerne vil kunne nøjes med overordnede og mere principielle beskrivelser af, hvor- ledes undervisningen afviger fra kravene til undervisningen i folkeskolen, og at det ikke er et krav, at en skoles undervisningsplaner og slut- og delmål skal have en detaljeringsgrad i samme omfang som i folkeskolen. For så vidt angår pkt. 6, om professionaliseret tilsynvil jeg understrege, at skolens overvejelser om systematisering af tilsynsindsatsen ikke er mig
2 fremmed. Jeg er af den opfattelse, at tilsyn ikke kan erstatte generelle krav til skolerne om synliggørelse og tydeliggørelse af deres undervis- ningspraksis gennem blandt andet mål, undervisningsplaner og evalue- ring. For så vidt angår pkt. 7, kvaliteten af undervisningen på friskoler med hovedsageligt tosprogede elever, henvises til punkt 1.2.3 i de almindelige bemærkninger til L 105. Dette afsnit refererer til en evaluering, som er foretaget af Rambøll Management for Undervisningsministeriet i august 2004. Evalueringen afdækker undervisningen i dansk som andetsprog i de frie grundskoler og kan således ikke tages som et udsagn om kvalite- ten af undervisningen på friskoler med hovedsageligt tosprogede elever generelt. Sådan er den heller ikke anvendt i lovforslagets bemærkninger. Både for så vidt angår folkeskolen og de frie grundskoler viser de gen- nemførte evalueringer, at der er behov for at fokusere målrettet på de tosprogede elevers undervisning, blandt andet gennem faget dansk som andetsprog. Dette svar fremsendes i 5 eksemplarer. Med venlig hilsen Bertel Haarder