Til lovforslag nr. L 106 Folketinget 2004-05 (2. samling) Betænkning afgivet af Uddannelsesudvalget den   0. juni 2005 3. udkast Betænkning over Forslag til lov om ændring af lov om institutioner for uddannelsen til studentereksamen, lov om institutioner for uddannelsen til højere forberedelseseksamen, lov om grundlæggende social  - og sundhedsuddannelser, lov om almen voksenuddannelse og om voksenuddannelsescentre og forskellige andre love (Udmøntning af kommunalreformen, for så vidt angår det almene gymnasium, hf, social   - og sundhedsuddannelser og andre ungdomsuddannelser samt voksenuddannelsescentre (VUC)) [af undervisningsministeren (Bertel Haarder)] 1. Ændringsforslag Der er stillet 47 ændringsforslag til lovforslaget.   Undervisningsministeren har stillet ændringsfo  r- slag  nr.  1-4,  6-17,  19-22,  24-28,  30-39  og  41-47.  Socialistisk  Folkepartis  og  Enhedslistens  med- lemmer af udvalget har stillet ændringsforslag nr. 5, 18, 23, 29 og 40. 2. Udvalgsarbejdet Lovforslaget blev fremsat den 24. februar 2005 og var til 1. behandling den 29. marts 2005. Lov- forslaget blev efter 1. behandling henvist til behandling i Uddannelsesudvalget. Møder Udvalget har behandlet lovforslaget i <> møder. Høring Et udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen været sendt i høring, og den daværende unde r- visningsministeren sendte den 1. december 2004 dette udkast til udvalget, jf. (folketingsåret 2004 - 05,  1.  samling)  alm.  del –  bilag  90.  Den  24.  februar  2005  sendte  undervisningsministeren  de  in   d- komne høringssvar samt et notat herom til u dvalget. Skriftlige henvendelser Udvalget har i forbindelse med udvalgsarbejdet modtaget skriftlige henvendelser fra: Amtsrådsforeningen, Danske Gymnasieelevers Sammenslutning, Forstanderforeningen for VUC, Klassikerforeningen, Københavns Amt,
2 Landsforbundet af Voksen- og Ungdomsundervisere, Nærum Amtsgymnasium, Støvring Gymnasium og Århus Amts Udvalg for Børn, Kultur og Uddannelse. Undervisningsministeren har over for udvalget kommenteret de skriftlige henvendelser til udval- get. Deputationer Endvidere har Forstanderforeningen for VUC og Landsforbundet af Voksen- og Ungdomsunder- visere mundtligt over for udvalget redegjort for deres holdning til lovforslaget. Samråd Udvalget  har  stillet  6  spørgsmål  til  undervisningsministeren  til  mundtlig  besvarelse.  Ministeren har besvaret spørgsmålene i et samråd med udvalget den 1   0. maj 2005. Ministeren har efterfølgende sendt udvalget det talepapir, der lå til grund for ministerens besvarelse af spørgsmålene. Spørgsmål Udvalget har stillet 100 spørgsmål til undervisningsministeren til skriftlig besvarelse,  som denne har besvaret. 3. Tilkendegivelser fra undervisningsministeren Undervisningsministeren  har  over  for  udvalget  tilkendegivet,  at  der  er  indgået  en  aftale  om  lo v- forslaget mellem regeringen, Socialdemokratiet, Dansk Folkeparti og Det Radikale Venstre. Aftalen er optrykt som bilag 2 til betænkningen. Endvidere har ministeren tilkendegivet følgende over for udvalget: Til det fælles betænkningsbidrag fra V, K, DF, S og RV kan jeg supplerende oplyse, at, for så vidt angår befordringstilskud til uddannelsessøgende i ungdomsuddanne  lser, bemærkes, at der er nedsat en arbejdsgruppe i Undervisningsministeriet, som har fået til opgave at overveje, hvordan opgave r- ne i forbindelse med administrationen af ordningen mest hensigtsmæssigt kan l  ø forbindelse  blive  overvejet,  om  der  kan  tilrettelægges  en  hensigtsmæssig  administration  på  ba g- grund af de eksisterende juridiske  grundlag, eller om der bør ske en  gennemgribende  reform med henblik på en enstrenget ordning  – herunder ev   entuelt i sammenhæng med den eksisterende or  dning på videregående u  ddannelser. 4. Indstillinger og politiske bemærkninger [] Tjóðveldisflokkurin,  Inuit  Ataqatigiit,  Siumut  og  Fólkaflokkurin      var  på  tidspunktet  for  betæn   k- ningens afgivelse ikke repræsenteret med medlemmer i u  dvalget og havde dermed ikke adgang til at komme med indstillinger eller politiske udtalelser i betænkningen. En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt i betænkningen. [ Der gøres opmærksom på, at et flertal eller et mindretal i udvalget  ikke altid vil afspejle et flertal/mindretal ved afstemning i Folketingssalen.]
3 5. Ændringsforslag med bemærkninger Æ n d r i n g s f o r s l a g Af    undervisningsministeren, tiltrådt af <>: Til § 1 1) I det under nr. 1 foreslåede  § 6 a, stk. 1, indsættes   efter 1. pkt. som nyt punktum: »Undervisningsministeren kan efter indstilling fra et eller flere regionsråd og efter høring af den enkelte statsligt selvejende institution midlertidigt fastlægge et loft for en eller flere statsligt sel  v- ejende institutioners kapacitet med henblik på at sikre en hensigtsmæssig udnyttelse af den eksist   e- rende samlede kapacitet.« [Midlertidigt kapacitetsloft] 2) I den under nr. 1 foreslåede  § 6 b indsættes som   stk. 7: »Stk. 7. Ministeren kan efter indstilling fra bestyrelser for statsligt selvejende institutioner på Bornholm fravige loven med henblik på at skabe særlig mulighed for samarbejde og sammenlæ g- ning af institutioner for videregående uddannelser og for ungdoms - og voksenuddannelser på Bor n- holm.« [Særlig mulighed f  or samarbejde og sammenlægning af institutioner på Bornholm] 3) I nr. 1 indsættes   som § 6 d : »§ 6 d. En statsligt selvejende institution, jf. § 6, stk. 1, kan efter aftale med en eller flere statsligt selvejende institutioner, institutioner for erhvervsrettet uddannelse, Centre for Videregående U d- dannelse eller andre selvejende institutioner for videregående uddannelser varetage nærmere b   e- stemte administrative opgaver for en eller flere af de nævnte andre uddannelsesinstitutioner. Unde  r- visningsministeren kan fastsætte nærmere regler he rom.« [Aftaler om administrativt samarbejde] 4) Indledningen til nr. 2 affattes således: »Før § 7 indsættes:   «. [Redaktionel rettelse] Af    et mindretal (SF og EL), tiltrådt af <>: 5) I den under nr. 8 foreslåede  § 7 a indsætte s som stk. 5: »Stk. 5. Regionsrådet fastsætter den statsligt selvejende institutions maksimale antal klasser samt det mindste antal elever, institutionen er forpligtet til at optage. Regionsrådet kan pålægge en inst i- tution at udbyde bestemte valgfag.« [Udvidelse af regionsrådets kompetence] Af    undervisningsministeren, tiltrådt af <>:
4 6) I det under nr. 8 foreslåede  § 7 d, stk. 6, ændres »optagelse  « til: »fordeling«. [Præcisering] 7) I den under nr. 10 foreslåede  affattelse af § 10 affattes stk. 3: »Stk. 3. Elevrådet udpeger to repræsentanter til institutionens bestyrelse. Repræsentanterne har i k- ke stemmeret i bestyrelsen.« [Antal elevrådsrepræsentanter] 8) Det under nr. 13 foreslåede  § 10 b, stk. 1, affattes således: »De i § 6, stk. 1, nævnte institution  er er statsligt selvejende institutioner inden for den offentlige forvaltning.« [Præcisering af institutionernes status] 9) I den under nr. 19 foreslåede  affattelse af § 16, stk. 1, indsættes som   5. pkt.: »Den i bestemmelserne omtalte revisor er de statsligt selvejende institutioners interne revisor, jf. stk. 4.« [Konsekvens af ændringsforslag nr. 9] 10) I den under nr. 19 foreslåede  affattelse af § 16 affattes stk. 4 og 5 således: »Stk. 4. De statsligt selvejende institutioners regnskaber revideres af rigsrevisor i henhold til § 2, stk. 1, i lov om revisionen af statens regnskaber m.m. Endvidere udpeger bestyrelsen for den stats- ligt selvejende institution en intern revisor, som skal være statsautoriseret eller registreret rev  isor, til at udføre revision i  henhold til regler, der fastsættes af undervisningsministeren efter fo  rhandling med rigsrevisor. Bestyrelsen underretter rigsrevisor om den udpegede interne revisor og skift af intern revisor. Stk. 5. Undervisningsministeren og rigsrevisor kan i henhold til § 9 i lov om revisionen af statens regnskaber m.m. aftale, at revisionsopgaver varetages i et nærmere fastlagt samarbejde mellem rig  s- revisor og den i stk. 4 nævnte interne revisor. Rigsrevisor kan pålægge bestyre lsen at udpege en anden intern revisor til at udføre denne revisionsopgave, hvis den interne revisor ikke på tilfredssti  l- lende måde opfylder kravene i de i henhold til stk. 4, 2. pkt., udstedte re gler om intern revision eller i øvrigt ikke opfylder pligterne som intern revisor. « [Revision efter § 2, stk. 1, i lov om revisionen af statens regnskaber] 11) Nr. 31 affattes således: »31. I § 18 r, stk. 1, ændres »Amtskommunen  « til: »Undervisningsministeriet«, og efter »hf-kurser« indsættes: »og studenterkurser  «.« [Statens betaling af deltagerafgift ved henvisning til private studenterkurser] 12) Nr. 37 affattes således: »37. § 19, stk. 2, 1. pkt., ophæves, og i   2. pkt. udgår  »og kan herunder fravige lovens § 18«.« [Teknisk korrektion] 13) I den under nr. 38 foreslåede affattelse af  § 22 udgår », her under fastsætte regler om, at afg  ø- relser ikke skal kunne indbringes for anden administrativ myndighed«. [Præcisering af klagebestemmelsen]
5 14) Nr. 43 udgår. [Konsekvens af ændret affattelse af § 13] Til § 3 15) I den under nr. 7 foreslåede  § 17 b indsætt  es som stk. 3: »Stk. 3. Ministeren kan efter indstilling fra bestyrelser for statsligt selvejende institutioner på Bornholm fravige loven med henblik på at skabe særlig mulighed for samarbejde og sammenlæ g- ning af institutioner for videregående uddannelser  og for ungdoms- og voksenuddannelser på Bor n- holm.« [Særlig mulighed for samarbejde og sammenlægning af institutioner på Bornholm] 16) Den under nr. 7 foreslåede  § 17 c affattes således: »§ 17 c. De i § 15, stk. 1, nævnte institutioner er statsligt selveje fentlige forvaltning.« [Præcisering af institutionernes status] 17) I nr. 7 indsættes   som § 17 d: »§ 17 d. En statsligt selvejende institution, jf. § 15, stk. 1, kan efter aftale med en eller flere stats- ligt selvejende institutioner, institutioner for erhvervsrettet uddannelse, Centre for Videregåe nde Uddannelse eller andre selvejende institutioner for videregående uddannelser varetage nærm   ere bestemte administrative opgaver for en eller flere af de nævnte andre uddannelse  sinstitutioner. Un- dervisningsministeren kan fastsætte nærmere regler herom. « [Aftaler om administrativt samarbejde] Af    et mindretal (SF og EL), tiltrådt af <>: 18) I den under nr.13 foreslåede  § 18 a indsættes som   stk. 5: »Stk. 5. Regionsrådet fastsætter    den statsligt selvejende institutions maksimale antal klasser samt det mindste antal kursister, institutionen er forpligtet til at optage. Regionsrådet kan pålægge en institution at udbyde bestemte valgfag.« [Udvidelse af regionsrådets kompetence] Af    undervisningsministeren, tiltrådt af <>: 19) I det under nr. 13 foreslåede  § 18 d, stk. 5, indsættes som   2. pkt.: »Undervisningsministeren kan efter indstilling fra et eller flere regionsråd og efter høring af den enkelte statsligt selvejende institution midlertidigt fastlægge et loft for en eller flere statsligt sel  v- ejende institutioners kapacitet med henblik på at sikre en hensigtsmæssig udnyttelse af den eksist   e- rende samlede kapacitet.« [Midlertidigt kapacitetsloft] 20) I den under nr. 17 foreslåede  § 20 a indsættes som   stk. 4: »Stk. 4. Kursistrådet udpeger to repræsentanter til institutionens bestyrelse. Repræsentanterne har ikke stemmeret i bestyrelsen.«
6 [Antal kursistrådsrepræsentanter] 21) I den under nr. 28 foreslåede  affattelse af § 27 , stk. 1, indsæt  tes som 4. pkt.: »Den i bestemmelserne omtalte revisor er de statsligt selvejende institutioners interne revisor, jf. stk. 4.« [Konsekvens af ændringsforslag nr. 20] 22) I den under nr. 28 foreslåede  affattelse af § 27 affattes stk. 4 og 5: »Stk. 4. De statsligt selvejende institutioners regnskaber revideres af rigsrevisor i henhold til § 2, stk. 1, i lov om revisionen af statens regnskaber m.m. Endvidere udpeger bestyrelsen for den stats- ligt selvejende institution en intern revisor, som skal være statsaut  oriseret eller registreret revisor, til at udføre revision i henhold til regler, der fastsættes af undervisningsministeren efter fo   rhandling med rigsrevisor. Bestyrelsen underretter rigsrevisor om den udpegede interne revisor og skift af intern revisor. Stk. 5. Undervisningsministeren og rigsrevisor kan i henhold til § 9 i lov om revisionen af statens regnskaber m.m. aftale, at revisionsopgaver varetages i et nærmere fastlagt samarbejde   mellem rigs- revisor og den i stk. 4 nævnte interne revisor. Rigsrevisor   kan pålægge bestyre   lsen at udpege en anden intern revisor til at udføre denne revisionsopgave, hvis den interne revisor ikke på tilfredssti  l- lende måde opfylder kravene i de i henhold til stk. 4, 2. pkt., udstedte re gler om intern revision eller i øvrigt ik ke opfylder pligterne som intern revisor.« [Revision efter § 2, stk. 1, i lov om revisionen af statens regnskaber] Af    et mindretal (SF og EL), tiltrådt af <>: 23) nr. 31 udgår. [Fjernelse af bestemmelsen om deltagerbetaling] Af    undervisningsministeren, tiltrådt af <>: 24) I den under nr. 31 foreslåede affattelse  § 29, stk. 2, 3. pkt., ændres   »kan fastsættes  « til: »fast- sætter  «. [Pligt til at fastsætte regler] 25) I den under nr. 47 foreslåede affattelse af  § 33, stk. 1, udgår  », herunder fastsætte regler   om, at afgørelser ikke skal kunne indbringes for anden administrativ myndighed «. [Præcisering af klagebestemmelsen] Til § 6 26) I det under nr. 16 foreslåede  § 22 b, stk. 2, indsættes efter   »uddannelsespladser«: »til grund- forløbet og uddannelse rne«. [Præ  cisering] 27) Efter nr. 24 indsættes som nyt nummer: »01. I § 34, stk. 5, der bliver stk. 6, ændres   »stk. 3 og 4« til: »stk. 4 og 5«.« [Teknisk korrektion]
7 Til § 7 28) Efter nr. 5 indsættes som nyt nummer: »01.Efter § 33 a   indsættes: »§ 33 b. En institution for erhvervsrettet uddannelse, jf. § 1, stk. 1, kan efter aftale med andre in- stitutioner for erhvervsrettet uddannelse, en eller flere statsligt selvejende institutioner, Centre for Videregående Uddannelse eller andre selvejende institutioner for vide regående uddannelser varet a- ge nærmere bestemte administrative opgaver for en eller flere af de nævnte andre uddannelsesinst i- tutioner. Undervisningsministeren kan fastsætte nærmere regler herom. «« [Aftaler om administrativt samarbejde] Til § 10 Af    et mindretal (SF og EL), tiltrådt af <>: 29) Nr. 8 affattes således: »8.  § 6 ophæves. « [Fjernelse af bestemmelserne om deltagerbetaling] Af    undervisningsministeren, tiltrådt af <>: 30) I den under nr. 8 foreslåede affattelse af  § 6, stk. 1, 4. pkt., ændres   »kan fastsættes  « til: »fast- sætter  «. [Pligt til at fastsætte regler] 31) I den under nr. 13 foreslåede affattelse af  § 9, stk. 3, udgår  », og om at afgørelser ikke skal kunne indbringes for undervisningsministeren eller anden administrativ myndighed«. [Præcise  ring af klagebestemmelsen] 32) I den under nr. 17 foreslåede  § 12 b indsættes efter stk. 1   som nyt stykke: »Stk. 2. Kursistrådet udpeger to repræsentanter til institutionens bestyrelse. Repræsentanterne har ikke stemmeret i bestyrelsen.« Stk. 2-4 bliver herefter stk. 3-5. [Antal kursistrådsrepræsentanter] 33) I det under nr. 17 foreslåede  § 12 d, stk. 4, indsættes efter 1. pkt. som nyt punktum: »I forbindelse med at der gives tilladelse efter stk. 1, påser undervisningsministeren, at sagkun d- skaben vedrøre nde det voksenpædagogiske miljø er repræsenteret i bestyrelsen for den sammenla g- te institution.« [Sikring af sagkundskab vedrørende voksenpædagogisk miljø i bestyrelsen ved et VUC] 34) I den under nr. 17 foreslåede  § 12 d indsættes som   stk. 7: »Stk. 7. Ministeren kan efter indstilling fra bestyrelser for statsligt selvejende institutioner på Bornholm fravige loven med henblik på at skabe særlig mulighed for samarbejde og sammenlæ g- ning af institutioner for videregående uddannelser og for ungdoms - og voksenuddannelser på Bor n- holm.«
8 [Særlig mulighed for samarbejde og sammenlægning af institutioner på Bornholm] 35) De under nr. 17 foreslåede  § 12 e, stk. 2 og 3, affattes således: »Stk. 2. De statsligt selvejende institutioners regnskaber revideres af rigsrevisor i henhold til § 2, stk. 1, i lov om revisionen af statens regnskaber m.m. Endvidere udpeger bestyrelsen for den stats- ligt selvejende institution en intern revisor, som skal være statsautoriseret eller registreret rev  isor, til at udføre revision i henhol d til regler, der fastsættes af undervisningsministeren efter fo  rhandling med rigsrevisor. Bestyrelsen underretter rigsrevisor om den udpegede interne revisor og skift af intern revisor. Stk. 3. Undervisningsministeren og rigsrevisor kan i henhold til § 9 i lov om revisionen af statens regnskaber m.m. aftale, at revisionsopgaver varetages i et nærmere fastlagt samarbejde   mellem rigs- revisor og den i stk. 2 nævnte interne revisor. Rigsrevisor kan pålægge bestyre lsen at udpege en anden intern revisor til at udføre denne revisionsopgave, hvis den interne revisor ikke på tilfredssti  l- lende måde opfylder kravene i de i henhold til stk. 2, 2. pkt., udstedte re gler om intern revision eller i øvrigt ikke opfylder pligterne som intern revisor. « [Revision efter § 2, stk. 1, i lov om revisionen af statens regnskaber] 36) I nr. 17 indsættes   som § 12 f: »§ 12 f. Undervisningsministeren kan ved ydelse af tilskud til statsligt selvejende institutioner stil- le vilkår, der fremmer formålet i lov om en aktiv beskæftigelsesindsat s (sociale klausuler). Under- visningsministeren kan fastsætte nærm ere regler herom.« [Sociale klausuler] 37) Efter nr. 22 indsættes som nyt nummer: »01.§ 15, stk. 3,   ophæves. Stk. 4 og 5 bliver herefter stk. 3 og 4.« [Teknisk ændring] 38) Efter nr. 24 in dsættes som nyt nummer: »02. I § 15 indsættes som stk. 5 og 6: »Stk. 5. Undervisningsministeren kan fastsætte regler om elektronisk kommunikation mellem statsligt selvejende institutioner, jf. § 12, stk. 1, og Undervisningsministeriet og mellem statsligt selvejende institutioner og andre offentlige myndigheder og uddannelsesinstitutioner omfattet af Undervisningsministeriets lovgivning. Undervisningsministeren kan endvidere fastsætte regler om elektronisk kommunikation mellem de statsligt selvejende institutioner og brugerne af disse institu- tioner, herunder om anvendelse af digital signatur. Stk. 6. Undervisningsministeren kan bestemme, at de statsligt selvejende institutioner eller grup- per af statsligt selvejende institutioner skal anvende fælles administ  rative systemer sammen med andre institutioner. Undervisningsministeren kan fastsætte nærmere regler herom. «« [Regler om elektronisk kommunikation] 39) Nr. 25 affattes således: »25. § 16 affattes således: »§ 16. Ved hvert voksenuddannelsescenter nedsætte  s et uddannelsesudvalg, der rådgiver centret i uddannelsesspørgsmål. Dette gælder også vedrørende en institution, der er resultatet af en sammen-
9 lægning af institutioner, i hvilken der er indgået et eller flere voksenuddannelsescentre, uden at i   n- stitutionen er godkendt efter denne lov. Udvalget sammensættes af repræsentanter for arbejdsgivere og arbejdstagere, der repræsenteres ligeligt i udvalget, samt af repræsentanter for driftsoveren s- komstparter, der har mindst to pladser i uddannelsesudvalget. Udvalget kan i øvrigt have medle m- mer udpeget af institutionen. Medlemmerne skal have tilknytning til det geografiske område, som udbuddet af uddannelserne dækker. Undervisningsministeren fastsætter nærmere regler om udpe g- ning af medlemmer til uddannelsesudvalget.«« [Pligt til at nedsætte uddannelsesudvalg] Af    et mindretal (SF og EL), tiltrådt af <>: 40) I den under nr.29 foreslåede  § 17 c indsættes som   stk. 4: »Stk. 4. Regionsrådet fastsætter det statsligt selvejende voksenuddannelsescenters maksimale a   n- tal klasser/hold.« [Udvidelse af regionsrådets kompetence] Af    undervisningsministeren, tiltrådt af <>: 41) Den under nr. 29 foreslåede  § 17 d affattes således: »§ 17 d. De i § 12, stk. 1, nævnte institutioner er statsligt selvejende institutioner inden for den o  f- fentlige forvaltning.« [Præcisering af institutionernes status] 42) I nr. 29 indsættes   som § 17 e: »§ 17 e. En statsligt selvejende institution, jf. § 12, stk. 1, kan efter aftale med en eller flere stats- ligt selvejende institutioner, institutioner for erhvervsrettet uddannelse, Centre for Videregående Uddannelse eller andre selvejende institutioner for videregående uddannelser varetage nærmere bestemte administrative opgaver for en eller flere af de nævnte andre uddannelsesinstitutioner. U  n- dervisningsministeren kan fastsætte nærmere regler herom. « [Aftaler om administrativt samarbejde] Til § 11 43) I stk. 10 indsættes efter 1. pkt. som nyt punktum: »Undervisningsministeren fastsætter regler om, at elevers synspunkter skal føres til protokols.   « [Præcisering  v  edrørende  protokolføring  af  synspunkter  fra  ikke  stemmeberettigede  medlemmer  af midlertidige bestyrelser] Til § 13 44) § 13 affattes således: »§ 13 Stk. 1. Tjenestemandslovgivningen finder tilsvarende anvendelse for tjenestemænd, som i he  nhold til lovgivningen om kommunalreformen overføres til en selvejende institution omfattet af de i §§ 1,
10 3, 7 og 10 omhandlede love. Beslutning om afskedigelse af en overført tjenestemand samt om s u- spension, iværksættelse af tjenstlig undersøgelse, udpegning af forhørsled er, ikendelse af discipli- nærstraf og anlæggelse af injuriesøgsmål efter tjenestemandslovens regler træffes af instituti onen. Stk. 2. Klage over en selvejende institutions beslutning, jf. stk. 1, kan af vedkommende tjeneste- mand indbringes for undervisningsministeren, for så vidt angår klage over retlige spørgsmål. Kl a- gen skal være indgivet inden 4 uger efter den selvejende institutions meddelelse af beslutningen. Stk. 3. I tilfælde af institutionens ophør afholdes eventuelle udgifter til ventepenge eller r   å- dighedsløn til de overførte tjenestemænd af statskassen, hvis den ophørende institution ikke har midler til at afholde udgiften. Stk. 4. Staten yder fortsat tilskud til pensionsudgifter vedrørende tjenestemandsansatte rekt orer og lærere ved Københavns Kommu   nes gymnasieafdeling på Sankt Annæ Gymnasium, som fratr   æ  der efter den 1. januar 2007. Stk. 5. De statsligt selvejende institutioner indbetaler efter de for statsinstitutioner til enhver tid gældende regler pens  ionsbidrag til statskassen vedrørende ansatte  i tjenestemandsstillinger. Stk. 6. Ved pensionering af tjenestemænd ved statsligt selvejende institutioner afholder statska  s- sen udgiften til pension. Det samme gælder udgiften til pension til tjenestemændenes efte rladte. Stk. 7. Til de i stk. 6 nævnte tjen  estemænd, som afskediges på grund af arbejdsmangel eller ue   g- nethed, refunderer den enkelte institution statskassen pensionsudgiften, indtil den pensionerede bli- ver 63 ½ år. Det samme gælder udgiften til førtidspension til de pågældende tjenestemænd, indtil de bliver 63½ år, hvis de efter den 1. januar 2007 fratræder som led i en frivillig fratrædelsesor    dning.« [Uddybning og præcisering af bestemmelserne om tjenestemænd] Til § 14 45) Stk. 2 affattes således: »Stk. 2. Bestemmelserne om fastsættelse af regle  r om anvendelse af aktieselskabslovens kapitel 15 i § 6 b, stk. 6, i lov om institutioner for uddannelsen til studentereksamen som affattet ved denne lovs § 1, nr. 1, § 17 a, stk. 6, i lov om uddannelsen til højere forberedelseseksamen som a ffattet ved denne lovs § 3, nr. 7, og § 12 d, stk. 6, i lov om almen voksenuddannelse og om voksenuddannel- sescentre som affattet ved denne lovs § 10, nr. 17, samt §§ 11 og 12 træder i kraft den 1. januar 2006.« [Fremrykket ikrafttræden] 46) I stk. 5 indsættes som   2. pkt.: »Undervisningsministeren kan bestemme, at der i 2007 fortsat vil være mulighed for at  give ti  l- skud  som  taxameterbevilling  til  almen  voksenuddannelse  og  prøveforberedende  enkeltfagsudda n- nelse.« [Taxametertilskud i 2007] 47) Som stk. 8 indsættes: »Stk. 8. Staten betaler deltagerbetalingen for kursister, der før 1. januar 2007 er optaget på Høng Gymnasiums 2-årige hf -forløb. « [Statens forpligtelse til at dække deltager  betalingen for visse kursister]
11 B e m æ r k n i n g e r Til nr. 1 Bemyndigelsen  til  undervisningsministeren  til  efter  indstilling  fra  regionsrådet  og  høring  af  den eller de berørte stat sligt selvejende institutioner at give påbud til statsligt selvejende institutioner om kapacitetsfastsættelsen vil blive a  nvendt i tilfælde, hvor der er aktuel risiko for,   at en udvidelse af en eller flere institutioners kapacitet vil hindre en optimal udnyttelse af den samlede, eksisterende ka- pacitet,  herunder  særligt  kapaciteten  hos  mindre  institutioner  i  udkant  sområder.  Da  en  institutions udvidelse  af  sin  kapacitet  også   vil  kunne  have  negativ  betydning  for  varetagelsen  af  hensynet  til hensigtsmæssig kapacitetsudnyttelse i en anden region end den region, hvor institutionen ligger, vil ministerens adgang til at fastlægge et midlertidigt kapacitetsloft i sådanne situationer    kunne udnyt- tes efter indstilling herom fra regionsrådet i den anden region. Ministeren vil også i sådanne situat   i- oner forinden skulle indhente en indstilling fra regionsrådet i den region, hvor den eller de institut i- oner, for hvilke der påtænkes fastsat et    kapacitetsloft, er beliggende. Det foreslås, at et centralt fas t- sat kapacitetsloft kun kan være en midlertidig foranstaltning, idet et sådant loft med deraf følgende behov for elevfordeling ikke bør kunne få karakter af en varig løsning. Med den foreslåed e mulig- hed  for  midlertidig  fastlæggelse  af  et  kapacitetsloft  gives  der  en  tidsmæssigt  begrænset  mulighed for at nå frem til mere holdbare løsninger på de opståede problemer, f .eks. gennem øget samarbe jde mellem  institutioner  eller  ved  en  institutionssammenlægning.  Det  forudsættes,  at  den  tidsmæss ige udstrækning af et kapacitetsloft kan være op til to år, hvilket bl.a. skal ses i sammenhæng med, at undervisningsministeren i forbindelse med fastsættelse af regler i henhold til det med lovforsl  agets § 1, nr. 8, foreslåede § 7 d, stk. 5, vil overveje at fastsætte krav om varsling af påtænkte kapacitet s- ændringer. Min  isterens beføjelse vil også gælde institutioner, der er sammenlagt efter lovens § 6 b. Til nr. 2 Bornholms Regionsråd har udtrykt ønske om, at de nuv  ærende ungdoms  - og voksenuddannelses- tilbud  fastholdes.  Uddannelsernes  tilstedeværelse  på  øen  er  en  væsentlig  forudsætning  for,  at  u d- kantsproblemer i form af fraflytning af unge, et lavt uddannelsesniveau og stor arbejdsløshed ikke forstærkes yde  rligere. Med  henblik  på  at  skabe  særlig  mulighed  for  samarbejde  og  sammenlægning  af  institutioner  på tværs af de eksistere  nde institutioner uafhængigt af, efter hvilken lov de er godkendt, foreslås indsat en hjemmel for ministeren til at fravige loven. En tilsvarende hjemmel er indsat i lovforslagets § 7 (vedr. institutioner for erhvervsrettet uddannelse) samt i L 107 (vedr. selvejeloven) og foreslås he r- med indsat i lovforslagets § 1 (og i § 3 vedr. hf og § 10 vedr. VUC). Til nr. 3 og 4 Disse ændringsforslag skal ses   i sammenhæng med de tilsvarende ændringsforslag til § 3, § 7 og § 10 og til § 1 i  L 107.  Ændringsforslaget stilles for at  give de nye statsligt selvejende institutioner bedre muligheder for at få varetaget visse af deres administrative opgaver ved at gøre   brug af kom- petencer og ressourcer hos andre selvejende uddannelsesinstitutioner. De nye statsligt selvejende institutioner (gymnasier, hf-kurser og VUC’er) skal fra den 1. januar 2007 kunne varetage en række administrative opgaver, som hidtil er blevet va  retaget i amterne. Med  ændrings  forslaget  sikres  hjemmel  til,  at  en  selvejende  uddannelsesinstitution  kan  varetage administrative opgaver for andre selvejende uddannelsesinstitutioner. I givet fald skal det fremgå af institutionsvedtægten,  at  institutionen    varetager  en  sådan  funktion.  For  at  skabe  bedre  muligheder
12 for varetagelsen af de nye administrative opgaver, foreslås det, at instit utionerne skal have mulighed for dels at købe og sælge administrative ydelser til hinanden under overholdelse af reglerne o   m ud- bud og udlicitering, dels at samarbejde gensidigt om udførelsen af administrative o pgaver. Aftale om køb, salg og samarbejde skal ikke blot kunne indgås mellem institutioner af samme t  y- pe, men også på tværs af forskellige typer af selvejende uddannels esinstitutioner, bortset fra de frie private selvejende institutioner. Hermed kan den ekspertise på det administrative område, som inst  i- tutioner  for  erhvervsrettet  uddannelse,  Centre  for  Videregående  Uddannelse  og  andre  selveje nde institutioner for videregående uddannelser m.v. allerede har opbygget, nyttiggøres. Flere sel  vejende institutioner kan samarbejde om et samlet udbud om indgåelse af en fælles aftale om køb af visse administrative  ydelser  hos  en  ekstern  leverandør,  f .eks.  en  selvejende  uddannelsesinstitution,  med henblik på at opnå en bedre og billigere lø   sning. Aftaler om køb af visse administrative ydelser hos en ekstern leverandør, f  .eks. en selvejende ud- dannelsesinstitution, vil kun kunne indgås efter reglerne i Finansministeriets cirkul æ  re nr. 159 af 17. december 2002 om udbud og udlicitering  af statslige drifts- og anlægsopgaver  (udbudscirk  ulæret) med den tilhørende vejledning nr. 9020 af 17. februar 2003 samt Konkurrencestyrelsens bekendtg ø- relse nr. 937 af 16. september 2004 (om EU’s udbudsdirektiv). Ændringsforslaget berører ikke institutionernes adgang til at indgå aftaler med en privat virkso m- hed eller kommune om varetagelsen af administrative opgaver. For  den  institution,  der  leverer  de  administrative  ydelser,  vil  der  være  tale  om  indtægts dækket virksomhed.  Selvejende  institutioner  uden  særskilt  driftsbevilling  på  finansloven  kan  udføre  ord i- nær indtægtsdækket virksomhed og anden virksomhed af ikke -kommerciel karakter efter budgetvej- ledningens  regler.  Reglerne  for  disse  selvejende  institutioner  følger  Finansministeriets  Budgetve j- ledning 2001, dog således, at resultatopgørelser forelægges særskilt for Finansministeriet. Reglerne i afsnit 2.6.6.4. Budget og regnskab i Budgetvejledning 2001 om budgettering på finanslovforslaget af  forventede  udgifter  og  indtægter,  dækningsbidrag  m.v.  i  forbindelse  med  den  indtægtsdækkede virksomhed finder ikke anvendelse. Forslaget om, at undervisningsministeren kan fastsætte nærmere regler om aftaler om varetage lse af administrative opgaver, vil bl.a. blive udmøntet i en standardaftale for samarbejder. Til nr. 5 og 18 Med ændringsforslaget  gives regionsrådene samme kompetence, som Åmtsrådene hidtil har haft med  hensyn  til  at  bestemmeskolernes  maksimale  antal  klasser/hold  samt  det  mindste  antal  elever, skolerne er forpligtet til at optage efter ansøgning. regionsrådene kan pålægge en skole , at tilbyde bestemte valgfag. Til nr. 6 Der er tale om en præcisering. Til nr. 7 Forslaget om at elevrådet får to repræsentanter i de statsligt selvejende institutioners bestyre lser, er  begrundet  i  hensynet  til  at  sikre  kontinuiteten,  idet  der  på  disse  institutioner  er  en  forholdsvis hyppig udskiftning i elevgrundlaget. Til nr. 8
13 Der foreslås en ændret affattelse af bestemmelsen, der præciserer, at de statsligt selvejende instit u- tioner  er  selvejende  institutioner  inden  for  den  offentlige  forvaltning.  Dette  indebærer,  at  forval  t- ningsloven  og  offentlighedsloven  automatisk  er  gældende  på  området.  Tilsvarende  gælder  f.eks.  i forhold til lov om Folketingets Ombudsmand. Til nr. 9 og 10 Det  foreslås  i  lovforslaget,  at  de  statsligt  selvejende  institutioners  regnskaber  skal  revideres  af rigsrevisor i henhold til  § 2, stk. 1, i lov om revisionen af statens regnskaber m.m. (rigsrevisorlo- ven), jf. bestemmelsen i § 16, stk. 4. For at undgå tvi vl om, hvilken revisor der er tale om i § 16, stk. 1, der bl.a. henviser til § 18 n, stk. 1, 4-7 pkt., og stk. 3, 5. pkt., foreslås det tilføjet i 16, stk. 1, som et nyt 5. pkt., at den i bestemme  l- sen omtalte revisor er den statsligt selvejende institutions interne revisor. Derfor foreslås det også, at der i 5. pkt. henvises til bestemmelserne i stk. 4, der bl.a. omhandler den interne revision (institu- tionsrevision), som bestyrelserne for de enkelte statsligt selvejende institutioner ifølge fo rslaget skal antage. Den interne revision skal varetages enten af en statsautoriseret eller en registreret revisor. Begrundelsen  for  at  indføre  denne  institutionsrevision  er,  at  der  med  lovforslaget  pålægges  de statsligt selvejende institutioners bestyrelse et væsentlig  t selvstændigt ansvar og en tilsvarende u  d- videt beslutningskompetence. Institutionsrevisionen skal være målrettet en selvejende institution og skal  udføre  rådgivning  og  vejledning  af  bestyrelsen  i  økonomiske  og  andre  spørgsmål,  som  er  en væsentlig del af i  nstitutionsrevisionens rolle på andre uddannelsesområder. En tilfredsstillende lø   s- ning af disse opgaver forudsætter en institutionsrev  ision, som kan indgå i en tæt og hyppig dialog med institutionens bestyrelse og administration. Ministeriet må ligeledes k ræve en løbende gennemgang og kontrol af regnskaberne, herunder i   kke mindst  kontrol  af  de  statsligt  selvejende  institutioners  tilskudsgrundlag.  Årsregnskabsaflægge lser, som  lovforslaget  indebærer,  skal  indse  ndes  til  ministeriet  sammen  med  revisionsprotokollater  og revisorerklæringer  om  tilskudsgrundlaget  og  er  en  væsentlig  forudsætning  for,  at  ministeriet  kan varetage tilsynet med institutionerne på betryggende måde.  Institutionsrevisionens ansvar over  for bestyrelsen  og  ministeren  begrænses  ikke  af  det  for  hold,  at  rigsrevisor  reviderer  institutionernes regnskaber i henhold til rigsrevisorloven, ligesom rigsrevisors eventuelle bemærkninger m.v. til de statsligt selvejende institutioners regnskaber ikke kan fritage institutionsrevisionen for ansvar. Forslaget  indebærer  endvidere,  at  undervisningsministeren  og  rigsrevisor  forhandler  et  regelsæt om udførelsen af den interne revision på plads, inden bestyrelsen antager en intern revisor. Regelsættet er også udgangspunktet for den interne revisions udførelse af r evisionsopgaver i hen- hold til rigsrevisorlovens § 9, jf. nedenfor. Det forudsættes, at der indgås en aftale mellem undervisningsministeren og rigsrevisor i henhold til rigsrevisorlovens § 9 om intern revision (en såkaldt § 9 -aftale), der dækker alle ensart  ede institu- tioner, dvs. en samlet aftale vedrørende gymnasier. Det skal præciseres, at den interne  revisor skal opfylde kravene i en bekendtgørelse om revisi   o- nen, som er fastsat af ministeren efter forhandling med rigsrevisor, i hvilken bl.a. indarbejdes stan- dardkrav i overensstemmelse med en sæ  dvanlig § 9-aftale mellem ministeren og rigsrevisor. Aftalen mellem ministeren og rigsrevisor vil sædvanligvis blive indgået for en periode på indtil tre år, hvorefter der tages stilling til forlængelse. Rigsrevisor påser i dette tilfælde, at den interne revisor opfylder kravene i de nævnte bestemme l- ser  om  revisionen.  Rigsrevisor  kan  i  forbindelse  hermed  pålægge  bestyrelsen  at  udpege  en  anden intern revisor til at udføre revisionsopg aven, hvis den interne revisor ikke på tilfredsstillende måde
14 opfylder ovennævnte krav og pligter. Dette kan ske uafhæ ngigt af ministerens tilsvarende adgang, jf. bestemmelsen i § 18 n, stk. 1, 7. pkt. Forslaget indebærer ikke ændringer for så vidt angår bestemmelserne om regnskab og revis ion for de private gymnasieskoler. Der henvises i øvrigt til lovforslagets § 1, nr. 7, i hvilken det fastsættes, at de reaktionsmuligh   e- der, ministeren hidtil har haft i relation til private gymnasieskoler, fremover også vil være gældende for de statsligt selvejende institutioner. Til nr. 11 Det foreslås, at kursister på studenterkurser skal kunne få betalt deltagera   fgiften af staten, når de henvises til et privat kursus, fordi der ikke er et offentligt tilgængeligt tilbud inden for rimelige ge  o- grafiske afstande fra kursisternes bopæl. Til nr. 12 Der er tale om en teknisk korrektion. Til nr. 13 Ifølge  gældende  lov  kan  klager  over  afgørelser  truffet  af  bestyrelsen  ved  de  amtskommunale gymnasieskoler indbringes for amtsrådet. De nye statsligt selvejende instit utioner er ikke en del af Undervisningsministeriet,  men  selvstændige  enheder  uden  for  det  statslige  hierarki.  Der  er  derfor kun klageadgang i det omfang, dette følger af loven og de administrative regler, der udstedes i me d- før heraf. Det bemærkes, at beste   mmelsen  også  omfatter studenterkurser, der udbydes af et VUC. Det foreslås, at undervisningsministeren får adgang til at fastsætte bestemmelser om klageadgang. Der vil blive fastlagt klageadgang på områder, hvor dette vil have væsentlig betydning for bo rgerne. Der vil normalt ikke blive tale om klageadgang i forbindelse med institutionens afgørelse vedr. pe r- sonalet,  herunder  klager  over  afskedigelser,  da  lønmodtagerne  er  sikret  gennem  det  fagretlige  s y- stem.   Der ventes heller ikke fastlagt klageadgang for fordelingsudvalgenes afgørelser. Der  vil  være  klageadgang  til  undervisningsministeren  for  tjenestemænd  for  så  vidt  angår  retlige spørgsmål  i  forbindelse  med  uansøgt  afsked  og  disciplinærsager,  jf.  det  samtidigt  fremsatte  æ n- dringsforslag til lovforslagets § 13, stk. 1. Ministeren vil i medfør af bemyndigelsen kunne fastsætte en frist for indbringelse af klager, f.eks. en frist på 4 uger. Klageadgang på gymnasiet og hf -kurser vedr. pædagogiske forhold, herunder prøver og eksam   e- ner, er reguleret i de respektive uddannelseslove. Til nr. 14 Ændringsnummeret udgår på grund af ændret affattelse af § 13. Til nr. 15 Der henvises til bemærkningerne til ændringsforslag nr. 2. Til nr. 16 Der henvises til bemærkningerne til ændringsforslag nr. 7.
15 Til nr. 17 Der henvises til bemærkningerne til ændringsforslag nr. 3. Til nr. 19 Der henvises til bemærkningerne til ændringsforslag nr. 1. Til nr. 20 Der henvises til bemærkningerne til ændringsforslag nr. 6 Til nr. 21 og 2 2 Der henvises til bemærkningerne til ændringsforslag n r. 8 og 9. Til nr. 23 og 29 Ændringsforslaget fjerner brugerbet   alingen for uddannelse. Herved sikres en fri og lige adgang til uddannelsessystemet. Til nr. 24 Ændringsforslaget  indebærer,  at  ministeren  får  en  pligt  til  at  fastsætte  nærmere  regler  om  delt a- gerbetalingen,  herunder  minimums-  og  maksimumssatser,  og  om  at  kursister,  der  gennemfører  en samlet enkeltfags hf-eksamen eller enkeltfags studentereksamen, får tilbagebetalt deltagerbetalingen for de fag, som indgår i eksamen. Til nr. 25 Der henvises til bemærkningerne til ændringsforslag nr. 12. Til nr. 26 I henhold til den gældende lovs § 26, stk. 1, sammenholdt med § 23, stk. 1, skal amtsrådene d   i- mensionere skolekapacitet til grundforløbet og til uddannelserne i overensstemmelse med behovet for færdi  guddannede i amtet. Med den foreslåede ændring præciseres det, at dimensioneringen, der herefter påhviler staten, fortsat skal omfatte både grundforløbet og uddanne   lserne. Til nr. 27 Der er tale om en konsekvensændring. Til nr. 28 Der henvises til bemærkninge  rne til ændringsforslag nr. 3. Til nr. 30 Der henvises til bemærkningerne til ændringsforslag nr. 21. Til nr. 31
16 Der henvises til bemærkningerne til ændringsforslag nr. 12. Til nr. 32 Der henvises til bemærkningerne til ændringsforslag nr. 6. Til nr. 33 Det  præciseres,  at  ministeren  ved  meddelelse  af  tilladelse  til  sammenlægning  skal  påse,  at  det voksenpædagogiske  miljø  er  repræsenteret  i  bestyrelsen  for  den  sammenlagte  institution.  Denne repræsentation  kan  f.eks.  bestå  af  personer  udpeget  af  og  blandt  kred   sen  af  interessenter  bag  det hidtidige voksenuddannelsescenter. Til nr. 34 Der henvises til bemærkningerne til ændringsforslag nr. 2. Til nr. 35 Der henvises til bemærkningerne til ændringsforslag nr. 8 og 9. Til nr. 36 Det foreslås, at der indsættes en be   stemmelse om sociale klausuler svarende til, hvad der er fore- slået for statsligt selvejende gymnasier og hf -kurser. Til nr. 37 Der er tale om en teknisk korrektion. Til nr. 38 Det  foreslås,  at  undervisningsministeren  får  bemyndigelse  til  at  fastsætte  regle r  om  elektronisk kommunikation  mellem  ministeriet  og  institutionerne  svarende  til  bestemmelserne  inden  for  det øvrige uddannelsesområde. Til nr. 39 Med den foreslåede ændring sikres det, at der til hvert voksenuddannelsescenter knyttes et udda   n- nelsesudvalg, der rådgiver VUC’et i uddannelsesspørgsmål. Hvis et eller flere voksenuddannelse    s- centre er sammenlagt med en eller flere andre institutioner, foreslås det ligeledes, at der knyttes et uddannelsesudvalg til den institution, der er resultatet af sammenlægn  ingen, jf. lovforslagets § 1, nr. 1 (§ 6 b, stk. 1, 2. pkt.), § 3, nr. 7 (§ 17 a, stk. 1, 2. pkt.) og § 10, nr. 17 (§ 12 d, stk. 1, 2. pkt.). Del- tagelsen af lokalt forankrede repræsentanter for arbejdstagere og arbejdsgivere i uddannelsesudva  l- gene  vil  sikre  en  repræsentation  af  aftagere  henholdsvis  brugere  af  voksenuddannelsescentrets  ti  l- bud i lokalområ det. Rådets sammensætning afspejler endvidere et ønske om på lokalt plan at give arbejdsmarkedets  parter  en  aktiv  rolle  i  forbindelse  med  udvikling  af  voksenuddannelsescenterets udbud. Med forslaget om repræsentanter for driftsoveren  skomstparter i uddannelsesudvalget for så vidt angår den forberedende voksenundervisning  og ordblindeundervisning  for voksne, jf. § 5, nr. 10, i forslag til lov om ændring af lov o  m folkeskolen, lov om specialundervisning for voksne, lov om forberedende voksenundervisning (FVU-loven) og forskellige andre loven (L 108), sikres det, at
17 den viden og ekspertise, som netop driftsoverenskomstparterne  repræsenterer, står til rådighed for institutionen blandt andet i forbindelse med udarbejdelse af centrets plan for udbud af den forbere- dende voksenundervisning og ordblindeundervisning for voksne. Hvis et voksenuddannelsescenter indgår i en sammenlægning, skal sagkundskaben vedrørende det voksenpædagogiske miljø være passende repræsenteret i bestyrelsen for den sammenlagte institut i- on i forhold til det pågældende uddannelsesområdes vægt i den nye institution. Den nævnte repr æ- sentation kan f.eks. bestå af en eller flere personer udpeget af og b landt kredsen af interessenter bag det  hidtidige  voksenuddannelsescenter.  Undervisningsministeren  vil  endvidere  i  forbindelse  med fastsættelsen  af  regler  om  sammenlægning  og  spaltning  af  institutioner  sikre,  at  institutionernes sammenlægningsredegørelse sk   al indeholde en organisationsplan, herunder en beskrivelse af, hvor- dan et VUC efter sammenlægningen er sikret en relevant ledelse. Dette kan f.eks. ske ved ansætte l- se af faglige afdelingsledere. Undervisningsministeren skal godkende sammenlægningsredegørel   sen og  vil  i  denne  forbindelse  påse,  at  også  voksenuddannelsesområdet  i  det  hele  tilgodeses  ledelse   s- mæssigt. Til nr. 40 Med ændringsforslaget  gives regionsrådene samme kompetence, som Åmtsrådene hidtil har haft med hensyn til at bestemmeskolernes maksimale antal klasser/hold. Til nr. 41 Der henvises til bemærkningerne til ændringsforslag nr. 7. Til nr. 42 Der henvises til bemærkningerne til ændringsforslag nr. 3. Til nr. 43 Med ændringsforslaget sikres det, at der i forbindelse med udarbejdelse af bekendtgø   relse om de midlertidige  bestyrelser  fastsættes  regler  om,  at  også  elevers  synspunkter  skal  fremgå  af  bestyre l- sesprotokollen. Til nr. 44 Tjenestemændenes rettigheder og pligter i forbindelse med overførslen er reguleret af bestemme   l- serne i § 7 i forslag til lov om visse proceduremæssige spørgsmål i forbindelse med kommunalr e- formen  (L  67),  som  er  fremsat  af  indenrigs-  og  sundhedsministeren.  De  vilkår,  som  de  overførte tjenestemænd vil have efter § 7, stk. 1, i L 67, berøres ikke af dette ændringsforslag. De overførte tjenestemænd fra de (amts)kommunale gymnasieskoler m.v. er hovedsagelig ansat i henhold til reglerne i lov om tjenestemænd, bortset fra tjenestemænd ved Københavns Kommunes gymnasieskoler mv. Tjenestemænd ved voksenuddannelsescentre er tjenestemæ nd efter lov om tje- nestemænd i folkeskolen, og tjenestemænd ved social - og sundhedsuddannelserne er lige som tjene- stemænd ved de (amts)kommunale centrale skoleforvaltninger ansat efter (amts)kommunale regul  a- tiver.  Sammen  vil  de  forskellige  overførte  tjenes temænd  udgøre  en  såkaldt  lukket  gruppe.  Da  de fremtidige  ansættelsesmyndigheder  skal  være  uddannelsesinstitutioner,  der  er  omfattet  af  forval t- nings- og offentlighedslovgivningen, foreslås det, at ansættelsesgrundlaget i øvrigt for disse tjen e- stemænd er reg  lerne i tjenestemandslovgivningen, som hovedparten af den lukkede tjenestemands- gruppe i forvejen er omfattet af.
18 For tjenestemænd ved voksenuddannelsescentre gælder, at de ved overgangen til den nye ansæ t- telsesmyndighed vil bevare deres status efter lov om tjenestemænd i folkeskolen m.v., jf. bemær k- ningerne  til  §  7  i  L  67.  Dette  indebærer  bl.a.,  at  ansatte  efter  loven,  der  efter  ansøgning  direkte overgår til en tilsvarende eller anden stilling inden for dette undervisningsområde ved et voksenu  d- dannelsescenter, fortsat vil være omfattet af loven. Det er dog en betingelse, at a  nsættelsen efter de hidtil gældende regler kunne være sket med ansættelsesstatus svarende til tjenestemand i folkesk o- len. Derimod vil overførte tjenestemænd ved en (amts)kommunes gymnasi   eskoler og hf-kurser og til- svarende tjenestemænd ved Københavns Kommunes gymnasieskoler og hf   -kurser ikke ved ansøgt direkte overgang til en tilsvarende eller anden stilling ved en statsligt selvejende uddannelsesinstitu- tion  for  uddannelsen  til  studentereksamen,  højere  forberedelseseksamen  eller  et  voksenuddanne l- sescenter mv. kunne bevare deres status efter tjenestemandslovgivningen. Det gælder dog ikke ved ansøgt overgang til en lavere placeret stilling som led i en seniorordning med retræte, hvor der vil være mulighed for at bevare status som tjenestemand. Efter bestemmelsen i stk. 1 foretages afskedigelse af de overførte tjenestemænd af den pågælde n- de institution, der endvidere har kompetencen til at iværksætte disciplinære foranstaltninger. Efter stk. 2 foreslås der en lovfæstet klageadgang for de overførte tjenestemænd for så vidt angår retlige  spørgsmål.  Klage  over  institutionens  beslutning,  jf.  stk.  1,  vil  efter  de  almindelige  forval  t- ningsretlige regler herom kunne tillægges opsættende virkning. Med hensyn til stk. 3-7 bemærkes, at efter  , den gældende lovgivning afholder staten pensionsu  d- gifterne  vedrørende  tjenestemandsansatte  rektorer,  ledere  ved  selvstændige  kurser  til  hf  og  lærere ved  amtskommunernes  samt  Bornholms  og  Frederiksberg  Kommuners  gymnasieskoler  m.v.,  me- dens (amts)kommunerne afholder udgiften til efterindtægt af løn, ventepenge eller rådighedsløn. Med bestemmelsen i stk. 6 fastsættes det, at staten afholder udgiften til pension til tjenestemænd, som i henhold til lovgivningen om kommunalreformen overføres til en selvejende institution den 1. januar 2007 og til deres efterladte. Bestemmelsen vedrører således de pr. 1. januar 2007 aktive tj  e- nestemænd,  der  overføres  efter  reglerne  i  forslag  til  lov  om  visse  proceduremæssige  spørgsmål  i forbindelse med kommunalreformen (L 67). Bestemmelsen i stk. 6 indebærer, at staten udbetaler den samlede tjenestemandspension til de p  å- gældende tjenestemænd. Herved fraviges bestemmelsen i § 7, stk. 2, i forslag til lov om visse pr o- ceduremæssige spørgsmål i f orbindelse med kommunalreformen (L 67). Med bestemmelserne i stk. 5 og 7 fastsættes der regler for, i hvilket omfang de selvejende instit  u- tioner skal afholde udgiften til pension til de pågældende tjenestemænd. Det forudsættes, at staten også  i  tilfælde,  h   vor  den  selvejende  institution  skal  afholde  udgifter  til  pension  til  de  pågældende tjenestemænd,  jf.  stk.  7,  står  for  udbetalingen  af  tjenest   emandspensionerne.  Finansministeren  kan med hjemmel i § 7 i forslag til lov om visse proceduremæssige spørgsmål fas tsætte regler om b  e- regningen  af  pensionsforpligtelsen  og  om  beregning,  administration,  refusion  og  revision  m.v.  af pensionerne omfattet af stk. 4-7. Bestemmelserne i stk. 5-7 omfatter ikke før den 1. januar 2007 pensionerede tjenestemænd og tj   e- nestemænd,   der før den 1. januar 2007 er fratrådt med ret til opsat pension, samt disses eventuelle ægtefælle og børn. Tjenestemandspens ionsforpligtelserne vedrørende de omhandlede pensionerede tjenestemænd m.v. er omfattet af bemyndigelsesbestemmelserne i § 7 i fors  lag til lov om visse pro- ceduremæssige spørgsmål i forbindelse med kommunalreformen (L 67) som affattet ved det af i n- denrigs- og sundhedsministeren fremsatte ændringsforslag. Det er hensigten med hjemmel i de o  m- handlede bemyndigelsesbestemmelser at  fastsætt  e regler, der indebærer,  at pensionsforpligtelserne vedrørende  pe nsionerede  tjenestemænd  m.v.  i  amtskommunerne  overtages  af  regionerne. Det  er  i
19 forbindelse  hermed  hensigten  at  fastsætte  regler  om  statens  refusion  af  regionernes  udgifter  til  de omhandlede pensionsforpligtelser. Det  forudsættes  således,  at  der  med  hjemmel  i  §  7  i  forslag  til  lov  om  visse  proceduremæssige spørgsmål i  forbindelse  med kommunalreformen (L 67)  fastsættes regler, der fraviger bestemme l- serne i § 3 i forslag til lov om visse proceduremæssige spørgsmål i forbindelse med kommunalr e- formen, således at de selvejende institutioner ikke vil skulle overtage pensionsforpligtelsen vedr ø- rende før den 1. j anuar 2007 pensionerede tjenestemænd m.v. Bestemmelserne om tjenestemænd er samlet i én p aragraf, idet dette findes mere overskueligt end at  indsætte  de  samme  bestemmelser  i  de  paragraffer,  der  vedrører  de  enkelte  institutionsomr   å der, selv om denne fremgangsmåde ikke lovteknisk er den mest korrekte. Bestemmelserne vil komme til at fremgå af ko mmende lovbekendtgørelser for de e nkelte institutionslove. Til nr. 45 Det foreslås, at bestemmelsen i lovforslagets § 1, nr. 1 (§ 6 b, stk. 6) og de tilsvarende bestemme l- ser i lovforslagets §§ 3, nr. 7 og § 10, nr. 17, om at undervisningsministeren fastsæt  ter regler om, at aktieselskabslovens kapitel 15 finder anvendelse på sammenlægninger og spaltninger af instituti   o- ner, skal træde i kraft den 1. januar 2006. Forslaget er begrundet i hensynet til de midlertidige best  y- relsers arbejde med at forberede eventuelle sammenlægninger og spaltninger, der skal træde i kraft den 1. januar 2007. Det er derfor nødvendigt, at der inden denne dato er fastsat regler herom. Til nr. 46 I  den  gældende  lov  om  almen  voksenuddannelse  og  om  voksenuddannelsescentre  er  der  i  §  15, stk. 2, hjemmel til at fastsætte bevillingen til undervisningsvirksomheden inden for almen vokse  n- uddannelse og prøveforberedende enkeltfagsundervisning ud fra takster, der er fastsat af amt srådet, og antallet af årskursister, der har betalt deltagerbetalin g. Det  foreslås  derfor,  at  denne  hjemmel  opretholdes  i  2007  for  at  undgå,  at  der  på  VUC   -området skal ske ændringer af finansieringen både i 2007 og 2008. Med dette forslag modificeres bemær k- ningen i lovforslagets bemærkninger, side 25, 2. spalte, pkt.   4.1 , 2. afsnit, der udtaler, at tilskud til VUC’er frem til overgangen til taxameterstyring vil blive ydet uafhængigt af aktiviteten. Til nr. 47 Der henvises til bemærkningerne til lovforslagets § 3, nr. 41.   Troels Christensen (V)   Anne-Mette Winther Christiansen (V)   Britta Schall Holberg (V) Tina Nedergaard (V)   Ellen Trane Nørby  (V)   Louise Frevert (DF)   Søren  Krarup (DF) Carina Christensen (KF) fmd.  Allan Niebuhr (KF)   Bjarne Laustsen (S)   Carsten Hansen (S) Christine Antorini (S)   Kirsten Brosbøl  (S)   Margrethe Vestager (RV) nfmd.   Bente Dahl (RV) Eigil Andersen (SF)   Pernille Rosenkrantz-Theil (EL) Tjóðveldisflokkurin,    Inuit Ataqatigiit, Siumut og Fólkaflokkurin havde ikke medlemmer i udva l- get.
20 Folketingets sammensætning Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) 52 Enhedslisten (EL) 6 Socialdemokratiet (S) 47 Tjóðveldisflokkurin (TF) 1 Dansk Folkeparti (DF) 24 Inuit Ataqatigiit (IA) 1 Det Konservative Folkeparti (KF) 18 Siumut (SIU) 1 Det Radikale Venstre (RV) 17 Fólkaflokkurin ( FF) 1 Socialistisk Folkeparti (SF) 11
21 Bilag 1 Oversigt over bilag vedrørende L 106 Bilagsnr.    Titel 1 Høringssvar samt høringsnotat fra undervisningsministeren 2 Henvendelse af 17/3-05 fra Århus Amts Udvalg for Børn, Kultur og Uddannelse 3 Henvendelse af 22/3-05 fra Forstanderforeningen for VUC 4 Udkast til tidsplan for udvalgets behandling af lovforslaget 5 Notat fra Amtsrådsforeningen vedr. regionernes koordinerende opg a- ver inden for uddannelsesområdet 6 Tidsplan for udvalgets behandling af lovforslaget 7 Henvendelse fra Klassikerforeningen 8 Henvendelse af 27/4-05 fra Landsforbundet af Voksen- og Ung- domsundervisere 9 Henvendelse af 3/5-05 fra Københavns Amt 10 Henvendelse af 4/5-05 fra Støvring Gymnasium 11 Talepapir fra samrå det d. 10/5-05 vedrørende samrådsspørgsmål A -F, fra undervisningsministeren 12 Henvendelse af 11/5-05 fra Nærum Amtsgymnasium 13 1. udkast til betænkning 14 Henvendelse af 19/5-05 fra landsforbundet af Voksen- og Ungdom s- undervisere 15 Henvendelse af 24/5-05 fra Danske Gymnasieelevers Sammenslut- ning 16 Ændringsforslag samt betænkningsbidrag, fra undervisningsminist e- ren 17 2. udkast til betænkning Oversigt over spørgsmål og svar vedrørende L 106 Spm.nr. Titel 1 Spm. om kommentar til henvendelse af 17/3-05 fra Århus Amts U  d- valg for Børn, Kultur og Uddannelse, til undervisningsministeren, og ministerens svar herpå 2 Spm. om kommentar til henvendelse af 22/3-05 fra Forstanderfo r- eningen for VUC, til undervisningsministeren, og ministerens svar herpå 3 Spm. om udviklingen i den gennemsnitlige klassekvotient for de sid- ste 5 år på henholdsvis erhvervsskoler, handelsskoler og gymnasier,
22 til undervisningsministeren, og ministerens svar herpå 4 Spm. om gennemsnitsudgiften pr. elev for de sidste 5 år for h en- holdsvis erhvervsskoler, handelsskoler og gymnasier, til undervis- ningsministeren, og ministerens svar herpå 5 Spm. om, hvem der træffer afgørelse om oprettelse på det enkelte gymnasium af konkrete studieretninger og af udbygning af gymnasi- et, til undervisningsministeren, og ministerens svar herpå 6 Spm. om, hvorvidt det påregnes at ændre i kriterierne for fordelingen af kursister og elever på uddannelsen til højere forberedelseseksamen henholdsvis uddannelsen til studentereksamen, til undervisningsmini- steren, og ministerens svar herpå 7 Spm. om udbygningen af gymnasier og tilrettelæggelse af overgang  s- perioden frem til 31. december 2007, til undervisningsministeren, og ministerens svar herpå 8 Spm. om en fremtidig taxameterordning, til undervisningsministeren, og ministerens svar herpå 9 Spm. om, hvorvidt der er hjemmel i den eksisterende gymnasielovs § 27, stk. 3, til at indføre en taxameterordning for gymnasierne, til u n- dervisningsministeren, og ministerens svar herpå 10 Spm. om kommentar til henvendelse fra Klassikerforeningen, til un- dervisningsministeren, og ministerens svar herpå 11 Spm. om oversendelse af en oversigt over ministerbemyndigelser i lovforslaget, til undervisningsministeren, og ministerens svar herpå 12 Spm. om udmøntningen af den a ftalte analyse af styrings- og finan- sieringssystemet m.v., til undervisningsministeren, og ministerens svar herpå 13 Spm., om der er sikkerhed for udbudsforpligtigelsen m.v., til under- visningsministeren, og ministerens svar herpå 14 Spm., om ministeriet konkret vil påse og sikre, at institutionerne u d- byder studieretninger og valgfag med den tilstrækkelige bredde m.v., til undervisningsministeren, og ministerens svar herpå 15 Spm. om taxameterordningen i tyndtbefolkede områder m.v., til u n- dervisningsministeren, og ministerens svar herpå 16 Spm. om sanktionsmuligheder i situationer, hvor en selvejende skole alene handler i egen interesse, til undervisningsministeren, og mini- sterens svar herpå 17 Spm. om, hvad termen forpligtende i lovforslaget indebærer i   forbin- delse med forpligtende samarbejde mellem skolerne, til undervis- ningsministeren, og ministerens svar herpå 18 Spm. om de nærmere regler for forpligtende samarbejde m.v., til u  n- dervisningsministeren, og ministerens svar herpå 19 Spm. om forpligtende samarbejde mellem institutionerne i naturlige geografiske oplande i et taxameterstyret system m.v., til undervis- ningsministeren, og ministerens svar herpå
23 20 Spm., om ministeren /ministeriet vil overvåge de almengymnasiale uddannelsers kapacitetsfastsætt  else, til undervisningsministeren, og ministerens svar herpå 21 Spm., om ministeren vil gribe ind ved kapacitetsfastsættelser, der truer de mindre gymnasier i geografiske udkantsområder, til unde r- visningsministeren, og ministerens svar herpå 22 Spm., om ministeren vil give en overlevelsesgaranti for de mindre gymnasier i geografiske udkantsområder, til undervisningsministeren, og ministerens svar herpå 23 Spm., om ministeren vil garantere, at der opretholdes et geografisk spredt udbud svarende til i dag, til undervisningsministeren, og mini- sterens svar herpå 24 Spm. om fordelingsudvalget m.v., til undervisningsministeren, og ministerens svar herpå 25 Spm., om uddannelsesstederne skal ligge i en passende geografisk afstand fra den uddannelsessøgendes bop æl, til undervisningsminist  e- ren, og ministerens svar herpå 26 Spm. om baggrunden for, at der bruges en anderledes formulering af bestemmelsen om selvejet i L 106 i forhold til universitetsloven, til undervisningsministeren, og ministerens svar herpå 27 Spm., om institutioner er selvejende inden for den offentlige forvalt- ning i lighed med universiteterne m.v., til undervisningsministeren, og ministerens svar herpå 28 Spm. om baggrunden for, at L 106 fastsætter elevrepræsentation men ikke lærerrepræsentati on i de blivende bestyrelser, til undervisnings- ministeren, og ministerens svar herpå 29 Spm. om, hvilken plads ministeren forstiller sig, at forældre skal have i de blivende bestyrelser, til undervisningsministeren, og ministerens svar herpå 30 Spm. om,hvilken plads   ministeren forstiller sig, at aftagerinstitutio- ner skal have i de blivende bestyrelser, til undervisningsministeren, og ministerens svar herpå 31 Spm. om, hvilken plads ministeren forstiller sig, at det lokale kultur- og erhvervsliv skal have i de blivende bestyrelser, til undervisnings- ministeren, og ministerens svar herpå 32 Spm. om, hvordan bestyrelsesmedlemmerne skal udpeges, til under- visningsministeren, og ministerens svar herpå 33 Spm., om ministeren vil lægge op til en politisk fastsæ ttelse af ni- veauer for brugerbetaling på VUC som i dag, til undervisningsmin i- steren, og ministerens svar herpå 34 Spm. om, hvordan ministeren forstiller sig klageadgangen i forhold til bestyrelsesbeslutninger m.v., til undervisningsministeren, og ministe- rens svar herpå 35 Spm. om, hvordan bygningsmassen vil indgå i selvejet, til undervi s-
24 ningsministeren, og ministerens svar herpå 36 Spm., om gymnasiernes bygningsmasse vil blive gennemgået m.v., til undervisningsministeren, og ministerens svar herpå 37 Spm. om, hvilke analyser af enkeltskolers økonomiske bæredygti   g- hed, der vil blive foretaget inden overgangen til selveje, til undervis- ningsministeren, og ministerens svar herpå 38 Spm. om, hvor stor en del af de nuværende amt  scentres virksomhed, der er rett et mod de gymnasiale uddannelser, til undervisningsmin i- steren, og ministerens svar herpå 39 Spm., om amtscentrenes virksomhed rettet mod de gymnasiale ud- dannelser vil overgå til de nye regioner, til undervisningsministeren, og ministerens svar herpå 40 Spm. om, hvordan den fremtidige koordinering af ansættelser af p  æ- dagogikumkandidater vil skulle ske, til undervisningsministeren, og ministerens svar herpå 41 Spm. om, hvorledes skønnet af den samlede udgift til gy mnasiernes overtagelse af de administrative opgaver m.v. foretages, til undervis- ningsministeren, og ministerens svar herpå 42 Spm., om ministeren vil sikre, at midler til undervisning ikke anven- des til administration, til undervisningsministeren, og ministerens svar herpå 43 Spm. om finansieringen af specialundervisning for de fremtidigt selv- ejende gymnasier, hf-kurser og VUC’er m.v., til undervisningsmini- steren, og ministerens svar herpå 44 Spm., om ministeren vil garantere et indholdsmæssigt tilsyn med de gymnasiale uddannelsers kvalitet som i dag, til undervisningsministe- ren, og ministerens svar herpå 45 Spm. om, hvorfor medarbejderne ikke er repræsenteret i de midlert  i- dige bestyrelser, til undervisningsministeren, og ministerens svar her- 46 Spm., om ministeren vil ændre lovforslaget, så d   et fremgår , at de a l- mene gymnasier er selvejende institutioner inden for den offentlige forvaltning m.v., til undervisningsministeren, og ministerens svar herpå 47 Spm. om, hvordan regeringen vil sikre, at regionerne har tilstrækkel  i- ge ressourcer m.v., til undervisningsministeren, og ministerens svar herpå 48 Spm. om, hvorfor er de grundlæggende social  - og sundhedsuddanne l- ser ikke omfattet af taxameteranalysen, til undervisningsministeren, og ministerens svar herpå 49 Spm. om sikring af, at alle udbydere af ungdoms- og voksenuddan- nelser bliver underlagt forvaltnings- og offentlighedsloven, til under- visningsministeren, og ministerens svar herpå 50 Spm. om regionernes høringsret i forbindelse med ansøgninger om