Ministeren Frederiksholms Kanal 21 1220 København K Tlf 3392 5000 Fax 3392 5547 www.uvm.dk 18. april 2005 Folketingets Uddannelsesudvalg I forbindelse med behandlingen af L 106, Forslag til lov om ændring af lov om institutioner for uddannelsen til studentereksamen, lov om insti- tutioner for uddannelsen til højere forberedelseseksamen, lov om grund- læggende social- og sundhedsuddannelser, lov om almen voksenuddan- nelse og om voksenuddannelsescentre og forskellige andre love (Ud- møntning af kommunalreformen for så vidt angår det almene gymnasi- um, hf, social- og sundhedsuddannelser og andre ungdomsuddannelser samt voksenuddannelsescentre (VUC)) har Folketingets Uddannelsesud- valg i brev af 29. marts 2005 stillet mig følgende spørgsmål: Spørgsmål 2: ”Ministeren bedes kommentere henvendelsen af 22. marts 2005 fra For- standerforeningen for VUC, jf. L 106 – bilag 3.” Svar: Styrelsen for Forstanderforeningen for VUC har anmodet om foretræde for Uddannelsesudvalget, idet foreningen ønsker at drøfte følgende spørgsmål: 1.   De økonomiske konsekvenser for VUC af overgangen til statsligt selveje. 2.   Institutionssammenlægninger, der medfører en opsplitning af VUC-tilbuddet på forskellige institutioner.   3.   Loft over deltagerbetalingen. 4.   Oprettelse af en FVU-følgegruppe i hvert VUC’s dækningsområ- de med deltagelse af repræsentanter for regionsråd, udbydere og arbejdsmarkedets parter. 5.   En justering eller reform af den almene voksenuddannelse (avu). 6.   Muligheden for at bevare gruppeprøver.
2 De af foreningen rejste spørgsmål giver mig anledning til følgende be- mærkninger: Ad 1 Det fremgår af aftalen om en strukturreform, at der forud for VUC’ernes    overgang til selveje skal gennemføres en generel analyse af styringssyste- met, herunder af taxameterfinansieringen, med henblik på at sikre et bredt og varieret udbud af høj kvalitet overalt i landet. Styringsanalysen er sat i gang, men endnu ikke afsluttet, og det vil derfor først være muligt at fastlægge nærmere regler om de enkelte institutioners taxameterfinansiering, når resultaterne af analysen foreligger i løbet af eftersommeren 2005.   Herudover vil jeg gøre opmærksom på, at spørgsmålet om størrelsen af de forskellige tilskud, som skal ydes til institutionerne - og som forenin- gen helt naturligt synes at være meget optaget af - årligt vil skulle afklares som led i den udgiftspolitiske prioritering i forbindelse med vedtagelsen af finansloven. Sådan er det allerede i dag med de uddannelser, som efter de gældende regler finansieres af statstilskud – og sådan vil det også være efter kommunalreformens ikrafttræden. Størrelsen af tilskuddene vil der- for afhænge af den økonomiske ramme i årene fremover. Dette spørgsmål vil der derfor ikke kunne træffes politisk beslutning om allerede på nuværende tidspunkt i forbindelse med behandlingen af L 106 eller senere i år, når der på grundlag af styringsanalysen skal tages politisk stilling til, hvorledes den statslige taxameterfinansieringsordning for VUC’erne skal tilrettelægges. Ad 2 Foreningen foreslår, at VUC ved institutionssammenlægninger skal indgå som et helt VUC med både forberedende voksenundervisning (FVU), avu og hf for at sikre institutionernes identitet og faglige miljø og for at sikre uddannelsestilbuddet i tyndt befolkede områder. Jeg kan hertil bemærke, at hensigten med forslaget om institutionssam- menlægning og spaltning netop er at sikre forsyningssikkerhed og beva- relse af lokale uddannelsessteder, herunder at sikre opretholdelsen af fagligt bæredygtige uddannelsesforløb gennem samdrift og samarbejde, jf. bemærkningerne til lovforslagets § 10, nr. 17. Initiativet til sammenlægninger og spaltninger skal efter lovforslaget komme fra de enkelte institutioner og ikke fra ministeriet. Grundlaget for, at ministeren kan tillade sammenlægninger eller spaltninger af VUC’er, vil således altid være, at der fra de involverede institutioner selv er et ønske herom, jf. lovforslagets § 10, nr. 17 (§ 12 d, stk. 2). Jeg mener,
3 at hensynet til at sikre institutionernes faglige miljø og profil i forhold til brugerne hermed er sikret, idet institutionerne efter min opfattelse vil være de nærmeste til at have en naturlig interesse i dette. Det er min opfattelse, at det ville lægge unødige bindinger på VUC’er, der måtte ønske at indgå i sammenlægninger med andre VUC’er eller andre uddannelsesinstitutioner, hvis der i lovforslaget indsættes en be- stemmelse om, at sammenlægning kun er mulig, hvis hf indgår i sammenlægningen.   Herudover vil en sådan bestemmelse også kunne forrykke det overord- nede sigte med sammenlægninger og spaltninger, der som nævnt er at sikre forsyningssikkerhed og bevarelse af lokale uddannelsessteder samt fagligt bæredygtige uddannelsesforløb.   Jeg gør i øvrigt opmærksom på, at uddannelsen til hf, herunder hf-en- keltfag, allerede efter gældende lovgivning kan foregå på forskellige insti- tutioner, og at dette efter L 106 også vil være muligt fremover. Der er i dag heller ingen pligt for amtskommunerne til at udbyde hf-enkeltfag på deres VUC’er. Ad 3 Jeg kan oplyse, at deltagerbetalingen i medfør af lovforslagets § 10, nr. 8, fastsættes til de beløb, der er gældende pr. 31. december 2006 og indtil VUC’erne overgår til taxameterfinansiering.   Undervisningsministeren kan fastsætte nærmere regler om deltagerbeta- lingen. Ad 4 Foreningen foreslår, at der oprettes FVU-følgegrupper i hvert VUC’s dækningsområde med deltagelse af repræsentanter for regionsråd, udby- dere og arbejdsmarkedets parter, så der sikres en reel koordinering tæt på borgerne, og foreslår herudover en række opgaver henlagt til følgeudval- gene. Jeg kan henvise til lovforslagets § 10, nr. 25, med tilhørende bemærknin- ger, hvoraf det fremgår, at der ved hvert voksenuddannelsescenter kan nedsættes et uddannelsesudvalg, der rådgiver centeret i uddannelses- spørgsmål, herunder om FVU og ordblindeundervisning. Arbejdsgivere og arbejdstagere repræsenteres ligeligt i udvalget, og eventuelle øvrige medlemmer udpeges af institutionen. Medlemmerne skal have tilknyt- ning til det geografiske område, som udbuddet af uddannelserne dækker.
4 Med den koordinerende rolle, som regionsrådene får for FVU-indsatsen, og med bestemmelsen om, at der kan nedsættes et uddannelsesudvalg ved hvert VUC, mener jeg, at der er skabt gode muligheder for at sikre en reel koordinering af indsatsen tæt på borgerne. Jeg finder derfor ikke, at der på nuværende tidspunkt er behov for en bestemmelse i lovforslaget om, at der skal oprettes følgegrupper som de foreslåede.   Derimod er der ikke noget til hinder for, at VUC’er selv opretter følge- grupper og inviterer repræsentanter for regionsråd, udbydere og ar- bejdsmarkedets parter til at deltage heri. Endelig kan jeg for så vidt angår foreningens ønske om, at der skal kun- ne klages til ministeren i tilfælde af utilfredshed med et VUC’s beslutnin- ger om og administration af indgåelse af driftsoverenskomster, henvise til,   at efter lovforslaget vil VUC’erne også på dette område være bundet af, at de fortsat vil være omfattet af forvaltningsloven og af alminde- lige principper om saglighed i forvaltningen, og   at VUC’ernes overholdelse heraf vil være omfattet af ministeriets tilsyn med institutionerne. Jeg finder derfor ikke, at der er behov for en egentlig klageadgang til ministeren. Det bemærkes i den forbindelse, at ministeren vil kunne for- holde sig til, om et VUC har overtrådt lovgivningen, og i yderste fald iværksætte tilskudsmæssige eller andre sanktioner over for institutionen. Ad 5 Foreningen ønsker en reform af avu og finder det især vigtigt, at avu- tilbuddet tilrettelægges i kortere moduler, så det egner sig bedre til de fleksible tilrettelæggelsesformer, som blandt andet kortuddannede har brug for. Foreningen har tidligere udarbejdet et oplæg til reform af ud- dannelsen. Jeg kan oplyse, at der i ministeriet er overvejelser om en reform af avu, samt at foreningens oplæg indgår i disse overvejelser. Overvejelserne om en ny avu må imidlertid ses i sammenhæng med ar- bejdet i det trepartsudvalg om livslang læring og uddannelse for alle på arbejdsmarkedet, som regeringen nedsatte i efteråret 2004.   Avu indgår som en af flere uddannelser i trepartsudvalgets arbejde, og udvalget skal blandt andet kortlægge den samlede nuværende voksen- og efteruddannelsesindsats og analysere og vurdere effekterne af den.
5 Trepartsudvalgets arbejde afsluttes inden udgangen af 2005, og jeg kan ikke på nuværende tidspunkt sige, hvornår ministeriet vil være klar med et oplæg til en ny avu.   Ad 6 Foreningen ønsker at bevare muligheden for prøveaflæggelse i grupper af hensyn til det moderne samfunds krav om samarbejdsevner hos den enkelte, og det er foreningens opfattelse, at gruppeprøver og individuel bedømmelse sagtens kan forenes. Jeg kan hertil henvise til regeringsgrundlaget, af hvilket det fremgår, at regeringen vil fremlægge forslag til en modernisering af prøver og eksa- mener, der medfører, at den enkelte elev skal have en individuel be- dømmelse på baggrund af målbare, gennemsigtige kriterier. Overvejelserne om den konkrete udmøntning heraf er endnu ikke afslut- tet, og jeg kan derfor ikke på nuværende tidspunkt oplyse noget konkret om indholdet af de kommende nye prøve- og eksamensregler.   Denne besvarelse fremsendes i 5 eksemplarer. Med venlig hilsen Bertel Haarder