Kære Bertel Haarder Skolebestyrelsen på Langagerskolen, der er en amtslig specialskole for børn og unge med autisme og/eller svær ADHD, har med stigende frygt fulgt debatten om flytningen af den vidtgående specialundervisning fra det amtslige/regionale niveau i forbindelse med strukturreformen. Vi frygter, at en flytning vil betyde, at vores børn fremover ikke vil få et specialpædagogisk undervisningstilbud på det nødvendige faglige niveau og vi frygter, at vi som forældre fremover ikke vil opleve én sam let indgang til de specialiserede undervisningsmæssige og sociale tilbud Vi vil derfor stærkt opfordre til, at de kommende regioner vil få ansvaret for undervisningen af de børn og unge, hvis udvikling stiller krav om en særlig hensyntagen eller støtte. Langagerskolen har i de 16 år, den har eksisteret, opbygget og videreudviklet en specialviden til glæde og gavn for vores børn. En forudsætning for dette har været, at Langagerskolen har indgået i et amtsligt og nationalt fællesskab med andre institutioner, der arbejder med autisme og svær ADHD. Fællesskabet kan kun videreføres på det regionale niveau, der til forskel fra det kommunale niveau, vil have den tilstrækkelig størrelse. Uden den tilstrækkelige volumen, som de kommende regioner repræsenterer, kan vi i Danmark ikke fastholde den nødvendige kvalitet i specialtilbuddet til vores børn ! Det er desuden nødvendigt at fastholde den vidtgående specialundervisning i sammenhæng med det specialiserede sociale system og børnepsykiatrien i regionen – såvel in dholdsmæssigt som administrativt. Som forældre finder vi det vigtigt, at vi oplever at være en del af et sammenhængende netværk. Et netværk, der hele tiden er fagligt opdaterede og som gør det muligt for os at få indflydelse på vores barns udviklingsplan, hvad enten dette angår forhold på døgntilbud eller skoletilbud. Det skulle ikke gerne være sådan, at vi som forældre oplever ét hold rådgivere i skoleanliggender, og et andet hold rådgivere eller samarbejdspartnere i forhold til andre emner. Vi vil derfor opfordre til, at specialmiljøerne forankres i de kommende regioner. Det vil være nødvendigt for at sikre de velfungerende miljøer til børn, hvis udvikling stiller krav om en særlig hensyntagen eller støtte; for at sikre bevaring og udvikling af specialistviden og for at bevare én samlet indgang til de specialiserede undervisningsmæssige og sociale tilbud for forældre og børn. Med venlig hilsen Marianne Banner Formand for skolebestyrelsen ved Langagerskolen Kopi til: uddannelsespolitiske ordførere i Folketinget