Undervisningsministeriet 7. juni 2005 L 108 - Forslag til lov om ændring af lov om folkeskolen, lov om specialundervisning for voksne, lov om forberedende voksenundervisning (FVU-loven) og forskellige andre love (Ud- møntning af kommunalreformen for så   vidt angår specialundervisning, forberedende vokse n- undervisning, ordblindeundervisning m.v.) Æ n d r i n g s f o r s l a g Af undervisningsministeren, tiltrådt af … Til § 1   x1) I indledningen ændres »og lov nr. 1457 af 22. december 2004« til: », lo  v nr. 1457 af 22. de- cember 2004 og lov nr. 335 af 18. maj 2005«. [Redaktionel ændring]   x2) I nr. 2 ændres »1. pkt.« til: »2. pkt.«. [Lovteknisk korrektion]   x3) I det under nr. 4 foreslåede  § 20, stk. 3, indsættes i 1. pkt. efter »jf. § 21, stk. 1«: »  og stk. 2«. [Redaktionel ændring]   x4) I nr. 7 ændres »  § 21, stk. 2, 1. pkt.« til: »§ 21, stk. 3, 1. pkt.«. [Redaktionel ændring]   x5) I nr. 8 ændres »  § 21, stk. 2, 2. pkt.« til: »§ 21, stk. 3, 2. pkt.«. [Redaktionel ændring]   x6) I nr. 9 ændres numm  ereringen af de foreslåede nye stykker i § 21 fra stk. 3 og 4 til: stk. 4 og 5. [Redaktionel ændring]    x7) Det i nr. 11 foreslåede  § 22, stk. 2, 1. pkt., affattes således: »Kommunalbestyrelsen kan efter indstilling fra regionsrådet beslutte, at en el ev efter overenskomst mellem regionsrådene henvises til specialundervisning, jf. § 20, stk. 3, i en anden regions undervi s- ningstilbud.« [Præcisering af myndighedsansvaret]   x8) I det under nr. 21 foreslåede  § 47, stk. 3, 2. pkt., indsættes efter »der«: »  senest den 15. oktober året før«.    [Præcisering af tidspunktet for, hvornår rammeaftalen senest skal være indgået]
  x9) I det under nr. 21 foreslåede  § 47, stk. 3, indsættes efter 2. pkt.: »Rammeaftalen drøftes og suppleres efter behov.« [Mulighed for løbende drøftelse og supplering af rammeaften]   x10) Efter det under nr. 21 foreslåede  § 47, stk. 3, indsættes som nyt stykke: »Stk. 4. Kommunalbestyrelserne inden for regionen er forpligtede til at samarbejde om at tilveje- bringe de nødvendige tilbud in den for specialundervisningsområdet. Dette kan ske ved, at komm u- nalbestyrelsens årlige red egørelse også kan indeholde en redegørelse for kommunens forventede brug af pladser i andre kommuners specialundervisningstilbud i regionen i det kommende år og i de næste 3 år. Eventuelle redegørelser indgår som et bilag til rammea ftalen.«     Stk. 4-5 bliver herefter stk. 5-6.   [Kommunalbestyrelsernes forpligtelse til at samarbejde inden for regionen] Til § 2   x11) Efter det under nr. 3 foreslåede  § 1, stk. 3, indsættes som nyt stykke: »Stk. 4. Regionsrådet kan efter overenskomst med private skoler, institutioner eller initiativtagere henvise de i stk. 3 omfattede personer til undervisning i private skoler eller institutioner m.v. Un- dervisningsministeren kan fastsætte regler herom.« Stk. 4-6 bliver herefter stk. 5-7.   [Regionsrådets mulighed for at henvise personer til undervisning i private skoler m.v.]   x12) I det under nr. 29 foreslåede  § 6 h, stk. 3, 2. pkt., indsættes efter »der«: »senest den 15.   okto- ber året før«.    [Præcisering af tidspunktet for, hvornår rammeaftalen senest skal være indgået]   x13) I det under nr. 29 foreslåede  § 6 h, stk. 3, indsættes efter 2. pkt.: »Rammeaftalen drøftes og suppleres efter behov.« [Mulighed for løbende drøf  telse og supplering af rammeaften]   x14) Efter det under nr. 29 foreslåede  § 6 h, stk. 3, indsættes som nyt stykke: »Stk. 4. Kommunalbestyrelserne inden for regionen er forpligtede til at samarbejde om at tilveje- bringe de nødvendige tilbud inden for spec ialundervisningsområdet. Dette kan ske ved, at komm u- nalbestyrelsens årlige red egørelse også kan indeholde en redegørelse for kommunens forventede brug af pladser i andre kommuners specialundervisningstilbud i regionen i det kommende år og i de næste 3 år.    Eventuelle redegørelser indgår som et bilag til rammea  ftalen.«     Stk. 4-5 bliver herefter stk. 5-6.   [Kommunalbestyrelsernes forpligtelse til at samarbejde inden for regionen]   x15) I det under nr. 35 foreslåede  § 7 d, stk. 2, indsættes efter »underv  isningsinstitutioner«: », her- under at undervisningstilbuddet skal fremgå af den årlige rammeaftale, jf. § 6 h, stk. 3.« [Overtagne regionale undervisningstilbud skal fremgå af rammeaftalen]
Til § 4   x16) I indledningen indsættes efter »5. juli 2004,«:   »som ændret ved lov nr. 336 af 18. maj 2005,«. [Redaktionel ændring] Til § 5 x17) Nr. 11 affattes således: »11. § 7, stk. 2, affattes således: »Forinden voksenuddannelsescentret indgår driftsoverenskomster indhentes en udtalelse fra udda n- nelsesudvalget, jf. lov om almen vokseuddannelse og om voksenuddannelsescentre, og regionsrådet høres.«« [Udtalelse fra uddannelsesudvalget før indgåelse af driftsoverenskomst] Til § 6   x18) Efter det i § 6 foreslåede  stk. 4 indsættes som nyt stykke: »Stk. 5. Amtskommunale institutioner og tilbud, der pr. 1. januar 2007 skal drives af kommunalbe- styrelserne efter lov om folkeskolen eller lov om specialundervisning for voksne, overgår til beli g- genhedskommunen.« [Beliggenhedskommunens overtagelse af de amtskommunale institutioner og tilbud] B e m æ r k n i n g e r Til nr. x1, x3, x4, x5 og x6 Ændringsforslagene er redaktionelle og skal ses som konsekvens af    vedtagelsen af lov nr. 335 af 18. maj 2005 om ændring af lov om folkeskolen (Mere frit skolevalg inden for og o  ver kommunegræ  n- ser). Til nr. x2 Ændringsforslaget er en rettelse af en forkert henvisning i lovforslaget. Til nr. x7 Ændringsforslaget er en præcisering af myndighedsansvaret, der er hos kommunalbestyrelsen. Når kommunalbestyrelsen har henvist en elev til specialundervisning ved regionsrådets foranstaltning, kan regionsrådet afgive en indstilling til kommunalbestyrelsen om, at eleven skal henvises til en anden regions undervisningstilbud. Dette vil eksempelvis kunne være tilfældet, hvis der er behov for et tilbud, der efter regionsrådenes indbyrdes koordinering af kapaciteten og sammensætningen af regionernes undervisningstilbud er placeret i en anden region, eller hvis eleven har kortere afstand til et relevant tilbud i en anden regi- on. Det er kommunalbestyrelsen, der har myndighedsansvaret for, at eleverne får et relevant tilbud, og det fulde finansieringsansvar herfor. Til nr. x8
Præciseringen indebærer, at regionsrådet og kommunalbestyrelserne i regionen skal indgå den årl i- ge rammeaftale senest den 15. oktober året før rammeaftalens ikrafttræden, første gang den 15. o k- tober 2006. Fristen for indgåelsen af rammeaftalen er fastsat under hensyntagen til sammenhængen med ra   m- meaftalen og regioners og kommunes planlægning m.v., herunder vedtagelse af budge  tter.   Til nr. x9 Da der kan være behov for at drøfte og supplere rammeaftalen løbende, foreslås det, at det indsættes en bestemmelse herom.   Til nr. x10 Uanset at langt de fleste amtskommunale undervisningstilbud overgår til kommunal drift ved ko m- munalreformens ikrafttræden i modsætning til det sociale område, er det fundet hensigtsmæssigt at foreslå, at kommunerne har pligt til at samarbejde om at tilvej ebringe de nødvendige tilbud inden for specialundervisningsområdet.   Dette samarbejde kan blandt andet bestå i, at kommunalbestyrelsens årlige redegørelse til region   s- rådet kan indeholde en redegørelse for kommunens forventede brug af pladser i andre komm  uners specialundervisningstilbud inden for regionen. Eventuelle redegørelser indgår som et bilag ti  l den årlige rammeaftale. Disse redegørelser og opfølgningen herpå kan indgå som tema i redegøre lserne til de i medfør af L 38 nedsatte regionale udviklingsråd. Udviklingsrådene skal følge kommunernes praksis på området, ligesom undervisningsministeren vil   følge udvikli ngen. Efter at de fornødne pladser er fremskaffet, skal der indgås en overenskomst om betalingen m.v. i henhold til folkeskolelovens § 22, stk. 1, hvoraf det fremgår, at en kommunalbestyrelse efter ove r- enskomst med en anden kommune kan henvise elever til specialundervisning og anden specialpæ- dagogisk bistand i den anden kommunes skoler. Til nr. x11 Nogle amtskommuner opfylder i dag dele af deres forpligtelse til at tilbyde specialundervisning og anden specialpædagogisk bistand til per  soner med tale-, høre - eller synsvanskeligheder ved drifts- overenskomst med private skoler, initiativtagere m.v. Det kan eksempelvis være undervisning i a  l- mindelig daglig levevis (ADL) eller it til blinde og svagsynede. Det foreslås, at de regionale underv isningsinstitutioner med undervisning for personer med tale-, høre - og synsvanskeligheder bevarer denne mulighed, således at det blive muligt for r egionsrådet efter overenskomst med private skoler, institutioner eller initiativtagere at henvise de i stk. 3 omfat- tede personer til undervisning på disse institutioner. Det skal fremgår af rammeaftalen, i hvilket omfang regionsrådet efter overenskomst kan henvise personer til undervisning i private skole, institutioner m.v., jf. forslagets § 2, nr. 29, og bemæ  rknin- gerne hertil.    Til nr. x12 Præciseringen indebærer, at regionsrådet og kommunalbestyrelserne i regionen skal indgå den årl i- ge rammeaftale senest den 15. oktober året før rammeaftalens ikrafttræden, første gang den 15. o k- tober 2006.
Fristen for indgåelsen af rammeaftalen er fastsat under hensyntagen til sammenhængen med ra   m- meaftalen og regioners og kommunes planlægning m.v., herunder vedtagelse af budgetter.   Til nr. x13 Da der kan være behov for at drøfte og supplere rammeaftalen løbende, foreslå s det, at det indsættes en bestemmelse herom.   Til nr. x14 Uanset at langt de fleste amtskommunale undervisningstilbud overgår til kommunal drift ved ko m- munalreformens ikrafttræden i modsætning til det sociale område, er det fundet hensigtsmæssigt at foreslå, at kommunerne har pligt til at samarbejde om at tilvej ebringe de nødvendige tilbud inden for specialundervisningsområdet. Dette samarbejde kan blandt andet bestå i, at kommunalbestyrelsens årlige redegørelse til region   s- rådet kan indeholde en red egørelse for kommunens forventede brug af pladser i andre komm uners specialundervisningstilbud inden for regionen. Eventuelle redegørelser indgår som et bilag til den årlige rammeaftale. Disse redegøre  lser og opfølgningen herpå kan indgå som tema i redegør elserne til de i medfør af L 38 nedsatte regionale udviklingsråd. Udviklingsrådene skal følge kommunernes praksis på området, ligesom undervisningsministeren vil følge udvikli   ngen. Efter at de fornødne pladser er fremskaffet, skal der indgås en ov  erenskomst om betalingen m.v. i henhold til forslagets § 2, nr. 5, hvoraf det fremgår, at en kommunalbestyrelse efter overenskomst med en anden kommune kan henvise elever til specialundervisning og anden specialpædagogisk bistand i den anden kommunes skoler m.v. Til nr. x15 Med forslaget bemyndiges undervisningsministeren til at fastsatte regler om kommunernes overta- gelse af regionale undervisningsinstitutioner. Det foreslås i denne forbindelse, at der også fas  tsættes regler om, at undervisningstilbuddet skal fremgå af den årlige rammeaftale, jf. § 2, nr. 29, og b  e- mærkningerne hertil. Til nr. x16 Ændringsforslaget er redaktionelt og skal ses som konsekvens af vedtagelsen af lov nr. 336 af 18. maj 2005 om ændring af lov friskoler og private grundskoler m.v.   (Skolernes frihed, mål med u n- dervisningen, krav til bestemmelsesmedlemmer, lærere og tilsynsførende, herunder om danskkun   d- skaber, samt om tilsyn m.v.). Til nr. x17 Det foreslås, at voksenuddannelsescentret udover at høre regionsrådet om den geografiske    placering af udbuddet m.v. med henblik på at sikre, at der er et tilstrækkeligt og varieret voksenuddannelse   s- tilbud til alle skal indhente en udtalelse fra uddannelsesudvalget ved centret før indgåelse af drift  s- overenskomster med henblik på at sikre inddra gelse af de lokale arbejdsmarkedsparter, der er re- præsenteret ligeligt i uddannelsesudvalget. Det er obligatorisk for voksenuddannelsescentrene at nedsætte et uddannelsesudvalg, jf. det samtidigt hermed fremsatte ændringsforslag til L 106.
Til nr. x18 Det fremgår af strukturaftalen, at beliggenhedskommunen overtager de nuværende amtskommunale institutioner og tilbud bortset fra de institutioner og tilbud, der efter forslaget skal drives af regions- rådene. Det foreslås, at denne forudsætning præciseres i o vergangsbestemmelserne. I øvrigt vil bestemme lserne i forslaget til lov om visse proceduremæssige spørgsmål i forbindelse med kommunalreformen (L 67), der er fremsat samtidig med dette lovforslag til udmøntning af kommunalreformen, komme til at gælde for   overtagelsen. En kommunalbestyrelse kan også overtage den del af en såkaldt satellitinstitution (en hovedinstit  u- tion med tilhørende afdelinger), der er beliggende i kommunen. Det er dog en forudsætning, at den del af satellitinstitutionen, der overtages, kan fungere som et selvstændigt tilbud i beliggenhed  s- kommunen.