1 TALEPAPIR DET TALTE ORD GÆLDER Anledning Samråd i Folketingets Uddannelsesudvalg Titel Samrådsspørgsmål B og C Målgruppe Arrangør Taletid Ca. 10 minutters taletid Tid og sted Folketingets Uddannelsesudvalg, lokale 2-078 onsdag den 15. juni kl. 9.00
2 Disposition 1.    Samrådsspørgsmål B 2.    Opgave- og ansvarsfordeling 3.    Hvordan sikres spredning i udbuddet 4.    Reaktionsmuligheder 5.    Konkurrence 6.    Samrådsspørgsmål C 1. Samrådsspørgsmål B Uddannelsesudvalget har bedt mig besvare følgende spørgsmål: Spørgsmål   B: ”Ministeren bedes uddybe sine besvarelser af spørgsmål 68 og 69, jf. L 108 svar på spørgsmål 68 og 69. I den forbindelse ønskes en redegørelse for, hvorfor ministeren ikke vil stille et ændringsforslag, som betyder, at ministeren e   f- ter indstilling fra et eller flere regionsråd og efter høring kan gribe ind, hvis der er uddannelsesinstitutioner, som er ved at udkonkurrere de andre udbydere på omr  å- det.” 2. Opgave- og ansvarsfordeling for fvu og ordblindeunder- visning   Kommunalreformen indebærer, at drift   s- og finansieringsansvaret overgår til st a- ten. FVU og ordblindeundervisningen forankres på de eksisterende voksenudda n- nelsescentre, der omdannes til selvejende institutioner. De enkelte voksenuddannelsescentre godkendes af undervisningsministeren. Det enkelte voksenuddannelsescenter skal efter forslaget sikre, at alle, der er berettiget til henholdsvis forberedende voksenundervisning og ordblindeundervisning for voksne, kan modtage denne undervisning inden for en rimelig geografisk afstand og på flere typ er af institutioner. 3. Hvordan sikres spredning i udbuddet? Som jeg har beskrevet i min skriftlige besvarelse af spørgsmål 68 og 69 er der en række konkrete forslag i lovforslaget, som skal sikre, at forberedende voksenu  n- dervisning og ordblindeundervisning for voksne udbydes på flere instit utionstyper. Jeg skal nævne:
3 For det første  skal det enkelte voksenuddannelsescenter sikre, at alle, der er be- rettigede til forberedende voksenundervisning og ordblindeundervisning for voks- ne, kan modtage denne undervisning inden for en rimelig geografisk afstand og på flere typer af institutioner. For det andet skal regionsrådet i samarbejde med voksenuddannelsescentr e- ne og de øvrige udbydere  af forberedende voksenundervisning og ordblindeun- dervisning for voksne koordinere tilbuddene i regionen, så der er et  tilstrækkeligt bredt udbud - både geografisk og på flere institutionstyper. Til støtte for regionsrådets koordinering udarbejder det enkelte voksenuddanne  l- sescenter en plan for centrets udbud af forberedende voksenundervisning og ordblindeundervisning for voksne. Af planen vil spredningen af tilbuddet –  bå- de geografisk og på institutionstyper  - fremgå. Regionsrådet høres om planen   forud for indgåelse eller opsigelse af driftsove r- enskomster. Desuden har jeg fremsat ændringsforslag om, at voksenuddannelse  s- centret skal indhente udtalelse fra centrets uddannelsesudvalg forud for indgåelse af driftsoverenskomster, og om at uddannelsesudvalget skal være obligatorisk. For det tredje er der i forslagets § 6 indsat en overgangsbestemmelse, som in- debærer, at voksenuddannelsescentrene   frem til udgangen af december 2008 skal tilbyde driftsoverenskomst på uændrede vilkår til de institutioner, som med udgangen af 2006 har gældende driftsoverenskomst med amtsrådet om forb   e- redende voksenundervisning eller ordblindeundervisning for voksne. For det fjerde er der i L 106 indsat bestemmelser om udbudsgodkendelse for et voksenuddannelsescenter. En lang række forhold skal være i orden, før et vokse n- uddannelsescenter kan få en udbuds godkendelse fra ministeriet. Ved godkendelsen vil det blandt andet blive stillet som krav til voksenuddannel- sescentrene, at forberedende voksenundervisning og ordblindeundervisning for voksne skal udbydes på flere institutionstyper , for at der er et tilstrækkeligt og varieret tilbud til alle inden for en rimelig geografisk afstand. De voksenuddannelsescentre, der drives af amterne i dag, godkendes umid- delbart som selvejende institutioner. Men det vil være en forudsætning, at det enkelte VUC opfylder de betingelser, der fremgår af L 106, og som vil blive stillet i forbindelse med en udbudsgodkendelse. Der bliver fastsat nærmere regler om geografisk afstand og om samarbejdet me  l- lem regionsrådet, voksenuddannelsescentrene og de øvrige udbydere.
4 Jeg finder, at de nævnte fire tiltag tilsammen er en tilstrækkelig sikring af, at der vil blive udbudt forberedende voksenundervisning og ordblindeundervisning for voksne på flere institutionstyper. Og at der dermed vil være et tilstrækkeligt og v a- rieret tilbud til alle inden for en rimelig geografisk afstand. 4.  Reaktionsmuligheder Hvis et voksenuddannelsescenter ikke overholder vilkårene i godkendelsen, er der flere sanktionsmuligheder. For eksempel kan ministeriet tilbageholde tilskud, eller tilskud kan helt bortfalde. Der kan også stilles krav om tilbagebetaling. Hvis regionsrådet finder, at samarbejdet mellem regionsrådet, voksenuddannelse  s- centrene og de øvrige udbydere  ikke gør det muligt for regionsrådet at varet  a- ge sin koordinerende funktion, kan regionsrå det naturligvis orientere Undervis- ningsministeriet herom. På samme måde kan regionsrådet eller andre gøre min i- steriet opmærksom på    manglende overholdelse af de vilkår, der følger med at være godkendt som voksenuddannelsescenter. Hvis ministeriet modtager en sådan henvendelse, skal ministeriet undersøge o  m- stændighederne nærmere. Som nævnt er der flere sanktionsmuligheder, hvis det viser sig, at et voksenuddannelsescenter ikke overholder vilkårene i go dkendelsen. 5. Konkurrence Voksenuddannelsescentrene har pligt til at udbyde forberedende voksenundervis- ning og ordblindeundervisning for voksne på andre typer af uddannelsesinstituti o- ner ved at indgå drift soverenskomst. Hvis et voksenuddannelsescenter ikke sikrer et udbud på andre typer af uddannelsesinstitut ioner, overholder centret ikke vilkå- rene for udbudsgodkendelsen. Mellem de enkelte driftsoverenskomstparter vil der selvfølgelig kunne være ko   n- kurrence. Nu er der i lovforslaget ikke foretaget en regulering af vilkårene for driftsoverenskomsterne. Men det enkelte voksenuddannelsescenter kan i drifts- overenskomsterne sætte rammer, der kan sikre, at de enkelte driftsoverenskoms  t- parter ikke udkonkurrerer hinanden. I den koordinering, som regionsrådet skal stå for i samarbejde med voksenudda  n- nelsescentrene og andre udbydere af forberedende voksenundervisning og ord- blindeundervisning for voksne, indgår bl.a. kapaciteten. Heri kan bl.a. indgå den kapacitet, som de forskellige udbydere skal tilvejebringe.
5 Jeg har tillid til, at regionsrådet, voksenuddannelsescent rene og driftsoverens- komstparterne i deres koordineringen kan sikre en planlægning, som gør, at ko   n- kurrence –  som kan være god   –  ikke indebærer, at det brede og varierede tilbud ikke længere er til stede. Det vil under alle omstændigheder være op til vok senuddannelsescentrene at sikre, at forberedende voksenundervisning og ordblindeundervisning for voksne udby- des på flere institutionstyper. Og at det sker, så der er et tilstrækkeligt og varieret tilbud til alle inden for en rimelig geografisk afstand. Herunder kan centret jo i den pågældende udbyders driftsoverenskomst indsætte retningslinjer for kapacit eten. Ud fra mine bemærkninger om opgave  - og ansvarsfordeling for forberedende vok- senundervisning og ordblindeundervisning for voksne samt om konkurrence fin- der jeg ikke grundlag for at fremsætte et ændringsforslag. Jeg synes, at vi har mange håndtag allerede, og kan ikke se behovet for, at ministeren efter indstilling fra et eller flere regionsråd og efter høring kan gribe ind, hvis der er uddannelse  s- institutioner, som er ved at udkonkurrere de andre udbydere på området for forb  e- redende voksenundervisning og ordblindeundervisning for voksne. 6. Samrådsspørgsmål C Spørgsmål C: ”Ministeren bedes oplyse, om der vil finde en særlig evaluering sted af voksenuddannelsescentrene inden 2008, herunder med hensyn til kapacitet og geografisk spredning.” Indledningsvis vil jeg svare ganske kort: Nej, der er ikke planlagt gennemført en sæ  rlig evaluering af voksenuddannelsescentrene inden 2008, hverken med hensyn til kapacitet eller geografisk spredning. Jeg vil gøre opmærksom på, at det ikke kræver en særlig lovhjemmel at genne m- føre evalueringer af voksenuddannelsescentrene. Heller ikke en evaluering af k a- paciteten og den geografiske spredning af udbuddene. Det kan vi altid iværksætte, hvis behovet viser sig. Voksenuddannelsescentrene som sådan er netop blevet ev a- lueret af Danmarks Evalueringsinstitut. Evalueringen kom så sent som mandag i denne uge. Og for så vidt angår kapaciteten og den geografiske spredning mener jeg faktisk ikke, der er behov for at foretage en særlig evaluering af inden udga  n- gen af 2007. Det vil falde mig naturligt at følge området tæt i de kommende år. Og vi vil natu r- ligvis være særligt opmærksomme i den første periode efter kommunalreformens ikrafttræden. Hvad angår VUC og driftsoverenskomstparternes udbud af FVU, kan ministeriet til enhver tid kræve alle oplysninger om undervisningen. Minist  e- riet både kan og vil indsamle statistiske data om fx aktivitetsudviklingen og om,
6 hvordan aktiviteten fordeler sig på udbydertyper  - præcis som vi gør det i dag. På den må de vil vi nøje følge udviklingen på området. Det enkelte VUC skal udarbejde en plan for centrets udbud af FVU og ordblin- deundervisning for voksne, og regionsrådet skal høres om planen. I   planen indgår VUC's mål for indsatsen samt en vurdering af behovet, ligesom omfanget af ud- buddet ved det pågældende VUC og ved driftsoverenskomstparterne indgår i pl a- nen. Det vil væ  re muligt for ministeriet at indhente disse planer og på den måde få indsigt i de enkelte VUC'ers udbud. Ministeriet  har mange muligheder for at følge med i udviklingen på området og vil bestemt benytte sig af de muligheder. Jeg finder det derfor ikke nødvendigt at indføje en bestemmelse om, at VUC'erne skal evalueres, herunder evalueres på et bestemt tidspunkt. Jeg må henvise til aftaleteksten til L 106, hvor det fremgår, at Undervisningsministeriet agter at udarbejde og afgive en institutionspolitisk rede- gørelse. Også spørgsmål, der relaterer til den faktiske opgav eløsning på   VUC eller hos driftsoverenskomstparter, vil kunne indgå her.