Til lovforslag nr. L 108 Folketinget 2004-05 (2. samling) Tillægsbetænkning afgivet af Uddannelsesudvalget den 15. juni 2005 Tillægsbetænkning over Forslag til lov om ændring af lov om folkeskolen, lov om specialundervisning for voksne, lov om forberedende voksenundervisning (FVU-loven) og forskellige andre love (Udmøntning af kommunalreformen, for så vidt angår specialundervisning, forberedende voksenundervisning, ordblindeundervisning m.v.) [af undervisningsministeren (Bertel Haarder)] 1. Udvalgsarbejdet Lovforslaget blev fremsat den 24. februar 2005 og var til 1. behandling den 29. marts 2005. Lov- forslaget blev efter 1. behandling henvist til behandling i Uddannelsesudvalget. Udvalget afgav be- tænkning den 8. juni 2005. Lovforslaget var til 2. behandling den 14. juni 2005, hvorefter det blev henvist til fornyet behandling i Uddannelsesudvalget. Møder Udvalget har, efter at lovforslaget blev henvist til fornyet udvalgsbehandling, behandlet dette i 1 møde. Samråd Udvalget har under den fornyede behandling af lovforslaget stillet 2 spørgsmål til undervisning  s- ministeren til mundtlig besvarelse, som denne har besvaret i et samråd med udvalget den  15. juni 2005. Ministeren har efterfølgende  sendt udvalget det talepapir, der lå til grund for besva relsen af spørg smålene. Ministerens talepapir er optrykt som bilag 2 til ti llægsbetænkningen. 2. Indstillinger og politiske bemærkninger Et flertal i udvalget (V, DF og KF) indstiller lovforslaget til vedtagelse i den affattelse, hvori det foreligger efter 2. behandling. Et mindretal i udvalget (S, RV, SF og EL) indstiller lovforslaget til forkastelse. Tjóðveldisflokkurin, Inuit Ataqatigiit, Siumut og Fólkaflokkurin var på tidspunktet for tillægsb e- tænkningens afgivelse ikke repræsenteret med medlemmer i udvalget og havde dermed ikke adgang til at komme med indstillinger eller politiske udtalelser i tillægsbetænkningen. En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt i tillægsbetænkningen.
2   Troels Christensen (V)   Anne-Mette Winther Christiansen (V)   Britta Schall Holberg (V) Tina Nedergaard (V)   Ellen Trane Nørby  (V)   Louise Frevert (DF)   Søren  Krarup (DF) Carina Christensen (KF) fmd.  Allan Niebuhr (KF)   Bjarne Laustsen (S)   Carsten Hansen (S) Christine Antorini (S)   Kirsten Brosbøl  (S)   Margrethe Vestager (RV) nfmd.   Bente Dahl (RV) Eigil Andersen (SF)    Pernille Rosenkrantz-Theil (EL) Tjóðveldisflokkurin, Inuit Ataqatigiit, Siumut og Fólkaflokkurin havde ikke medlemmer i udva    l- get. Folketingets sammensætning Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) 52 Enhedslisten (EL) 6 Socialdemokratiet (S) 47 Tjóðveld   isflokkurin (TF) 1 Dansk Folkeparti (DF) 24 Inuit Ataqatigiit (IA) 1 Det Konservative Folkeparti (KF) 18 Siumut (SIU) 1 Det Radikale Venstre (RV) 17 Fólkaflokkurin (FF) 1 Socialistisk Folkeparti (SF) 11
3 Bilag 1 Oversigt over bilag vedrørende L 108 omdelt efter afgivelse af betænkning Bilagsnr.    Titel 41 Betænkning afgivet den 8. juni 2005 42 1. udkast til tillægsbetænkning 43 Ministerens talepapir fra samrådet  den 15/6-05, fra undervisningsmi- nisteren Oversigt over samrådsspørgs  mål vedrørende L 108   omdelt efter afgivelse af betænkning Samråds - spm.nr. Titel B Samrådsspm. om uddyb ning af ministerens besvarelser af spørgsmål 68 og 69, til undervisningsministeren C Samrådsspm. , om der vil finde en særlig evaluering sted af vokse  n- uddannelsescentrene inden 2008, herunder med hensyn til kapacitet og geografisk spredning, til undervisningsministeren
4 Bilag 2 Undervisningsministerens talepapir fra samrådet den 15. juni 2005 Talepapiret er optrykt efter ønske fra udvalget. Samrådsspørgsmål B: Ministeren bedes uddybe sine besvarelser af spørgsmål 68 og 69, jf. L 108   –   svar på spørgsmål 68 og 69. I den forbindelse ønskes en redegørelse for, hvorfor ministeren ikke vil stille et ændringsfo r- slag, som betyder, at ministeren efter indstilling fra et eller flere regionsråd og efter høring kan gr  i- be ind, hvis der er uddannelsesinstitutioner, som er ved at udkonkurrere de andre udbydere på o m- rådet. Svar: Opgave- og ansvarsfordeling for fvu og ordblindeundervisning Kommunalreformen indebærer, at drifts  - og finansieringsansvaret overgår til staten. FVU og or d- blindeundervisningen forankres på de eksisterende voksenuddannelsescentre, der omdannes til sel v- ejende institutioner. De enkelte voksenuddannelsescentre godkendes af undervisningsministeren. Det enkelte voksen- uddannelsescenter  skal  efter  forslaget  sikre,  at  alle,  der  er  berettiget  til  henholdsvis  forberedende voksenundervisning og  ordblindeundervisning for voksne, kan modtage denne undervisning inden for en rimelig geografisk afstand og på flere typer af institutioner. Hvordan sikres spredning i udbuddet? Som jeg har beskrevet i min skriftlige besvarelse af spørgsmål 68 og 69 er der en række konkrete forslag i lovforslaget, som skal sikre, at forberedende voksenundervisning og ordblindeundervisning for voksne udbydes på flere instit utionstyper. Jeg skal nævne: For det første   skal det enkelte voksenuddannelsescenter sikre, at alle, der er berettigede til forbe- redende  voksenundervisning  og  ordblindeundervisning  for  voksne,  kan  modtage  denne  undervis- ning inden for en rimelig geografisk afstand og på flere typer af institutioner. For det andet skal regionsrådet i samarbejde med voksenuddannelsescentrene og de øvrige udb  y- dere  af  forberedende  voksenundervisning  og  ordblindeundervisning  for  voksne  koordinere  tilbud- dene i regionen, så der er et  tilstrækkeligt bredt udbud    - både geografisk og på flere institutionst  y- per. Til støtte for regionsrådets koordinering udarbejder det enkelte voksenuddanne  lsescenter en plan for  centrets  udbud  af  forberedende  voksenundervisning  og  ordblindeundervisning  for  voksne.  Af planen vil spredningen af tilbuddet – både ge    ografisk og på institutionstyper  - fremgå. Regionsrådet høres om planen   forud for indgåelse eller opsigelse af driftsoverenskomster. Des u- den  har  jeg  fremsat  ændringsforslag  om,  at  voksenuddannelsescentret  skal  indhente  udtalelse  fra centrets  uddannelsesudvalg  forud  for  indgåelse  af  driftsoverenskomster,  og  om  at  uddannelsesu d- valget skal være o  bligatorisk. For det tredje er der i forslagets § 6 indsat en overgangsbestemmelse, som indebærer, at vokse  n- uddannelsescentrene frem til udgangen af december 2008 skal tilbyde driftsoverenskomst på uæn   d-
5 rede  vilkår   til  de  institutioner,  som  med  udgangen  af  2006  har  gældende  driftsoverenskomst  med amtsrådet om for beredende voksenundervisning eller ordblindeundervisning for voksne. For det fjerde er der i L 106 indsat bestemmelser om udbudsgodkendelse for et voksenuddannel- sescenter. En lang række forhold skal være i orden, før  et voksenuddannelsescenter kan  få  en u d- budsgodkendelse fra ministeriet. Ved godkendelsen vil det blandt andet blive stillet som krav til voksenuddannelsescentrene, at for- beredende voksenundervisning og ordblindeundervisning for voksne skal udbydes på flere inst itu- tionstyper,  for  at  der  er  et  tilstrækkeligt  og  varieret  tilbud  til  alle  inden  for  en  rimelig  geografisk afstand. De voksenuddannelsescentre, der drives af amterne i dag, godkendes umiddelbart som selvejende institutioner.  Men  det  vil  være  en  forudsætning,  at  det  enkelte  VUC  opfylder  de betingelser,  der fremgår af L 106, og som vil blive stillet i forbindelse med en udbudsgodkende lse. Der bliver fastsat nærmere regler om geografisk afstand og om samarbejdet mellem regionsrådet, voksenuddannelsescentrene og de øvrige udbydere. Jeg finder, at de nævnte fire tiltag tilsammen er en tilstrækkelig sikring af, at der vil blive udbudt forberedende  voksenundervisning  og  ordblindeundervisning  for  voksne  på  flere  institutionstyper. Og at der dermed vil være et tilstrækkeligt og v arieret tilbud til alle inden for en rimelig geografisk afstand. Reaktionsmuligheder Hvis  et  voksenuddannelsescenter  ikke  overholder  vilkårene  i  godkendelsen,  er  der  flere  sank - tionsmuligheder. For eksempel kan ministeriet tilbageholde tilskud, eller tilskud kan helt bortfalde. Der kan også stilles krav om tilbagebetaling. Hvis  regionsrådet  finder,  at  samarbejdet  mellem  regionsrådet,  voksenuddannelse  scentrene  og  de øvrige  udbydere   ikke  gør  det  muligt  for  regionsrådet  at  varet  age  sin  koordinerende  funktion,  kan regionsrådet na turligvis orientere Undervisningsministeriet herom. På samme måde kan regionsr  å- det eller andre gøre min isteriet opmærksom på    manglende overholdelse af de vilkår, der følger med at være godkendt som voksenuddannelsescenter. Hvis  ministeriet  modtager  en  såda n  henvendelse,  skal  ministeriet  undersøge  omstændighederne nærmere. Som nævnt er der flere sanktionsmuligheder, hvis det viser sig, at et voksenuddannelse s- center ikke overholder vilkårene i go dkendelsen. Konkurrence Voksenuddannelsescentrene har pligt til at udbyde forberedende voksenundervisning og ordblin- deundervisning  for  voksne  på  andre  typer  af  uddannelsesinstitutioner  ved  at  indgå  driftsoveren  s- komst. Hvis et voksenuddannelsescenter ikke sikrer et udbud på andre typer af uddannelsesinstitu - tioner, overholder centret ikke vilkå rene for udbudsgodkendelsen. Mellem  de  enkelte  driftsoverenskomstparter  vil  der  selvfølgelig  kunne  være  ko   nkurrence.  Nu  er der i lovforslaget ikke foretaget en regulering af vilkårene for driftsoverenskomsterne. Men det e n- kelte voksenuddannelsescenter kan i driftsoverenskomsterne sætte rammer, der kan sikre, at de e  n- kelte driftsoverenskomstparter ikke udkonkurrerer hinanden. I den koordinering, som regionsrådet skal stå for i samarbejde med voksenuddannelsescentrene og andre  udbydere  af  forberedende  voksenundervisning  og  ordblindeundervisning  for  voksne,  indgår bl.a. kapaciteten. Heri kan bl.a. indgå den kapac itet, som de forskellige udbydere skal tilvejebringe.
6 Jeg har tillid til, at regionsrådet, voksenuddannelsescentrene og drifts overenskomstparterne i deres koordineringen kan sikre en planlægning, som gør, at konkurrence    –  som kan være god   – ikke ind   e- bærer, at det brede og varierede tilbud ikke længere er til stede. Det vil under alle omstændigheder være op til voksenuddannelsesc entrene at sikre, at forbereden- de voksenundervisning og ordblindeundervisning for voksne udbydes på flere institutionstyper. Og at det sker, så der  er  et tilstrækkeligt og varieret  tilbud til alle inden for  en rimelig  geografisk  a   f- stand. Herunder kan centret jo i den pågældende udbyders driftsoverenskomst indsætte retningsli n- jer for kapaciteten. Ud fra mine bemærkninger om opgave  - og ansvarsfordeling for forberedende voksenundervisning og ordblindeundervisning for voksne samt om konkurrence finder jeg ikke grundlag for at fremsæ  t- te  et  ændringsforslag.  Jeg  synes,  at  vi  har  mange  håndtag  allerede,  og  kan  ikke  se  behovet  for,  at ministeren efter indstilling fra et eller flere regionsråd og efter høring kan gribe ind, hvis der er u  d- dannelsesinstitutioner, som er ved at udkonkurrere de andre udbydere på området for forb  eredende voksenundervisning og ordblindeundervisning for voksne. Samrådsspørgsmål C: Ministeren bedes oplyse, om der vil finde en særlig evaluering sted af voksenuddannelsescentr  ene inden 2008, herunder med hensyn til kapacitet og geografisk spredning. Svar: Indledningsvis vil jeg svare ganske kort: Nej, der er ikke planlagt gennemført en sæ   rlig evaluering af voksenuddannelsescentrene inden 2008, hverken med hensyn til kapacitet eller geografisk spred- ning. Jeg vil gøre opmærksom på, at det ikke kræver en særlig lovhjemmel at genne mføre evalueringer af voksenuddannelsescentrene. Heller ikke en  evaluering af kapaciteten og den geografiske spred- ning af udbuddene. Det kan vi altid iværksætte, hvis behove t viser sig. Voksenuddannelsescentrene som  sådan  er  netop  blevet  ev alueret  af  Danmarks  Evalueringsinstitut.  Evalueringen  kom  så  sent som mandag i denne uge. Og for så vidt angår kapaciteten og den geografiske spredning mener jeg faktisk ikke, der er behov for at foretage en særlig evaluering af inden udga  ngen af 2007. Det vil falde mig naturligt at følge området tæt i de kommende år. Og vi vil naturligvis være sæ r- ligt  opmærksomme  i  den  første  periode  efter  kommunalreformens  ikrafttræden.  Hvad  angår  VUC og driftsoverenskomstparternes udbud af FVU, kan ministeriet til enhver tid kræve alle oplysninger om undervisningen. Ministeriet både kan og vil indsamle statistiske data om f .eks. aktivitetsudvik- lingen og om, hvordan aktiviteten fordeler sig på udbydertyper  – præcis som vi gør det i dag. På den må de vil vi nøje følge udviklingen på området. Det enkelte VUC skal udarbejde en plan for centrets udbud af FVU og ordblindeundervisning for voksne,  og  regionsrådet  skal  høres  om  planen.  I  planen  indgår  VUC   ’s  mål  for   indsatsen  samt  en vurdering af behovet, ligesom omfanget af udbuddet ved det pågældende  VUC og ved driftsove   r- enskomstparterne indgår i planen. Det vil v æ  re muligt for ministeriet at indhente disse planer og på den måde få indsigt i de enke  lte VUC’ers udbud. Ministeriet har mange muligheder for at følge med i udviklingen på området og vil bestemt beny   t- te  sig  af  de  muligheder.  Jeg  finder  det  derfor  ikke  nødvendigt  at  indføje  en  bestemmelse  om,  at VUC’erne skal evalueres, herunder evalueres på et bestemt tids punkt. Jeg må henvise til aftalete k- sten til L 106, hvor det fremgår, at Undervisningsministeriet agter at udarbejde og afgive en instit u- tionspolitisk redegørelse. Også spørgsmål, der relaterer til den faktiske opgav eløsning på VUC eller hos driftsoverenskomstparter, vil kunne indgå her.