Ministeren Frederiksholms Kanal 21 1220 København K Tlf 3392 5000 Fax 3392 5547 6. maj 2005 Folketingets Uddannelsesudvalg Christiansborg I forbindelse med behandlingen af (L 108) Forslag til Lov om ændring af lov om folkeskolen, lov om specialundervisning for voksne, lov om for- beredende voksenundervisning (FVU-loven) og forskellige andre love (Udmøntning af kommunalreformen, for så vidt angår specialundervis- ning, forberedende voksenundervisning, ordblindeundervisning m.v.) har Folketingets Uddannelsesudvalg i brev af 20. april 2005 stillet mig følgende spørgsmål: Spørgsmål 20: ”Ministeren bedes kommentere henvendelsen af 19. april 2005 fra Dansk Epilepsiforening, jf. L 108 - bilag 15.” Svar: Jeg har følgende bemærkninger til henvendelsen af 19. april 2005 fra Dansk Epilepsiforening: Efter forslaget er Børneskolen på den selvejende institution Kolonien Filadelfia placeret sammen med de lands- og landsdelsdækkende under- visningstilbud, som skal drives af regionsrådet. Det fremgår af bemærkningerne til lovforslaget, at ”For undervisningstilbud- det på Kolonien Filadelfia forudsættes det, at der indgås overenskomst mellem Region Sjælland og Kolonien Filadelfia om undervisning af de børn og unge, der er indlagt på Epilepsihospitalet.” Det er hermed forudsat, at Børneskolen på Kolonien Filadelfia behand- les på samme måde som de øvrige lands- og landsdelsdækkende under- visningstilbud.   Pladserne på Børneskolen skal derfor indgå i den årlige rammeaftale om kommunernes forventede forbrug af pladser ved de lands- og landsdels- dækkende undervisningsinstitutioner, som Regionsrådet i Region Sjæl- land skal sørge for bliver indgået med kommunalbestyrelserne i regionen.
2 Efter forslaget skal der fastsættes nærmere principper for betalingen af de regionale lands- og landsdelsdækkende tilbud efter drøftelse med de regionale og kommunale parter. Betalingsprincipperne vil blive fastsat i en bekendtgørelse.   Kommunerne skal efter forslaget betale en takst for brug af tilbuddene, og bekendtgørelsen vil komme til at indeholde regler om beregningen af denne takst.   Taksten reduceres med en objektiv finansiering fra kommunerne. Denne særlige regulering skyldes, dels at disse tilbud vil blive anvendt tværregionalt, hvorfor takstreguleringen ikke alene kan fastsættes i den enkelte regions rammeaftale, dels at der er tale om meget specialiserede tilbud, som kommunerne ikke umiddelbart kan substituere med egne tilbud. Taksterne vil derfor afspejle en fælles kommunal interesse. For så vidt angår den objektive finansiering fordeles udgifterne mellem de kommuner, som har mulighed for at benytte tilbuddene, efter enten folketal eller folketallet i bestemte alderskategorier afhængig af det på- gældende undervisningstilbud. Det er hensigten, at den foranstående finansieringsordning for de regio- nale lands- og landsdelsdækkende undervisningstilbud skal anvendes tilsvarende for finansieringen af pladserne på Børneskolen på Kolonien Filadelfia. Efter L 38, forslag til lov om social service, der blev fremsat den 24. fe- bruar 2005 til udmøntning af kommunalreformen, består den nationale videns- og specialrådgivningsorganisation (VISO) af en videns-, en spe- cialrådgivnings- og en udredningsfunktion.    VISO oprettes med henblik på at opfylde mange forskellige formål på såvel socialområdet som på området for specialundervisning og special- pædagogisk bistand. VISO skal blandt andet sikre en sammenhængende og helhedsorienteret vidensindsamling og formidling til kommuner m.v., ligesom VISO skal sikre en fortsat udvikling af viden og specialrådgiv- ning.   Det er også et af formålene med VISO på specialundervisningsområdet at yde bistand i form af viden og specialrådgivning til kommuner, regio- ner og institutioner. De nuværende 11 amtskommunale videnscentre, herunder Videnscenter om Epilepsi, indgår i VISO’s vidensfunktion.   Samtidig med overførslen af videnscentrene overføres de ressourcer, som amtskommunerne i dag anvender på drift af videnscentrene.  
3 Jeg ser etableringen af VISO som en styrkelse af vidensudviklingen og en yderligere sikkerhed for kvaliteten af kommunernes rådgivning og ud- redning m.v. Dette svar fremsendes i 5 eksemplarer. Med venlig hilsen Bertel Haarder