Ministeren Frederiksholms Kanal 21 1220 København K Tlf 3392 5000 Fax 3392 5547 6. maj 2005 Folketingets Uddannelsesudvalg Christiansborg I forbindelse med behandlingen af L 108 Forslag til Lov om ændring af lov om folkeskolen, lov om specialundervisning for voksne, lov om for- beredende voksenundervisning (FVU) og forskellige andre love (Ud- møntning af kommunalreformen for så vidt angår specialundervisning, forberedende voksenundervisning, ordblindeundervisning m.v.) har Fol- ketingets Uddannelsesudvalg i brev 26. april 2005 stillet mig følgende spørgsmål: Spørgsmål 25: ”Vil ministeren være indstillet på, at institutioner, der både kan karakteri- seres som institutioner på socialområdet og på specialundervisningsom- rådet - og for de samme børn - samlet kan forblive i regionalt regi?” Svar: Jeg skal oplyse, at de amtskommunale specialskoler, der drives i henhold til folkeskoleloven, som udgangspunkt overgår til kommunal drift. De mest specialiserede lands- og landsdelsdækkende undervisningstilbud skal dog drives og udvikles af regionerne bortset fra de landsdelsdæk- kende undervisningstilbud i Københavns Kommune. Herved tilgodeses disse meget specialiserede tilbud, som kommunerne ikke umiddelbart kan substituere med egne tilbud. Lovforslaget giver mulighed for, at regionsrådet efter aftale med kom- munalbestyrelsen kan varetage kommunale driftsopgaver inden for fol- keskoleloven, der har en naturlig tilknytning til regionens opgaver, og hvor regionen derfor har særlige kompetencer i forhold til opgavevareta- gelsen. Dette kan for eksempel blive aktuelt i de tilfælde, hvor den tidligere amtskommunale specialskole har et ganske særligt undervisningstilbud til både elever fra kommunen og elever fra et større område uden for kommunen, uden at undervisningstilbuddet af den grund er lands- eller landsdelsdækkende.  
2 Når det drejer sig om specialundervisning på anbringelsessteder, herun- der døgninstitutioner for børn og unge med nedsat fysisk eller psykisk funktionsevne, der er oprettet eller godkendt i henhold til lov om social service, kan beliggenhedskommunen efter overenskomst med anbringel- sesstedet henvise elever til specialundervisning på anbringelsesstedet, jf. folkeskolelovens § 22, stk. 5, 2. pkt. Det gælder for alle elever, der er anbragt på anbringelsesstedet af de sociale myndigheder, herunder de elever der ikke er hjemmehørende i beliggenhedskommunen.     Henvisning af børn efter denne bestemmelse forudsætter, at skolemyn- dighederne i beliggenhedskommunen efter indhentet udtalelse fra pæda- gogisk-psykologisk rådgivning vurderer, at det pågældende barn har så- danne vanskeligheder, at barnet bedst kan undervises på anbringelsesste- det.    Jeg kan yderligere oplyse, at folkeskolelovens § 22, stk. 5, 2. pkt., også vil finde anvendelse for de regionale døgninstitutioner for børn og unge med nedsat fysisk eller psykisk funktionsevne, der skal drives af regions- rådene i henhold til L 38 - Forslag til lov om social service - der er frem- sat samtidig med dette lovforslag til udmøntning af kommunalreformen. Som det fremgår af foranstående, vil der også efter kommunalreformens ikrafttræden være hjemmel til, at den specialundervisning, som i dag gi- ves på anbringelsessteder, der er oprettet eller godkendt i henhold til lov om social service, fortsat kan gives på anbringelsesstederne, herunder på de regionale døgninstitutioner.    Dette svar fremsendes i 5 eksemplarer. Med venlig hilsen Bertel Haarder