Ministeren Frederiksholms Kanal 21 1220 København K Tlf 3392 5000 Fax 3392 5547 www.uvm.dk 2. maj 2005 Folketingets Uddannelsesudvalg Christiansborg I forbindelse med behandlingen af (L 108) Forslag til Lov om ændring af lov om folkeskolen, lov om specialundervisning for voksne, lov om for- beredende voksenundervisning (FVU-loven) og forskellige andre love har Folketingets Uddannelsesudvalg i brev af 30. marts 2005 stillet mig følgende spørgsmål: Spørgsmål 5: ”Ministeren bedes kommentere henvendelsen af 18. marts 2005 fra Sko- lebestyrelserne i Århus Amt, jf. L 108 - bilag 7.” Svar: Skolebestyrelserne i Århus Amt peger på, at en kommunal overtagelse af de amtskommunale specialskoler i amtet vil betyde, ”at op mod halvdelen af eleverne vil blive trukket ud af skolerne og stuvet ind i forskellige særklasser og niche- afdelinger i deres hjemkommunes folkeskoler.” Som begrundelse herfor har skolebestyrelserne blandt andet henvist til, at ”Det er dyrt for en kommune at have et barn i den vidtgående specialundervisning, og allerede i dag forsøger kommuner at begrænse udgifterne ved at oprette forskellige tilbud og trække børnene hjem til den lokale udgave af ”den rummelige folkeskole”.   Jeg vil gøre opmærksom på, at det efter de gældende regler i folkeskole- lovens § 21, stk. 1, er kommunalbestyrelsen, som træffer beslutning om henvisning af børn og unge til specialundervisning og anden specialpæ- dagogisk bistand ved amtsrådets foranstaltning. Visitationskompetencen i forhold til hele specialundervisningsområdet ligger altså allerede i dag hos kommunerne, så på dette punkt vil lovforslaget ikke være udtryk for en ændring. Ved henvisningen af den pågældende elev til vidtgående specialundervis- ning betaler kommunen i dag et takstbeløb på mere end 180.000 kr. år- ligt, jf. § 17, stk. 2-4, i Undervisningsministeriets bekendtgørelse nr. 896 af 22. september 2000 om folkeskolens specialundervisning og anden specialpædagogisk bistand.
2 Kommunerne betaler således efter de gældende regler allerede en meget stor del af de samlede udgifter ved specialundervisningen på de amts- kommunale specialskoler. Efter lovforslaget påhviler alle udgifter til folkeskolens undervisning kommunerne, herunder også udgifterne ved specialundervisning og spe- cialpædagogisk bistand på de regionale institutioner. Kommunerne skal derfor under alle omstændigheder betale alle udgif- terne ved specialundervisningen, uanset om den pågældende amtskom- munale specialskole overgår til kommunalt eller regionalt regi.     Jeg skal også pege på, at de økonomiske ressourcer, der hidtil har været anvendt af amtskommunerne til specialundervisning på de amtskommu- nale skoler m.v., bliver overført til kommunerne.   Jeg er derfor ikke enig i, at placeringen af de amtskommunale specialsko- ler i kommunerne vil få den konsekvens, at eleverne bliver trukket ud af de tidligere amtskommunale specialskoler.   Desuden skal jeg gøre opmærksom på, at den hidtidige klageadgang be- vares og udbygges med lovforslaget.   Efter lovforslaget bliver der blandt andet mulighed for, at forældre kan klage til Klagenævnet for vidtgående specialundervisning over kommu- ners afslag på henvisning til specialskoler, herunder de tidligere amts- kommunale specialskoler. Jeg skal i øvrigt henvise til mit svar på spørgsmål 3, hvor jeg blandt andet har redegjort for placeringen af de amtskommunale specialskoler, klage- adgangen og udviklingsrådenes opgaver. Dette svar fremsendes i 5 eksemplarer. Med venlig hilsen Bertel Haarder