Ministeren Frederiksholms Kanal 21 1220 København K Tlf 3392 5000 Fax 3392 5547 www.uvm.dk Folketingets Uddannelsesudvalg Christiansborg 10. maj 2005 I forbindelse med behandlingen af (L 108) Forslag til Lov om ændring af lov om folkeskolen, lov om specialundervisning for voksne, lov om for- beredende voksenundervisning (FVU-loven) og forskellige andre love (Udmøntning af kommunalreformen for så vidt angår specialundervis- ning, forberedende voksenundervisning, ordblindeundervisning m.v.)    har Folketingets Uddannelsesudvalg i brev af 4. maj 2005 stillet mig føl- gende spørgsmål: Spørgsmål 50: ”Hvor placeres den del af voksenundervisningen, som er genoptræning. Hvem skal tage initiativet f.eks. til genoptræning vedr. taleundervisning?” Svar: Efter kommunalreformens ikrafttræden tager regionerne sig af alle opga- ver, der er knyttet til sygehusbehandling under indlæggelse, herunder genoptræning. De tilbud, der i dag gives på sygehusene i henhold til lov om specialundervisning for voksne, er det således regionernes ansvar at tilbyde patienterne. Det sikrer den bedst mulige sammenhæng mellem de forskellige behandlings- og genoptræningstilbud.   Sygehusene skal tilbyde en genoptræningsplan til patienter, der har et lægefagligt begrundet behov for fortsat genoptræning efter udskrivning. Kommuner og regioner forpligtes gennem lovpligtige sundhedsaftaler til at samarbejde om sammenhæng i behandling, træning, forebyggelse og pleje. Kommunerne overtager ansvaret for og finansieringen af den del af gen- optræningen, der sker efter udskrivning fra sygehus. Genoptræningen sker på baggrund af den ovennævnte genoptræningsplan. Kommunerne overtager samtidig ansvaret for voksenspecialundervisnin- gen. Kommunalbestyrelserne skal således sørge for, at personer med fysiske eller psykiske handicap kan få specialundervisning og specialpæ- dagogisk bistand, der tager sigte på at afhjælpe eller begrænse virkninger- ne af disse handicap.  
2 Det fremgår af bemærkningerne til lovforslaget, at den hidtidige anven- delse af lov om specialundervisning for voksne vil blive kortlagt med henblik på en afklaring af den fremtidige forankring af opgaverne.   Dette kortlægningsarbejde er påbegyndt og forventes afsluttet 1. sep- tember 2005. Det skal blandt andet vurderes, om nogle af de opgaver, som i dag løses i henhold til lov om specialundervisning for voksne, har mere karakter af genoptræning end specialundervisning. Det fremgår desuden af forslaget til sundhedslov (L 74), at der med hen- blik på at sikre implementeringen af den nye lovgivning om genoptræ- ning nedsættes en arbejdsgruppe, der blandt andet skal beskrive den ind- holdsmæssige afgrænsning af genoptræningsydelsen i forhold til andre rehabiliteringsindsatser samt afgrænsningen mellem genoptræning og behandling. Arbejdsgruppen skal afslutte sit arbejde senest 1. april 2006. Med hensyn til spørgsmålet om, hvem der efter udskrivning tager initia- tiv til voksenspecialundervisning, herunder taleundervisning, kan såvel personen selv som andre med kendskab til personen, fx pårørende, ven- ner, plejepersonale, læge, hjemmehjælper m.v., henvende sig mundtligt eller skriftligt til kommunen.   Efter forslaget kan kommunalbestyrelsen, hvis den ønsker det, henlægge beføjelser vedrørende optagelse og visitation til regionsråd eller voksen- specialundervisningsinstitutioner. I så fald kan henvendelsen om special- undervisning ske direkte til undervisningsinstitutionen.    Dette svar fremsendes i 5 eksemplarer. Med venlig hilsen Bertel Haarder