Justitsministeriet
Lovafdelingen
Kontor:
Strafferetskontoret
Sagsnr.:
2005-730-0027
Dok.:
JSM40057
Besvarelse af spørgsmål nr. 2 af 2. marts 2005 fra Folketingets Retsudvalg vedrørende for-
slag til lov om ændring af straffeloven og visse andre love (Berigelseskriminalitet rettet
mod offentlige midler, kriminalitet i juridiske personer, klagebegrænsning og hvidvaskning
i spillekasinoer mv.) (L 11).
Spørgsmål:
”Vil ministeren redegøre for, hvilke sociale ydelser f.eks. kontanthjælp, dagpenge og
boligsikring, der er omfattet af de foreslåede bestemmelser i lovforslagets § 1 .
Spørgsmålet har tidligere været stillet i folketingsåret 2004 -05, 1. samling, jf. L 127,
spørgsmål 2. ”
Svar:
1. Lovforslagets § 1, nr. 3 og 4, indeholder forslag til nye formuleringer af straffelovens § 289 og
§ 289 a. Hensigten hermed er at etablere en mere ensartet strafferetlig beskyttelse mod berigel-
seskriminalitet rettet mod offentlige midler. Denne del af lovforslaget bygger på det lo vudkast,
der er indeholdt i betænkning nr. 1396/2001 fra Justitsministeriets udvalg om økonomisk krimi-
nalitet og datakriminalitet (Brydensholt-udvalget).
Som der nærmere er redegjort for i lovforslagets almindelige bemærkninger, pkt. 2.3., er Justits-
ministeriet enig med Brydensholt-udvalget i, at straffelovens § 289 bør ændres, således at den
bliver en fælles overbygningsbestemmelse for alle særligt grove overtrædelser af skatte-, told-,
afgifts- og tilskudslovgivningen. Bestemmelsen bør omfatte alle særligt grove tilfælde af svig
med offentlige midler – uanset hvilke midler der svindles med. Den foreslåede § 289 omfatter
derfor alle former for sociale ydelser, men således at anvendelsen af bestemmelsen forudsætter,
at der i den lovgivning, der er grundlaget for udbetaling af ydelsen, er henvist til § 289, eller at
forholdet er omfattet af den foreslåede § 289 a, der indeholder en he nvisning til § 289.
2. I lovforslagets almindelige bemærkninger, pkt. 2.3.1., er det nærmere beskrevet, hvilke ydel-
ser der er omfattet af den foreslåede bestemmelse i § 289. Det fremgår heraf, at der med b egrebet
”tilskudslovgivning” forstås enhver dansk lovgivning, hvorefter der ydes økonomisk tilskud eller
støtte til borgere eller virksomheder. Som eksempler på ydelser, der er omfattet af anvendelses-
- 2 -
området , nævnes ydelser i medfør af den sociale lovgivning og udbetalinger i medfør af lovgiv-
ningen om arbejdsløshedsforsikring. Begrebet omfatter således f.eks. kontanthjælp, dagpenge og
boligsikring.
3. Lovforslagets § 1, nr. 4, indeholder forslag til en ny affattelse af straffelovens § 289 a. Hensig-
ten med den foreslåede bestemmelse er at sikre, at svindel med nationale midler undergives en
strafferetlig beskyttelse, som svarer til den, der under hensyn til EU-svigskonventionen er indført
for så vidt angår midler , der stammer fra EU. Det foreslås således, at den regul ering, der efter
den nugældende § 289 a alene omfatter EU-midler, udvides til også at finde anvendelse på nati o-
nale midler.
Som der nærmere er redegjort for i lovforslagets almindelige bemærkninger, pkt. 2.3.2., vil be-
stemmelsen ligesom den foreslåede § 289 omfatte alle former for tilskuds - og støtteordninger,
herunder ydelser i medfør af den sociale lovgivning og udbetalinger i medfør af lovgivningen om
arbejdsløshedsforsikring.
En ændring, hvorved den strafferetlige beskyttelse af nationale midler ligestilles med beskyttel-
sen af EU-midler, indebærer en vis nykriminalisering i relation til nationale midler, idet efterføl-
gende brug i strid med det formål, midlerne blev bevilget til, er strafbart i relation til EU -midler,
mens dette efter de hidtil gældende regler normalt er straffrit for så vidt angår nationale midler.
Som der nærmere er redegjort for i lovforslagets almindelige bemærkninger, pkt. 2.3.2., er Ju-
stitsministeriet enig med Brydensholt-udvalget i, at efterfølgende anvendelse af nationale midler
i strid med det formål, midlerne var be vilget til, som udgangspunkt bør være omfattet af den fo-
reslåede § 289 a. Som det også fremgår af bemærkningerne, er Justitsministeriet enig med ud-
valget i, at denne nykriminalisering medfører behov for at skelne mellem ydelser, der er ydet til
privatforbrug i bredere forstand og
andre
ydelser.
Den foreslåede § 289 a finder derfor som udgangspunkt anvendelse på alle ydelser. Kun for så
vidt angår efterfølgende anvendelse i strid med det formål, midlerne blev bevilget til, er de tte
udgangspunkt fraveget. I overensstemmelse med Brydensholt-udvalgets forslag kan der således
ikke i medfør af den foreslåede bestemmelse straffes for efterfølgende at anvende i øvrigt lovligt
opnåede midler i strid med det formål, midlerne var bevilget til, hvis midlerne er bevilget til pri-
vat brug, jf. den foreslåede § 289 a, stk. 2, 2. pkt.
Denne sondring indebærer, at det eksempelvis vil være strafbart efter den foreslåede § 289 a, stk.
1, at afgive urigtige oplysninger til danske myndigheder med forsæt til uberettiget at få u dbetalt
kontakthjælp, mens det ikke i medfør af bestemmelsen vil være strafbart at anvende en lovligt
modtaget kontanthjælpsydelse i strid med formål et med kontanthjælpen.
- 3 -