Justitsministeriet
Civil- og Politiafdelingen
Kontor:
Civilkontoret
Sagsnr.:
2005-902-0001
Dok.:
LCH40056
Besvarelse af spørgsmål nr. 5 af 17. marts 2005 fra Folketingets Retsudvalg vedrørende
forslag til lov om ændring af straffeloven og visse andre love (Berigelseskriminalitet rettet
mod offentlige midler, kriminalitet i juridiske personer, klagebegrænsning og hvidvaskning
i spillekasinoer mv.) (L 11).
Spørgsmål:
”Vil ministeren lave administrative retningslinier for personalet i spillekasinoer,
hvoraf det fremgår, at de skal være agtpågivende i forbindelse med opbevaring af d a-
ta?”
Svar:
Justitsministeriet lægger ved besvarelsen til grund, at de ”data”, der refereres til i spørgsmålet,
navnlig vedrører oplysninger om spillekasinoets gæster.
Efter spillekasinolovens § 9 a, stk. 1, skal et spillekasino således registrere oplysninger om en-
hver ankommende gæsts navn, adresse, fødselsdato, nationalitet samt angivelse af gæstens an-
komsttidspunkt. Disse oplysninger skal opbevares af spillekasinoet i 5 år fra tidspunktet for g æ-
stens besøg i spillekasinoet, hvorefter spillekasinoet skal foretage sletning af oplysningerne. Ef-
ter § 9 a, stk. 2, skal spillekasinoet samtidig med registreringen foretage en videoregistrering af
den ankommende gæst, der sikrer efterfølgende identifikation af videooptagelsen med den
registre
ring, der er nævnt i stk. 1. Videooptagelsen skal opbevares af spillekasinoet i 2 måneder
fra tidspunktet for gæstens besøg i spillekasinoet, hvorefter spillekasinoet skal foretage sletning
af optagelserne.
De nævnte oplysninger og videooptagelser må alene videregives til politiet , der mod behørig
legitimation uden retskendelse har adgang til oplysningerne, når det skønnes nø dvendigt, jf. spil-
lekasinolovens § 9 a, stk. 4.
Endvidere indeholder spillekasinolovens § 9 c regler om registrering af falskspil eller andre
strafbare handlinger i forbindelse med spillenes afvikling, herunder regler om videregivelse og
sletning af sådanne oplysninger.
- 2 -
I lovforslagets § 5, nr. 1, foreslås indsat en ny bestemmelse i spillekasinoloven (§ 9 d), hvore fter
dokumenter og registreringer vedrørende transaktioner skal opbevares i mindst 5 år efter transa k-
tionernes gennemførelse.
Spillekasinoloven og de administrative forskrifter, som er udstedt i medfør af loven, indeholder
ikke nærmere regler om, hvorledes spillekasinoet, herunder spillekasinoets ansatte, skal opbevare
de oplysninger, som registreres om gæsterne og disses transaktioner.
Imidlertid gælder lov om behandling af personoplysninger (persondataloven) for behandling af
personoplysninger, som helt eller delvis foretages ved hjælp af elektronisk databehandling, og
for ikke-elektronisk behandling af personoplysninger, der er eller vil blive indeholdt i et register,
jf. persondatalovens § 1, stk. 1. Efter persondatalovens § 1, stk. 2, gælder loven tillige for anden
ikke-elektronisk systematisk behandling, som udføres for private, og som omfatter oplysninger
om personers private eller økonomiske forhold eller i øvrigt oplysninger om personers forhold,
som med rimelighed kan forlanges unddraget offentligheden.
Ved ”behandling” af personoplysninger forstås efter persondatalovens § 3, nr. 2, enhver op erati-
on eller række af operationer med eller uden brug af elektronisk databehandling, som oplysnin-
ger gøres til genstand for. Efter bestemmelsens forarbejder omfatter dette bl.a. indsamling, regi-
strering, opbevaring og brug af personoplysninger.
Behandlingen af de personoplysninger, som spillekasinoet er eller kommer i besiddelse af, skal
således ske i overensstemmelse med reglerne i persondataloven.
Det fremgår af persondatalovens § 41, stk. 1, at persone r, virksomheder mv., der udfører arbejde
under den dataansvarlige eller databehandleren, og som får adgang til oplysni nger, kun må b e-
handle disse efter instruks fra den dataansvarlige, medmindre andet følger af lov eller bestem-
melser fastsat i henhold til lov. Bestemmelsen indebærer, at personalet i spillekasinoet kun må
behandle de registrerede oplysninger efter instruks fra spillekasinoet og dermed ikke til andre
formål end dem, som spillekasinoet har fastsat.
Spillekasinoet skal i henhold til persondatalovens § 41, stk. 3, træffe de fornødne tekniske og
organisatoriske sikkerhedsforanstaltninger mod, at oplysninger hændeligt eller ulovligt tilintetgø-
res, fortabes eller forringes samt mod, at de kommer til uvedkommendes kendskab, misbruges
eller i øvrigt behandles i strid med loven.
Datatilsynet fører tilsyn med enhver behandling, der omfattes af persondataloven, og påser af
egen drift eller efter klage fra en registreret, at behandlingen finder sted i overensstemmelse med
- 3 -
loven, jf. persondatalovens §§ 55, stk. 1, og 58, stk. 1. Datatilsynet kan påbyde en privat dataa n-
svarlig at ophøre med en behandling, der ikke må finde sted efter loven, og at berigtige, slette
eller blokere bestemte oplysninger, som er omfattet af en sådan behandling, jf. persond atalovens
§ 59, stk. 1. Tilsynet kan endvidere forbyde en privat dataansvarlig at anvende en nærmere angi-
ven fremgangsmåde i forbindelse med behandling af oplysninger, ligesom tilsynet kan påbyde en
privat dataansvarlig at træffe bestemte tekniske og organisatoriske sikkerhedsforanstaltninger
mod, at der behandles oplysninger, som ikke må behandles, at oplysninger hændeligt eller ulo v-
ligt tilintetgøres, fortabes eller forringes, samt mod, at de kommer til uvedkommendes kendskab,
misbruges eller i øvrigt behandles i strid med loven, jf. persondatalovens § 59, stk. 2-3.
Persondataloven indeholder således en række regler, som har til formål at sikre, at behandling af
personoplysninger, herunder opbevaring af personoplysninger, sker under iagttagelse af bl.a.
hensynet til beskyttelsen af enkeltpersoners integritet mv.
På denne baggrund finder Justitsministeriet ikke, at der herudover er behov for at udfærdige sær-
lige administrative regler om, at personalet i et spillekasino skal være agtpågivende i forbindelse
med opbevaring af data.
Genpart til Jeanie Sølager Bigler