Skatteministeriet J.nr.  2005-711-0048 Den Til Folketingets Skatteudvalg L    110- Forslag til Skatteforvaltningsloven. Hermed  fremsendes  i  5  eksemplarer  kommentar  til  henvendelsen  fra  Sønderborg Kommune af 11. april 2005 (L 110 – bilag 20). Kristian Jensen /  Birte Deleuran
Side 2 Henvendelse: Repræsentanter fra Sønderborg Kommune har foretræde for Skatteudvalget onsdag den 13. april. Forud for foretrædet er der fremsendt materiale til Skatteudvalget. Der ønskes placeret et skattecenter med f.eks. 100 medarbejdere i Sønderborg, enten i et selvstændigt center eller som en satellitafdeling med fælles ledelse. I materialet fremføres følgende argumenter. En fastholdelse af det nuværende antal skattecentre vil betyde dårligere service til borgere og virksomheder på grund af lange transporttider til Tønder. Tab af skattearbejdspladser er et slag for områdets vision om at skabe vækst og fremgang. Økonomiske gevinster ved et skattecenter i Sønderborg. Frygt for forskelligt niveau for skatteservice i Danmark. Der henvises herudover til et tidligere foretræde den 17. november 2004. Kommentar: Indledningsvist vil jeg gerne slå fast, at Udmøntningsplanen for kommunalreformen som Regeringen og Dansk Folkeparti indgik aftale om i september 2004 ikke åbner mulighed for en satellitløsning på skatteområdet. Når den endelige lokalisering er på plads, vil skatteforvaltningen være placeret i de 30 skattecenter-byer. De 30 skattecentre er fastlagt i udmøntningsplanen. Placeringen af skattecentrene er sket ud fra 5 kriterier: Fordelingen skal understøtte en rationel og effektiv skatteforvaltning Der skal i videst muligt omfang ske genbrug af eksisterende struktur (store byer, kommunale ligningscentre/samarbejder og ToldSkat-regioner). Tidligere amtshovedstæder skal tilgodeses. Der skal sikres fortsat regional balance. Skattecentre og ankenævnssekretariater skal som hovedregel ikke ligge i samme by af hensyn til retssikkerheden og den geografiske fordeling. Placeringen af skattecentrene er udtryk for en samlet vurdering. Jeg har dog aldrig lagt skjul på, at regionalpolitiske hensyn har vejet tungt i placeringen af skattecenteret i Tønder.
Side 3 Ad. Borgerservice og forskelligt niveau for skatteservice i Danmark Den nye struktur med en statslig enhedsforvaltning og kommunale borgerservicecentre indebærer,  at  borgere  og  virksomheder  kan  henvende  sig  til  det  skattecenter  eller kommunale borgerservicecenter, som de finder er mest hensigtsmæssigt. Ved personlig henvendelse vil borgeren således kunne vælge mellem det ko mmunale borgerborgerservicecenter, en tilsvarende kommunal borgerbetjening – hvis der i den pågældende kommune ikke er etableret et borgerservicecenter  – eller et skattecenter. Borgeren vil således kunne henvende sig det sted, der er mest praktisk, uanset om det e r det nærmeste. Borgeren vil også kunne kontakte skatteforvaltningen skriftligt pr. brev, via e -mail eller telefonisk.   I   den   nye   skatteforvaltning   vil   der   endvidere   blive   etableret   et kundekontaktcenter, der vil kunne kontaktes et betydeligt antal timer om dagen. Endelig vil borgeren kunne betjene sig selv via internettet. Det er uomtvisteligt, at Sønderborg ny kommune vil være den absolut største i området. Placeringen af et skattecenter i Sønderjylland skal imidlertid ses dels i sammenhæng med placeringen af øvrige statslige arbejdspladser i området og dels i et regionalpolitisk perspektiv, jf ovenfor om kriterierne for placering af skattecentrene. Argumenterne om henholdsvis den større koncentration af erhvervsvirksomheder i den østlige del af Sønderjylland samt om transporttiderne er isoleret set også rigtige. Der er i den sammenhæng imidlertid ikke taget højde for, at den nye skatteforvaltning, jf. ovenfor om borgerservice, kan tilbyde en bred vifte af kontaktformer mellem på den ene side borgere og virksomheder og på den anden side skatt eforvaltningen. Ad. Tab af arbejdspladser i Sønderborg-området Det er rigtigt, at placeringen af et skattecenter i Tønder vil reducere beskæftigelsen i Sønderborg-området.   Til   gengæld   må   det   føre   til   en   tilsvarende     forøgelse   af beskæftigelsen i Tønder, således at placeringen af et skattecenter i Sønderjylland samlet set må antages at være nogenlunde neutral. Det er vigtigt for Regeringen, at der i den samlede placering af statslige arbejdspladser anlægges et regionalpolitisk perspektiv, der kan styrke beskæftigelsesmulighederne i udkantsområder, således at det bidrager til opfyldelsen af målsætningen om et Danmark i balance. Det er i den forbindelse en udfordring i den nye skatteforvaltning at skabe
Side 4 gode betingelser for de medarbejdere, der skal arbejde de steder, hvor der ikke pt. er større skattearbejdspladser. Ad. Økonomiske fordele ved placering af et skattecenter i Sønderborg. Oplysningerne i henvendelsen om, at et ekstra skattecenter i Tønder sparer staten for op mod 200 millioner, er næppe dækkende for den faktiske situation. Skatteudvalget har bedt mig kommentere beregningerne, jf. L 110 – Spørgsmål 83. Jeg vil derfor besvare denne del af henvendelsen endeligt i mit svar på spørgsmål 83. Jeg vil dog af hensyn til henvendelsen gøre mig nogle foreløbige betragtninger her. En stor del af de poster, der indgår i beregningen, bygger på forudsætni  nger, som der intet sikkert grundlag er for. Eksempelvis er det ikke besluttet, om Tønder kaserne skal anvendes som nyt skattecenter, eller hvordan en ombygning i givet fald skal foregå. Engangsudgifterne til lokaliseringen udgør en meget stor del af de engangsudgifter, der er anført i beregningen, og påvirker derfor i høj grad den samlede bere gning. En   række   af   de   nævnte   udgifter   i   beregningen   –   såvel   engangsudgifter   som driftsudgifter – vil skulle afholdes, uanset om der er tale om en flytning fra Sønderborg til  Tønder  eller  om  andre  flytninger.  Det  gælder  eksempelvis  edb-installationer, flytteudgifter og uddannelsesudgifter. Endelig  indgår  de  effektivisering sgevinster,  der  forudsættes  i  lovforslaget,  ikke  i beregningerne. Det gælder eksempelvis gradvis færre lønudgifter mv. som følge af færre medarbejdere samt bortfald af huslejeudgifter i de lokaler, der fraflyttes. Et yderligere skattecenter i området vil alt andet lige reducere stordriftsfordelene og sprede de faglige miljøer i området. Afslutningsvist vil jeg for så vidt angår de argumenter, der blev fremført på foretrædet den 17. november 2004 i øvrigt henvise til min besvarelse af alm. del spm. 115 (1. samling, Folketingsåret 2004 -05), hvor jeg kommenterer en række forhold vedrørende placering af skattecentre.