Til lovforslag nr. L 110 Folketinget 2004 - 05 (2. samling) Ændringsforslag stillet den    30. maj 2005 Ændringsforslag til 3. behandling af Forslag til skatteforvaltningsloven [af skatteministeren (Kristian Jensen)] Af    skatteministeren: Til § 5 1) I stk. 1 indsættes   som nr. 8 og 9: »8)  Ansættelse af anskaffelsess  ummer m.v. opgjort efter skattekontrollovens § 3 C, stk. 8, 11 og 13, for fysiske personer og dødsboer. 9) Behandling af anmodninger efter skattekontrollovens § 3 C, stk. 3, 4. pkt., stk. 5, stk. 11, 5. pkt., og stk. 13, 4. pkt., for fysiske personer og dø dsboer.« [Konsekvensændring som følge af forslag til lov om ændring af skattekontrolloven, kursgevinstl o- ven  og  skattestyrelsesloven.  (Udarbejdelse  af  skattemæssigt  årsregnskab  i  fremmed  valuta),  som vedtaget af Folketinget ved 3. behandling den 31. maj 2005] 2) I stk. 2 ændres »stk. 1, nr. 2  -7« til: »stk. 1, nr. 2-9«. [Konsekvensændring som følge af forslag til lov om ændring af skattekontrolloven, kursgevinstl o- ven  og  skattestyrelsesloven  (Udarbejdelse  af  skattemæssigt  årsregnskab  i  fremmed  valuta),  som vedtaget af Folketinget ved 3. behandling den 31. maj 2005] Til § 62 3) I stk. 7, 2. pkt., ændres   »de hidtidige regler i §§ 6-9 i skattestyrelsesloven fortsat anvendelse for medlemmer af skatteankenævn og suppleanter herfor  « til: »§§ 6 - 10 i skattestyrelsesloven tilsvaren- de anvendelse«. [Videreførelse af gældende regler om kommunale skatteankenævn indtil 1. juli 2006] B e m æ r k n i n g e r Til nr. 1 og 2 Ændringsforslagene  skyldes  Folketingets  vedtagelse  af  forslag  til  lov  om  ændring  af  skatteko n- trolloven,  kursgevinstloven  og  skattestyrelsesloven  (Udarbejdelse  af  skattemæssigt  årsregnskab  i fremmed valuta) ved 3. behandling den 31. maj 2005. Ved den nævnte lovs § 3, nr. 1, er kompete  n- cen til at foretage ansættelse af omregnede anskaffelsessummer m.v. i forbindelse med   regnskabsaf-
2 læggelse i fremmed valuta placeret hos de kommunale skattemyndigheder, hvis den skattepligtige er en fysisk person eller et dødsbo. Herved opnås ifølge bestemmelsens motiver, at der skabes si   k- kerhed  for,  at  omregningerne  er  foretaget  korrekt  på   et  tidspunkt,  hvor  der  er  lettere  adgang  til  at dokumentere forholdene, og at ansættelsen af de omregnede anskaffelsessummer m.v. kan påklages i det sædvanlige ligningsmæssige klagesystem. Efter skatteforvaltningsloven vil disse afgørelser i første insta  ns blive truffet af told- og skattefor- valtningen.  Forudsætningen  om  påklage  i  det  sædvanlige  ligningsmæssige  klagesystem  foreslås opfyldt ved, at der i skatteforvaltningslovens § 5, stk. 1, indsættes hjemmel til, at skatteankenævn e- ne kan afgøre klager over  disse ansættelser, når den skattepligtige er en fysisk person eller et død s- bo. Skatteforvaltningslovens § 5, stk. 2, foreslås konsekvensændret i overensstemmelse hermed. Er den skattepligtige en juridisk person, følger det af skatteforvaltningslovens § 1 1, stk. 1, nr. 1, at afgørelsen kan påklages til Landsskatteretten.      Til nr. 3 Ved skatteforvaltningslovens § 62, stk. 7, er det foreslået, at den ordinære funktionsperiode for de nuværende  medlemmer  af  kommunale  skatteankenævn  forlænges  indtil  den  1. juli  2006.  Herved opnås, at de nye kommunalbestyrelser eller sammenlægningsudvalg, der vælges ved kommunalva l- get i november 2005, får mulighed for at indstille medlemmer til de nye skatteankenævn.   I tilknytning hertil er det foreslået, at de hidtidige re gler i skattestyrelseslovens §§ 6-9 skal finde fortsat  anvendelse  for  medlemmer  af  skatteankenævn  og  suppleanter  herfor  indtil  funktionsperi  o- dens udløb. Disse  regler i skattestyrelsesloven angår udnævnelse, udtræden og fritagelse  for me d- lemskab af medlemmer og suppleanter i skatteankenævnene. Ved ændringsforslaget foreslås det, at også skattestyrelseslovens § 10 skal finde anvendelse indtil udløbet  af  den  forlængede  funktionsperiode  for  de  nuværende  skatteankenævn.  Skattestyrelsesl o- vens  §  10  indeholder  regler  om  nævnenes  funktion,  herunder  om  opdeling  i  besluttende  led,  om stemmeafgivelse, om mindretals ret til at få uenighed noteret og indberettet samt om vederlæggelse og  forretningsorden.  Det  er  efter  en  samlet  vurdering  af  forholdene  anset  for  hensigtsmæ  ssigt,  at disse regler samt den gældende forretningsorden for skatteankenævn og de gældende vederlagsre g- ler følger den forlængede funktionsperiode, således at der kan træde nye regler herom i kraft samt i- dig med, at de nye skatteankenævn træder i funktion d en 1. juli 2006.