Skatteministeriet J.nr. 2005-711-0048   Den Til Folketingets Skatteudvalg L 110 - Forslag til Skatteforvaltningsloven. Hermed fremsendes i 5 eksemplarer svar på spørgsmål nr.   2 af 3. marts 2005. Kristian Jensen / K.-H. Ludolph
Side 2 Spørgsmål:  Vil ministeren redegøre for, hvorledes der tænkes gennemført tilsyn med den kommende enhedsforvaltning? Spørgsmålet har tidligere været stillet i Folketings året 2004 -05, 1. samling, jf. L 130 – spørgsmål 33.   Svar: De kommunale skatteforvaltninger og skatteankenævnene er i dag selvstændige myndigheder, men undergivet statsligt tilsyn. Kernen i dette tilsyn er at sikre en ensartet og  korrekt  ligning  på  tværs   af  disse  myndigheder.  Med  sammenlægningen  af  den kommunale og statslige skatteforvaltning til én landsdækkende forvaltningsmyndighed vil det selvsagt ikke give mening at videreføre tilsynet, som det kendes i dag. Det  betyder  imidlertid  ikke,  at  retssikkerhed  og  ensartethed  vil  have  en  mindre fremtrædende  plads  i  den  fremtidige  enhedsforvaltning,  end  det  er  tilfældet  i  dag. Tværtimod er et hovedsigte med organiseringen af told- og skatteforvaltningen som én landsdækkende     forvaltningsmyndighed     netop     at     styrke     retssikkerheden     og ensartetheden   på   skatteo mrådet.   En   samlet   service -   og   kontrolstrategi   for   hele forvaltningen med fokus på bl.a. service, ko ntrol og retsanvendelse vil være med til sikringen heraf på land splan. På samme måde som den nuværende intern  e revision i ToldSkat vil intern revision endvidere indgå som et centralt element i den overordnede styring af den kommende enhedsforvaltning. Den interne revision vil få en uafhængig status og vil rapportere direkte  til  den  øverste  chef  for  enhedsorganisationen  med  kopi  til  Rigsrevisionen. Revisionen vil bl.a. indebære tilsyn med, om organisationen når opstillede mål, om der tages skyldige økonomiske hensyn ved forvaltningen af midler samt ved tilsyn med overholdelsen af bevillinger, love og andre forskrifter, indgå ede aftaler m.v. Endelig vil skatteforvaltningen som hidtil være undergivet almindeligt ministeransvar. Det  skal  i  den  forbindelse  fremhæves, at sammenlægningen af den kommunale og statslige skatteforvaltning vil betyde, at skatteministeren får  det politiske ansvar for hele told- og skatteopgaven, hvor ansvaret i dag deles mellem skatteministeren og de enkelte kommunalbestyrelser.