Skatteministeriet J.nr. 2005-711-0048   Den Til Folketingets Skatteudvalg L    110 - Forslag til skatteforvaltningsloven. Hermed fremsendes i 5 eksemplarer svar på spørgsmål nr.   52 af 17. marts 2005. Kristian Jensen /  Kaj-Henrik Ludolph
Side 2 Spørgsmål 52:  Ministeren bedes redegøre for, om og på hvilke punkter forslagene adskiller sig fra de tidligere fremsatte lovforslag L 130/L 131 (2004-05, 1. samling)? Svar:    Lovforslag  L  110  er  en  genfremsættelse  af  lovforslag  L  130  (2004-05,  1. samling).  I  forhold  til  det  tidligere  fremsatte  lovforslag  er  der  foretaget  en  række ændringer som følge af, at det er besluttet at udskyde virkningstidspunktet for fusionen mellem de kommunale og de statslige skattemyndigheder fra den 1. juli 2005 til den 1. oktober 2005. Derudover er der følgende ændringer af materiel karakter: I § 6 og § 9 er der indsat nye bestemmelser, stk. 3, og stk. 5, om at medlemskab af henholdsvis skatte- og vurderingsankenævn er borgerligt ombud.   I  §  12,  stk.  3,  er  antallet  af  retsmedlemmer  i  Landsskatteretten  ændret,  således  at Folketinget vælger 11 medlemmer ligesom efter gældende ret, mens skatteministeren udnævner 19 medlemmer. I § 16 er medtaget et nyt stk. 3, der henviser til lov om kommunale borgerservicecentre, jf. indenrigs- og sundhedsministerens lovforslag L 72. Bestemmelsen tager højde for den teoretiske situation, at en kommune vælger ikke at oprette et borgerservicecenter eller  vælger,  at  et  oprettet  borgerservicecenter  ikke  skal  løse  skatteopgaver.  Der henvises til lovforslagets bemærkninger, afsnit 4.16., hvor baggrunden for forslaget er beskrevet.    Ændringen    var    bebudet    i    bemærkningerne    til    lovforslag    L    130 (Folketingsåret  2004-05, 1. samling), afsnit 4.15, hvortil der også henvises. I § 17 er anvendelsesområdet for den særlige tavshedspligt udvidet, så det ikke kun omfatter  indkomst-  og  ejendomsværdiskatteområdet,  men  hele  ministerens  ressort. Således  er  de  understregede   ord  i  sætningen  ”som  de  under  varetagelsen  af  deres arbejde med forvaltning af love om indkomst- eller ejendomsværdiskat bliver bekendt med” udgået. Der henvises til lovforslagets bemærkninger, afsnit 4.6.   I § 36, stk. 3, er som 2. pkt. indsat en bestemmelse om, at told- og skatteforvaltningens udtalelse til skatteankenævnet i klagesager skal afgives inden 14 dage. I  §  41,  nr.  4,  er  tilføjet:  ”eller  et  til  skatteberegningen  knyttet  tillæg,  gebyr  eller lignende er beregnet forkert eller pålagt med ure tte.” Herved præciseres, at tillægsskat, rentetillæg m.v. er en del af skatteberegningen, og at klager herover derfor kan følge med   klagen   over   skatteansættelsen,   herunder   skatteberegningen.   Den   hidtidige formulering gav anledning til tvivl.
Side 3 Endvidere er der gennemført en betydelig omskrivning af kapitel 21. Omskrivningen er primært en ren tilpasning til indenrigs- og sundhedsministerens forslag til lov om visse proceduremæssige spørgsmål i forbindelse med kommunalreformen (L 67), hvortil der henvises.  Der  er  endvidere  ændret  på  reglerne  for  behandling  af  kommunernes ejendomme.  Efter  ønske  fra  KL  beholder  kommunerne  disse  ejendomme,  men Skatteministeriet   får   ret   til   helt   eller   delvis   at   leje   disse   til   fortsat   brug   for skatteopgaven.  Endvidere kan Skatteministeriet og den enkelte kommune aftale, at staten kan købe en kommunal ejendom, der har været anvendt til skatteopgaven.