Skatteministeriet J.nr. 2005-711-0048    Den Til Folketingets Skatteudvalg L 110   - Forslag til skatteforvaltningsloven. Hermed fremsendes i 5 eksemplarer svar på spørgsmål nr.   53, 54 og 55 af 18. marts 2005. Kristian Jensen /  Kaj-Henrik Ludolph
Side 2
Side 2 Spørgsmål 53:  Kan ministeren uddybe lovforslagets bemærkninger, hvor det fremgår ”… at Skatterådet fremover ikke får afgørelseskompetence vedrørende samb  eskatning af selskaber, men alene kompetencen til at fastsætte generelle retningslinjer for told- og skatteforvaltningens administration af reglerne for sambeskatning” (jf. side 26)? Spørgsmål  54:   Ministeren  bedes  opstille  en  oversigt  over,  hvilke  typer  af  sager vedrørende   sambeskatning   (gerne   med   eksempler   fra   praksis)   som   det   er,   at Ligningsrådet (det kommende Skatteråd) kan behandle i dag, som det ikke skal kunne   Svar:  Efter  de  gældende  regler  har  Ligningsrådet  følgende  afgørelseskompetencer vedrørende sambeskatning af selskaber: 1) Ligningsrådet    giver    tilladelse    til    sambeskatning    af    aktieselskaber    efter selskabsskattelovens § 31. 2) Ligningsrådet    giver    efter    anmodning    bindende    forhåndsbesked    om    den skattemæssige virkning for spørgeren eller andre af en disposition, som spørgeren påtænker at foretage, jf. skattestyrelseslovens § 20 A. Anmodning om bindende forhåndsbesked kan dreje sig om, hvorvidt dispositioner, som spørgeren påtænker at foretage, vil betyde, at betingelserne for sambeskatning vil være til stede. Ad 1:   Ligningsrådet har bemyndiget de skatteansættende myndigheder til at tillade sambeskatning.  Det  sker  i  Told-  og  Skattestyrelsens  årligt  udstedte  cirkulærer  om sambeskatning af selskaber mv., aktuelt TSS-cir. nr. 2004-42 af 16. december 2004 om sambeskatning af selskaber m.v. Der henvises til sambeskatningscirkulærets 2. afsnit, der har overskriften ”Sambeskatning af selskaber m.v.”. Ligningsrådet  er  klageinstans  for  de  skatteansættende  myndigheders  afgørelser  om tilladelse    til    eller    nægtelse    af    sambeskatning.    Det    beror    på    det    generelle forvaltningsretlige princip om delegation, at den oprindeligt kompetente myndighed bliver  klageinstans,  hvis  den  uddelegerer  sin  kompetence  til  en  anden  myndighed. Ligningsrådet har i sambeskatningscirkulæret s punkt 3.1. fastsat nærmere regler om denne klageadgang. Ligningsrådet behandler årligt i størrelsesordenen 20  -25 klager over nægtelse af sambeskatning. Delegationsprincippet  indebærer  også,  at  Ligningsrådet  i  enhver  konkret  sag  om tilladelse  til  sambeskatning  kan  tilbagekalde  delegationen,  det  vil  sige  beslutte,  at afgørelsen skal træffes af rådet selv og ikke af den skatteansættende myndighed. Jeg er ikke bekendt med, at Ligningsrådet har tilbagekaldt  en delegation inden for de seneste 15 år.    
Side 3 Ligningsrådet har i sambeskatningscirkulærets punkt 1.3. særligt bestemt, at afgørelser om tilladelse til fornyet sambeskatning, efter at selskaberne selv har foranlediget en tidligere   sambeskatning   ophævet,   skal   træffes   af   Ligningsrådet.   Ligningsrådet behandler årligt i størrelsesordenen 10 -12 sager herom. De foreslåede ændringer i selskabsskattelovens § 31 betyder, at afgørelseskompetencen i   sager   om   tilladelse   til   sambeskatning   flyttes   fra   Ligningsrådet   til   told -   og skatteforvaltningen (den skatteansættende myndighed). Efter skatteforvaltningsloven vil told- og skatteforvaltningens afgørelser herom kunne påklages til Landsskatteretten, jf. skatteforvaltningslovens § 11, stk. 1, nr. 1. Dette indebærer, - at Skatterådet ikke skal behandle klager over nægtel se af sambeskatning (20-25 sager årligt), - at Skatterådet ikke skal behandle sager om tilladelse til fornyet sambeskatning (10 - 12 sager årligt), og - at  Skatterådet  mister  muligheden  for  at  tilbagekalde  delegation  og  selv  træffe afgørelse i andre sager om tilladelse til sambeskatning. Ad   2:   Skatterådets   kompetence   i   sager   om   bindende   svar   (tidligere   bindende forhåndsbesked og bindende ligningssvar) berøres ikke af de foreslåede ændringer i selskabsskattelovens  §  31.  Bindende  svar,  der  angår  sambeskatningsspør gsmål,  vil skulle   afgives   af   Skatterådet,   i   det   omfang   spørgsmålene   er   principielle,   jf. skatteforvaltningslovens    §    21,    stk.    4.    Der    henvises    herom    til    lovforslagets bemærkninger, afsnit 4.7.     Spørgsmål 55:  Vil ministeren yde teknisk bistand til udarbejdelse af et ændringsforslag om placering af tre yderligere skattecentre i henholdsvis Sønderborg, Silkeborg og Hobro? Svar: Beslutningen om antallet og placeringen af skattecentrene indgår i regeringens aftale     med     Dansk     Folkeparti     af     september     2004     om     udmøntningen     af kommunalreformen. Skattecentrene er en del af den statslige enhedsforvaltning på skatteområdet, told  - og skatteforvaltningen,   der   etableres   ved   lovforslaget.   Spørgsmålet   om   antallet   af skattecentre     og     deres     placering     er     et     spørgsmål     om     organ iseringen     af enhedsforvaltningen    og    er    derfor    ikke    et    lovgivningsanliggende,    men    et regeringsanliggende.  I  overensstemmelse  hermed  indeholder  lovforslaget  hverken
Side 4 bestemmelser om, at der skal være 30 skattecentre, eller bestemmelser om, hvor disse skal være placeret geografisk. Jeg henviser til bemærkningerne til forslaget til § 1.