Skatteministeriet
J.nr. 2004-711
-
0040
Æ
n d r i n g s f o r s l a g
til 2. behandlingen af
Forslag til Lov om opkrævning og inddrivelse af visse fordringer (L 112)
(Pligt til at give de ansatte efterfølgende begrundelse efter anmodning og at give efterfølgende
partsaktindsigt)
Af skatteministeren, tiltrådt af…
Til § 13
1) Efter stk. 1 indsættes som nye stykker:
” Stk. 01. Den myndighed, hvorfra der overføres ansatte, skal forud for indgå elsen af aftale
efter § 10, jf. § 7, gøre den ansatte b ekendt med den del af aftaleudkastet, der vedrører ford e-
lingen af den pågældende, og, medmindre den ansattes ønsker fuldt ud imødeko
mmes, gøre
den ansatte bekendt med de oplysninger vedrørende sagens faktiske omstændigh eder, der er af
væsentlig betydning f or aftaleudkastet vedrøre nde den ansatte, og som den ansatte ikke kan
antages at være bekendt med myndigheden er i besiddelse af. Myndigheden skal i den forbin-
delse give den ansatte lejlighed til at fremkomme med en udtalelse. Myndigheden kan fastsæ t-
te en frist for den ansattes afgivelse af udtalelse efter 2. pkt.
Stk. 02. Stk. 01 gælder ikke, hvis udsættelse vil medføre overskridelse af fristen for
indgåe lse
eller opnåelse af enighed om indgåelse af aftale efter § 10, eller hvis den ansatte ikke har ret
til aktindsigt efter reglerne i stk. 7 med hensyn til de pågældende oplysni nger.”
[Pligt til at høre de ansatte inden indgå elsen af aftale]
2) I stk. 5 indsættes som 2. punktum:
”Oplysninger om fordelingen af en ansat kan dog videregives til den ansa tte, oplysningen
vedrører.”
[Lempelse af medarbejderrepræsentanternes tavshedspligt i forhold til de ansa tte]
3) Efter stk. 5 indsættes som nye stykker:
” Stk. 6. En ansat, der overføres efter § 7, kan, medmindre den ansattes ønsker fuldt ud imød e-
kommes, forlange at få en skriftlig begrundelse for overførslen af den pågældende
til Skatte-
ministeriet. Begrundelsen skal gives af den myndighed, hvorfra der overføres ansatte, i ove r-
ensstemmelse med reglerne i forvaltningslovens § 24. En begæring herom skal fremsæ
ttes
2
inden 14 dage efter, at den ansatte har modtaget skriftlig orientering om overfør slen. Begæ-
ringen skal behandles i overensstemmelse med reglerne i forvaltningslovens § 23, stk. 2.
Stk. 7. En ansat, der overføres efter § 7, har, når den ansatte har modtaget skriftlig orient ering
om overførslen , ret til aktindsigt efter reglerne om partsaktindsigt i forvaltningslovens § 9, §
10 og §§ 12 – 16 i oplysninger om fordelingen af den pågældende a
nsatte.
[Pligt til at give efterfølgende begrundelse efter anmodning og at give efterfølgende ak tindsigt
efter reglerne om partsaktindsigt]
Bemærkninger
Til nr. 1
Med æn dringsforslaget fastsættes en særlig pligt for den afgivende myndighed til
–
inden ind-
gå elsen af aftale med den modtagende myndighed om fordelingen af bl.a. ansatte – at høre de
enkelte ansatte, der skal overføres som følge af overførslen af opgaver i henhold til lovgivnin-
gen vedrørende den del af kommunalreformen, der vedrører samlingen af den offentlige r e-
stanceinddrivelse i Skatteministeriet.
En sådan høringspligt indebærer, at den afgivende myndighed før
indgå elsen af aftale gør den
enkelte ansatte bekendt med forslaget om, at den pågældende skal overføres
til Skatteministe-
riet, og giver den ansatte lejlighed til inden for en af den afgivende myndighed fastsat frist at
fremkomme med en udtalelse. Høringspligten vil også, medmindre den ansattes ønsker fuldt
ud imø dekommes, omfatte de faktiske oplysninger, der er af væsentlig betydning for myndi g-
hedens forslag om fordeling af den pågældende ansatte, og som den ansatte ikke kan antages
at være bekendt med, at myndigheden er i besiddelse af. Sådanne oplysninger vil f.eks. kunne
være tilkendegivelser fra den modtagende myndighed om fordelingen af den ansatte og være
den afgivende myndigheds oplysninger om den ansatte, som den ansatte ikke kan antages at
være bekendt med, at myndigheden er i besiddelse af, hvis såd anne oplysninger indgår som
led i det bevismæssige grundlag for my ndighedens forslag. Ved oplysninger, den ansatte ikke
kan antages at være bekendt med, at myndigheden er i besiddelse af, forstås i overensste m-
melse med sædvanlig fortolkning af partshørings bestemmelsen i forvaltningslovens § 19 de
oplysninger, den ansatte ikke kan antages at være bekendt med indgår i det fa ktuelle grundlag
for aftaleudkastet.
Det forudsættes, at den afgivende myndighed forud for partshøringen har indhentet oplysnin-
ger fra de ansatte om de enkelte ansattes ønsker til, hvor vidt den pågældende skal overføres
.
Det forudsættes, at høringen af den ansatte vil skulle ske på et passende tidspunkt inden
ind-
gå elsen af aftale, sådan at den ansatte har en rimelig frist til at fremkomme med en udtalelse
på baggrund af de oplysni nger, som den pågældende høres over.
Høringspligten gælder som angivet i stk. 02 ikke, hvis udsættelse vil medf ø
fristen den 15. august 2005 for indgåelse eller opnåel se af enighed om indgåelse af aftale efter
§ 10, jf. den tilsvarende regel i forvaltningslovens § 19, stk. 2, nr. 2. Høringspli gten gælder
heller ikke, hvis den ansatte ikke har ret til aktindsigt efter de foreslåede regler i stk. 7 om den
ansattes efterfølgende adgang til aktin dsigt efter forvaltningslovens regler om partsaktindsigt
med hensyn til de pågældende oplysninger, jf. den tilsvarende regel i forval tningslovens § 19,
stk. 2, nr. 4.
3
Høringspligten omfatter som nævnt den del af aftaleudkastet, der vedrører fordelingen af den
enkelte ansatte, og er på dette punkt mere vidtgående end høringspligten efter forvaltningsl o-
vens regler om partshøring, der alene omfatter en pligt til at høre parten med hensyn til oply s-
ninger vedrørende sagens faktiske omstændigheder. Desuden omfatter høringspligten alle
ansatte, uanset om de pågældende ville have været omfattet af forvaltningslovens regler om
partshøring, hvis de ikke var undtaget efter lovfor slagets § 12.
Der vil ikke være noget til hinder for, at den afgivende myndighed – inden for rammerne af
reglerne om tavshedspligt – i videre omfang foretager h ø
.
Til nr. 2
Det følger af § 13, stk. 5, i det fremsatte forslag til skatteforvaltningslov, at medarbejderre-
præsentanterne har tavshedspligt vedrørende den orientering, repræsentanterne for de a
nsatte
efter § 13, stk. 1, har modtaget om udkastet til aftale efter § 10, jf. § 7, om forhandlingernes
forløb og udkast til beslutninger efter § 11, jf. § 7.
Ændringsf orslaget indebærer, at medarbejderrepræsentanterne kan videregive oplysninger om
fordelingen af en ansat til den ansatte, oplysningen vedrører. Det gælder såvel oplysni
nger om
fordelingen af en ansat i aftaleudkastet, under forhandlingerne og i udkast til nævnsbeslutni n-
ger efter § 11.
Den enkelte ansatte har alene mulighed for at modtage oplysninger fra medarbejderrepræse n-
tanten om fordelingen af vedkommende selv. Aftaleudkastets oplysninger i øvrigt er fortsat
fortrolige i forhold til den ansatte.
Til nr.
3
(ad § 13, stk. 6)
Med ændringsforslaget fastsættes en pligt for den afgivende myndighed til efter anmodning at
give en efterfølgende begrundelse for beslutni ngen om, at den ansatte skal overføres til Skat-
teministeriet som følge af overførslen af opgaver i henhold til lovgivningen vedrørende den
del af kommunalreformen, der vedrører samlingen af den o ffentlige restanceinddrivelse i
Skatteministeriet.
Bestemmelsen indebærer, at en ansat, der skal overføres til Skatteministeriet, kan forlange at
få en skriftlig begrundelse for overførs len af den pågældende . Begrundelsen skal gives af den
myndighed, hvorfra der overføres ansatte, og som også i henhold til § 13, stk. 4, i det fremsat-
te forslag til lov om opkrævning og inddrivelse af visse fordringer har givet den ansatte skrift-
lig orientering om beslutningen om overførs el. Er beslutningen om, at den ansatte skal over-
føres, truffet af et nævn nedsat af skatteministeren, jf. § 11, forudsættes det, at nævn et yder
den afgivende myndighed fornøden bistand med udformningen af begrundelsen. I lighed med,
hvad der gæl der efter forvaltningsloven, er det en forudsætning for begrundelsespligten, at
den ansattes ønsker ikke fuldt ud er imødeko mmet.
Fristerne i forvaltningslovens § 23, stk. 1 og 2, der gælder for retten til en efterfølgende skrif t-
lig begrundelse af en mundtlig afgørelse, finder tilsvarende anvendelse. Det fastsættes derfor i
bestemmelsen, at en begæring om begrundelse skal fremsættes inden 14 dage efter, at den
ansatte har modtaget skriftlig orientering om, at den ansatte skal overføres. Det fastsæ ttes
endvidere i bestemmelsen, at begæringen skal behandles i overensstemmelse med re glerne i
4
forvaltningslovens § 23, stk. 2, dvs. at begæringen om begrundelse skal besvares snarest m u-
ligt, og at den pågældende - hvis begæringen ikke er besvare t inden 14 dage - skal underrettes
om grunden hertil samt om, hvornår begæringen kan forventes b esvaret.
Det fastsættes desuden, at begrundelsen skal gives i overensstemmelse med reglerne i forval t-
ningslovens § 24. Kravene i forvaltningslovens § 24 til begrundelsens indhold finder sål edes
anvendelse, dvs. at begrundelsen skal henvise til de retsregler i lov om opkrævning og inddr i-
velse af visse fordringer, i henhold til hvilke beslutningen om overførsel af den ansatte er tru f-
fet. Begrundelsen skal endvidere angive de hovedhensyn, der har været bestemmende for
skønsudøvelsen, samt om fornødent en kort redegørelse for de faktiske oplysninger, som er
tillagt væsentlig bety dning.
Det bemæ rkes, at de forhold, der begrunder den enkelte ansattes overførsel, må formodes i
vidt omfang ikke at bero på særlige individuelle forhold, der knytter sig til den enkelte ansa t-
te, hvilket vil have betydning for begrundelsens nærmere indhold.
Begrundelsespligten er mere vidtgående end begrundelsespligten efter fo rvaltningslovens
regler, da begrundelsespligten omfatter alle beslutninger om overførsel af ansatte, uanset om
beslutningen ville have været omfattet af forvaltningslovens regler om begrundelse , hvis den
ikke var undtaget efter lovforslagets § 12. Begrundelsespligten adskiller sig til gengæld fra
forvaltningslovens regler ved, at begrundelsespligten – i lighed med, hvad der gælder for
mundtlige afgørelser efter forvaltningslovens § 23 – alene indtræder efterfølgende efter a n-
modning fra den ansatte for ikke at forsinke den orientering, de ansatte skal have om overfør s-
len til Skatteministeriet.
Der vil ikke være noget til hinder for, at den afgivende myndighed – inden for ramm erne af
reglerne om tavshedspligt – i et videre omfang vælger at begrunde
overfør slen af den ansatte.
Til nr.
3
(ad § 13, stk. 7)
Med ændringsforslaget fastsættes en ret for de ansatt
e til efterfølgende efter anmodning at få
aktindsigt efter forvaltningslovens regler om partsaktindsigt.
Bestemmelsen indebærer, at en ansat, der har modtaget skriftlig orientering om, at den a nsatte
skal overføres til Skatteministeriet som følge af overførslen af opgaver i henhold til lovgiv-
ningen vedrørende den del af kommunalreformen, der vedrører samlingen af den o ffentlige
restanceinddrivelse i Skatteministeriet, har ret til aktindsigt efter reglerne i forvaltningslovens
§ 9, § 10 og §§ 12 – 16 om partsaktindsigt i oplysninger om fordelingen af den pågældende
ansatte. Den foreslåede ret til aktin dsigt efter forvaltningslovens regler om partsaktindsigt
omfatter alle oplysninger om fordelingen af den pågældende ansatte, uanset på hvilket stadie i
delingsprocessen oplysningerne er tilvejebragt, dvs. oplysninger om fordelingen af den på-
gældende ansatte, der er tilvejebragt ved udarbejdelsen og forelæggelsen af aftaleudkast, ved
forhandlingerne om og indgåelsen af en aftale om fordeling af de ansa tte, samt ved beslutning
om fordelingen af den pågældende ansatte truffet af et nævn nedsat af skatteministeren, jf. §
11. Den foreslåede ret til aktindsigt efter forvaltningsl ovens regler om partsaktindsigt omfatter
alene oplysninger om fordelingen af den pågældende ansatte, ikke o plysninger om fordeling
af andre ansatte eller oplysninger om fordeling af aktiver og passiver m.v.
Den enkelte ansatte, der skal overføres, vil således være sikret ret til aktindsigt efter forval
t-
ningslovens regler om partsaktindsigt (der indebærer en v ideregående adgang til aktindsigt
5
end offentlighedslovens regler om aktindsigt) i de dokumenter, der har indgået i delingspr o-
ceduren på det tidspunkt, hvor der er indgået en aftale , eller der er truffet beslutning om forde-
lingen af den pågældende ansatte af et nævn nedsat af skatteministeren, jf. § 11. Det forudsæ t-
tes herved, at de pågældende dokumenter og oply sninger ikke helt eller delvis kan undtages
fra aktindsigt efter reglerne i forvaltningslovens § 9, § 10, og §§ 12 – 15 om partsaktin dsigt.
Den foreslåede ret til aktindsigt er mere vidtgående end retten til partsaktindsigt efter forval t-
ningslovens regler, da den foreslåede ret til aktindsigt omfatter alle ansatte, uanset om de på-
gældende ville have været omfattet af forvaltning
slovens regler om partsaktindsigt, hvis de
ikke var undtaget efter lovforslagets § 12. Den foreslåede ret til aktindsigt adskiller sig til
gengæld fra forvaltningsl ovens regler ved, at denne ret alene kan udøves efterfølgende og ved,
at den foreslåede efterfølgende aktindsigt ikke indebærer nogen ret til at kræve delingsproc
e-
duren udsat. Herved sikres, at den foreslåede ret til aktindsigt efter forvaltningslovens regler
om partsaktindsigt ikke vanskeliggør my ndighedernes forhandlinger m.v. og forsinker den
orientering, de ansatte skal have om overførslen til Skatteministeriet.
Der vil ikke være noget til hinder for, at den afgivende myndighed – inden fo r rammerne af
reglerne om tavshedspligt – i et videre omfang vælger at give den ansatte meroffentlighed.