Folketingets Energipolitiske Udvalg Christiansborg 1240 København K Dato J.nr. : : 29. april 2005 Det Energipolitiske Udvalg har i brev af 19. april 2005 stillet mig følgende spørgsmål 12 til L 119, som jeg hermed skal besvare. Svaret vedlægges i 5 eksemplarer. Spørgsmål 12: ”Hvordan  fortolker  regeringen  supplementaritetsprincippet  i  Kyotopro- tokollen,  og  har  regeringen  overvejelser  om,  hvordan  princippet  gen- nemføres, herunder hvilke virkemidler der kan bringes i anvendelse?” Svar: Princippet om supplementaritet handler om, at vi i de industrialiserede lan- de skal gå foran og opfylde en væsentlig del af vores forpligtelser hjemme. Dermed demonstrerer vi vilje til at ”feje for egen dør”, og  vi baner vejen for  den  teknologiske  udvikling,  der  er  nødvendig  for  at  løse  klimaproble- met på længere sigt. Miljøministeren har vedrørende fortolkning af supplementaritetsprincippet oplyst, at der ikke internationalt er en præcis fortolkning af supplementari- tetskravet med en kvantitativ angivelse af, hvor stor en del af indsatsen der skal ske indenlandsk, og hvordan det præcist skal gøres op. Det giver der- for ikke mening at operere med en international fast kvantificerbar supple- mentaritetsforpligtelse.  Den  endelige  vurdering  af  om  det  enkelte  land overholder  supplementaritetsforpligtelsen  vil  blive  foretaget  af  FN's  kom- mende såkaldte overholdelseskomite efter 2012, når de nødvendige oply  s- ninger foreligger. Miljøministeren   har   endvidere   oplyst,   at   supplementaritetsprincippet vedrører  reduktionsforpligtelserne  i  medfør  af  Kyotoprotokollen.  Den nationale allokeringsplan for 2008-12 vil indeholde en redegørelse for, hvilke tiltag Danmark vil  gennemføre for at opfylde reduktionsforplig- telsen. Et af de hensyn, der vil indgå i overvejelserne, er supplementar i- tetsforpligtelsen.  Kvoteallokeringsplanen  skal  gennemføres  ved  en  æn- dring  af  CO2-kvoteloven,  hvor  der  også  vil  skulle  tages  stilling  til spørgsmålet om et loft for anvendelsen af JI og  CDM. Regeringen u n-
Side 2 af 2 dersøger  p.t.  de  nærmere  aspekter  vedrørende  EU  kvoters  status  i  for- hold til supplementaritetsforpligtelsen. Miljøministeriets rapport om den historiske klimaindsats konkluderer, at den globale effekt af de betragtede tiltag siden 1990 vil give anledning til CO2-reduktioner på 20,6 mio. tons/år i 2008  -2012 alt andet lige. Desuden konkluderer rapporten, at effekten i forhold til Danmarks Kyoto- målopfyldelse vil være 15,6 mio. tons/år. Rapporten dokumenterer dermed, at Danmark dermed allerede har gjort en væsentlig indsats herhjemme og samtidig været med til at drive teknologiudviklingen fremad. Det er regeringens mål, at den danske klimaindsats skal være omkostning s- effektiv. Det indebærer, at der ikke lægges unødige begrænsninger på a n- vendelsen af kvoter i CO2-kvotesystemet til opfyldelse af Danmarks inter- nationale  klimaforpligtelser.  EU-  kvotedirektivet  betyder,  at  Danmark  er forpligtet til fri handel med kvoter indenfor EU. På grund af drivhusgassernes globale karakter er det underordnet, hvor r e- duktionerne  finder  sted.  Udledningen  fra  de  kvotedækkede  sektorer  og dermed  miljøvirkningen  for  perioden  2008-12  er  således  bestemt  af  den samlede kvote for alle EU-landene. I  forbindelse  med  fastlæggelsen  af  kvoteallokeringsplanen  for  2008-12  er der ingen tvivl om, at der vil skulle ske en væsentlig stramning i tildelingen af gratiskvoter. Miljøministeriet er herudover ved at gennemgå virkemidler og potentialer uden for de kvotebelagte sektorer. Iværksættelsen af yderli- gere  virkemidler  vil  blive  vurderet  samlet  som  grundlag  for  den  næste allokeringsplan for perioden 2008 – 2012. Der er således ingen tvivl om, at Danmark   – uafhængigt af afklaringen af de nærmere aspekter af supplementaritetsprincippet – vil leve op til formålet med supplementaritetsforpligtelsen i forbindelse med opfylde l- sen af Kyoto-forpligtelsen. Med venlig hilsen Flemming Hansen