Justitsministeriet
Lovafdelingen
Dato:
22. februar 2005
Kontor:
Strafferetskontoret
Sagsnr.:
2005-733-0001
Dok.:
JOK40057
Slotsholmsgade 10
Telefon: 33 92 33 40
E-post: jm@jm.dk
1216 København K
Telefax: 33 93 35 10
Internet: http://www.jm.dk
KOMMENTERET HØRINGSOVERSIGT
vedrørende
forslag til lov om ændring af lov om fuldbyrdelse af straf m.v.
(Fuldbyrdelse af straf på bopælen under intensiv overvågning og kontrol samt
begrænset fællesskab for ”negativt stærke” indsatte m.v.)
1. Hørte myndigheder og organisationer m.v.
Et udkast til lovforslag har været sendt til høring hos:
Præsidenterne for Østre og Vestre Landsret, præsidenterne for Københavns Byret og for retterne
i Odense, Århus, Aalborg og Roskilde, Domstolsstyrelsen, Den Danske Dom merforening,
Dommerfuldmægtigforeningen, Rigsadvokaten, Rigspolitichefen, Politidirektøren i København,
Foreningen af Politimestre i Danmark, Politiforbundet i Danmark, Dansk Fængselsforbund,
Kriminalforsorgsforeningen, HK Landsklubben Kriminalforsorgen, Foreningen af Fængselsin-
spektører, vicefængselsinspektører og økonomichefer, Dansk Socialrådgiver Fo rening, Lands-
foreningen af beskikkede advokater, Advokatrådet, Institut for Menneskerettigh eder, Kriminal-
politisk Forening (KRIM), Dansk Retspolitisk Forening og samtlige tjenestesteder under krimi-
nalforsorgen (Anstalten ved Herstedvester, Københavns Fængsler, Sandholmlejren, Statsfængs-
let i Horsens, Statsfængslet i Jyderup, Statsfængslet i Nyborg, Statsfængslet i Ringe, Statsfængs-
let i Vridsløselille, Statsfængslet i Midtjylland, Statsfængslet i Møgelkær, Statsfængslet på
Kragskovhede, Statsfængslet på Søbygård, Statsfængslet Renbæk, Statsfæng slet ved Horserød,
Statsfængslet ved Sdr. Omme, Arresthuset i Assens, Arresthuset i Esbjerg, Arresthuset i Frede-
rikshavn, Arresthuset i Frederikssund, Arresthuset i Haderslev, Arresthuset i Helsingør, Arrest-
- 2 -
huset i Herning, Arresthuset i Hillerød, Arresthuset i Hjørring, Arresthuset i Hobro, Arresthuset i
Holbæk, Arresthuset i Holstebro, Arresthuset i Kalundborg, Arresthuset i Kolding, Arresthuset i
Køge, Arresthuset i Maribo, Arresthuset i Nakskov, Arresthuset i Nykøbing Falster, Arresthuset i
Nykøbing Mors, Arresthuset i Næstved, Arresthuset i Odense, Arresthuset i Randers, Arresthuset
i Ringkøbing, Arresthuset i Ringsted, Arresthuset i Roskilde, Arresthuset i Rønne, Arresthuset i
Silkeborg, Arresthuset i Slagelse, Arresthuset i Svendborg, Arresthuset i Sønderborg, Arresthu-
set i Tønder, Arresthuset i Vejle, Arresthuset i Viborg, Arresthuset i Vordingborg, Arresthuset i
Åbe nrå, Arresthuset i Aalborg, Arresthuset i Århus, Kontraktpensionen på Fyn, Pensionen
Brøndbyhus, Pensionen Engelsborg, Pensionen Kastanienborg, Pensionen Lyng, Pensionen
Lysholmgård,
Pensionen
på
Fanø,
Pensionen
Ske jby,
Kriminalforsorgen
i
Frihed
(KIF)(Afdelingen for Samfundstjeneste, Afdelingen i Esbjerg, Afdelingen i Hillerød, Afdelingen
i Holstebro, Afdelingen i Kolding, Afdelingen i København, Afdelingen i Københavns amt
Nord-øst, Afdelingen i Nordjylland, Afdelingen i Nykøbing Falster, Afdelingen i Randers, Afde-
lingen i Roskilde, Afdelingen i Sønderjylland, Afdelingen i Vestsjælland, Afdelingen i Viborg,
Afdelingen i Århus Nord, Afdelingen i Århus Syd, Afd
elingen på Bornholm, Afdelingen på Fyn
og Afdelingen på Vestegnen).
Justitsministeriets kommentarer til høringssvarene er anført i kursiv.
2. Generelt
Præsidenten for Østre Landsret, præsidenterne for Københavns Byret og retterne i Oden-
se, Århus, Aalborg og Roskilde, Dommerforeningen, Domstolsstyrelsen, Rigspolitichefen,
Politidirektøren i København, Kriminalforsorgsforeningen, Foreningen af Fængselsinspek-
tører, vicefængselsinspektører og økonomichefer, Sandholmlejren, Statsfængslet ved Sdr.
Omme og Statsfængslet i Nyborg har ikke bemærkninger til lovudkastet.
Dommerfuldmægtigforeningen har anført, at foreningen ikke finder anledning til at fremkom-
me med en udtalelse til udkastet.
3. Ordning med straffuldbyrdelse på bopælen under intensiv overvågning og kontrol
3.1. Generelt
Landsforeningen af beskikkede advokater har anført, at den foreslåede ordn ing ikke er en
ubetinget positiv udvikling i sanktionspolitikken, dels fordi en del lovovertrædere ikke har en
bolig eller et arbejde og dermed vil være afskåret fra at anvende denne afsoningsform, dels fordi
intensiteten af den foreslåede afsoningsform fo r så vidt angår de dømte, der vil kunne a nvende
ordningen, vil ramme højst forskelligt, alt efter om den dømte bor i en stor villa eller en toværel-
- 3 -
ses lejlighed, dels fordi kompetencen til at meddele tilladelse til denne form for afsoning er ad-
ministrativ i modsætning til, hvad der gælder andre ikke-frihedsberøvende sanktioner som f.eks.
en betinget dom med eller uden samfundstjeneste, hvor kompetencen er tillagt domstolene. Efter
foreningens opfattelse er den foreslåede ordning en nødløsning på et sel vskabt politisk problem
(talrige strafskærpelser uden samtidig at sikre de fornødne afsoningspladser), hvorfor foreningen
har betænkeligheder ved at anbefale den foreslåede ordning med strafful dbyrdelse på bopælen
under intensiv overvågning og kontrol.
Som det er anført under pkt. 2.3.1. i lovforslagets almindelige bemærkninger, er den foreslå ede
ordning ikke en ny strafferetlig sanktion, men derimod en alternativ afsoningsform, som efter
Justitsministeriets opfattelse bør reguleres på samme måde som med de øvr ige afsoningsformer i
straffuldbyrdelsesloven. Justitsministeriet har derfor fundet, at afgørelser vedrørende den fore-
slåede afsoningsform bør træffes administrativt ligesom det er tilfældet med konkrete afgørelser
vedrørende dømtes straffuldbyrdelse i kriminalforsorgens forskellige institutioner, pensioner
samt i institutioner m.v. uden for kriminalforsorgen. Hertil kommer, at det er nødvendigt at fore-
tage en egentlig undersøgelse af den pågældendes personlige og arbejdsmæssige fo rhold, inden
der kan træffes afgørelse om afsoning på bopælen under intensiv overvågning og kontrol, hvo r-
for afgørelsen også af den grund ikke bør træffes af domstolene i forbindelse med straffesagen.
Dansk Retspolitisk Forening har vedrørende den indskrænkning i anvendelsen af betingede
domme med vilkår om samfundstjeneste eller alkoholistbehandling, som følger af fo rslag til lov
om ændring af færdselsloven (Sanktionsfastsættelse i sager om spirituskørsel m.v.), anført, at
anvendelsen af betingede domme med vilkår om samfundstjene ste eller alkoholistbehandling
snarere bør udvides end indskrænkes, idet sanktionsformen er mindre socialt diskriminerende
end en ordning med straffuldbyrdelse på bopælen under intensiv overvågning og ko ntrol.
KiF (Afdelingen i Århus Nord) har – som et alternativ til en ordning med straffuldbyrdelse på
bopælen under intensiv overvågning og kontrol – foreslået anvendelsen af betingede domme
med vilkår om samfundstjeneste udvidet for den gruppe færdselslovovertrædere, som efter fo r-
slaget vil få mulighed for straffuldbyrdelse på bopælen. Der vil i givet fald kunne fastsættes a n-
dre relevante vilkår, herunder f.eks. vilkår om en struktureret, kontrolleret alkoholistb ehandling,
deltagelse i programvirksomhed, arbejde, uddannelse m.v., ligesom tilsynet – under forudsæt-
ning af tilførsel af de fornødne ressourcer – vil kunne intensiveres.
Som anført under pkt. 2.3.1. i lovforslagets almindelige bemærkninger har Justitsministeriet
samtidig med fremsættelsen af forslag til lov om ændring af lov om fuldbyrdelse af straf m.v.
(Fuldbyrdelse af straf på bopælen under intensiv overvågning og kontrol samt begrænset fæ lles-
skab for ”negativt stærke” indsatte m.v.) fremsat forslag til lov om ændring af færdselsloven
(Sanktionsfastsættelse i sager om spirituskørsel m.v.), som bl.a. vil medføre strengere straffe for
- 4 -
spirituskørsel og kørsel i frakendelsestiden, ligesom anvendelsen af betingede domme med vilkår
om enten samfundstjeneste eller alkoholistbehandling vil blive indskrænket betydeligt. Begrun-
delsen for de foreslåede skær pelser er, at regeringen ønsker, at der sættes betydeligt hårdere ind
over for de bilister, der kører i spirituspåvirket tilstand, og som fortsætter med at køre, selv om
de har fået frakendt førerre tten.
På baggrund af det anførte finder Justitsminister iet ikke, at anvendelsen af betingede domme
med vilkår om samfundstjeneste eller alkoholistbehandling i sager om spirituskørsel og kørsel i
frakendelsestiden bør udvides.
Dansk Retspolitisk Forening har endvidere anført, at den intensive overvågning og ko ntrol med
den dømte i fuldbyrdelsesperioden, herunder anvendelsen af den såkaldte elektronisk fo dlænke
samt kontrollen med den dømte på dennes arbejds - eller uddannelsesinstitution, indebærer en
klart integritetskrænkende og stigmatiserende effekt af den foreslåede ordning. Også uanmeldte
kontrolbesøg og foretagelse af udåndings - og urinprøver må anses for indgribende kontrolfora n-
staltninger.
Den foreslåede ordning er en alternativ måde at udstå frihedsstraf på, hvorfor afsoningsfo
rmen
efter Justitsministeriets opfattelse bør indebære stort set samme begrænsninger i den dømtes
bevægelsesfrihed m.v. som afsoning i et fængsel. De foreslåede tilsyns - og kontrolforanstaltnin-
ger er efter ministeriets opfattelse nødvendige med henblik på at sikre, at den dømte bl .a. over-
holder de vilkår, som fastsætter en række begrænsninger i den pågældendes bevægelsesfr ihed.
Det skal i øvrigt bemærkes, at den sender, der monteres om den dømtes ankel, vil have en stør-
relse, så det er muligt at bære denne under et par lange buks er, uden at det kan ses. Den dømte
vil således kunne passe sit arbejde m.v., uden at andre end kontaktpersonen på arbejdspla dsen
vil vide, at den pågældende afsoner en straf. Den stigmatiserende effekt forbundet med anvende l-
sen af selve fodlænken vurderes derfor ikke at være høj.
Det er i øvrigt væsentligt at være opmærksom på, at den foreslåede afsoningsform kun kan a n-
vendes i tilfælde, hvor den dømte selv anmoder herom.
Statsfængslet i Jyderup har anført, at udtrykket ”frihedsberøves” i forslagets § 1, nr. 8 (den
foreslåede bestemmelse i § 78 e, stk. 1, nr. 3, i straffuldbyrdelsesloven) bør ændres til ”anholdes
eller varetægtsfængsles”.
Efter den foreslåede bestemmelse i § 78 e, stk. 1, nr. 3, i straffuldbyrdelsesloven kan en till adelse
til strafudståe lse på bopælen under intensiv overvågning og kontrol tilbagekaldes, hvis den dø m-
- 5 -
te på tidspunktet for fuldbyrdelsens iværksættelse eller under denne frihedsberøves af anden
grund end til fuldbyrdelse af den fængselsstraf, tilladelsen vedrører.
Som anført i lovforslagets bemærkninger til den foreslåede bestemmelse i § 78 e, kan en sådan
frihedsberøvelse f.eks. bestå i anholdelse eller varetægtsfængsling i mere end 24 timer. I sjæl dne
tilfælde kan frihedsberøvelsen imidlertid også bestå i f.eks. tvangsindlæ ggelse eller tvangstilba-
geholdelse af den dømte efter psykiatrilovens kapitel 3, eller, hvis den dømte er ekstraordinært
farlig, anbringelse af den dømte efter psykiatrilovens kapitel 11.
På den baggrund finder Justitsministeriet ikke, at ordlyden af den foreslåede b estemmelse i § 78
e, stk. 1, nr. 3, i straffuldbyrdelsesloven bør ændres.
Statsfængslet i Jyderup har mere generelt anført, at kontrollen med de dømte, der udstår straf
på bopælen, efter statsfængslets opfattelse er en opgave, som bør var etages af fængslerne frem
for Kriminalforsorgen i Frihed, idet der er tale om en særlig form for fuldbyrdelse af fængsels-
straf, som Kriminalforsorgen i Frihed ikke har uddannelse eller erfaring i at forestå afvi klingen
af. Bl.a. straffetidsberegningen kan være vanskelig at foretage, og Kriminalforsorgen i Frihed vil
ikke uden videre kunne påtage sig denne opgave på forsvarlig vis. Statsfængslet har endv idere
anført, at Justitsministeriet bør overveje nødvendigheden af at anvende den såkaldte elektroniske
fodlænke på samtlige dømte, der afsoner på bopælen. I bl.a. USA og Australien bri nges denne
kontrolforanstaltning kun i anvendelse, hvis det findes nødvendigt i det konkrete tilfælde.
KiF-afdelingernes personale har uddannelse i og erfaring med at udøve tilsynsvirksomhed ved-
rørende dømtes fuldbyrdelse af straf uden for fængselsregi. F.eks. fører KiF-afdelingernes per-
sonale i dag tilsyn med den gruppe af dømte, der i medfør af straffuldbyrdelseslovens § 78 fuld-
byrder fængselsstraf i kriminalforsorgens pensioner og i institutioner m.v. uden for kriminalfor-
sorgen. På den baggrund er det Justitsministeriets opfattelse, at KiF -afdelingernes personale er
fuldt ud kvalificerede til at forestå tilsynet og kontrollen med den gruppe af dømte, der medd eles
tilladelse til strafudståelse på bopælen under intensiv overvågning og kontrol. For så vidt angår
den straffetidsberegning, som skal foretages efter straffuldbyrdelsens iværksættelse, jf. den al-
mindelige regel i straffuldbyrdelseslovens § 14, vil KiF-afdelingernes personale modtage oplæ-
ring heri.
Som anført ovenfor bør den foreslåede afsoningsform efter Justitsministeriets opfattelse indeb æ-
re stort set samme begrænsninger i den dømtes bevægelsesfrihed m.v. som afsoning i et fængsel.
Bl.a. med henblik på kontrol af, at den dømte indfinder sig på sin bopæl på det tidspunkt, hvor
den pågældende har pligt hertil, samt opholder sig på bopælen inden for de af tilsyn smyndighe-
den fastsatte tidsrum, er det efter Justitsministeriets opfattelse nødvendigt, at samtlige dømte, der
- 6 -
udstår straf på bopælen, overvåges elektronisk. Dette sv arer i øvrigt til, hvad der gælder efter
den svenske ordning for straffuldbyrdelse på bop ælen.
KiF (Afdelingen i Holstebro) har anført, at afdelingen ikke finder det hensigtsmæssigt, at Kri-
minalforsorgen i Frihed skal foretage strafberegning i forbindelse med prøveløsladelse, idet
Kriminalforsorgen i Frihed ikke har erfaring og uddannelse heri. På den baggrund har afdeli ngen
foreslået tre altern ativer (i prioriteret rækkefølge): 1) Dømte, der udstår straf på bopælen med
elektronisk fodlænke m.v., skal ikke have mulighed for at blive prøveløsladt, 2) beregningen
foretages af Direktoratet for Kriminalforsorgen, eller 3) der udpeges – ligesom det er tilfældet
ved f.eks. institutionsanbringelse efter straffuldbyrdelseslovens § 78 – en ”moderanstalt”, der
kan træffe afgørelse om en eventuel prøveløsladelse.
Som anført under pkt. 2.3.10. i lovforslagets almindelige bemærkninger, vil de almindelige ret-
ningslinjer for prøveløsladelse finde tilsvarende anvendelse på dømte, der udstår straf på bop æ-
len under intensiv overvågning og kontrol. For så vidt angår straffetidsberegning henvises til det
ovenfor anførte.
KiF (Afdelingen i Nykøbing Falster) har anført, at det efter afdelingens opfattelse ikke kan
udelukkes, at en del af de færdselslovovertrædere, der efter forslaget vil få mulighed for at udstå
straffen på bopælen med elektronisk fodlænke m.v. (dvs. typisk lovovertrædere, der ti dligere har
været under behandling eller udført samfundstjeneste i forbindelse med en betinget dom for
overtrædelse af færdselsloven), vil foretrække afsoning i fængsel eller arresthus frem for yderli-
gere kontrol, overvågning m.v.
Hvor stor en del af de dømte, der må formodes at vælge denne afsoningsform frem for strafa fso-
ning i fængsel eller arresthus, må tiden vise. Af det svenske kriminalpræventive råds ra pport
1999:4 fremgår imidlertid, at langt størstedelen (79 pct.) af de spritbil ister, som i Sverige fik
mulighed for at ansøge om strafudståelse på bopælen i perioden fra januar 1997 til juni 1998,
ansøgte herom, jf. den på lovforslagets side 13 optrykte tabel.
3.2. Anvendelsesområdet for den foreslåede ordning med straffuldbyrdelse på bopælen
Rigsadvokaten har foreslået, at anvendelsesområdet for den foreslåede ordning udvid es, sål edes
at bestemmelsen i den foreslåede § 78 a (lovforslagets § 1, nr. 8) i straffuldbyrdelsesloven finder
anvendelse ikke kun på færdselssager, men ligeledes på mindre lovovertrædelser, der behandles
sammen med færdselssagen, hvis de samtidigt påkend te øvrige lovovertrædelser isoleret set ale-
ne ville have medført bøde. Om baggrunden for forslaget har Rigsadvokaten anført, at det ellers
må forudses, at personer, der samtidig med en tiltale for overtrædelse af færdselsloven er tiltalt
for andre lovovertrædelser, vil forsøge at få straff esagen opdelt i to dele med henblik på, at få
- 7 -
færdselssagen afgjort for sig. Dette vil medføre en forhaling af sagerne og et øget ressourcefor-
brug hos anklagemyndigheden og domstolene.
Politimesterforeningen kan på baggru nd af de positive erfaringer fra Sverige tiltræde, at afso-
ningsformen indføres for personer, der er idømt op til 3 måneders fængsel for færdselslovove r-
trædelser.
Advokatrådet har anført, at anvendelsesområdet for straffuldbyrdelse på bopælen med ele ktro-
nisk fodlænke m.v. med henblik på at indhøste erfaringer med ordningen med fordel kan udv ides
til også at omfatte andre kriminalitetsformer end færdselslovovertrædelser, herunder navnlig i
forhold til unge lovovertrædere.
KRIM har anført, at det efter foreningens opfattelse er i strid med den almindelige retsfølelse i
samfundet, at personer, der er dømt for personfarlig kriminalitet som spirituskørsel, i det væsent-
lige er den eneste persongruppe, der omfattes af ordningen med straffuldbyrdelse på bop ælen.
Således vil mange af de – navnlig unge – tidligere ustraffede personer, der straffes med fængsel
for værtshusslagsmål, enkeltstående brugstyveri af bil, bagatelagtig omgang med euf oriserende
stoffer eller enkeltstående tyverier i høj grad kunne profitere af et tilbud om straffuldbyrdelse på
bopælen frem for strafafsoning i et fængsel.
Dansk Retspolitisk Forening har anført, at det – på baggrund af de svenske erfaringer or dnin-
gen – forekommer rimeligt, at en ordning med straffuldbyrdelse på bopælen i første omgang be-
grænses til færdselslovovertrædere. Imidlertid finder foreningen, at det allerede nu bør overvejes,
om ikke en større gruppe lovovertrædere vil kunne inddrages under ordningen, som det er tilfæl-
det efter den svenske ordning.
KiF (afdelingerne i Københavns Amt Nord-øst, Vestegnen og København samt afdelingen
for Samfundstjeneste) har ligeledes anført, at en ordning med straffuldbyrdelse på bop ælen i
første omgang bør begrænses til at omfatte personer, der er idømt op til 3 måneders fængsel for
færdselslovovertrædelser.
Som anført under pkt. 2.3.2.2. i lovforslagets almindelige bemærkninger finder Justitsministeriet,
at en ordning med straffuldbyrdelse på bopælen i første omgang bør begrænses til fær dselslov-
overtrædere, som i Sverige også udgør lan gt den største enkeltgruppe af de dømte, der får till a-
delse til at udstå straf på bopælen med elektronisk fo dlænke m.v. I Sverige har man samlet set
haft de mest positive erfaringer med denne gruppe af dømte.
I overensstemmelse hermed er det i den foreslå ede bestemmelse i § 78 a, stk. 1, i straffuldbyrdel-
sesloven fastsat, at personer, der er idømt fængselsstraf i indtil 3 måneder for overtræde lse af
- 8 -
færdselsloven, efter ansøgning kan meddeles tilladelse til at udstå straffen på bopælen med ele k-
tronisk fodlænke m.v. Denne begrænsning i ordningens anvendelsesområde i ndebærer, at en
person, der under samme straffesag dømmes for ikke blot at have overtrådt færdselsloven, men
også anden lovgivning (det være sig enten en straffelovsovertrædelse eller en særlovsov ertrædel-
se), for hvilke lovovertrædelser der udmåles en fælles straf af fængsel, jf. princippet i straffel o-
vens § 88, stk. 1, er afskåret fra at udstå frihedsstraffen på bop ælen.
En undtagelse herfra gælder dog i tilfælde, hvor den dømte før, samtidig med eller efter den dom
for overtrædelse af færdselsloven, som den pågældende ønsker at udstå på bopælen med elektr o-
nisk fodlænke m.v., er idømt eller har vedtaget en bøde for overtrædelse af anden lovgivning. Er
en person således f.eks. idømt en fængselsstr af på 3 måneder for overtrædelse af færdselsloven
og ved samme dom en bøde på 10.000 kr. for overtrædelse af miljøbeskyttelse sloven, kan den
pågældende udstå frihedsstraffen på bopælen, hvis betingelserne herfor i øvrigt er opfyldt, jf.
pkt. 2.3.2.1. i lovforslagets almindelige bemærkninger.
Det er i retsplejelovens § 705, stk. 1, fastsat, at strafforfølgning mod en person for flere lovover-
trædelser bør ske under samme sag. Justitsministeriet finder på den baggrund ikke, at b egræns-
ningen i den foreslåede ordnings anvendelsesområde indebærer en væsentlig risiko for forhaling
af sagerne og et øget ressourceforbrug hos anklagemyndigheden og domstolene.
Hvorvidt ordningen senere skal udvides til at omfatte andre lovovertrædere, bør efter Justitsmi-
nisteriets opfattelse afhænge af de erfaringer, som opnås gennem ordningens anvendelse i pra k-
sis.
KiF (Afdelingen i Nykøbing Falster) har anført, at også personer, der skal fuldbyrde forvan d-
lingsstraf, samt personer, der er idømt en delvis betinget dom, bør få adga ng til straffuldbyrdelse
på bopælen med elektronisk fodlænke m.v.
Efter straffuldbyrdelseslovens § 90, stk. 1, skal bøder betales til politiet. Betales bøden ikke, ind-
drives den, medmindre politiet skønner, at inddrivelse ikke er mulig eller væsentligt vil forringe
den pågældendes levevilkår, jf. lovens § 91, stk. 1. Betales eller inddrives bøden ikke, kan der
træffes afgørelse om, at forvandlingsstraf af fængsel skal træde i stedet for bøden. Reglerne om
betingelserne herfor og om fastsættelse af forvandlingsstraffen findes i straffelovens §§ 53-55.
Bødebekendtgørelsen, jf. bekendtgørelse nr. 394 af 17. maj 2001 om opkrævning og inddrivelse
m.v. af bøder, konfiskationsbeløb og sagsomkostninger samt den administrative behandling af
sager om eftergivelse af bøder og konfiskationsbeløb, indeholder nærmere regler om afgørelse
om forvandlingsstraf. Det følger af bødebekendtgørelsens kapitel 7 bl.a., at en afgørelse om for-
vandlingsstraf ikke må træffes, hvis skyldneren er under 18 år eller ikke kan antages at hav e be-
talingsevne.
- 9 -
På baggrund af det anførte, hvorefter en afgørelse om, at forvandlingsstraf skal træde i stedet
for bøde, kun træffes, hvis skyldneren må antages at være i stand til at betale, men ikke vil b etale
(f.eks. i tilfælde, hvor skyldner afviser et tilbud om afdragsvis betaling afpasset efter den pågæ l-
dendes betalingsevne), bør den pågældende efter Justitsministeriets opfattelse ikke have muli g-
hed for at udstå forvandlingsstra ffen på bopælen med elektronisk fodlænke m.v.
Efter straffelovens § 58 kan retten bestemme, at en del af den forskyldte straf, dog højst 6 måne-
der, skal fuldbyrdes, mens dommen i øvrigt gøres betinget, hvis anvendelse af ubetinget dom
skønnes påkrævet, men oplysningerne om tiltaltes personlige forhold taler for anvendels e af be-
tinget dom efter lovens § 56. En sådan dom kaldes en kombinationsdom.
En person, der idømmes fængselsstraf udelukkende for en færdselslovovertrædelse, vil typisk
ikke blive idømt en kombinationsdom, men derimod enten en betinget dom med vilkår om s am-
fundstjeneste eller alkoholistbehandling eller en ubetinget dom. Måtte det imidlertid i praksis
forekomme, at en person i tilfælde, hvor retten finder det påkr ævet, at ubetinget dom bringes i
anvendelse, men hvor den dømte har sådanne gode perso nlige forhold, at højst 3 måneder af den
samlede straf skal fuldbyrdes, mens resten gøres betinget, kan Justitsministeriet tilslutte sig, at
den pågældende får mulighed for at udstå den ubeti ngede del af straffen på bopælen, hvis den
pågældende i øvrigt opfylder be tingelserne herfor. Lovforslagets bemærkninger er udformet i
overensstemmelse hermed.
3.3. Betingelser for meddelelse af tilladelse
3.3.1. Generelt
Advokatrådet, KiF (afdelingerne i Nykøbing Falster, Århus Nord og Århus Syd)
har anført,
at mange ikke vil kunne opfylde de krav, der stilles til bl.a. bolig og arbejde, og dermed vil være
afskåret fra strafful dbyrdelse på bopælen under intensiv overvågning og kontrol.
Den foreslåede ordning er en alternativ måde at udstå frihedsstraf på, hvorfor afsoning
sformen
efter Justitsministeriets opfattelse bør indebære stort set samme begrænsninger i den dømtes
bevægelsesfrihed m.v. som afsoning i et fængsel. Sådanne begrænsninger i den dømtes bev ægel-
sesfrihed nødvendiggør bl.a., at den dømte har en bolig, hvor den dømte kan opholde sig i afso-
ningsperioden, og hvor der kan ske den fornødne overvågning. Beskæftigelseskravet er navnlig
begrundet i resocialiseringshensyn. Der henvises i øvrigt til pkt. 3.3.2. og 3.3.3. nedenfor, hvor
kravene til bolig og beskæftigelse er nærmere omtalt.
3.3.2. Bolig
- 10 -
KiF (Afdelingen på Bornholm) har anført, at boligkravet bør anses for opfyldt, selv om den
dømtes bolig er af midlertidig karakter, hvis den pågældende kan bo der i hele afsoningsperi o-
den, og det er muligt at etablere de nødvendige tekniske kontrolforanstaltninger.
KiF (afdelingerne i Roskilde og Nykøbing Falster) har anført, at det bør præciseres, om perso-
ner, der f.eks. bor i sommerhus, klubværelse, bofællesskab eller et lejet værelse, kan anses for at
opfylde boligkravet. Afdelingen i Nykøbing Falster har i den forbindelse anført, at en camping-
vogn efter omstændighederne kan være en bedre bolig end f.eks. et lejet værelse.
Under pkt. 2.3.3.1. i lovforslagets bemærkninger har Justitsministeriet præciseret, at kravet til
den dømtes boligforhold som udgangspunkt ikke kan anses for opfyldt, hvis den dømte f.eks. bor
på hotel, he rberg, i campingvogn eller under lignende boligforhold af midlertidig karakter, men
at der i hvert enkelt tilfælde må foretages en konkret vurd ering af den dømtes boligforhold med
henblik på at afklare, om den dømtes boligforhold i det konkrete tilfælde er af en sådan karakter,
at straffuldbyrdelse rent praktisk kan finde sted under intensiv overvågning og ko ntrol.
3.3.3. Beskæftigelse
Advokatrådet, Dansk Socialrådgiverforening, Dansk Retspolitisk Forening samt KiF (a fde-
lingerne i Vestsjælland og Århus Nord) har anbefalet, at de relevante myndigheder inddrages
for at forbedre arbejdsløse færdselslovovertræderes muligheder for at få arbejde eller aktivering
under straffuldbyrdelsen på bop ælen.
Spørgsmålet om beskæftigelse vil blive taget op i bl.a. Kontaktgruppen mellem Kriminalforso r-
gen, Socialministeriet og Beskæftigelsesministeriet i forbindelse med ordningens nærmere tilret-
telæggelse. Der henvises i øvrigt til det umiddelbart nedenfor anførte.
KiF (Afdelingen på Fyn, Afdelingen for Samfundstjeneste samt afdelingerne i Århus Syd,
År hus Nord, Nykøbing Falster, Københavns Amt Nord-øst, Vestegnen og København) har
anført, at det næppe er realiserbart, at afdelingerne ved henvendelse til andre myndigheder kan
være den dømte behjælpelig med at skaffe et arbejde m.v. KiF (Afdelingen på Fyn samt afd elin-
gerne i Roskilde, Nykøbing Falster og Århus Syd)
har endvidere anført, at det bør præciseres i
lovforslagets bemærkninger, hvorledes der skal forholdes med hensyn til personer i aktivering,
personer, der modtager sygedagpenge, samt personer, der modtager arbejdsløshedsunderstøttel-
se, dagpenge m.v.
Efter lovforslaget er det en betingelse for meddelelse af tilladelse til strafudståelse på bopælen,
at den dømte har beskæftigelse i form af arbejde, uddannelse eller lignende, samt at den pågæ l-
- 11 -
dendes beskæftigelsesforhold er af en sådan beskaffenhed, at straffuldbyrdelsen rent pra ktisk kan
gennemføres under intensiv overvågning og kontrol, dvs. at det i fuldbyrdelsesperioden kan ko n-
trolleres, at den dømte overholder vilkåret om at være beskæftiget. Er den dømte i f.eks. aktiv e-
ring eller jobtræning i hele fuldbyrdelsesperioden, må beskæftige lseskravet anses for opfyldt.
Er den dømte derimod uden beskæftigelse, f.eks. fordi den pågældende er arbejd sløs, vil den
dømte – ligesom efter den svenske ordning – som udgangspunkt ikke kunne meddeles tilladelse
til strafudståelse på bopælen under intensiv overvågning o g kontrol, jf. pkt. 2.3.3.1. i lovforsla-
gets almindelige bemærkninger. Det er imidlertid forudsat, at kriminalforsorgen i sådanne ti l-
fælde bør formidle kontakt til myndigheder, institutioner eller personer, der efter anden lovgiv-
ning kan være den dømte behjælpelig med at finde et arbejde eller lignende. Der er udelukkende
tale om kontaktformidling til de relevante sociale og beskæftigelsesmæssige myndigheder på
samme måde, som kriminalforsorgen f.eks. efter straffuldbyrdelseslovens § 84 tilbyder pr øveløs-
ladte vejledning og bistand med hensyn til bl.a. den pågældendes beskæftigelsesmæss ige forhold.
Spørgsmålet vil i øvrigt blive taget op i bl.a. Kontaktgruppen mellem Kriminalforso rgen, Soci-
alministeriet og Beskæftigelsesministeriet i forbindelse med ordningens nærmere tilrettelæggel-
se.
For så vidt angår f.eks. folkepensionister, førtidspensionister og efterlønsmodtagere, der typisk
er uden beskæftigelse i form af arbejde eller uddannelse, er det i forslaget forudsat, at denne
gruppe vil kunne anses for at opfylde beskæftigelseskravet ved deltagelse i dagcenteraktiviteter,
programvirksomhed i kriminalforsorgsregi eller lignende, jf. pkt. 2.3.3.1. i lovforslagets
almindelige bemærkninger.
KiF (Afdelingen på Bornholm og Afdelingen i Nykøbing Falster) har anført, at det formentlig
vil være vanskeligt at få etableret en kontaktpersonsordning, ikke mindst på større arbejd splad-
ser.
I tilfælde, hvor indsatte i landets fængsler eller arresthuse har frigang til arbejde m.v., er der
generelt ikke problemer med at få etableret kontaktpersonsordninger, hvorfor der efter Justit s-
ministeriets opfattelse ikke er grundlag for at antage, at der vil være særlige vanskeligheder for-
bundet med at få etableret kontaktpersonsordninger for så vidt angår dømte, der meddeles til la-
delse til strafudståelse på bopælen med elektronisk fodlæ nke m.v.
KiF (Afdelingen på Fyn samt afdelingerne i Nykøbing Falster, Århus Syd og Århus Nord)
samt Dansk Socialrådgiverforening har anført, at det findes problematisk at anvende sam-
fundstjenestesteder som et beskæftigelsesalternativ, idet disse tjenestesteder bør forbeholdes per-
soner, der er idømt betingede domme med vilkår om samfundstjeneste, mens KiF (afdelingerne
i Københavns Amt Nord-øst, Vestegnen og København samt afdelingen for Samfundstjene-
- 12 -
ste) har anført, at dømte uden beskæftigelse bør tilbydes ulønnet beskæftigelse på et samfund s-
tjenestested, ligesom kriminalforsorgens egne institutioner bør kunne komme i betragtning som
beskæftigelsessted.
Efter forslaget er en tilladelse til strafudståelse på bopælen som nævnt ovenfor bl.a. betinget af,
at den dømte har sådanne beskæftigelsesforhold i form af arbejde eller uddannelse, at stra ffuld-
byrdelsen kan finde sted under intensiv overvågning og kontrol. Der pålægges ikke med dette
lovforslag kriminalforsorgen en pligt til at tilbyde dømte, der ikke opfylder dette krav, beskæfti-
gelse.
Kriminalforsorgens samfundstjenestesteder bør efter Justitsministeriets opfattelse først og frem-
mest forbeholdes den gruppe af personer, der idømmes betingede domme med vilkår om sa m-
fundstjeneste. En færdselslovovertræder, der ansøger om tilladelse til strafudståelse på bop ælen
med elektronisk fodlænke m.v., vil derfor som altovervejende hovedregel ikke kunne tilbydes be-
skæftigelse på et samfundstjenestested. Opf ylder en færdselslovovertræder imidlertid – når bor t-
ses fra beskæftigelseskravet – samtlige de betingelser, som en tilladelse til strafudståe lse er be-
tinget af, og måtte der være ledig kapacitet på et af de samfundstjenestesteder, som den pågæ l-
dende KiF-afdeling disponerer over, vil den dømte efter omstændighederne kunne tilbydes uløn-
net beskæftigelse på det pågældende samfundstjen estested.
Ligesom personer, der er idømt en betinget dom med vilkår om samfundstjeneste, ikke kan u dfø-
re samfundstjeneste i kriminalforsorgens institutioner, kan heller ikke personer, der meddeles
tilladelse til strafudståelse på bopælen under intensiv overvågning og kontrol, tilbydes beskæ fti-
gelse i kriminalforsorgens institutioner. Beskæftigelse i disse institutioner er begrænset til de
indsatte i institutionerne.
3.3.4. Samtykke
Rigsadvokaten har foreslået, at det præciseres, i hvilken form samtykke efter den foreslåede
bestemmelse i § 78 b, stk. 1, nr. 4 (lovforslagets § 1, nr. 8) i straffuldbyrdelsesloven skal forelig-
ge.
Samtykke fra de personer, der har samme bopæl som den dømte, og som er over 18 år, vil skulle
foreligge skriftligt. Der vil blive fastsat nærmere regler herom i de administrative forskrifter,
som vil blive udstedt med hjemmel i de foreslåede bestemmelser i § 78 a, stk. 2, og § 78 d, stk. 3,
i straffuldbyrdelsesloven.
Dansk Socialrådgiverforening, KiF (afdelingerne i Århus Nord, Århus Syd, Roskilde, N
y-
købing Falster og Vestsjælland) har vedrørende samtykkekravet bl.a. anført, at dette vil kunne
- 13 -
medføre problemer for relationerne i en familie eller et parforhold, herunder vil der kunne opstå
konflikter, der medfører, at et meddelt samtykke tilbagekaldes.
Samtykkekravet vil – ligesom de begrænsninger i den dømtes bevægelsesfrihed, som den pågæ l-
dende i fuldbyrdelsesperioden er underlagt – efter omstændighederne kunne medføre problemer
i f.eks. familiemæssig sammenhæng. Imidlertid nødvendiggør (ligesom i Sverige) de fuldbyrdel-
sesforanstaltninger, som er forbundet med strafudståelse på bop ælen under intensiv overvågning
og kontrol, at tilsynsmyndigheden har adgang til den dømtes bolig. Justitsministeriet finder det
derfor nødvendigt at betinge anvendelse af ordningen af, at personer over 18 år med samme
bopæl som den dømte giver samtykke til, at afsoningen sker i det fælles hjem.
KiF (afdelingerne på Bornholm samt afdelingerne i Roskilde og Nykøbing Falster) har an-
ført, at det bør præciseres, hvilke personer der skal meddele samtykke til den dømtes straffuld-
byrdelse på bopælen under intensiv overvågning og ko ntrol.
Det er i lovforslaget præciseret, at samtykke skal indhentes fra samtlige de personer, der berøres
direkte af den dømtes straffuldbyrdelse på den fælles bopæl, jf. pkt. 2.3.3.1. i lovforslagets a l-
mindelige bemærkninger. Der skal således indhentes samtyk ke fra den dømtes ægtefælle, samle-
ver, hjemmeboende børn over 18 år m.fl.
Samtykkekravet skyldes bl.a., at der i boligen skal installeres elektronisk overvågningsudstyr,
ligesom den overvågning og kontrol, der finder sted i fuldbyrdelsesperioden, består i uanmeldte
kontrolbesøg på bopælen. Disse fuldbyrdelsesforanstaltninger nødvendiggør, at kriminalforso r-
gen har adgang til boligen.
3.4. Vilkår
3.4.1. Deltagelse i programaktiviteter, herunder behandlingsprogrammer
KiF (Afdelingen på Bornholm) har anført, at det – henset til det begrænsede antal personer på
Bornholm, der vil blive meddelt tilladelse til strafudståelse på bopælen under intensiv ove rvå g-
ning og kontrol – formentlig vil være vanskeligt at etablere programaktiviteter.
Direktoratet for Kriminalforsorgen vil nærmere overveje, hvordan ordningen mest hensigtsmæs-
sigt skal tilrettelægges på Bornholm, hvor det må antages, at antallet af personer, der vil blive
meddelt tilladelse til strafudståelse på bopælen med elektronisk fodlænke m.v., vil være relativt
beskedent.
- 14 -
KiF (afdelingerne i Københavns Amt Nord-øst, Vestegnen og København samt afdelingen
for Samfundstjeneste) har anført, at det må antages at ville være forbundet med visse vansk e-
ligheder at finde et program, der dækker den typisk korte fuldbyrdelsesperiode. Der vil endvidere
være vanskeligheder med at afvikle programmer gruppevis henset til det relativt lave antal straf-
afsonere.
Efter den foreslåede bestemmelse i § 78 c, stk. 1, nr. 6, i straffuldbyrdelsesloven (forslagets § 1,
nr. 8) er det et vilkår, at den dømte deltager i et program efter tilsynsmyndighedens nærm ere
bestemmelse, der har til formål at forbedre den pågældendes muligheder for fremover at leve en
kriminalitetsfri tilværelse.
Programvirksomheden vil foregå i kriminalfor sorgsregi. Programindholdet er endnu ikke ende-
ligt fastlagt, men der vil kunne blive tale om, at den dømte skal deltage i enten et egentligt kur-
susprogram, hvor elementer som f.eks. holdninger til kriminalitet, forebyggelse af tilbagefald
m.v. vil indgå, e ller i en særlig foredragsrække eller lignende, jf. pkt. 2.3.3.1. i lovforslagets al-
mindelige bemærkninger. Ved afgørelsen af, hvilket program den dømte skal pålæ gges at deltage
i, vil bl.a. den dømtes behov for bistand, støtte og vejledning samt den tidsmæssige udstrækning
af fuldbyrdelsesperioden blive tillagt vægt.
KiF (afdelingerne i Århus Nord og Nykøbing Falster) har anført, at dømte, der bor uden for
byområder, på grund af de begrænsede muligheder for offentlig transport vil få vanskeligt ved at
deltage i relevante behandlingstiltag og programaktiviteter. Afdelingen i Nykøbing Falster har
endvidere anført, at det ikke af lovforslaget fremgår, hvem der skal forestå afviklingen af den
programvirksomhed, som de dømte skal deltage i.
Programvirksomheden vil som nævnt finde sted i kriminalforsorgsregi. Den dømte vil efter for-
slaget selv være ansvarlig for transport til og fra det sted, hvor kursusvirksomheden eller fore-
dragsrækken foregår.
3.3.4. Andre skemalagte aktiviteter
KiF (afdelingerne i Københavns Amt Nord-øst, Vestegnen og København samt afdelingen
for Samfundstjeneste) har anført, at dømte, der fuldbyrder straf på bop ælen under intensiv
overvågning og kontrol, bør kunne opholde sig 2 -4 timer ugentlig uden for bopælen med henblik
på personli ge indkøb, tøjvask m.v., ligesom de på dage, hvor der ikke forekommer sk emalagte
aktiviteter, bør kunne opholde sig uden for bopælen i 1 time.
Justitsministeriet har under pkt. 2.3.5.1. i lovforslagets almindelige bemærkninger præciseret, at
det i den dømtes aktivitetsskema – ligesom det er tilfældet efter den svenske ordning – vil blive
- 15 -
fastsat, inden for hvilke tidsrum den dømte kan forlade sin bopæl med henblik på foret agelse af
personlige indkøb, tøjvask m.v. (2-4 timer ugentlig), ligesom det i aktivitetsskemaet vil blive fast-
sat, at den dømte på dage, hvor den pågældende ikke har aktiviteter uden for sin b opæl, f.eks. i
weekender og på helligdage, vil have tilladelse til 1 times dagligt ophold uden for boligen.
3.5. Gennemførelse af tilsyn, kontrol m.v.
KiF (Afdelingen på Bornholm samt afdelingerne i Roskilde, Århus Nord, Nykøbing Fa lster
og Ves
t
sjælland), Dansk Socialrådgiverforening samt Arresthuset i Hobro har anført, at krav
om fastnettelefon vil begrænse den gruppe af dømte, der vil kunne anvende ordningen. Dansk
Socialrådgiverforening har i den forbindelse anført, at der bør sikres mulighed for, at det offent-
lige afholder udgifterne til telefon for så vidt angår dømte, der ikke har økonomisk mulighed for
at betale selv.
Justitsministeriet har i lovforslaget præciseret, at det ikke efter den danske ordning vil blive et
krav, at den dømte har fastnettelefon, jf. pkt. 2.3.5.1. i lovforslagets almindelige bemærkninger.
Den modtager, der skal placeres i den dømtes bolig, forventes at have indbygget en mobiltelefon
og skal derfor alene tilsluttes elforsyningen.
KiF (Adelingen i Nykøbing Falster) har vedrørende kontrolbesøg på den dømtes bopæl a nført,
at der foreligger en sikkerhedsrisiko ved uanmeldte kontrolbesøg på bopælen, idet det er usi k-
kert, hvordan den dømte vil reagere. Dette gælder ikke mindst i tilfælde, hvor der på st edet træf-
fes afgørelse om midlertidig overførsel af den dømte til fængsel eller arresthus. Det bør på den
baggrund nærmere overvejes altid at lade to medarbejdere deltage i uanmeldte besøg på bop æ-
len.
Ordningen forventes tilrettelagt således, at to medarbejdere vil skulle deltage i uanmeldte ko n-
trolbesøg på den dømtes bopæl.
3.6. Tilbagekaldelse af tilladelse
Rigsadvokaten har anført, at det i bemærkningerne til bestemmelsen om tilbagekaldelse af en
tilladelse til straffuldbyrdelse med elektroniske fodlænker m.v. i den foreslåede § 78 e (lovfors-
lagets § 1, nr. 8) i straffuldbyrdelsesloven bør præciseres, om der er adgang til domstolsprøvelse
efter straffuldbyrdelseslovens § 112.
Som anført under pkt. 2.1.6. i lovforslagets almindelige bemærkninger, kan visse af kriminalfor-
sorgens særligt indgribende afgørelser i henhold til straffuldbyrdelsesloven kræves indbragt for
domstolene efter bestemmelsen i straffuldbyrdelseslovens § 112. Opregningen af de afgørelser,
- 16 -
der efter denne bestemmelse kan kræves indbragt for domstolene, er udtømmende. På den ba g-
grund har Justitsministeriet ikke fundet det nødvendigt i bemærkningerne til den foreslå ede be-
stemmelse i § 78 e at anføre, at Direktoratet for Kriminalforsorgens afgørelse om tilbagekaldel-
se af en tilladelse til strafudståelse på bopælen under intensiv overvågning og ko ntrol ikke kan
indbringes for domstolene i medfør af straffuldbyrdelseslovens § 112.
Politiforbundet i Danmark har anført, at en tilladelse til strafudståelse på bopælen under i nten-
siv overvågning og kontrol efter forbundets opfattelse skal tilbagekaldes, hvis den dømte under
fuldbyrdelsen overtræder vilkårene for den meddelte tilladelse, medmindre den skete vilkår s-
overtrædelse er af bagatelagtig karakter. På den baggrund har forbundet foreslået, at den for e-
slåede bestemmelse i § 78 e i straffuldbyrdelsesloven (lovforslagets § 1, nr. 8) form uleres sål e-
des, at en tilladelse ”skal” tilbagekaldes frem for ”kan”
tilbage
kaldes.
Som anført under pkt. 2.3.7.2. i lovforslagets almindelige bemærkninger, forudsættes det, at tole-
rancen over for vilkårsovertrædelser skal være meget lav. Opholder den dømte sig f.eks. ikke på
sin bopæl inden for de af tilsynsmyndigheden fastsatte tidsrum, udebliver den dømte helt eller
delvis fra sit arbejde, uddannelse eller lignende, møder den dømte ikke op til den programvirk-
somhed eller det behandlingsprogram, som det er blevet pålagt den pågældende at deltage i,
eller overholder den dømte ikke vilkåret om ikke at indtage alkohol, euforiserende stoffer m.v.,
skal tilladelsen som altovervejende hovedregel tilbagekaldes, jf. herved pkt. 2.3.8.5. i lovforsla-
gets almindelige bemærkninger.
Imidlertid vil der være tilfælde, hvor den meddelte tilladelse – uanset om den dømte objektivt
måtte have overtrådt et vilkår
– ikke bør tilbagekaldes. Dette gælder f.eks. i tilfælde, hvor den
dømtes overtrædelse er enkeltstående og helt bagatelagtig, eller der i øvrigt foreligger sæ rlige
omstændigheder. På den b aggrund har Justitsministeriet formuleret den foreslåede bestemme lse
i § 78 e, stk. 1 og 2, som en ”kan”-bestemmelse frem for en ”skal”-bestemmelse.
Advokatrådet har anført, at overførsel af den dømte til fængsel eller arresthus i umiddelbar for-
bindelse med, at den pågældende underrettes om tilbagekaldelse af en tilladelse til strafu dståelse
på bopælen, umiddelbart synes unødigt indgribende i forhold til den dømte, der vil o pleve over-
førslen lige så indgribende som en varetægtsfængsling. Der vil endvidere skulle reserveres et vist
antal ”frie” afsoningspladser med henblik på at kunne gennemføre en sådan hurtig overførsel. På
baggrund af det anførte har Advokatrådet foreslået, at den dømte indka ldes til afsoning af rest-
straffen på helt sædvanlig vis.
Efter
Justitsministeriets opfattelse ville en ordning, hvorefter en person, hvis tilladelse til stra
f-
udståelse på bopælen med elektronisk fodlænke m.v. tilbagekaldes på grund af én eller flere vi
l-
kårsovertrædelser, kunne forblive i frihed, indtil den pågældende på et senere tidspunkt må tte
- 17 -
blive indkaldt til afsoning af reststraffen i et fængsel eller arresthus, være uacceptabel. Når den
dømte begår en vilkårsovertrædelse, bør reaktionen være konsekvent. Den dømte skal de rfor
efter forslaget straks overføres til fortsat afsoning i fængsel eller arresthus, hvis straffuldbyrdel-
sen på bopælen på tidspunktet for tilladelsens tilbagekaldelse er påbegyndt. De tte vil den dømte i
øvrigt inden fuldbyrdelsens iværksættelse blive gjort bekendt med, jf. herved den foreslåede be-
stemmelse i § 78 d, stk. 1, 2. pkt., i straffuldbyrdelsesloven, hvorefter tilsynsmyndigheden vejle-
der den dømte om de rettigheder og pligter, som tilsynet og de for fuldbyrdelsen fastsatte vilkår
indebærer, herunder om virkninger af vilkårsove rtrædelser.
3.7. Midlertidig overførsel til fængsel eller arresthus
KiF (afdelingerne på Bornholm og Fyn samt afdelingerne i Roskilde og Nykøbing Fa lster)
har anført, at det bør præciseres, hvilket fængsel eller arresthus der er forpligtet til at modtage en
person, som midlertidigt overføres til fængsel eller arresthus. Afdelingerne har endvidere anført,
at det bør præciseres, hvem der er ansvarlig for transporten og udgifterne i den forbindelse, her-
under i tilfælde, hvor den dømte f.eks. udviser en aggressiv adfærd.
I forbindelse med ordningens nærmere tilrettelæggelse vil det blive fastlagt, hvilke institutioner
der skal modtage dømte, hvis tilladelse til strafudståelse på bopælen med elektronisk fodlænke
m.v. tilbagekaldes.
Spørgsmålet om, hvem (kriminalforsorg ens personale eller politiet) der rent praktisk skal forestå
overførslen af dømte, som får tilbagekaldt deres tilladelse til strafudståelse på bopælen, til fæn g-
sel eller arresthus, vil blive afklaret mellem Rigspolitichefen og Direktoratet for Kriminalforsor-
gen.
KiF (Afdelingen på Fyn) har rejst det spørgsmål, om den dømte, der er blevet tilbageført til
fængsel eller arresthus, er berettiget til erstatning, hvis Direktoratet for Kriminalforsorgen efter-
følgende måtte træffe afgørelse om, at den meddelte ti lladelse ikke skal tilbagekaldes.
Som anført under pkt. 2.3.12. i lovforslagets almindelige bemærkninger, er der efter straffuld-
byrdelseslovens § 107 mulighed for at tillægge erstatning på objektivt grundlag i anledning af
andre uforskyldte indgreb under straffuldbyrdelsen m.v. end de i straffuldbyrdelseslovens § 106
nævnte. Straffuldbyrdelseslovens § 107 finder tilsvarende anvendelse på dømte, der udstår straf
på bopælen under intensiv overvågning og kontrol. Hvorvidt erstatning skal tillægges, vil bero
på en konkret vurdering i hvert enkelt tilfælde.
KiF (afdelingerne i Nykøbing Falster, Københavns Amt Nord-øst, Vestegnen og Køben-
havn samt afdelingen for Samfundstjeneste) har anført, at der – ligesom det er tilfældet ved
- 18 -
f.eks. institutionsanbringelse efter straffuldbyrdelseslovens § 78 – bør udpeges en ”moderan-
stalt”, der vil være forpligtet til at modtage en dømt, hvis tilladelse til strafudståelse på bop ælen
tilbagekaldes. KiF (afdelingerne i Københavns Amt Nord-øst, Vestegnen og København samt
afdelingen for Samfundstjeneste) har i den forbindelse anført, at ”moderanstalten” – efter indstil-
ling fra den enkelte KiF-afdeling – bør træffe afgørelse om en eventuel prøveløsladelse.
Som anført ovenfor vil det i forbindelse med ordningens nærmere tilrettelæggelse blive fastlagt,
hvilke institutioner der skal modtage dømte, hvis tilladelse til strafudståelse på bop ælen med
elektronisk fodlænke m.v. tilbagekaldes, ligesom KiF’s personale vil modtage oplæring i straffe-
tidsberegning og udfærdigelse af prøveløsladelsesresolutioner. Der er efter Justitsministeriets
opfattelse derfor ikke grundlag for at udpege en ”moderanstalt” i tilfælde, hvor dømte meddeles
tilladelse til strafudståelse på bopælen med elektronisk fodlænke m.v.
3.8. Ikrafttræden
Præsidenten for Vestre Landsret har anført, at den foreslåede ikrafttrædelsesbeste mmelse vil
kunne indebære, at visse byretsdomme, der ellers ikke ville blive anket, ankes med henblik på
opnåelse af endelig dom efter lovens ikrafttræden, hvilket i givet fald vil medføre en ekstra be-
lastning af landsretterne.
Justitsministeriet er opmærksom på, at den ikrafttrædelsesbestemmelse, som følger af det lo vud-
kast, som har været sendt i høring (dvs. ikrafttræden den 1. juli 2005 med virkning for personer,
der idømmes fængselsstraf efter denne dato), indebærer en risiko for, at visse byretsdomme an-
kes med henblik på opnåelse af endelig dom efter denne dato. Den omstændighed, at den dømte
selv vil blive pålagt at betale omkostningerne ved en sådan anke, hvis byretsdommen stadfæstes ,
vil dog formentlig begrænse antallet af sådanne ”forsinkelsesanker”.
Justitsministeriet har dog i det fremsatte lovforslag ændret ikrafttrædelsesbestemmelsen med
henblik på at sikre, at ordningen kan finde anvendelse umiddelbart efter lovens ikrafttræde n.
Efter det fremsatte forslag skal loven fortsat træde i kraft den 1. juli 2005 for så vidt angår de
foreslåede regler om straffuldbyrdelse på bopælen under intensiv overvågning og kontrol. Imi d-
lertid vil alle personer, der idømmes ubetinget frihedsstraf for færdselslovovertrædelser efter 1.
maj 2005, kunne ansøge Direktoratet for Kriminalforsorgen om tilladelse til strafudståelse på
bopælen med elektronisk fodlænke m.v. Dette vil samtidig medvirke til at begrænse antallet af
”forsinkelsesanker”.
3.9. Tilførsel af ressourcer m.v.
- 19 -
KiF (afdelingerne i Århus Nord, Århus Syd, Nykøbing Falster og Vestsjælland)
har anført,
at de yderligere arbejdsopgaver, som KiF-afdelingerne pålægges at varetage, nødvendiggør ti l-
førsel af ressourcer, ligesom uddannelse af KiF-afdelingernes personale er nødvendig med hen-
blik på disses varetagelse af de nye opgaver. Det kan endvidere være nødvendigt at finde nye
lokaler, idet de nuværende bygningsmæssige forhold ikke i alle tilfælde vil være tilstrækkelige,
ligesom der i en række afdelinger vil skulle anskaffes yderligere tjenestekøretøjer.
Justitsministeriet er enig i, at den foreslåede ordning indebærer yderligere a rbejdsopgaver for
KiF-afdelingerne med deraf følgende behov for tilførsel af ressourcer. Som anført under pkt. 4 i
lovforslagets almindelige bemærkninger, skønnes udgifterne ved ordningen med 150 elektronisk
overvågede strafafsonere at udgøre 40,4 mio. kr. i 2005, heraf 20,8 mio. kr. i etabl eringsudgif-
ter. Udgifterne er indbudgetteret på finansloven for 2005.
3.10. Øvrigt
Rigsadvokaten har anført, at det forudsættes, at det tydeligt vil fremgå af Kriminalregistret, at
en person fuldbyrder straf på bopælen under intensiv overvågning og kontrol, samt at politiet vil
være forpligtet til straks at underrette kriminalforsorgen om nye sigtelser mod den pågæ ldende,
jf. den foreslåede bestemmelse i § 78 e, stk. 2, 1. pkt., jf. § 78 c, stk. 1, nr. 1, i straffuldbyrdelses-
loven (lovforslagets § 1, nr. 8), hvorefter tilbagekaldelse kan finde sted, hvis den på gældende
begår strafb art forhold under fuldbyrdelsen.
Det fremgår allerede i dag af Det centrale Kriminalregister, om en person er på fri fod, er var e-
tægtsfængslet eller afsoner straf. På tilsvarende måde vil det fremgå af reg istret, om en dømt
udstår straf på bopælen under i ntensiv overvågning og kontrol. Politiet vil skulle unde rrette kri-
minalforsorgen, såfremt der rejses ny(e) sigtelse(r) mod den pågældende. Efter lovfor slagets
vedtagelse vil politiet blive underrettet herom.
Dansk Retspolitisk Forening har anført, at det ikke af lovforslaget fremgår, om det er de a lmin-
delige vilkår for prøveløsladelse, der skal finde anvendelse i forbindelse med en prøvelø sladelse
efter afsoning på bopælen under intensiv overvågning og kontrol. Foreningen har en dvidere an-
ført, at foreningen anser det for uproportionalt, at en person, der under fuldbyrdelsen forlader sin
bopæl uden for de af tilsynsmyndigheden fastsatte tidsrum, kan straffes efter bestemmelsen i
straffelovens § 124, stk. 1, hvorefter den, der som anholdt eller fængslet flygter, kan straffes med
bøde eller fængsel indtil 2 år.
Som anført under pkt. 2.3.10., jf. pkt. 2.1.2., i lovforslagets almindelige bemærkninger, vil de
almindelige retningslinjer for prøveløsladelse finde tilsvarende anvendelse på dømte, der udstår
- 20 -
straf på bopælen under intensiv overvågning og kontrol. Således vil de almindelige prøveløsl a-
delsesvilkår, der er nævnt i straffelovens § 39, finde tilsvarende anvendelse.
En person, der udstår straf på bopælen under intensiv overvågning og kontrol, må efter fo
rslaget
anses som flygtet, hvis den pågældende i fuldbyrdelsesperioden forlader sin bopæl uden for de af
tilsynsmyndigheden fastsatte tidsrum. Som anført under pkt. 2.3.11. i lovforslagets almindelige
bemærkninger svarer dette til, hvad der gælder for indsatte i arresthuse og fængsler, samt f.eks.
personer, der i medfør af straffuldbyrdelseslovens § 78 udstår fængselsstraf på h ospital, i fami-
liepleje, i egnet hjem eller institution (alternative afsoningsformer). På den ba ggrund er Justits-
ministeriet ikke enig i, at muligheden for straf for overtrædelse af straffelovens § 124, stk. 1, i
førnævnte tilfælde må anses for uproportional.
Statsfængslet i Renbæk har anført, at den kompetence til foretagelse af strafberegning og prø-
veløsladelse, der efter forslaget tillægges KiF-afdelingerne, bør udvides, således at kompete ncen
udvides til også at omfatte personer, der i medfør af straffuldbyrdelseslovens § 78 udstår frihed s-
straf i kriminalforsorgens pensioner og i institutioner m.v. uden for kriminalforsorgen.
Efter Justitsministeriets opfattelse bør den gældende ordning for foretagelse af strafberegning og
prøveløsladelse for så vidt angår dømte, der afsoner fængselsstraf i kriminalforsorgens pe nsio-
ner og i institutioner m.v. uden for kriminalforsorgen, jf. straffuldbyrdelseslovens § 78, ikke
ændres på nuværende tidspunkt, idet ordningen fungerer tilfredsstille nde.
KiF (afdelingerne i Københavns Amt Nord-øst, Vestegnen og København samt afdelingen
for Samfundstjeneste) har anført, at afdelingerne går ud fra, at de almindelige regler om week-
endudgang finder tilsvarende anvendelse på personer, der fuldbyrder straf på bopælen under i n-
tensiv overvågning og kontrol.
Reglerne i straffuldbyrdelseslovens §§ 36-50 og bekendtgørelse nr. 825 af 26. juli 2004 om ud-
gang til indsatte, der udstår fængselsstraf eller forvaring i kriminalforsorgens institutioner (u d-
gangsbekendtgørelsen), har til formål bl.a. at sikre, at indsatte kan bevare og eventuelt udbygge
kontakten til samfundet uden for institutionen, herunder bevare kontakten f.eks. til familien.
For så vidt angår dømte, der efter forslaget meddeles tilladelse til strafudståelse på bop
ælen,
gør samme hensyn sig ikke gældende. F.eks. opholder den dømte sig i fuldbyrdelsesperioden på
sin bopæl og har således derved mulighed f or at bevare kontakten til familie og venner. På den
baggrund finder Justitsministeriet ikke, at de almindelige regler om weekendudgang m.v. bør
finde anvendelse på den gruppe af dømte, der udstår straf på bopælen med elektronisk fodlæ nke
m.v.
- 21 -
KiF (afdelingerne i Nykøbing Falster og Roskilde) har anført, at det bør overvejes at etablere
en mulighed for, at personer, der fuldbyrder straf på bopælen under intensiv overvågning og ko n-
trol, får mulighed for ”udgang” svarende til den adgang, som indsatte i krimi nalforsorgens insti-
tutioner har i medfør af § 31 i bekendtgørelse nr. 110 af 4. marts 2002 om udgang til indsatte, der
udstår fængselsstraf eller forvaring i kriminalforsorgens institutioner (udgangsb ekendtgørelsen).
Justitsministeriet er enig med KiF-afdelingerne i, at dømte, der udstår straf på bopælen under
intensiv overvågning og kontrol, bør have mulighed for konkret at opnå tilladelse til at forlade
sin bopæl, når vægtige grunde taler herfor.
På den baggrund er det i lovforslaget præciseret, at til synsmyndigheden i fuldbyrdelsesperioden
vil kunne tillade, at den dømte forlader sin bopæl af dels humanitære grunde (f.eks. med henblik
på at besøge en nærstående person, som er alvorligt syg, eller med henblik på delt agelse i en
nærstående persons begrav else), dels i tilfælde, hvor den dømtes tilstedeværelse er påkrævet,
f.eks. med henblik på at møde i retten som vidne, jf. herved pkt. 2.3.5.1. i lovforsl agets almindeli-
ge bemærkninger.
KiF (Afdelingen på Bornholm) har anført, at det i udkantsområder, her under på Bornholm, må
forventes, at antallet af personer, der fuldbyrder straf på bopælen under intensiv overvå gning og
kontrol, i perioder vil være meget begrænset. Også i sådanne perioder vil et døgnb eredskab imid-
lertid være nødvendigt, hvilket efter afdelingens opfattelse medfører en uforholdsmæssig belast-
ning af KiF-afdelingens personale. På baggrund af det anførte har afdeli ngen foreslået, at or d-
ningen med straffuldbyrdelse på bopælen gennemføres i én eller flere per ioder over året, hvor
flere dømte afsoner samtidigt.
Direktoratet for Kriminalforsorgen vil – som anført ovenfor – nærmere overveje, hvordan ord-
ningen mest hensigtsmæssigt skal tilrettelægges på Bornholm.
4. Begrænset fællesskab for ”negativt stærke” indsatte m.v.
4.1. Generelt
Politimesterforeningen er – på baggrund af erfaringerne fra bl.a. Statsfængslet i Nyborg – enig
i, at problemerne med at håndtere ”negativt stærke” indsatte i kriminalforsorgens instit utioner er
så betydelige, at der er behov for skærpede regler for at foreby gge og imødegå den forstærkede
risiko, disse indsatte udgør for medindsatte, personale og andre i institutionerne. Politimesterfor-
eningen kan på den baggrund tiltræde de foreslåede regler.
- 22 -
KRIM har anført, at der efter foreningens opfattelse ikke er blevet grupper af indsatte, som ge-
nerelt er blevet vanskeligere at håndtere gennem de senere år. Derimod er der personal egruppe-
ringer, som bidrager til mistrivsel og angst for vold og trusler blandt de indsatte i fængslerne og
arresthusene. Kriminalforsorgens ignorering af dette alvorlige problem bidrager til, at forholdene
i fængslerne og arresthusene bliver mere rå og brutale. KRIM har endvidere anført, at de fore-
slåede regler efter foreningens opfattelse vil bidrage til en mere autoritær ku ltur i fængslerne,
ligesom det formål, der tilsigtes med lovændringerne, i højere grad vil kunne opnås ved ivær k-
sættelse af de initiativer, som er nævnt i ”Trivselsundersøgelsen”.
Justitsministeriet er ikke enig i, at det er personalegrupperinger i kriminalforsorgens institutio-
ner, som bidrager til mistrivsel og angst for vold og trusler i fængslerne.
Som anført under pkt. 3.2.1. i lovforslagets almindelige bemærkninger er det Justitsministeriets
opfattelse, at rockere og andre ”negativt stærke” indsatte (dvs. indsatte, som ved brug af vold,
trusler, økonomisk udnyttelse eller anden form for udnyttelse er en styrende faktor i forhold til
medindsatte, eller på anden måde søger at få personalet til at foretage eller undlade handli nger)
er blevet stadigt vanskeligere at håndtere d e seneste år. Af samme årsag har der siden 1999 i
Vestre Fængsel og i statsfængslerne i Vridsløselille, Nyborg og Horsens været etableret særlige
afdelinger for rockerne og andre ”negativt stærke” indsatte.
Etableringen af disse særlige stærkeafdelinger har imidlertid ikke været tilstrækkeligt. Bl.a. har
der på afdelingen for ”negativt stærke” indsatte i Statsfængslet i Nyborg været store pr oblemer
med de indsatte. Navnlig på den baggrund samt efter flere særdeles voldsomme overfald på pe r-
sonale fra Statsfængslet i Nyborg blev det i foråret 2004 besluttet at etablere en særlig a rrestaf-
deling i Politigårdens Fængsel med 25 særligt sikrede pladser, hvortil ”negativt stærke” indsa t-
te, som optræder alvorligt truende og/eller voldeligt, kan overføres, hvis det må anses for nø d-
vendigt for at forebygge overgreb på personale og medindsatte. Siden ibrugtagningen af de 25
pladser i september 2004 har arrestafdelingen – som første prioritet – modtaget voldelige og
truende indsatte fra statsfængslernes stærkeafdelinger. Herudover imødekommer ibrugtagningen
af de 25 pladser det generelt øgede behov for flere arresthuspladser, der er indrettet til at hån d-
tere varetægtsfanger og korttidsdømte, som er ”negativt stærke” indsatte, herunder rockere.
4.2. Begrænsning af de indsattes fællesskab til cellefællesskab (lovforslagets § 1, nr. 4)
Advokatrådet har anført, at det er uomtvisteligt, at længerevarende isolation eller stærk be-
grænsning i adgangen til at have kontakt med andre indebærer en risiko for udvikling af psykiske
traumer hos den enkelte indsatte. Adgang til at træffe bestemmelse om, at en indsat udelukkende
skal have mulighed for fællesskab i egen celle, betyder reelt, at den indsatte vil opholde sig i
cellen i op mod 24 timer, hvorfor indførelse af en sådan or dning fordrer overordentlig tungtve-
- 23 -
jende grunde. Advokatrådet finder det i den forbindelse beky mrende, at den indsatte ikke har
krav på at få en begrundelse for den beslutning, der træffes, ligesom der ikke er nogen tidsb e-
grænsning for beslutningen.
Udgangspunktet er, at en indsat så vidt muligt skal have adgang til fællesskab med andre in dsat-
te, jf. den gældende bestemmelse i straffuldbyrdelseslovens § 33, stk. 1. Udtrykket ”så vidt m u-
ligt” sigter bl.a. til, at de fysiske forhold i arresthusene kan give begrænsede praktiske mulighe-
der for fællesskab.
Som anført under pkt. 3.2.2.1. i lovforslagets almindelige bemærkninger, er der efter Justitsmini-
steriets opfattelse imidlertid – ud over de gældende bestemmelser i straffuldbyrdelsesloven ved-
rørende overførsel af indsatte mellem de forskellige institutioner, der tager sigte på at for ebygge
overgreb på medindsatte, personale og andre i institutionen – behov for en udtrykkelig hjemmel
til alene at etablere fællesskab som cellefællesskab i særligt udvalgte fængselsafdelinger og ar-
resthuse uafhængigt af de bygningsmæssige forhold.
Etablering af en ordning med fællesskab i form af cellefællesskab vil f.eks. kunne benyttes i til-
fælde, hvor en gruppe af indsatte i en af de eksisterende afdelinger for ”negativt stærke” indsat-
te i statsfængslerne optræder stærkt truende over for andre indsatte eller personalet eller direkte
fremsætter trusler mod udvalgte indsatte eller personale, og hvor det bl.a. under hensyn til de
sikkerhedsmæssige forhold for medindsatte og personalet vil være nødvendigt at overføre én
eller flere indsatte til en afdeling, hvor der alene er cellefællesskab, jf. pkt. 3.2.2.1. i lovforsla-
gets almindelige bemærkninger.
Det er korrekt, at placering af en indsat på en afdeling med begrænset fællesska b ikke er tidsbe-
grænset, men det følger af det almindelige proportionalitetsprincip i straffuldbyrdelsesloven, at
anbringelsen af den pågældende på en sådan afdeling skal bringes til ophør, når den ikke læng
e-
re er nødvendig.
Vedrørende spørgsmålet om begr undelse skal Justitsministeriet bemærke, at det i forvaltningslo-
vens § 22 er fastsat, at en afgørelse, der ikke giver en part fuldt ud medhold, skal være ledsaget
af en begrundelse, når den meddeles skriftligt. Om begrundelsens nærmere indhold er det i fo r-
valtningslovens § 24 fastsat, at den – udover at henvise til de retsregler, hvorpå afgørelsen by g-
ger, jf. stk. 1, 1. pkt. – skal indeholde de hovedhensyn, der har været bestemmende for skønsud-
øvelsen i det omfang den bygger på et administrativt skøn, jf. l ovens § 24, stk. 1, 2. pkt., samt om
fornødent indeholde en kort redegørelse for de oplysninger vedrørende sagens faktiske omstæn-
digheder, som er tillagt væsentlig betydning for afgørelsen, jf. lovens § 24, stk. 2.
- 24 -
Bl.a. i tilfælde, hvor der er tale om en afgørelse om overførsel til anden afsoningsinstitution eller
afdeling i en afsoningsinstitution samt udelukkelse fra fællesskab (dvs. sager, der er undtaget fra
partsaktindsigt, jf. forvaltningslovens § 9, stk. 4), kan begrundelsen imidlertid begrænses til ale-
ne at indeholde en henvisning til de retsregler, i henhold til hvilke afgørelsen er truffet, jf. for-
valtningslovens § 24, stk. 3, jf. § 9, stk. 4.
Bestemmelserne i forvaltningslovens § 9, stk. 4, og § 24, stk. 3, 1. pkt., blev indført ved lov nr.
382 af 6. juni 2002 om ændring af straffeloven, retsplejeloven og forvaltningsloven (Fang
eflugt
og begrænsning i indsattes adgang til aktindsigt m.v.), og bygger på en udtalelse, som Straff e-
lovrådet afgav i 1996 om aktindsigt i sager om straffuldbyrdelse (op trykt som bilag 3 til Straffe-
lovrådets betænkning nr. 1355/1998 om en lov om fuldbyrdelse af straf m.v.).
Om baggrunden for nødvendigheden af reglernes indførelse pegede Straffelovrådet bl.a. på, at
kriminalforsorgen skal have mulighed for at opretholde orden og sikkerhed i fængslerne, herun-
der ved at indsatte ikke udsættes for overgreb fra andre indsatte, der i kraft af deres person eller
tilknytningsforhold til bestemte grupper, f.eks. rockergrupper og lignende, indtager en særlig
magtposition i fængslet. Efter de dagældende regler, hvor adgangen til at begrænse aktindsigten
beroede på en konkret vurdering, var det imidlertid normalt ikke muligt for krimina lforsorgen at
opnå belastende oplysninger fra medindsatte, idet de pågældende ikke kunne g aranteres anony-
mitet. En anden følge af de dagældende regler var ifølge rådet, at fængselsfun ktionærer og deres
familier undertiden kunne blive udsat for trusler, hvis personalet afgav belastende rapporter og
udtalelser om trussels- og voldsepisoder m.v., som stærke indsatte havde været involveret i.
Landsforeningen for beskikkede advokater har anført, at foreningen finder anledning til at
advare mod indførelsen af den foreslåede bestemmelse i § 33, stk. 2, i straffuldbyrdelsesloven,
idet den foreslåede ændring re elt indebærer, at en indsat kan enerumsanbringes på ubestemt tid
uden mulighed for arbejde, gårdtur, fritidsaktiviteter m.v. i fællesskab med andre indsatte. Fo r-
eningen har i den forbindelse anført, at en sådan længerevarende indespærring kan virke he l-
bredsnedbrydende på den indsatte, ligesom den kan modvirke den indsattes resocialisering. Fo r-
eningen har endvidere anført, at der er risiko for, at en afgørelse om begrænsning af fællesskab
til cellefællesskab efter den foreslåede bestemmelse træffes på ufulds tændigt eller direkte urigtigt
grundlag på grund af den begrænsede aktindsigt for indsatte, der af fængselsl edelsen betegnes
som ”negativt stærke” indsatte.
Som anført ovenfor er det Justitsministeriets opfattelse, at oprettelsen i 1999 af de særlige stær-
keafdelinger ikke har været tilstrækkeligt til at forebygge overgreb på medindsatte, personale og
andre i institutionen, hvorfor der efter Justitsministeriets opfattelse er behov for en udtrykkelig
hjemmel til – i særligt udvalgte fængselsafdelinger og arresthuse uafhængigt af de bygnings-
mæssige forhold – alene at etablere fællesskab som cellefællesskab. Som nævnt har der bl.a. på