Justitsministeriet
Lovafdelingen
Kontor:
Strafferetskontoret
Sagsnr.:
2005-733-0001
Dok.:
JOK40082
Besvarelse af spørgsmål nr. 1 af 4. marts 2005 fra Folketingets Retsudvalg vedrørende for-
slag til lov om ændring af lov om fuldbyrdelse af straf m.v. (Fuldbyrdelse af straf på b opæ-
len under intensiv overvågning og kontrol samt begrænset f ællesskab for ”negativt stærke”
indsatte m.v.)(L 12).
Spørgsmål:
”Vil ministeren fremsætte et ændringsforslag, som giver mulighed for domstolsprø-
velse af Kriminalforsorgens afgørelser vedr. negativ stærke fangers begrænsede fæl-
lesskab. Der henvises i den forbindelse til lov om fuldbyrdelse af straf § 112.”
Svar:
I lovforslagets § 1, nr. 4, foreslås der i straffuldbyrdelseslovens § 33 indsat en hjemmel til at
gennemføre fællesskab alene som cellefællesskab mellem to indsatte i fængselsafdelinger og
arresthuse, der er særligt udpeget til at huse indsatte, der udgør en særlig sikkerhedsmæssig risi-
ko
. Den foreslåede bestemmelse hjemler således
en adgang til at udpege visse fængselsafdelin-
ger/arresthuse til at være institutioner med fællesskab alene i form af cellefællesskab.
Ordningen med etablering af fællesskab i form af cellefællesskab uafhængigt af de bygnings-
mæssige forhold i særligt udpegede fængselsafdelinger og arresthuse skal efter lovforslaget sål e-
des f.eks. kunne benyttes i tilfælde, hvor en gruppe af indsatte i de eksisterende afdelinger for
”negativt stærke” indsatte i statsfængslerne optræder stærkt truende over for andre indsatte eller
personalet eller direkte fremsætter trusler mod udvalgte indsatte eller personale, og hvor det bl.a.
under hensyn til de sikkerhedsmæssige forhold for medindsatte og personalet vil være nødven-
digt at overføre en eller flere indsatte til en afdeling, hvor der alene er cellefællesskab.
Der vil derimod ikke med hjemmel i den foreslåede bestemmelse kunne træffes konkrete afg
ø-
relser om anbringelse af indsatte i disse særligt udpegede fængselsafdelinger og arresthuse. Om
der er grundlag for at overføre en indsat mellem kriminalforsorgens institutioner, herunder even-
tuelt med henblik på anbringelse i en særligt udvalgt fængselsafdeling eller arresthus, hvor fæl-
lesskabet efter kriminalforsorgens nærmere bestemmelse er begrænset til cellefællesskab, vil
- 2 -
således skulle afgøres efter de almindelige regler i straffuldbyrdelseslovens kapitel 7 (§§ 20-30),
der vedrører valg af afsoningsinstitution og senere overførsel mellem afsoningsinstitutioner.
Som anført under pkt. 3.1.1. i lovforslagets almindelige bemærkninger, skal fængselsstraf nor-
malt fuldbyrdes i åbent fængsel, men fuldbyrdelse i lukket fængsel kan bl.a. ske, hvis det må
anses for nødvendigt for at forebygge overgreb på medindsatte, personale eller andre i i nstitutio-
nen, jf. straffuldbyrdelseslovens § 22. Betingelserne for overførsel af indsatte fra åbent til lukket
fængsel er fastsat i straffuldbyrdelseslovens § 25, mens overførsel af indsatte mellem ensartede
afsoningsinstitutioner er reguleret i lovens § 26. Derudover indeholder straffuldbyrdelseslovens
§§ 27-28 regler om overførsel af indsatte fra arresthus til fængsel, og overførsel af indsatte fra
fængsel til arresthus er reguleret i straffuldbyrdelseslovens §§ 27-28.
Uanset om en indsat udstår straf i åbent fængsel, lukket fængsel eller arresthus, skal den p å gæl-
dende så vidt muligt have adgang til fællesskab med andre indsatte, jf. straffuldbyrdelsesl ovens
33, stk. 1. Der er ikke i bestemmelsen fastsat generelle krav til det nærmere omfang af fællessk
a-
bet, som da også i praksis kan variere fra institution til institution. Som anført under lovforslagets
pkt. 3.1.2.1. i lovforslagets almindelige bemærkninger, sigtes med udtrykket ”så vidt muligt”
ifølge forarbejderne til bestemmelsen til, at der ved fuldbyrdelse af straf i arresthus er begrænse-
de muligheder for at tilbyde fællesskab.
Efter straffuldbyrdelseslovens § 33, stk. 5, fastsætter justitsministeren regler om gennemførelse
af fællesskab efter § 33, stk. 1. Af bemærkningerne til lovens § 33, stk. 5, jf. forslag til lov om
fuldbyrdelse af straf m.v. (L 145) fremsat den 8. december 1999 (Folketingsåret 1999 -2000),
fremgår, at det forudsættes, at institutione rne som hidtil kan træffe afgørelse om, på hvilken af
institutionernes forskellige afdelinger de enkelte indsatte skal placeres. Videre anføres det, at
dette også gælder placering på særlige afdelinger for bestemte kategorier af indsatte, f.eks. sto f-
misbrugere, indsatte med tilknytning til visse organiserede grupper, herunder rockergrupper,
eller indsatte med særligt lange eller særligt korte straffe.
Afgørelser vedrørende valg af afsoningsinstitution, overførsel mellem afsoningsinstitutioner
samt placering på særlige afdelinger for bestemte kategorier af indsa tte er ikke omfattet af den
udvidede domstolsprøvelse
(i forhold til grundlovens § 63)
i straffuldbyrdelseslovens § 112. Om
baggrunden herfor anførte Justitsministeriet i forslag til lov om fuldbyrdelse af straf m.v. (L 145)
bl.a. følgende:
”Derimod bør der efter Justitsministeriets opfattelse ikke være en udvidet adgang til
domstolsprøvelse af bl.a. afgørelser, der er begrundet i hensynet til at opretholde or-
den og sikkerhed i kriminalforsorgens institutioner.
- 3 -
En vurdering af behovet for at skride ind i disse tilfælde vil i vidt omfang bero på en
konkret vurdering. Der vil her ofte være tale om skønsprægede afgørelser, der træffes
ud fra et indgående kendskab til miljøet i institutionen, et kendskab som domstolene
ikke har i samme omfang.
Disse afgørelser skal endvidere efter deres karakter typisk træffes og iværksættes
hurtigt, og en domstolsprøvelse ville derfor normalt ikke kunne have opsættende
virkning.
En domstolsprøvelse af disse afgørelser, hvor resultatet vil foreligge kortere eller
længere tid efter afgørelsen, er derfor hverken hensigtsmæssig eller påkrævet.
Hertil kommer de økonomiske og administrative konsekvenser af at lade de afgørel-
ser, der af kriminalforsorgen træffes ud fra hensynet til at opretholde orden og sik-
kerhed i afsoningsinstitutionen, være omfattet af klageordningen.”
Som det fremgår, er konkrete afgørelser, der er begrundet i hensynet til at opretholde orden og
sikkerhed i kriminalforsorgens institutioner, ikke omfattet af den udvidede adgang til domstols-
prøvelse i straffuldbyrdelseslovens § 112. Beslutningen om at udpege særlige fængselsafdelin-
ger/arresthuse til at være institutioner med begrænset fællesskab er på samme måde en beslu t-
ning, der træffes ud fra hensynet til at opretholde orden og sikkerhed i kriminalforsorgens institu-
tioner. Hertil kommer, at der er tale om en generel afgørelse om karakteren af en fængselsafde-
ling/arresthus. Justitsministeriet finder derfor ikke, at beslutninger om udpegning af særlige
fængselsafdelinger/arresthuse
efter lovforslagets § 1, nr. 4, bør undergives den udvidede dom-
stolsprøvelse efter straffuldbyrdelseslovens § 112.