Skatteministeriet J.nr. 2005-711-0046   Den Til Folketingets Skatteudvalg L   120 - Forslag til Lov om ændring af skattekontrolloven, skattestyrelsesloven, ligningsloven og tonnageskatteloven (Ændring af oplysnings- og dokumentationspligt vedrørende transfer pricing). Hermed  fremsendes  i  5  eksemplarer  svar  på  henvendelse   af  14.  april  2005  fra Forsikring & Pension (L 120 – bilag 4). Kristian Jensen / Ivar Nordland
Side 2 Forsikring & Pension (F&P): Det er F&P’s opfattelse, at lovforslaget vil betyde en væsentlig   administrativ   belastning   samt   en   ikke   uvæsentlig   negativ   økonomisk virkning,  i  og  med  at  en  stramning  af  oplysnings-  og  dokumentationspligten  vil medføre  et  øget  ressourceforbrug.  Henset  til  lovforslag  L  121  om  nedsættelse  af selskabsskatten og globalpulje-princip i sambeskatningen, hvor der foreslås indført tvungen   national   sambeskatning,   opfordres   til,   at   den   foreslåede   stramning   af oplysnings- og dokumentationspligten genovervejes. F&P  er  endvidere  af  den  opfattelse,  at  de  krav,  der  stilles  i  den  af  Finanstilsynet udstedte bekendtgørelse om koncerninterne transaktioner, er tilstrækkelig til at opfylde oplysnings- og dokumentationspligten over for skattemyndighederne både i forhold til de   eksisterende   retningslinjer   udstedt   af   ToldSkat   og   i   forhold   til   OECD’s retningslinjer.   Der   anmodes   om   en   uddybning   af,   hvor   det   præcist   er,   at bekendtgørelsen er utilstrækkelig i forhold til skattekontrollen. Derudover anmoder F&P om, at det kommer til at fremgå af de nye regler, der skal fastsættes  om  indholdet  af  den  skriftlige  dokumentation,  at  den  af  Finanstilsynet godkendte metode – omkostningsdækkende basis  - er anvendelig for de transaktioner, der  vedrører  fælles koncernopgaver, administration eller fælles funktioner i øvrigt. Efter  den  pågældende  metode  skal  omkostningerne  fordeles  mellem  selskaberne  i koncernen på en sådan måde, at intet selskab begunstiges på bekostning af et andet. F&P  er  usikker  på,  om  denne  metode  er  i  overensstemmelse  med  de  eksist erende retningslinjer fra ToldSkat, men der henvises til, at OECD’s retningslinjer omtaler de såkaldte cost contribution arrangements. Endelig opfordrer F&P til at ikrafttrædelsestidspunktet udskydes, idet virksomhederne vil  have  vanskeligt  ved  at  vurdere,  hvilken  dokumentation  der  er  nødvendig  og tilstrækkelig før retningslinjerne er revideret. Kommentar: Reglerne om oplysnings- og dokumentationspligt er indført for at sikre skattemyndighederne  et  bedre  grundlag  for  at  vurdere  om  priser  og  vilkår  for koncerninterne  transaktioner  opfylder  armslængde  princippet.  De  har  således  en væsentlig funktion.    Når  der  foreslås,  at  der  skal  fastsættes  nye  regler,  der  lægger  fastere  rammer  for indholdet  af  den  skriftlige  dokumentation,  så  er  baggrunden,  at  det  har   vist  sig,  at virksomhederne har problemer med at udarbejde en tilfredsstillende dokumentation. Der er med andre ord behov for at få højnet kvaliteten af den dokumentation, der skal udarbejdes.
Side 3 Der har været fuld opmærksomhed på, at dette i sig selv kan  påføre erhvervslivet øgede administrative byrde. Dette er baggrunden for forslaget om, at små og mellemstore virksomheder  kun  skal  udarbejde  dokumentation  for  visse  grænseoverskridende transaktioner. Ydermere er det foreslået, at databaseundersøgelser kun  skal udarbejdes, hvis selskabet anmodes herom, og det lovfastsættes, at transaktioner, der i omfang og hyppighed er uvæsentlige, ikke skal dokumenteres. Det er således søgt at afbalancere lovforslaget således, at erhvervslivet ikke påføres større administr  ative byrder end højst nødvendigt. Set ud fra en administrativ og kontrolmæssig synsvinkel er jeg enig i, at man for en umiddelbar   betragtning   kunne   sætte   spørgsmålstegn   ved  behovet  for  at  udvide oplysnings- og dokumentationspligten til indenlandske transaktioner, når der samtidig foreslås indført tvungen, national sambeskatning. Men udvidelsen med de indenlandske transaktioner har en anden begrundelse. Den sker for at sikre, at reglerne utvivlsomt er i overensstemmelse med EU-retten. Skulle selskaber, der er undergivet tvungen, national sambeskatning, undtages fra oplysnings- og dokumentationspligten vil det  reelt betyde, at alle indenlandske transaktioner (atter) undtages fra dette regelsæt. Finansielle  virksomheder,  herunder  forsikringsselskaber  skal  i  det  omfang,  de  har koncerninterne transaktioner, opfylde den skatteretlige oplysnings- og dokumentationspligt. Forsikringsselskaberne skal således som andre selskaber med koncerninterne transaktioner indsende oplysningsskemaet. Endvidere skal de efterleve de regler, der fastsættes for indholdet af den skriftlige dokumentation. De krav, der er indeholdt   i   Finanstilsynets   bekendtgørelse   om   koncerninterne   transaktioner,   er beskrevet på et meget overordnet plan. Hvorvidt og i hvilket omfang, der vil kunne blive tale om genbrug i forhold til den skattemæssige dokumentation, må i sidste ende bero på hvordan bekendtgørelsens krav er udmøntet og på den konkrete udformning af de skattemæssige regler om indholdet af den skriftlige dokumentation. Den overordnede ramme for fastsættelsen af reglerne om indholdet af den skriftlige dokumentation vil fortsat være OECD’s retningslinjer for transfer pricing. I og med at disse   retningslinjer   indeholder   en   diskussion   af,   hvornår   forskellige   typer   af omkostningsfordelingsaftaler   -   ”cost   contribution   arrangements”   (CCAs)   -   er   i overensstemmelse med armslængde princippet, kunne det være relevant at medtage dette  emne  i  regelfastsættelsen.  OECD’s  retningslinjer  fraviger  ikke  princippet  om armslængde  –  også  ved  eventuelle  omkostn ingsfordelingsaftaler  skal  dette  princip således efterleves. Ikrafttrædelsesbestemmelsen er udformet således, at adgangen til at fastsætte regler for indholdet af den skriftlige dokumentation træder i kraft dagen efter bekendtgørelsen i
Side 4 Lovtidende og sål edes at denne adgang har virkning for indkomstår, der påbegyndes den 1. januar 2005 eller senere. De regler, der fastsættes af told- og skatteforvaltningen med Ligningsrådets godkendelse, vil ikke blive tillagt virkning tilbage til den 1. januar 2005, men vil alene få fremadrettet virkning. Fra hvornår de nye regler for indholdet af den skriftlige dokumentation skal efterleves, vil således afhænge af, hvornår de er på plads.