Skatteministeriet J.nr. 2005-711-0046    Den Til Folketingets Skatteudvalg L   120 - Forslag til Lov om ændring af skattekontrolloven, skattestyrelsesloven, ligningsloven og tonnageskatteloven (Ændring af oplysnings- og dokumentationspligt vedrørende transfer pricing). Hermed fremsendes i 5 eksemplarer svar på sp ørgsmål nr.  1 og 2 af 3. marts 2005. Kristian Jensen /  Ivar Nordland
Side 2 Spørgsmål   1:    Hvad   er   begrundelsen   for,   at   lovforslaget   ikke   skal   gælde   for mellemstore  virksomheder,  dvs.  virksomheder  som  beskæftiger  mellem  50  og  249 personer, med en balance på under 125 mio. kr./en omsætning på under 250 mio. kr.? Svar: Det har indgået som en præ mis, at oplysnings- og dokumentationspligten skal sikres,  hvor den er relevant, samtidig med at erhvervslivet ikke skal påføres større administrative byrder end højst nødvendigt. Det er ved afgrænsningen af de selskaber, der  fuldt  ud  omfattes  af  dokumentationspligten,  og  de  selskaber,  der  alene  skal dokumentere  visse  grænseoverskridende  transaktioner,  søgt  at  afbalancere  disse  to hensyn. Det    skal    bemærkes,    at    dokumentationskravet    alene    vedrører    koncerninterne transaktioner.  Endvidere  skal  definitionen  af  små  og  mellemstore  virksomheder opgøres på konsolideret basis. Ved opgørelsen af antal ansatte skal samtlige ansatte i koncernen medregnes og balance/omsætning skal ligeledes opgøres på koncernbasis, idet   der   bortses   fra  interne  mellemværender,  indbyrdes  kapitalandele  og  intern omsætning. Det er således koncernen som sådan, der skal have under 250 ansatte, og en balance på under 125 mio. kr./en omsætning på under 250 mio. kr.      Spørgsmål 2:  Ministeren bedes kommentere tallene præsenteret i artiklen ”Regeringen bøjer sig for skattepres” fra Berlingske Tidende den 15. januar 2005, hvor det fremgår, at  regeringen  som  følge  af  en  forøget  TP-kontrolindsats  har  fået  ca.  270  mio.  kr. yderligere ind i selskabsskat i 2004. – I forlængelse heraf bedes ministeren redegøre for, hvorfor de skærpende tiltag i lovforslaget ikke forventes at medføre tilsvarende forøgelse af skatteindbetalingerne? Svar:   Af    artiklen    i    Berlingske    Tidende    den    15.    januar    2005    fremgår,   at skattemyndighederne har skærpet kontrollen på transfer  pricing området og at dette førte til en stigning af godkendte transfer pricing forhøjelser fra 218 mio. kr. i 2003 til 488 mio. kr. i 2004. I artiklen konkluderes det endvidere, at statskassen har fået godt 200 mio. kr. ekstra ind i statskassen over de 2 år. Jeg skal for en god ordens skyld nævne, at provenutallet i artiklen er 200 mio. kr. og ikke 270 mio. kr., som anført i spørgsmålet. Artiklen baserer sig delvist på min pressemeddelelse offentliggjort på skatteministeriets hjemmeside den 14. januar 2005. Det fremgår således af pressemeddelelsen, at Told  - og Skattestyrelsens transfer pricing kontor i 2003 godkendte 36 forhøjelser til et samlet beløb på 218 mio. kr., og at dette tal i 2004 steg til 59 godkendte forhøjelser til et samlet beløb på 488 mi o. kr.  
Side 3 Derimod fremgår det ikke af pressemeddelelsen, at staten som følge af disse forhøjelser har fået ca. 200 mio. kr. yderligere ind i selskabsskat i 2003 -2004. Dette skyldes, at det - som bl.a. redegjort for i skatteministerens svar af 3. december 2003 (Alm. del – bilag 138) på spørgsmål 35 af 29. oktober 2003 (Alm. del   – bilag 53) - af en række årsager ikke er muligt at give et tal på, i hvilket omfang ændringer i den skattepligtige indkomst resulterer i faktisk provenu.    Af min pressemeddelelse af 14. januar 2005 fremgår også, at Told  - og Skattestyrelsens transfer pricing kontor har oprettet 114 nye sager om godkendelse af transfer pricing ændringer i 2003, og 143 nye sager i 2004, hvilket er udtryk for en stigning på 23 pct. Jeg  kan  supplerende  oplyse,  at  tallene  114  og  143  er  udtryk  for,  hvor  mange  nye kontrolsager vedrørende transfer pricing, som de skatteansættende myndigheder har startet   op.   Ved   opstart   af   en   transfer   pricing   kontrol  skal  de  skatteansættende myndigheder således advisere Told - og Skattestyrelsen transfer pricing kontor. Ovenstående er efter min opfattelse udtryk for et øget fokus hos ska ttemyndighederne samt en øget kontrolindsats på transfer pricing området. For så vidt angår anden del af spørgsmålet skal bemærkes, at de fo   rslåede regler om ændring  af  oplysnings-  og  dokumentationspligt  ikke  har  betydning  for,  hvorledes selskaberne skal opgøre deres skattepligtige indkomst  korrekt. Indkomst og fradrag vedrørende kontrollerede transaktioner skal opfylde armslængde princippet – og det er der  ikke  ændret  på.  Det  er  derfor  anført,  at  forslaget  som  udgangspunkt  ikke  har provenumæssige konsekvenser. Heroverfor  står,  at  de  øgede  krav  til  kvaliteten  af  den  udarbejdede  dokumentation forbedrer   skattemyndighedernes   muligheder   for   at   udvælge   og   kontrollere   de virksomheder, hvor der eventuelt sker flytning af skattegrundlaget. På denne baggrund må det forventes, at kontrolprovenuet vil stige som følge af forslaget. Der er dog ikke grundlag for at skønne over størrelsen af stigningen.