Skatteministeriet J. nr. 99/05-0055-00074 Den Til Folketingets Skatteudvalg L 120 - Forslag til lov om ændring af skattekontrolloven, skattestyrelseslo- ven, ligningsloven og tonnageskatteloven (Ændring af oplysnings- og do- kumentationspligten vedrørende transfer pricing). Hermed fremsendes i 5 eksemplarer svar på spørgsmål nr. 33  -35 af 15. april 2005. Kristian Jensen /  Jesper Wang-Holm
Spørgsmål 33: ”Hvorledes vil ToldSkat udforme de fremtidige blanketter, der skal indsendes sammen med selvangivelsen? Vil det af hensyn til skatteforvaltningens udsøgning af de kontrolrelevante sel- skaber være hensigtsmæssigt, at selskaberne oplyser, om de foretagne oplys- ningspligtige transaktioner er indgået i en koncern: Hvor det danske selskab kontrolleres af udenlandsk ejer(e)? Hvor det danske selskab ejes af danske aktionærer og ejer udenlandske datterselskaber? Hvor der er tale om en ren dansk koncern, det vil sige danske aktionærer og ingen udenlandske datterselskaber?” Svar: Efter de gældende regler skal selskaber omfattet af skattekontrollovens § 3 B i selvangivelsen afgive oplysninger om art og omfang af de kontrollerede transak- tioner, jf. skattekontrollovens § 3 B, stk. 1. Skattekontrollovens § 3 B, stk. 1, indeholder en henvisning til skattekontrollovens § 1, stk. 2, hvorefter skattemi- nisteren efter indstilling fra Ligningsrådet bestemmer, hvilke oplysninger af betydning for skatteansættelsen eller skatteberegningen som selvangivelsen skal indeholde. Denne hjemmel er udmøntet med oplysningsskema (blanket) 05.021, hvori den skattepligtige bl.a. skal afgive oplysninger om art og omfang af grænseoverskri- dende kontrollerede transaktioner.    Lovforslaget indebærer, at skattekontrollovens § 3 B ændres. Ændringerne inde- bærer bl.a., at kontrollerede transaktioner mellem koncernforbundne danske selskaber nu også undergives oplysningspligt - og dokumentationspligt. Om- vendt begrænses dokumentationspligten for små og mellemstore virksomh eder, der kun vil skulle udarbejde dokumentation for transaktioner med koncernfor- bundne selskaber mv. hjemmehørende i lande, med hvem Danmark ikke har indgået en dobbeltbeskatning soverenskomst, og som ikke er medlem af EU/EØS. Jeg mener, at disse ændringer betyder, at det vil være naturligt at overveje om den nuværende udformning af blanket 05.021 fortsat er den mest hensigtsmæs- sige. Det vil dog være op til Ligningsrådet at vurdere dette og eventuelt foreslå ændringer af blanket 05.021.
2 Spørgsmål 34: ”Hvilke oplysninger skal selskaber, der i dag har kontrolleret gæld over 10 mio. kr., jf. SEL § 11, indsende sammen med selvangivelsen, og skal sådanne selsk a- ber oplyse, om forholdet mellem egenkapital og gæld, opgjort efter reglerne i SEL § 11?” Spørgsmål 35: ”Kan ministeren bekræfte, at der er et stort sammenfald mellem de selskaber, der er omfattet af dokumentationspligten og de selskaber, der kan være omfattet af reglerne om tynd kapitalisering efter reglerne i Selskabsskattelovens § 11? I givet fald ville det så ikke være en fordel for kontrollen med tynd kapitalis e- ring, om selskabet sammen med TP oplysningerne oplyste, at det var omfattet af reglerne om tynd kapitalisering, herunder hvorledes det havde beregnet forhol- det mellem egenkapital og gæld jf. bestemmelsen i SEL § 11, stk. 1 nr. 3” Svar: Nedenfor følger mit samlede svar på spørgsmål 34 og 35. Som nævnt i min svar på spørgsmål 13   er det korrekt, at kredsen af selskaber omfattet af dokumentationspligten i skattekontrollovens § 3 B i vidt omfang vil blive sammenfaldende med kredsen af selskaber omfattet af reglerne om tynd kapitalisering i selskabsskattelovens § 11. Allerede i dag er der et vist sammenfald. En forskel er dog, at skattekontrollo- vens § 3 B kun gælder for grænseoverskridende kontrollerede lån, mens se l- skabsskattelovens § 11 også gælder kontrollerede l ån mellem danske koncer n- forbundne selskaber. Selskabsskattelovens § 11 indeholder ikke regler om, at den skattepligtige skal indsende oplysninger sammen med selvangivelsen. Danske selskaber, der i dag har grænseoverskridende kontrolleret gæld til uden- landske koncernforbundne selskaber, skal imidlertid efter skattekontrollovens § 3 B, stk. 1, give oplysning herom i forbindelse med indsendelse af selvangivel- sen. Oplysningerne indgår således i oplysningsskema (blanket) 05.021. Dette gælder, uanset om gælden er under eller over 10 mio. kr. Skattekontrollovens § 3 B og blanket 05.021 indeholder derimod ikke en for- pligtelse til at oplyse om forholdet mellem egenkapital og gæld, som opgjort efter reglerne i selskabsskattelovens § 11. Jeg er imidlertid enig i, at det ud fra en kontrolmæssig sammenhæng vil være en fordel for skattemyndighederne, om selskaberne i oplysningsskema 05.021 bli- ver pligtige til at angive forholdet mellem gæld og egenkapital, jf. selskabsskat- telovens § 11. Der er som nævnt ikke efter de gældende regler krav om, at der i forbindelse med selvangivelsen skal oplyses om forholdet mellem egenkapital og gæld, som opgjort efter reglerne i selskabsskattelovens § 11. Skatteministeren kan dog efter indstilling fra Ligningsrådet bestemme, hvilke o plysninger af betydning for
3 skatteansættelsen eller skatteberegningen som selvangivelsen skal indeholde, jf. skattekontrollovens § 3 B, stk.1, sammenholdt med § 1, stk. 2. Det er således op til Ligningsrådet at indstille, at oplysningerne i forbindelse med selvangivelsen bør omfatte forholdet mellem gæld og egenkapital, som opgjort efter reglerne i selskabsskattelovens § 11. Blanket 05.021 vil i givet fald kunne udvides til også at opfatte forholdet mellem gæld og egenkap ital.   Derimod mener jeg ikke, det nødvendigvis vil være hensigtsmæssigt, hvis de skattepligtige også skal oplyse om, hvorledes forholdet mellem gæld og egenk a- pital nærmere er beregnet. En sådan beregning vil kunne blive omfattende og også passe dårligt med formen for blanket 05.021, der   i dag er på 2 sider og b e- står af felter, som skal afkrydses af den skattepligtige. Denne form sikrer, at blanketten udgør et operationelt redskab for skattemyndighederne til udvælgelse af revisionsemner.
4