Skatteministeriet J. nr. 99/05-0056-00030 Den Til Folketingets Skatteudvalg L 120 - Forslag til lov om ændring af skattekontrolloven, skattestyrelseslo- ven, ligningsloven og tonnageskatteloven (Ændring af oplysnings- og do- kumentationspligten vedrørende transfer pricing). Hermed fremsendes i 5 eksemplarer svar på spørgsmål nr. 3, 4, 5, 7, 8, 16 og 17 af 3. marts 2005. Kristian Jensen /  Jesper Wang-Holm
Spørgsmål 3: ”Ifølge Skatteministeriets hjemmeside er der i 2003 og 2004 godkendt trans- ferpricing-ændringer i følgende sager: • 2003: 36 godkendte forhøjelser med samlet forhøjelse på 218 mio. kr. • 2004: 59 godkendte forhøjelser med samlet forhøjelse på 488 mio. kr. Der har således været en stigning i antallet af godkendte forhøjelser  på 64 pct. og en stigning i antallet af forhøjelser med 124 pct. Vil ministeren oplyse de tilsvarende tal for 2001 og 2002?” Svar: Som det bl.a. fremgår af skatteministerens svar af 3. december 2003 (Alm. del  – bilag 138) på spørgsmål 35 af 29. oktober 2  003 (Alm. del – bilag 53) har Told- og Skattestyrelsens transfer pricing kontor for perioden 2001-2002 godkendt 50 indkomstforhøjelser til et samlet beløb på 655 mio. kr.
2 Spørgsmål 4: ”Ifølge Skatteministeriets hjemmeside er der i 2003 og 2004 godkendt trans- ferpricing-ændringer i følgende sager: • 2003: 36 godkendte forhøjelser med samlet forhøjelse på 218 mio. kr. • 2004: 59 godkendte forhøjelser med samlet forhøjelse på 488 mio. kr. Vil ministeren oplyse, hvor mange af disse sager, der er afsluttet med en afgø- relse fra den skatteansættende myndighed, og hvor mange af disse afgørelser, der er på klaget til Landsskatteretten?” Svar: Der er ikke i 2003–2004 blevet foretaget en central registrering af, hvor mange af de ovennævnte godkendte sager, der afsluttes med en afgørelse fra de skatte- ansættende myndigheder, og hvor mange af disse afgørelser, der påklages til Landskatteretten. Det kan dog oplyses, at langt størstedelen af de godkendte sager fører til en af- sluttende afgørelse fra de skatteansættende myndigheder. For så vidt angår a  n- tallet af indbragte sager for Landsskatteretten kan jeg oplyse, at der vil blive rettet henvendelse til Landsskatteretten med henblik på en afklaring af dette spørgsmål, og at svaret vil blive fremsendt efterfølgende.
3 Spørgsmål 5: ”Ifølge Skatteministeriets hjemmeside er der i 2003 og 2004 godkendt trans- ferpricing-ændringer i følgende sager: • 2003: 36 godkendte forhøjelser med samlet forhøjelse på 218 mio. kr. • 2004: 59 godkendte forhøjelser med samlet forhøjelse på 48 8 mio. kr. Vil ministeren oplyse, hvor mange af disse sager (med samlet forhøjelse), der er gennemført af Told- og Skattestyrelsen, Selskabsrevisionen, af Told- og Skatte- regioner, der foretager selskabsligning, af kommunale ligningsmyndigheder og af skattecentre o.l. (samarbejder mellem flere kommunale skattemyndigheder)?” Svar: De ønskede oplysninger er indsat i tabellen nedenfor. Det bemærkes, at det ikke har været muligt at skelne mellem henholdsvis kommunale ligningsmyndighe- der og samarbejder mellem flere kommunale skattemyndigheder. År Skatteansættende myndighed Antal for- højelser Forhøjelser i beløb (mio. kr.) 2003 Kommuner samt kommunale skatte- samarbejder 34 209 Told- og Skatteregioner 1 1 ToldSkat, Selskabsrevisionen 1 8 I alt 36 218 2004 Kommuner samt kommunale skatte- samarbejder 45 344 Told- og Skatteregioner 3 24 ToldSkat, Selskabsrevisionen 11 120 I alt 59 488
4 Spørgsmål 7: ”Hvorledes tænkes skatterevisionen af de største selskabers transferpricing-sager organiseret i fremtiden?” Spørgsmål 8: ”Hvorledes tænkes ToldSkats Selskabsrevision, der jo er skatteansættende myn- dighed for de største koncerner med transferpricing-problemer, styrket i de kommende år?” Svar: Nedenfor følger mit samlede svar på spørgsmål 7 og spørgsmål 8. Et af elementerne i regeringens 8-punkts-plan, som blev fremlagt for Folketinget i efteråret 2003, var etableringen af 8 -10 særlige TP-ligningscentre, som skulle forestå ligningen af de store selskaber med omfattende udenlandske transakti o- ner i stedet for hos 61 forskellige ligningsmyndigheder (pr. 1. januar 2005). Dog således at de største selskaber, som hidtil, fortsat ville blive lignet hos ToldSkats Selskabsrevision. I overensstemmelse hermed er der med virkning fra 1. januar 2005 etableret 10 særlige TP-ligningscentre, som overtager ligningen af de vigtigste TP - selskaber. ToldSkat, Selskabsrevisionens selskaber beholdes dog af Selskabsrevisionen. Etableringen af TP-ligningscentrene er udtryk for en koncentrering af den TP- ligningsmæssige opgave og vil give en mere effektiv kontrol af de største og vanskeligste transfer pricing sager. Som bekendt er hele den fremtidige struktur i den statslige told - og skattefor- valtning for øjeblikket under overvejelse. Det er mit ønske, at den fremtidige struktur fra starten af bliver så optimal som muligt med henblik på varetagelsen af de mange og forskellige opgaver, som den nye told- og skatteforvaltning skal stå for. Der er derfor oprettet en Fusionsorganisation – med deltagelse af såvel komm u- nale som statslige medarbejdere – som bl.a. skal give et bud på den fremtidige organisering af opgavevaretagelsen. Jeg er overbevist om, at der vil blive afsat de fornødne ressourcer til kontrollen af de store selskaber og koncerner, og i særdeleshed til dem, som har transfer pricing-transaktioner. Tilsvarende er jeg overbevist om, at fordelene ved etableringen af de særlige TP-ligningscentre ikke vil blive reduceret i den nye skattestruktur.
5 Spørgsmål 16: ”Vil ministeren redegøre for udviklingen i ressourceforbrug, kontrolomfang og samlede ansættelsesforhøjelser på TP -området?” Svar: For så vidt angår udviklingen i   ressourceforbrug på transfer pricing området kan jeg oplyse, at der ikke har været foretaget særskilte registreringer af ressource- forbrug på enkelte revisio nsområder (herunder transfer pricing) hos de skattea n- sættende myndigheder. Det er derfor ikke muligt, at oplyse om udviklingen i ressourceforbrug. Vedrørende udviklingen i kontrolomfang på TP -området kan jeg oplyse om u d- viklingen i antallet af tilfælde, hvor de skatteansættende myndigheder har givet meddelelse (advisering) til Told- og Skattestyrelsens transfer pricing kontor om opstart af nye transfer pricing kontroller. Udviklingen i antallet af adviseringer siden 2001 har været følgende: 2001 (111 adviseringer), 2002 (109 adviserin- ger), 2003 (114 adviseringer), 2004 (143 adviseringer). For så vidt angår de samlede   ansættelsesforhøjelser på transfer pricing området kan jeg henvise til spørgsmål 3 og besvarelsen af dette spørgsmål ove  nfor.                
6 Spørgsmål 17: Vil ministeren redegøre for udviklingen i ressourceforbrug, kontrolomfang og samlede ansættelsesforhøjelser i Selskabsrevisionen?” Svar: ToldSkat, Selskabsrevisionen har til brug for besvarelsen oplyst følgende. Ressourceforbrug i Selskabsrevisionen Ressourceforbrug i årsværk de seneste fem år har udgjort: 2000 2001 2002 2003 2004 115 122,2 116,8 116,8 118,8 Det bemærkes at tallene er opgjort ultimo de pågældende år, og at ressourcen også omfatter ressourcer til kontrol af pen sionsafkastbeskatning. I 2003 havde Selskabsrevisionen desuden 25, og i 2004 desuden 23, årsværk fra ToldSkat - områderne tilknyttet. Kontrolomfang i Selskabsrevisionen Antal kontroller de seneste fem år er opgjort til: 2000 2001 2002 2003 2004 Ligningsmæssig gennemgang 330 266 292 387 411 Partiel revision 79 72 92 109 114 Revision 29 44 27 26 42 I alt 438 382 411 522 567 Samlede ansættelsesændringer i Selskabsrevisionen Ansættelsesændringer i mia. kr. de seneste fem år har udgjort: 2000 2001 2002 2003 2004 Forhøjelser 1.174 1.776 3.248 4.491 5.994 Nedsættelser 1.038 0.714 1.782 3.722 3.502 I alt 2.212 2.490 5.030 8.214 9.495