Skatteministeriet J.nr. 2005-411 - 0042 Den Til Folketingets Skatteudvalg L 121-   Forslag   til   Lov   om   af   selskabsskatteloven   og   andre   skattelove. (Nedsættelse af selskabsskatten og globalpuljeprincip i sambeskatningen). Hermed fremsendes i 5 eksemplarer kommentarer til henvendelse af 20. april 2005 fra Forsikring & Pension. Kristian Jensen /Ivar Nordland
Territorialprincippet og fradragsbegrænsningsreglerne F&P anfører, at der vil opstå uhensigtsmæssige situationer, når beskatning af visse udenlandske   indkomster   bortfalder   ved   indførelse   af   territorialprincippet,   hvis globalindkomstprincippet bevares i fradragsbegrænsningsreglerne. F&P finder det ikke rimeligt, at der skal ske fradragsbegrænsning af udbytter samt aktie-  og  ejendomsavancer  i  en  udenlandsk  filial,  der  medgår  til  udbetaling  til  de forsikrede i den udenlandske filial, når udbetalingen ikke kan fradrages. Ifølge F&P vil det være en udvidelse af beskatning  sgrundlaget og beskatte aktiviteter i udenlandske filialer hårdere end aktiviteter i udenla ndske sambeskattede datterselskaber. Endvidere anføres,  at  der  ikke  kan  lempes  i  dansk  skat for udenlandsk skat af fast ejendom i udlandet, og at det fører til dobbeltbeskatning, hvis ejendomsavancer fortsat skal indgå i fradragsbegrænsningen. F&P foreslå r, at der ikke skal ske fradragsbegrænsning for aktie  - og ejendomsavancer i udenlandske  filialer  og  at  fradragsbegrænsningen  for  fast  ejendom  i  udlandet  også tilpasses. Kommentar: Formålet med fradragsbegrænsningsreglerne i SEL § 13, stk. 8   -14, er at forhindre,   at   forsikringsselskaber   får   skattetekniske   underskud   ved   at   afholde fradragsberettigede udgifter med skattefri finansindtægter. Dette sikres ved, at der er indført en begrænsning for forsikringsselskabers fradrag for udbetalinger og hensættelser ti  l de forsikrede samt for PAL-skat. Fradragsbegrænsningen  fungerer  på  den  måde,  at  forsikringsselskabet  kun  kan  få fradrag for hensættelser m.v. til de forsikrede, i det omfang disse overstiger skattefri udbytter og aktie- og ejendomsavancer. F&Ps bemærkni  nger vedrører kun situationen, hvor der gælder et territorialprincip, hvilket må fo rstås således, at F&P ikke opfatter fradragsbegrænsningsreglerne som uhensigtsmæssige   i   de   tilfælde,   hvor   forsikringskoncernen   vælger   international sambeskatning. Med  hensyn  til  de  tilfælde  hvor  der  ikke  vælges  international  sambeskatning,  vil indkomsten i udenlandske forsikringsfilialer (i det omfang den ikke CFC-beskattes) og indtægter  fra  fast  ejendom  i  u  dlandet  ikke  være  undergivet  dansk  beskatning.  Det forhindrer  imidlertid  ikke,  at  sådanne  aktie -  og  ejendomsavancer  ikke  kan  tages  i betragtning i relation til fradragsbegrænsningsreglerne. Det er således helt afgørende, at den mulighed for at skabe skattetekniske underskud i forsikringsselskaber,  der  er  baggrunden  for  reglerne,  ikke  genopstår.  Det  vil  være tilfældet, hvis udenlandske aktie  - og ejendomsavancer, der ikke beskattes i Danmark,
kan  danne  baggrund  for  hensættelser,  der  fradrages  i  forsikringsselskabets  danske indkomst uden begrænsning. Efter  Skatteministeriets  oplysninger  foretager  forsikringsselskaberne  ikke  en  sådan opdeling   mellem   aktier   og   ejendomme,   hvis   afkast   medgår   til   de   forsikrede   i udenlandske filialer, og aktier og ejendomme, hvis afkast medgår til de forsikrede i det danske hovedkontor. Hvis F&Ps forslag følges, vil der kunne foretages hensættelser med virkning for den danske indkomst på baggrund af skattefri indtægter. Dermed vil forsikringsselskabernes mulighed  for  at  skabe  skattetekniske  underskud  være  genopstået,  hvilket  ikke  kan accepteres. Skadesforsikring og livsforsikring i samme koncern F&P   anfører,   at   obligatorisk   national   sambeskatning   kan   medføre   en   skærpet beskatning af forsikringskoncerner, der både udøver skadesforsikringsvirksomhed og livsforsikringsvirksomhed. F&P henviser til, at problemstillingen er beskrevet over for Skatteministeriet af Topdanmark med assistance af KPMG. Kommentar: Problemstillingen, der udspringer af en konkret verserende sag, er også anført  af  FSR  i  foreningens  henvendelse  af  18.  april  2005  til  Skatteudvalg et.  Der henvises til kommentaren til den henvendelse. Udenlandske filialer og PAL F&P foreslår, at indkomsten i udenlandske forsikringsfilialer ikke skal indgå i PAL  - grundlaget. Det anføres, at der er tale om aktiver i en udenlandsk forsikringsfilial, h vor afkastet anvendes til fordel for forsikringstagerne i den udenlandske filial. Hvis der ikke ændres i reglerne, kan der ifølge F&P opstå dobbeltbeskatning, idet der ikke længere gives   fradrag   for   den   skattepligtige   indkomst   i   filialen   eller   lempelse   for   den udenlandske skat. Kommentar: Som det anføres i kommentaren til Forsikring & Pensions høringssvar er det fortsat hensigten, at der skal betales pensionsafkastskat af aktiver i udlandet. Det afkast, som nævnes i Forsikring & Pensions henvendelse af 20.   april 2005, nemlig afkast   af   aktiver   i   en   udenlandsk   forsikringsfilial,   som   anvendes   til   fordel   for forsikringstagerne i den udenlandske filial, er i forvejen ikke pensionsafkastskattepligtigt i det omfang ejerne ikke er fuldt skattepligtige til Danmark, jf. nærmere pensionsafkastbeskatningslovens § 15, stk. 5.
Skattemæssige underskud F&P ønsker præciseret i lovforslagets overgangsregler, at hidtidige sambeskatningsunderskud efter gældende regler kan a  nvendes af hidtil sambeskattede selskaber i en sambeskatning efter nye regler. Kommentar:  Det  kan  bekræftes.  Det  skønnes  dog  ikke  nødvendigt  med  en særlig overgangsregel herom. Nedsættelse af ejerskabskravet F&P anfører, at nedsættelsen af ejerskabskravet kan have den utilsigtede konsekvens, at   porteføl jeinvesteringer   kan   blive   omfattet   af  sambeskatningen,  eksempelvis  i forbindelse med rekonstruktioner. Det kan give uhensigtsmæssige og komplicerede beregninger, og det er tvivlsomt, om investor har de fornødne oplysninger til at opgøre indkomsten korrekt. Kommentar: Lovforslagets definition af koncernforbundne selskaber svarer med få undtagelser  til  definitionen  i  årsregnskabsloven.  Det  vil  sige,  at  selskaber,  der skal medtages i koncernregnskabet, skal sambeskattes. Det er vanskeligt at se, at det skulle være problematisk at skaffe oplysninger til brug for indkomstopgørelsen, når der kan skaffes regnskabsoplysninger til brug for udarbejdelsen af koncernregnskabet. Det bemærkes i den forbindelse, at årsregnskabsloven i visse tilfælde er muli ghed for at undlade   at   medtage   selskaber   i   koncernregnskabet,   selv   om   koncernen   har bestemmende indflydelse på det pågældende selskab. Disse undtagelser, der bl.a. skal tage  højde  for  de  nævnte  rekonstruktionstilfælde,  gælder  også  i  relation  til  den foreslåede koncernd efinition, jf. forslaget til SEL § 31 C, stk. 6. Lovforslagets ikrafttræden F&P opfordrer til, at lovforslaget først træder i kraft 1. januar 2006, men således at der er mulighed for frivilligt at anvende det allerede i 2005. Kommentar: En sådan ændrin   g af lovforslagets ikrafttrædelse, der bl.a. ville udskyde lukningen af hullet i ligningslovens § 5 H og fjerne finansieringen af den foreslåede nedsættelse af selskabsska  tten i 2005, kan ikke komme på tale.