Skatteudvalget 2004-05 (2. samling)
L 121
Offentligt
170531_0001.png
170531_0002.png
JustitsministerietLovafdelingenKontor:Sagsnr.:Dok.:EU-kontoret2005-792-0026NAH40017

Endelig besvarelse af spørgsmål nr. 1 af 3. marts 2005 fra Folketingets Skatteudvalg vedrø-

rende forslag til lov om ændring af selskabsskatteloven og andre skattelove (Nedsættelse af

selskabsskatten og globalpulje-princip i sambeskatningen) (L 121).

Spørgsmål nr. 1:

”Ministeren bedes redegøre for, om Justitsministeriet har godkendt og sikret, at lov-forslaget er i overensstemmelse med EU-retten.”

Svar:

Justitsministeriet afgav den 18. marts 2005 en foreløbig besvarelse af spørgsmål nr. 1 og nr. 2 fraFolketingets Skatteudvalg, hvori det blev oplyst at Justitsministeriet havde anmodet Skattemini-steriet om bidrag til besvarelsen. Skatteministeriets bidrag, som der henvises til nedenfor, er ved-lagt besvarelsen af spørgsmål nr. 2.Den 2. marts 2005 fremsatte skatteministeren lovforslag L121 – lov om ændring af selskabsskat-teloven og andre skattelove (Nedsættelse af selskabsskatten og indførelse af et globalpulje-princip i sambeskatningen). Forslaget er med enkelte ændringer en genfremsættelse af lovforslagL 153, som blev fremsat den 15. december 2004, der bortfaldt som følge af folketingsvalget.Både lovforslag L 153 og lovforslag L 121 indeholder i pkt. 10 en nærmere redegørelse for for-slagets forhold til EU-retten. Udformningen af disse afsnit blev forud for fremsættelsen drøftetindgående mellem Skatteministeriet og Justitsministeriet.Justitsministeriet er således enig i Skatteministeriets opfattelse, hvorefter lovforslag L 121 er ioverensstemmelse med EU-retten.Et centralt element i lovforslaget er, at selskaber som udgangspunkt beskattes efter et territorial-princip. Det betyder, at en koncerns aktiviteter i Danmark beskattes samlet, og at indtægter ogudgifter forbundet med danske selskabers udenlandske datterselskaber og filialer ikke medregnesved opgørelsen af den skattepligtige indkomst. Herudover kan koncerner, der har udenlandskedatterselskaber eller filialer, vælge tillige at inddrage koncernens samlede globale indkomst un-
der sambeskatningen (international sambeskatning). Det er en betingelse, at samtlige koncernsel-skaber i så fald inddrages under dansk beskatning (globalpuljeprincippet).Det bemærkes, at der ikke foreligger praksis, hvor EF-domstolen har taget stilling til et beskat-ningssystem, hvor der er mulighed for at vælge at inddrage indkomst fra nationale selskabersudenlandske filialer og udenlandske datterselskabers aktiviteter i udlandet. Det er imidlertid Ju-stitsministeriets vurdering, at lovforslaget er i overensstemmelse med EF-traktatens artikel 43.Som det fremgår af lovforslagets almindelige bemærkninger, pkt. 10, forholdet til EU-retten, kandet give anledning til tvivl, om de foreslåede regler indebærer en ”restriktion” i den fri etable-ringsret efter EF-traktatens artikel 43. På baggrund af generaladvokatens udtalelse af 7. april2005 i den såkaldte Marks & Spencer-sag (C-446/03) må det imidlertid i dag anses for sandsyn-ligt, at EF-domstolen vil anse ordningen for at udgøre en restriktion i traktatens forstand.Det er fortsat Justitsministeriets opfattelse, at det foreslåede beskatningssystem vil kunne be-grundes i hensynet til ”sammenhængen i beskatningssystemet”. Et sådant hensyn har EF-domstolen anerkendt i sin praksis, jf. f.eks. dom af 28. januar 1992, C-204/90, Bachmann, Saml.1992 I, side 249ff. Generaladvokaten har ligeledes anerkendt, at dette hensyn vil kunne retfær-diggøre en engelsk selskabsskatteordning, som er forelagt EF-domstolen i et præjudicieltspørgsmål, jf. den førnævnte generaladvokatudtalelse i Marks & Spencer-sagen. Lovforslagetetablerer efter Justitsministeriets opfattelse en sådan direkte sammenhæng mellem den manglen-de indregning af eventuelle underskud hidrørende fra udlandet og den manglende beskatning afde modsvarende indtægter fra koncernens overskudsgivende udenlandske aktiviteter, at ordnin-gen kan anses for begrundet. Det er endvidere Justitsministeriets opfattelse, at det foreslåedebeskatningssystem opfylder proportionalitetskravet. Som anført side 11 i det notat fra Skattemi-nisteriet, der er vedlagt Justitsministeriets besvarelse af spørgsmål nr. 2, er den foreslåede sam-beskatning efter Skatteministeriets opfattelse den eneste metode, der sikrer mod ”cherry pick-ing”, og dermed den metode, der bedst sikrer den ønskede skattemæssige neutralitet i forhold tilkoncernens organisering.
-2-