Justitsministeriet Lovafdelingen Kontor: EU-kontoret Sagsnr.: 2005-792-0026 Dok.: NAH40017 Endelig besvarelse af spørgsmål nr.  1 af 3. marts 2005 fra Folketingets Skatteudvalg vedrø- rende forslag til lov om ændring af selskabsskatteloven og andre skattelove (Nedsættelse af selskabsskatten og globalpulje-princip i sambeskatningen) (L 121). Spørgsmål  nr. 1: ”Ministeren bedes redegøre for, om Justitsministeriet har godkendt og sikret, at lov- forslaget er i overensstemmelse med EU-retten.” Svar: Justitsministeriet afgav den 18. marts 2005 en foreløbig besvarelse af spørgsmål  nr. 1 og nr. 2 fra Folketingets Skatteudvalg, hvori det blev oplyst at Justitsministeriet havde anmodet Skattemini- steriet om bidrag til besvarelsen. Skatteministeriets bidrag, som der henvises til nedenfor, er ved- lagt besvarelsen af spørgsmål nr. 2. Den 2. marts 2005 fremsatte skatteministeren lovforslag L121 – lov om ændring af selskabsskat- teloven og andre skattelove (Nedsættelse af selskabsskatten og indførelse af et globalpulje- princip i sambeskatningen). Forslaget er med enkelte ændringer en genfremsættelse af lovforslag L 153, som blev fremsat den 15. december 2004, der bortfaldt som følge af folketingsvalget. Både lovforslag L 153 og lovforslag L 121 indeholder i pkt. 10 en nærmere redegørelse for fo r- slagets forhold til EU-retten. Udformningen af disse afsnit blev forud for fremsættelsen drøftet indgående me llem Skatteministeriet og Justitsministeriet. Justitsministeriet er således enig i Skatteministeriets opfattelse, hvorefter lovforslag L 121 er i overensstemmelse med EU-retten. Et centralt element i lovforslaget er, at selskaber som udgangspunkt beskattes efter et territorial- princip. Det betyder, at en koncerns aktiviteter i Danmark beskattes samlet, og at indtægter og udgifter forbundet med danske selskabers udenlandske datterselskaber og filialer ikke medregnes ved opgørelsen af den skattepligtige indkomst. Herudover kan koncerner, der har udenlandske datterselskaber eller filialer, vælge tillige at inddrage koncernens samlede globale indkomst un-
- der sambeskatningen (international sambeskatning). Det er en betingelse, at samtlige koncernsel- skaber i så fald inddrages under dansk beskatning (globalpuljeprincippet). Det bemærkes, at der ikke foreligger praksis, hvor EF-domstolen har taget stilling til et beskat- ningssystem, hvor der er mulighed for at vælge at inddrage indkomst fra nationale selskabers udenlandske filialer og udenlandske datterselskabers aktiviteter i udlandet. Det er imidlertid Ju- stitsministeriets vurdering, at lovforslaget er i overensstemmelse med EF-traktatens artikel 43. Som det fremgår af  lovforslagets almindelige bemærkninger, pkt. 10, forholdet til EU-retten, kan det give anledning til tvivl, om de foreslåede regler i ndebærer en ”restriktion” i den fri etable- ringsret efter EF-traktatens artikel 43.P  å baggrund af generaladvok atens udtalelse af 7. april 2005 i den såkaldte Marks & Spencer -sag (C-446/03) må det imidlertid i dag anses for  sandsyn- ligt, at EF-domstolen vil anse ordningen for at udgøre en re striktion i traktatens forstand. Det er fortsat Justitsministeriets opfattelse, at det foreslåe de beskatningssystem vil kunne be- grundes i hensynet til ”sammenhængen i beskatningssystemet”. Et sådant hensyn har EF - domstolen anerkendt i sin praksis, jf. f.eks. dom af 28. januar 1992, C-204/90, Bachmann, Saml. 1992 I, side 249ff. Generaladvokaten har ligeledes anerkendt, at dette hensyn vil kunne retfær- diggøre en engelsk selskabsskatteordning, som er forelagt EF-domstolen i et præjudicielt spørgs- mål, jf. den førnævnte generaladvokatudtalelse i Marks & Spencer -sagen. Lovforslaget etablerer efter Justitsministeriets opfattelse en sådan direkte sammenhæng mellem den man glende ind- regning af eventuelle underskud hidrørende fra udlandet og den manglende beskatning af de modsvarende indtægter fra koncernens overskudsgivende udenlandske aktiviteter, at ordningen kan anses for begrundet. Det er endvidere Justitsministeriets opfattelse, at det foreslå ede beskatningssystem opfylder proportionalitetskravet. Som anført side 11 i det notat fra Skattemi- nisteriet, der er vedlagt Justitsministeriets besvarelse af spørgsmå l nr. 2, er den foreslåede sa m- beskatning efter Skatteministeriets opfattelse den eneste metode, der sikrer mod ”cherry pick- ing”, og dermed den metode, der bedst sikrer den ønskede skattemæssige neutralitet i forhold til koncernens organisering.