Skatteministeriet J.nr.  2005-411-0042 Den Til Folketingets Skatteudvalg L   121- Forslag til Lov om ændring af selskabsskatteloven og andre skattelove. (Nedsættelse af selskabsskatten og globalpuljeprincip i sambeskatningen). Hermed fremsendes i 5 eksemplarer svar på spørgsmål nr.   27-31 af 15. april 2005. Kristian Jensen /  Ivar Nordland
Side 2 Spørgsmål 27:   Ministeren bedes oplyse, hvorvidt et selskab er pligtigt til at oplyse, hvis en del af dets virksomhed udgør et fast driftssted i udlandet, idet dette hidtil ofte kun er oplyst, når der er betalt skat i udlandet, og der derfor er begæret udlandslempelse efter de tidligere regler eller lempelse af betalt skat i udlandet? Svar:  Selskabet  vil  skulle  selvangive  den  indkomst,  der  omfattes  af  den  danske skattepligt. Hvis selskabet har fravalgt internationale sambeskatning, skal selskabet således ikke selvangive indkomst, der er optjent i et fast driftssted i udlandet. Selskabet skal kunne oplyse sammenhængen mellem det selskabsretlige årsregnskab (som inkluderer det faste driftssted) og skatteregnskabet.  
Side 3 Spørgsmål 28:  Kan ministeren bekræfte, at et selskab har et fast driftssted i udlandet omfattet  af  den  i  lovforslagets  §  1,  nr.  5,  foreslåede  bestemmelse  i  SEL  §  8,  hvis selskabet afsætter sine produkter i udlandet gennem en kvalificeret agent? Svar: Ifølge den foreslåede bestemmelse i selskabsskattelovens § 8, stk. 2, skal fast driftssted som udgangspunkt defineres på samme måde som i r  eglerne om udenlandske selskabers  begrænsede  skattepligt.  Fast  driftssteds  definitionen  følger  dermed  den definition, som er fastsat i OECD’s model for dobbeltbeskatningsoverenskomster. Ifølge  OECD’s  modeloverenskomst  vil  et  selskab  have  et  fast  driftssted,  hvis  en repræsentant  ”handler  på  foretagendets  vegne  og  har  og  sædvanligvis  udøver  i [overenskomstens kildeland] en fuldmagt til at indgå aftaler i foretagendets navn, ….”. Der   foreligger   dog   ikke  noget  fast  driftssted,  hvis  der  er  tale  om  en  mægler, kommissionær eller anden uafhængig repræsentant, som handler indenfor rammerne af deres sædvanlige forretningsvirksomhed. Et dansk selskab vil således som udgangspunkt have et fast driftssted i udlandet, hvis en  repræsentant  som  nævnt  ovenfor  handler  på  se lskabets  vegne.  Udgangspunktet fraviges, hvis Danmarks dobbeltbeskatningsoverenskomst med det pågældende land tildeler beskatningsretten til Danmark.   
Side 4 Spørgsmål 29:  Er det afgørende for, om et fast driftssted i udlandet er omfattet af den i lovforslagets § 1, nr. 5 foreslåede bestemmelse i SEL § 8, at selskabet i kildelandet af de lokale myndigheder anses for at have et fast driftssted i det pågældende land? Svar: Spørgsmålet om en virksomhed i udlandet udgør et fast driftssted i udlandet eller ej, afgøres baggrund af dansk ret, herunder en eventuel dobbeltbeskatningsoverenskomst mellem det pågældende land og Danmark.
Side 5 Spørgsmål 30:  Er et selskab, der har et fast driftssted i udlandet, der er omfattet af den i lovforslagets § 1, nr. 5, foreslåede b estemmelse i SEL § 8, pligtig til at medsende et regnskab for filialen, således at det kan kontrolleres, om der f.eks. er CFC indkomst i filialen, jf. de i lovforslagets § 1, nr. 5, foreslåede bestemmelser i SEL § 8, stk. 2, 4. pkt.? Svar:   I   forbindelse   med   indførslen   af   de   gældende   CFC-beskatningsregler   i selskabsskattelovens § 32 (L 99, 2001-2002, 2. samling, bilag 19) er det fastslået, at ”Der er som hidtil kun grund til at udfærdige et komplet CFC-regnskab hvis der er grund til at tro, at CFC-beskatning kan komme på tale.” Dette   finder   tilsvarende   anvendelse   for   så   vidt   angår   CFC  -beskatning   af   faste driftssteder i den foreslåede § 8 i selskabsskatteloven. Det  bemærkes,  at  indsendelsespligten  for  så  vidt  angår  regnskabsmateriale  efter skattekontrollovens § 6 tillige omfatter den skattepligtiges virksomhed i udlandet.
Side 6 Spørgsmål 31:  Er transaktioner mellem et selskab og dets udenlandske faste driftssted omfattet af reglerne om transfer pricing oplysninger og dokumentation, således som reglerne bliver fastsat i skattekontrollovens § 3 B, hvis lovforslaget vedtages? Svar: Transaktioner mellem et selskab og dets udenlandske faste driftssted er omfattet af reglerne om transfer pricing oplysninger og dokumentation, jf. skattekontrollovens § 3 B, stk. 1, nr. 4. Dette gælder såvel de gældende regler som de i L 120 foreslåede regler.